Knieschotten zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-03 18:40
Hallo,

Op zolder heeft de aannemer de knieschotten vastgemaakt tegen allerlei balkjes.
Nu hebben wij van 2 grote platen, 9 platen gemaakt. Die zitten met een magneetje vast en zijn daardoor gemakkelijk te verwijderen. Op die manier hebben wij extra opslagruimte gecreëerd.

Nu is dat hout natuurlijk helemaal krom getrokken, dus laten magneetjes ook los & vallen die platen om.
Zooitje ongeregeld dus!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rgLa41hXyIko71eqShwh4PHF1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrJ6sOikXPZ0zMSqpT7bSUkr.jpg?f=fotoalbum_large

Nu ben ik op zoek naar een manier om toch een niet al te duur systeem te maken op zolder.
Heb ook gekeken naar HPL, maar vind dat toch wel een beetje duur...

Is er een manier om platen recht te houden? Ze zijn ongeveer 97cm hoog & 60cm breed. Ze staan los op de grond.

Kan het bv met staal of iets dergelijks dat ik langs de randen boor (aan de kant waar je niet tegenaan kijkt?) zodat de platen recht blijven?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5xvsocegH1OzURexz_lC8fYXzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5jH0CIEBnTeWVfDwVLBwbyh.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

YouTube: DIY Schuifdeuren voor een opbergruimte op zolder | Praxis

Have fun, dit werkt veel makkelijker dan magneetjes en kromtrekkende panelen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Welk materiaal zijn de platen nu? Een materiaal zoals multiplex zou niet zomaar krom moeten trekken. Ik zou de panelen vervangen met multiplex of zelfs lichter vederplex.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:40
Weet je zeker dat de oorspronkelijke platen geen onderdeel van de constructie waren?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:00

BCC

Bij de nieuwbouw zijn deze schotten soms dragend - heb je dat ook toevallig nog gechecked?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Ik weet niet welk materiaal het nu is (ik ben niet zo handig haha).

Ik ben nu niet thuis, dus ik kan geen foto maken.
Maar deze schotten zijn niet dragend. Op de plekken waar wij de schotten hebben gezaagd, zitten overal houten staande balken, die vormen de constructie.

Hier een foto van internet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/saErZtPVzft3pBXm5TwO-4sgLMM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Lz4pr0e8tzNsZzCeqzE18fEL.webp?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:56
xMyrth schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:00:
Ik weet niet welk materiaal het nu is (ik ben niet zo handig haha).

Ik ben nu niet thuis, dus ik kan geen foto maken.
Maar deze schotten zijn niet dragend. Op de plekken waar wij de schotten hebben gezaagd, zitten overal houten staande balken, die vormen de constructie.

Hier een foto van internet:
[Afbeelding]
Dat wil niet direct zeggen dat de platen niet nodig zijn voor de zijwaartse stabiliteit. Haal de spaanplaat achterwand eens uit een Ikea kast en zie wat ik bedoel. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

De combinatie van de balken met een vaste plaat is soms de dragende constructie - vaak plakt de aannemer daar dan ook waarschuwings stickers stickers op - gezien het feit dat de platen zo groot waren, zou ik het ff checken als ik jou was - waarschijnlijk is is niets aan de hand, maar better safe than sorry.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46

Echt niet.

Gewoon niet.

Als je internet afbeelding overeenkomt met jouw thuissituatie, dan denk ik dat je knieschotten wel constructief zijn. Daar zie je namelijk een steunregel (balk bevestigd aan dak) op het knieschot rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Oh dat wist ik niet. Ik zal de aannemer even contacten. De platen zitten al 1,5 jaar los hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC

BCC

Dan hoop ik dat inderdaad je planken zijn kromgetrokken en niet je dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Nee het zijn overduidelijk de platen, dat kan ik wel zien ;-)
Meen me zelfs te herinneren dat de aannemer toen zelf als tip heeft gegeven om daarachter opbergruimte te maken. Maar ik ga het voor de zekerheid even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
Hoe dik zijn je platen eigenlijk? Je moet 18mm hebben. MDF kost vrijwel niets en is (en blijft) kaarsrecht, tenzij t vochtig wordt.. nadeel is wel dat het heel zacht is, anders moet je naar multiplex/underlayment gaan (maar is wel stukje duurder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
De platen die er nu zitten zijn maximaal 10mm denk ik. Smalle lichte dunne platen.
Maar goede tip van de 18mm MDF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-05 10:10
Zijn ze aan beide kanten gewit?

