HomeWizard - Energy Socket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-06 13:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9M23kqhcktw6vooHXJanLX4pDhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OV3DMxXBJxjdhgzdw9W1bPyl.png?f=fotoalbum_large

Ik laad mijn auto in de nacht op via de Energy Socket. Ik heb zonnepanelen en lever per maand en dus ook per jaar meer terug dan ik verbruik.
Maar waarom rekent de Energy Socket dan toch met de import tarief en niet met de export tarieven? Als je puur naar het tijdstip van verbruik kijkt, dan klopt het. Maar er wordt natuurlijk altijd gesaldeerd.
Hierover nadenkend, als je dynamische tarieven hebt of een SAP, dan klopt het ook. Maar hoe kan ik het voor mij kloppend krijgen?

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OpaDus
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10-06 21:25
........mogelijk schijnt de zon niet 'snachts....... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Tenzij je ook een PV installatie op diezelfde socket hebt zitten gaat dat enkele grafiekje nooit groene balkjes weergeven, een socket meet alleen z'n eigen waarden.

Je kunt wel met een P1-meter van HomeWizard en evt. een compatibele kWh-meter op de PV groep een totaaloverzicht krijgen, maar paars is paars. HomeWizard kan je totale saldering van je huis berekenen, maar niet per socket, zo werkt energie meten gewoon niet.

• RobWest
Ik vraag niet waarom er geen groene balkjes zijn, dat lijkt inderdaad nogal logisch bij een Energy Socket die alleen maar afneemt...

Ik vraag waarom in de grafiek gerekend word met het import tarief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y5znmkuVR-S9d05bEsNVn0zHY3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oZEWI34Ka8FVj5uciOzQ6KDD.png?f=fotoalbum_large

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Omdat de software niet weet of jij binnen je huidige (jaar)contract voldoende zal opwekken om dit verbruik te kunnen salderen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

RobWest schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 09:28:
Ik vraag niet waarom er geen groene balkjes zijn, dat lijkt inderdaad nogal logisch bij een Energy Socket die alleen maar afneemt...

Ik vraag waarom in de grafiek gerekend word met het import tarief.

[Afbeelding]
Omdat die socket alleen import heeft. Die socket heeft geen export, die socket saldeert niet, die socket weet niet eens dat je zonnepanelen hebt. Een energy socket telt alleen negatief, tenzij je zonnepanelen op je energy socket hebt zitten (wat tot een bepaald vermogen mag).

Het is dus gewoon niet mogelijk om voor je auto in dat grafiekje ook salderen/PV te zien, want zo werkt het niet.
Je kunt wél in de grafiek helemaal bovenaan van je hele huishouden obv de P1-meter of kWh-meter in je meterkast zien dat er is teruggeleverd, maar ook daar ga je salderen niet terugvinden. Je kunt wel je import en exporttarief op hetzelfde zetten en dan zie je je netto kosten (ervanuitgaande dat je meer teruglevert dan je afneemt) in de totaalgrafiek.

Wat je wil kan gewoon niet, tenzij ze uitgebreide opties gaan toevoegen om in te kunnen stellen op welke manier je saldeert. Ik heb bijvoorbeeld dynamische prijzen (waardoor de bedragen in mijn HomeWizard app überhaupt al niet kloppen) waarmee per uur wordt gesaldeerd. Je kunt niet van een klein bedrijfje als HomeWizard verwachten dat ze rekening houden met alle mogelijke contractvormen voor energie in Nederland.

• RobWest
Dan is het idd misschien net zo handig om de 2 tarieven gelijk te stellen in de config. Alleen in december en januari neem ik meer af dan ik teruglever. Nergens in de app zal er met het import tarief gerekend te hoeven worden.
Mijn P1-meter rekent dus wel met het export tarief.

PVOutput

• RobWest
Grappig, ik heb het tarief aangepast en nu verandert ook het bedrag wat hij denkt dat ik terugkrijg. Daar rekent hij natuurlijk ook met wat ik teruglever tijdens normaal en dal.

Moraal van het verhaal: het enige wat klopt zijn dus de kWh's die gemeten worden.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb sinds een aantal dagen ook deze sockets icm Homewizard. Ik merk echter dat het hele systeem aan het eind van de dag onbruikbaar word. Ik kan de app dan amper / niet gebruiken en gegevens komen niet meer (realtime) binnen. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
ndjong schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:06:
Ik heb sinds een aantal dagen ook deze sockets icm Homewizard. Ik merk echter dat het hele systeem aan het eind van de dag onbruikbaar word. Ik kan de app dan amper / niet gebruiken en gegevens komen niet meer (realtime) binnen. Meer mensen hier last van?
Geen socket maar alleen de p1 en kijk net toevallig en het hele zaakje zit vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:11:
[...]

Geen socket maar alleen de p1 en kijk net toevallig en het hele zaakje zit vast.
Ah bedankt, ligt het niet alleen aan mij dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 18:31
ndjong schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Ah bedankt, ligt het niet alleen aan mij dus!
Nope. Kijk normaal niet om deze tijd mar zal het in de gaten houden. Was toeval even benieuwd of mijn vriezer weer normaal uit gegaan was maar ik blijf hiermee vast zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mim0wguban__lKdjV8uyZa_R9r0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bldLpMgBoWOpcgZTmGTAvelf.jpg?f=fotoalbum_large

Per pagina laad er helemaal niets. Dit duurt al een halve minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
computerjunky schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:17:
[...]

Nope. Kijk normaal niet om deze tijd mar zal het in de gaten houden. Was toeval even benieuwd of mijn vriezer weer normaal uit gegaan was maar ik blijf hiermee vast zitten:

[Afbeelding]

Per pagina laad er helemaal niets. Dit duurt al een halve minuut.
Oké ik heb precies hetzelfde. Dit had ik overigens gisteravond ook al, dit is de tweede avond op rij.
Pagina: 1