[Hue] Spiegel lamp op hue aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:32
Hi,

Wij hebben een spiegel die nu geschakeld wordt met een normale schakelaar. We zijn op zoek naar een simpele hue aan/uit oplossing die de schakelaar vervangt. Willen hem namelijk via een hue sensor laten activeren en er een blindplaat op zetten.

Wat is de juiste terminologie voor dit vraagstuk? En eventuele aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x0z8_
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:12
Het makkelijkste is dan een schakelaar als dit inbouwen: uitvoering: Sonoff ZBMINI ZigBee Smart Switch

Dit kan echter alleen als er ook een blauwe/nul-draad aanwezig is. De schakelaar is gewoon te koppelen met Hue.

De schakelaar die ik gelinkt hebt staat het zelfs toe (mits je genoeg ruimte in je inbouwdoos hebt) om zowel met de schakelaar als via Hue de verlichting te schakelen.

[ Voor 21% gewijzigd door x0z8_ op 09-08-2023 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-05 14:09
En als dat niet past kan je deze ook nog gebruiken: uitvoering: Philips Hue wandschakelaarmodule

Heb daar zelf ook een paar van, ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@-Marco Daar heb je alleen niets aan als je een lamp wil kunnen schakelen. Die module is input-only.

Qua koppelen van non-Hue aan Hue heb ik geen weet. Maar de ZBmini is er ook als ZBminiL2, deze heeft geen N nodig. Maar goed, N loos is niet altijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
Dank voor de reacties! Ik ga het bekijken, maar volgens mij zit er inderdaad wel iets tussen!
Wandschakelaar module heb ik inderdaad overal al, ideaal voor het slim maken van de domme schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
Was meer een reactie op die Sonoff switch, dat doet hetzelfde alleen is die iets groter denk ik. Als je de schakelaar helemaal weg wil hebben moet je iets anders regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
KoudeAardbei schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:41:
Dank voor de reacties! Ik ga het bekijken, maar volgens mij zit er inderdaad wel iets tussen!
Wandschakelaar module heb ik inderdaad overal al, ideaal voor het slim maken van de domme schakelaars.
Met een sensor, bedoel je dan echt een sensor in de zin van een bewegingssensor om de lamp te schakelen, of wil je ergens een losse Hue schakelaar ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
-Marco schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Met een sensor, bedoel je dan echt een sensor in de zin van een bewegingssensor om de lamp te schakelen, of wil je ergens een losse Hue schakelaar ophangen?
Bewegingssensor via Hue! Zo min mogelijk schakelaars in huis en waar mogelijk via regelgeving en sensoren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marco
KoudeAardbei schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:49:
[...]

Bewegingssensor via Hue! Zo min mogelijk schakelaars in huis en waar mogelijk via regelgeving en sensoren :*)
Ahh okay, dan werkt zo'n Hue switch inderdaad niet als je de schakelaar helemaal weghaalt. Of je moet 'm gewoon laten zitten als dat geen bezwaar is.

Zou met alleen Hue niet zo goed weten hoe je dat anders moet oplossen. Dus dan ben je inderdaad aangewezen op oplossingen van derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotero
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07-2024
Hoi!

Wij hebben een spiegel in de badkamer hangen waar continue 220V op staat. Er zit geen schakelaar op de muur, we schakelen de LED verlichting in de spiegel met een aanraakvlak op de spiegel zelf.

De spiegel 'onthoudt' of de LED verlichting aan- of uitstaat op het moment dat je de 220V eraf haalt (stop uitzet).

Ik wil nu dus graag de spiegel koppelen aan een Hue sensor. Ik had hiervoor de 'Hue Wall Switch' gekocht, maar deze is hiervoor niet geschikt.

Kan ik hiervoor wel de 'Sonoff ZBMINI ZigBee Smart Switch' gebruiken?
Heeft deze module dus een plus en nul ingang voor 220V (blauw/bruin) en een (met Hue schakelbare) aansluiting voor twee draden naar de spiegel?

Ik hoop dat je mij kunt helpen.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Rob
x0z8_ schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:48:
Het makkelijkste is dan een schakelaar als dit inbouwen: uitvoering: Sonoff ZBMINI ZigBee Smart Switch

Dit kan echter alleen als er ook een blauwe/nul-draad aanwezig is. De schakelaar is gewoon te koppelen met Hue.

De schakelaar die ik gelinkt hebt staat het zelfs toe (mits je genoeg ruimte in je inbouwdoos hebt) om zowel met de schakelaar als via Hue de verlichting te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:41

V-8

rotero schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:35:
Hoi!

Wij hebben een spiegel in de badkamer hangen waar continue 220V op staat. Er zit geen schakelaar op de muur, we schakelen de LED verlichting in de spiegel met een aanraakvlak op de spiegel zelf.

De spiegel 'onthoudt' of de LED verlichting aan- of uitstaat op het moment dat je de 220V eraf haalt (stop uitzet).

Ik wil nu dus graag de spiegel koppelen aan een Hue sensor. Ik had hiervoor de 'Hue Wall Switch' gekocht, maar deze is hiervoor niet geschikt.

Kan ik hiervoor wel de 'Sonoff ZBMINI ZigBee Smart Switch' gebruiken?
Heeft deze module dus een plus en nul ingang voor 220V (blauw/bruin) en een (met Hue schakelbare) aansluiting voor twee draden naar de spiegel?

Ik hoop dat je mij kunt helpen.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Rob

[...]
Ha Rob,

Ja, je kunt de genoemde module hiervoor perfect gebruiken!
De module heeft inderdaad de juiste aansluitingen voor jouw situatie. Fase in (bruin), nul voor de module zelf (blauw), nul voor de spiegel (blauw), schakeldraad voor de spiegel (als het goed is zwart).

Kleine tip: bij wisselspanning (AC) spreekt men niet van plus, maar van fase (een soort plus) en nul (een soort min).

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rotero
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-07-2024
V-8 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:23:
[...]

Ha Rob,

Ja, je kunt de genoemde module hiervoor perfect gebruiken!
De module heeft inderdaad de juiste aansluitingen voor jouw situatie. Fase in (bruin), nul voor de module zelf (blauw), nul voor de spiegel (blauw), schakeldraad voor de spiegel (als het goed is zwart).

Kleine tip: bij wisselspanning (AC) spreekt men niet van plus, maar van fase (een soort plus) en nul (een soort min).
Hoi V-8,

Bedankt voor je snelle reactie en de tip voor de juiste benamingen!
Laatste vraag: deze schakelaar kun je gewoon in je Hue app toevoegen?
Dan ga ik er zeker een aanschaffen.

Bedankt en fijne avond,
Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17:41

V-8

rotero schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:49:
[...]

Hoi V-8,

Bedankt voor je snelle reactie en de tip voor de juiste benamingen!
Laatste vraag: deze schakelaar kun je gewoon in je Hue app toevoegen?
Dan ga ik er zeker een aanschaffen.

Bedankt en fijne avond,
Rob
Graag gedaan! Klopt, deze is compatibel met HUE en kun je zo toevoegen in de app.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1