Ben zelf laatst bezig geweest met knieschotten met schuifdeuren. Hierbij is het advies om aan beide zijden te schilderen om kromtrekken te voorkomen (zal ook afhankelijk zijn van isolatie en stookgedrag op zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:23
xMyrth schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:32:
De platen die er nu zitten zijn maximaal 10mm denk ik. Smalle lichte dunne platen.
Maar goede tip van de 18mm MDF!
Gewoon vervangen door Multiplex. Eventueel multiplex met een gipsplaat erover, voor de mooiste afwerking. Multiplex trekt niet krom.

[ Voor 3% gewijzigd door t14wo op 09-08-2023 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:57

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Kijk anders ook even naar V313 MDF

dat is vochtwerend (zijn groen van kleur meestal)

en de googlewebs is je vriend voor inspiratie

https://www.google.com/se...w=1920&client=firefox-b-e

[ Voor 70% gewijzigd door Fraggert op 09-08-2023 12:50 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xMyrth
De aannemer geeft nu aan dat het een dragende constructie betreft, maar dat het niet erg is als we één van de twee planken losmaken... OEPS... We hebben beide platen dus al langer dan een jaar los (en de buurvrouw ook (betreft een tweekapper).

Heb nog wel een oude foto gevonden van tijdens de bouw...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPmzYRnbix3HGr3XQlXudLAvMEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/piWYUXmnhtRkwojthsCAXdBD.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu heb ik stress want dalijk stort ons huis in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:31
10mm is wel dun, dan ligt het heel erg aan het soort materiaal.. prima als je ze ergens op vastschroeft, dan kunnen ze lastiger kromtrekken, maar als je ze loshaalt dan loop je snel kans dat het gaat kromtrekken.. Daarvoor is 10mm eigenlijk te dun.. De standaard is vaak 18mm, die trekken niet zo snel krom..
xMyrth schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:07:
De aannemer geeft nu aan dat het een dragende constructie betreft, maar dat het niet erg is als we één van de twee planken losmaken... OEPS... We hebben beide platen dus al langer dan een jaar los (en de buurvrouw ook (betreft een tweekapper).

Heb nog wel een oude foto gevonden van tijdens de bouw...

[Afbeelding]

Maar nu heb ik stress want dalijk stort ons huis in
Niet zo handig nee, volgende keer eerst nadenken ipv meteen wat te gaan doen :)

[ Voor 56% gewijzigd door ID-College op 09-08-2023 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Sorry ik bedoel de platen die de aannemer er tegenaan heeft gezet. Die hebben wij toen losgehaald en in stukken gezaagd om als "kastdeurtjes" te fungeren. Maar die zijn dus krom getrokken! En die zijn ongeveer 10mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Mijn contact met de aannemer:

Hallo P. en E.,
Ik wil graag een bouwkundige vraag stellen.
Op zolder zijn er knieschotten geplaatst. Wij hebben een opbergruimte achter deze knieschotten geplaatst, voor oa kerstspullen etc.
Nu kreeg ik via via de vraag of de platen die tegen deze schotten aangemaakt zijn een dragende constructie hebben?
Iemand zei dat de combinatie van balken met een vaste plaat soms wel een dragende constructie heeft namelijk. Echter hebben wij die platen dus losgehaald...
Ik hoor het graag!
Groetjes Myrthe

----

Hallo Myrthe
Dat is inderdaad een dragende constructie, 1 plaat loshalen kan verder geen kwaad

----

Hoi E.,
Ooooh dit was ons niet duidelijk. Wij hebben beide platen helemaal losgeschroeft en daar losse panelen van gemaakt, zodat we opbergruimte hebben.
Maar dat is dus helemaal niet goed? Wat kan er nu gebeuren?
Groetjes Myrthe

----

Myrthe
Er zal verder weinig gebeuren, lakje maar niet alle platen tegelijk weghaalt, dan zou het dak door kunnen buigen. Ik neem aan dat je de constructie hout wel hebt laten zitten.

