Goedemiddag allemaal,
ik rij momenteel 1 tot 2 keer per week naar het werk. Is een redelijk vlak ritje van 14 km enkele reis over vooral fietspaden. Ik doe dat op een oude Trek x600+ elektrische fiets uit 2012. Deze is aan vervanging toe, en eerlijk gezegd vind ik deze elektrische fiets momenteel veel gedoe. Nu heb ik het idee dat veel van mijn bezwaren (ik moet het display meenemen, de accu gaat vrij snel leeg dus voor de zekerheid tussentijds opladen, de fiets is 24kg, met laptoptas nog wat meer) misschien weg kan nemen met een nieuwe modernere elektrische fiets, maar ik ben ook benieuwd wat een goede niet elektrische optie zou zijn.
Zijn hier veel mensen die van elektrisch naar niet-ebike zijn overgestapt? Wat voor fiets heb je dan gekozen? En hoe bevalt het?
Punten waar ik rekening mee hou:
ik rij momenteel 1 tot 2 keer per week naar het werk. Is een redelijk vlak ritje van 14 km enkele reis over vooral fietspaden. Ik doe dat op een oude Trek x600+ elektrische fiets uit 2012. Deze is aan vervanging toe, en eerlijk gezegd vind ik deze elektrische fiets momenteel veel gedoe. Nu heb ik het idee dat veel van mijn bezwaren (ik moet het display meenemen, de accu gaat vrij snel leeg dus voor de zekerheid tussentijds opladen, de fiets is 24kg, met laptoptas nog wat meer) misschien weg kan nemen met een nieuwe modernere elektrische fiets, maar ik ben ook benieuwd wat een goede niet elektrische optie zou zijn.
Zijn hier veel mensen die van elektrisch naar niet-ebike zijn overgestapt? Wat voor fiets heb je dan gekozen? En hoe bevalt het?
Punten waar ik rekening mee hou:
- Mijn huidige e-bike kan met gemak boven de 30 en tikt soms de 40 aan met ondersteuning door de authentieke Duitse software. Daar schijnt binnenkort eindelijk op gecontroleerd te worden, dus een nieuwe fiets is sowieso handig. Maar trapondersteuning tot 25km lijkt me waardeloos want dat haal ik normaal gesproken ook wel prima zonder motortje. Misschien handig bij flinke wind tegen?
- Ik wil me niet in een racefiets-pak hijsen, dus het zal wel een soort sportieve hybride fiets of commuter moeten zijn.
- Hoe snel zou je met een sportieve niet-elektrische fiets ongeveer rijden, als je een beetje aardig doortrapt zonder al te veel te zweten?
- budget mag (dankzij een fietsenplan) nieuw best tegen de 2k aan komen te liggen, al is minder altijd beter.
- Bagagedrager waar een tas aan de zijkant op kan is een must