Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vervanging van iMac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ton89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik zoek een nieuw systeem ter vervanging van een iMac. Ik vind de nieuwe iMacs te duur, en het feit dat ik niet kan upgraden brengt me naar het pc-kamp.

Ik gebruik hem vooral voor Photoshop, Illustrator, Lightroom. Af en toe ook wat video bewerking maar dat komt niet maandelijks voor. Verder gebruik ik veel usenet om te downloaden naar mijn Nas die nu aan de iMac hangt.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil er max 1500 aan uitgeven, daar hoeft dan geen monitor en randapparatuur bij te zitten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Vooral jullie input. Ik heb geen idee wat ik nodig heb. Is een i5 voldoende, of moet ik juist voor i7 gaan? Etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeur, ik heb wel een specifieke kast die ik graag wil: https://www.fractal-desig.../north/north/chalk-white/

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een beetje energiezuinig. Ik zet mijn huidige iMac vrijwel nooit uit. Daarnaast moet hij echt stil zijn, hij komt in de woonkamer te staan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb mijn iMac nu 10 jaar in gebruik en dat was dus echt een goede aankoop als ik het aankoopbedrag over 10 jaar spreid. Het is nu tijd voor iets nieuws. Ik hoef niet het beste van het beste, maar ik wil een systeem dat weer snel en modern aanvoelt.

Ik ben vooral op zoek naar input van iemand die er verstand van heeft. Waar moet ik op letten? Hoe zorg ik ervoor dat het systeem straks ook echt stil en energiezuinig is? Etc.

Een voorstel voor een configuratie zou mooi zijn.

Het budget hoeft niet op.

Alle reacties

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:13
waarom niet gewoon een mac mini?

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:28
Had ik inderdaad ook overwogen als je al 10 jaar OS X / macOS gewent bent. Voor dat budget heb je een 1TB / 16GB uitvoering a 1409,-

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou ook voor een Mac Mini gaan. Mijn M1 Mac Mini kan ik gewoon alles op behalve gamen. Ik heb geen hele feature length films gemaakt ofzo, maar 4K video's in Premiere, grote Photoshopbestanden, dingen als Illustrator en ook software development gaan er prima op. Ik raak mijn game PC alleen nog aan om te gamen eigenlijk.

Ik heb daar in 2021 €1259 voor betaald, dus een nieuwere binnen jouw budget moet echt prima kunnen. Stiller en energiezuiniger dan een Mac Mini/iMac ga je niet vinden zonder flink in te leveren op performance of je budget te verhogen.

• Catvlek2
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-11 15:09
Klink voor mij alsof je gewoon voor de nieuwe iMac moet gaan, deze beginnen (geen aanbieding) al vanaf 1569 euro. Je geeft aan dat je budget max 1500 euro is, zonder monitor en randapparatuur. Effectief dien je deze dus voor 69 euro bij elkaar te zien te vinden om op hetzelfde uit te komen.

Zeker aangezien je al 10 jaar met macOS werkt en je verwacht dat de nieuwe computer ook weer zo lang mee gaat. Ook energiezuinig en geluid vind je belangrijk. Het klinkt eigenlijk alsof er geen betere keuze is dan toch de iMac in jouw situatie? Zeker sinds de release van Apple Silicon processoren.

Je kunt zoals anderen al aangeven natuurlijk ook overwegen om voor een Mac mini te gaan, en de andere randapparatuur zelf te voorzien. Met 1 van de 2 opties weet je in ieder geval zeker dat je aan je wensen en verwachtingen voldoet.

• ton89
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11-2023
Dank voor de inzichten hier. Ik ga beide opties toch nog eens overwegen. Ik had gekeken naar de hogere segment iMacs (en vond die erg prijzig, zeker als je er wat extra ram oid bij wil), maar wellicht is dat overkill en kan ik met een Mac Mini prima vooruit.

Dank allen!
Pagina: 1