----

Hoi E.,
Ja het constructiehout is blijven zitten.
Alleen zijn beide platen losgemaakt en in 9 stukken van 60cm breed gezaagd (dus zelfde breedte als de afstand tussen de houten palen).
Ondertussen zijn veel van die platen krom geworden en daarom dat we op zoek zijn naar een constructie waarbij platen recht blijven en waarbij we toch gebruik kunnen maken van de opbergruimte erachter.
Heb jij misschien een tip voor ons? Dat we gebruik kunnen maken van de achterliggende opbergruimte, maar dat ook de dragende constructie in tact blijft?
Of moeten daarvoor alle platen echt weer blijvend vastgeschroefd worden?
Groetjes Myrthe

----

Myrthe
Als het achterhout is blijven zitten zal eer niets gebeuren, dan draagt deze
IK zou de platen dan met een schotel schroef vast zetten, en deze vast schroeven zodat deze ook gemakkelijk weg te halen zijn en dan blijven de platen verder ook recht
Een schotelschroef is een schroef met een grote rozetknop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leut
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:56
Ik had in mijn vorige woning een schuifdeursysteem gemaakt met MDF platen op een dubbele kunststofgoot. Alle platen kon ik zo eenvoudig heen en weer schuiven, om overal erg bij te kunnen. Daarmee bleef de oorspronkelijke constructie intact, wat ik toch vrij cruciaal vond gezien het dragende karakter van het geheel.

Queen - the champions of the world
"...if you no longer go for a gap that exists, you are no longer a racing driver" - Ayrton Senna
PVOutput 23x Longi 365Wp + SMA TriPower 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Dat lijkt me ook een goede oplossing wellicht! De eerste reactie was ook schuifdeuren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC

BCC

Je hebt 5 platen? Ik zou drie platen vastschroeven (18mm multiplex en om de 15cm schroeven) en twee deurtjes maken met magneten (ook 18mm multiplex). Dan krijg je wel weer wat stijfheid er in, maar kun je door een deurtje ook Links en Rechts bij je kerstspullen.

In mijn beste ascii art

[X] DR [X] DR [X]

[ Voor 17% gewijzigd door BCC op 09-08-2023 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xMyrth
Er zijn 9 platen in totaal van 60 cm breed :)
Maar een aantal vastschroeven is waarschijnlijk een goed idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:26
Ik heb in mijn nieuwbouw woning (nu 7 jaar oud) ook zulke knieschotten. Ik heb (na overleg met de aannemer) de platen er voor laten zitten, maar er wel gaten in gezaagd zodat ik er goed bij kan om spullen neer te leggen. Uiteraard heb ik het houten frame ook laten staan :P
Zo heb ik én de stevigheid van het houten frame, én nog een groot gedeelte van de houten beplating er voor, voor extra stevigheid nog wellicht. Volgens de aannemer zou dit geen kant meer op gaan.

Toen er later een dakkapel geplaatst werd, gaf deze aannemer (weer een andere) ook aan dat dit qua stevigheid prima is.

Uiteindelijk heb ik er net als @Leut een lat met daarop een dubbel railsysteem gemonteerd, en daar weer 18mm MDF platen aan opgehangen die ik makkelijk kan schuiven. Zoals boven aangegeven wel aan beide zijden schilderen, om kromtrekken te voorkomen. Al zal dat bij dikkere platen minder snel gebeuren dan bij dunne.

Join het GoT Pulse-Team!

Pagina: 1