Speeddrop tussen modem en router

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-09 08:36
afgelopen week heb ik glasvezel opgeleverd gekregen en ben ik van een 200mbit lijn ziggo naar een 1gbps lijn gegaan van kpn

nu zie ik echter als ik bedraad op het kpn modem aangesloten ben dan draai ik 800-900 mbit download en upload
echter als ik bedraad via mijn interne netwerk ga, dat dan de snelheid daalt naar 280mbit down en 400mbit up

wat is de hardware
modem; kpn modem (DMZ richting router)
router; Trendnet TEW811DRU : DD-WRT v3.0-r49492 mini (07/14/22)

aan de trendnet hangen 2 switches die accespoints en andere bedradepunten behandelen

wat kan hier de oorzaak van zijn

router lijkt het niet heel zwaar te hebben tijden d/u test op kpn site
https://i.imgur.com/cuJVIRm.png

[ Voor 3% gewijzigd door xtrme op 09-08-2023 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16

lier

MikroTik nerd

Hoe test je exact?
Waarom gebruk je de Trendnet router (en niet de router die KPN levert)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
ik test via
https://www.kpn.com/internet/speedtest.htm
beide met dezelfde server
trendnet heb ik er tussen voor de schakelen tussen providers (met port forwards
dus ziggo modem had dezelfde dmz, als nu de kpn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:16

lier

MikroTik nerd

Kan niet heel veel info over deze router vinden, lees dat met stock firmware rond de 550Mbps gehaald moet kunnen worden. Weet niet of DD-WRT gebruik kan maken van bijvoorbeeld hardware accelaration, anders zou de WAN-LAN throughput lager kunnen zijn.

Je zou naar stock terug kunnen gaan om te kijken of dat beter gaat. Heb echter het gevoel dat deze router de beperkende factor is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Een 10 jaar oude WiFi router uit het budgetsegment zal het zwaar hebben met gigabit glasvezel, zeker als hij ook nog NAT moet doen. Kijk of er acceleratie features aanwezig zijn en zet die aan. Zet eventuele performance slurpers zoals pakket inspectie en firewalling uit en zie wat er aan snelheid overblijft.

De kans is zeer groot dat je Trendnet de bottleneck is en je een sterkere router moet aanschaffen.
Zoek iets met minimaal een gedegen quad core processor uit een recente (<5j oud) serie en dan kom je er wel mee weg :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
Ik had het vermoeden al dat de trendnet de bottleneck was maar jullie bevestigingen het
ik ga hem van een update voorzien en voor nu ook even kijken of de voorgestelde instellingen de mini firmware zitten
@lier waar had je die wan lan specificatie gevonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:55
Als je glasvezel hebt dan is er uiteraard geen modem dus ik vermoed dat wat jij denkt wat een modem is gewoon de Kpn router is.
Dus de oplossing is gewoon die antieke Trendnet afdanken en de Kpn router gebruiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
het is inderdaad het KPN router
maar aangezien deze de VLAN opzet voor internet zie ik het als een modem/router
daarvoor hangt ook nog de media converter glas naar utp

(zou het liefst dus de VLAN in de router zetten en het hele kpn apparaat weg laten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
xtrme schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:08:
afgelopen week heb ik glasvezel opgeleverd gekregen en ben ik van een 200mbit lijn ziggo naar een 1gbps lijn gegaan van kpn

nu zie ik echter als ik bedraad op het kpn modem aangesloten ben dan draai ik 800-900 mbit download en upload
echter als ik bedraad via mijn interne netwerk ga, dat dan de snelheid daalt naar 280mbit down en 400mbit up

wat is de hardware
modem; kpn modem (DMZ richting router)
router; Trendnet TEW811DRU : DD-WRT v3.0-r49492 mini (07/14/22)

aan de trendnet hangen 2 switches die accespoints en andere bedradepunten behandelen

wat kan hier de oorzaak van zijn

router lijkt het niet heel zwaar te hebben tijden d/u test op kpn site
https://i.imgur.com/cuJVIRm.png
Je router wordt best heet met 90 graden….
Ik denk dat deze router het gewoon niet aankan met 1Gbps.
Maar waarom gebruik je DMZ via de kpn modem?
Ik zou zelf die twee apparaten weglaten en 1 goede router neerzetten.
Als het een kpn box12 is, dan helemaal ertussenuit halen. Die heeft kpn zo dichtgetimmerd dat je als gebruiker er amper iets mee kan. Probeer maar eens een ander subnet aan te maken dan het ingebakken 192.168.2.0/24. Succes 👎🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

EverLast2002 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

Je router wordt best heet met 90 graden….
Ik denk dat deze router het gewoon niet aankan met 1Gbps.
Maar waarom gebruik je DMZ via de kpn modem?
Ik zou zelf die twee apparaten weglaten en 1 goede router neerzetten.
Als het een kpn box12 is, dan helemaal ertussenuit halen. Die heeft kpn zo dichtgetimmerd dat je als gebruiker er amper iets mee kan. Probeer maar eens een ander subnet aan te maken dan het ingebakken 192.168.2.0/24. Succes 👎🏼
Dit. Knikker die Trendnet router er uit en draai gewoon op die KPN router.
Bevalt dat ding niet, kan je die altijd nog in bridge zetten (DMZ is niet heel handig, voegt latency toe) en een router er tussen hangen die wél 1Gbps aan kan.

Had t zelfde issue met een ouder model Asus router onder DDWRT. Vlotter dan stock maar waardeloos.
Heb een oude Thin Client omgekat tot OpnSense router. (zie McKaamos in "Show je Server deel 4" )
maar een off-the-shelf modelletje kan natuurlijk ook.

Voordeel van zelfbouw is dat je dan support hebt tot de hardware echt te oud wordt om te ondersteunen danwel tot het opensource project er mee stopt. (en dat kan nog wel eens heel lang duren)
In de zelfbouw heb je ook nog de optie om rechtstreeks glas aan te sluiten op je eigenbouw router. Zal vast wel info over zijn hier (hier b.v. McKaamos in "Zelfbouw project: Firewall / Router / AP" ). Bij mij is t nog een Ziggo lijn met modem in bridge.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 09-08-2023 20:01 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mK96KrMC59TDZIuNOWWJBtUvejg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jf1AnvwAwaQFmWX5glx9VDuA.png?f=fotoalbum_large

Het was de trendnet router
heb de kpn modem er nu ook tussenuit
Huidige setup is nu
Glasvezel - media converter - rt-ac88u - rest van netwerk
(totale energie verbruik meterkast is ook gedaald van 40w naar 28w
Pagina: 1