10mm qboard zinvol als thermische isolatie isolatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-07 15:19
Beste mede klussers, ik ben bezig om wat leidingen via een koof door te voeren naar de bovenste verdieping. Hiervoor moet ik een koof openmaken, en naderhand weer dichtstucen.
Om het weer 1 geheel te maken pak ik de gehele muur mee. Deze muur grenst aan de poort en is opgebouwd met een klamp, zonder spouw.
Isoleren aan de buitenzijde is geen optie, aan de binnenzijde kan ik max 10mm kwijt.
Mijn vraag is, is het de moeite waard om de muur met 10mm qboard te bekleden?
Als thermische isolatie, of is dit te dun en zinloos.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zYB-Qt5mUvlHOT00NwEHVbe5sYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlWE4nZvC2z5pDIM4UFER7PC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tw8Eyd1NdlUZHNYWUOvuTvLzO48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sbrLvrfhgE2vD330qlO3hrvj.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

Beste antwoord (via tonny147 op 14-08-2023 12:42)

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tip
Ik zou zoiets nooooit in mijn trappenhuis willen hebben als er geen gipsplaat op komt, met Brandklasse E is het zeer brandbaar, dus het laat een brand heel snel v/d ene naar de andere verdieping gaan, imho een absolute no-go.

Het komt wel bizar binnen bij mij althans dat zo'n aspect niet direct meegewogen wordt.

PS: Voor 12,5 mm is de Rd waarde 0.35 m²K/W, das niet echt veel idd.
Bron: https://www.gamma.nl/asso...120x60cm-12-5mm/p/B541231
Technische kenmerken
Rd waarde 0.35 m²K/W
Met dampscherm Nee
Bekleed/onbekleed Bekleed
Geschikt voor Tegels
Brandklasse E
Lambdawaarde 0.034 W/(m.K)

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 14-08-2023 10:52 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:30
Dit gaat je thermisch vrijwel niets opleveren. Het is een hele dure oplossing met zeer weinig rendement.

In jouw geval zou ik kijken of je wellicht 2 of 3 cm van de trap kunt opofferen om een voorzetwand te maken. Geen idee hoe breed de traptreden nu zijn en of het mogelijk is, maar daarmee haal je een veel hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:14
1cm is vrijwel niets idd.. wat zou het geintje gaan kosten? 1cm is eigenlijk echt te weinig om wat mee te winnen, ik zou het idd dikker maken of laten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 19:20
Voor het warmteverlies helpt het weinig, maar de muur zal wel iets minder koud aanvoelen.
Dat was i.i.g. mijn ervaring met 2 cm XPS met alleen zwaar behang er op geplakt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 18:04

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Met 10mm dikte zul je met de best isolerende plaat (Resol) slechts een Rd van ~0.5 bereiken. Met XPS ligt dit rond de 0.4. Vermoedelijk krijg je de investering nooit terugverdiend.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Bedankt voor de input, dan wordt het alleen stucen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Geen idee wat het kost en hoeveel werk het is. Of het zich oplevert is een rekensom.

De R waarde is ongeveer 0.3, dat is ongeveer gelijk aan de R waarde van een enkelsteensmuur. Is dat het geval dan zou je dus de isolatiewaarde verdubbelen en daarmee het warmteverlies halveren door deze muur.

Het eerste beetje isolatie heeft economisch altijd het grootste effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Terugverdienen hoeft ook weer niet, qboard is €20 de m2.
Gaat om 6 m2 schat ik. Als het in de winter rond de 0 gr is, dan is de muur ongeveer 12 graden binnen.
Ik hoopte dat dmv 10mm isolatie dit terug te kunnen brengen.

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:17
gek, want iedereen roept altijd dat de eerste cm's isolatie het meeste opleveren. en nu ineens levert die eerste cm niets op?
Ik zou zeker isoleren wat je kunt, elke cm is winst.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-07 19:20
Relatief gezien heeft de eerste cm inderdaad het meeste effect en als je dat stukje muur op zich bekijkt zal het wel wat schelen. Maar 6m2 zal maar een fractie van de hele buitenschil zijn, dus op het totaal is de "winst" ook maar een fractie.

Gooi het anders even in Ubakus ( www.ubakus.de ) dan kan je oud en nieuw vergelijken.

Maar zoals ik al zei, wat comfort betreft kan het wel wat uitmaken omdat die muur warmer aan gaat voelen.

[ Voor 8% gewijzigd door JukeboxBill op 09-08-2023 17:46 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
Ga vanavond even voor ubakus zitten, goede tip

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tip
Ik zou zoiets nooooit in mijn trappenhuis willen hebben als er geen gipsplaat op komt, met Brandklasse E is het zeer brandbaar, dus het laat een brand heel snel v/d ene naar de andere verdieping gaan, imho een absolute no-go.

Het komt wel bizar binnen bij mij althans dat zo'n aspect niet direct meegewogen wordt.

Technische kenmerken
Rd waarde 0.35 m²K/W
Met dampscherm Nee
Bekleed/onbekleed Bekleed
Geschikt voor Tegels
Brandklasse E
Lambdawaarde 0.034 W/(m.K)

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 14-08-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:43

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
No Hands schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:32:
gek, want iedereen roept altijd dat de eerste cm's isolatie het meeste opleveren. en nu ineens levert die eerste cm niets op?
Ik zou zeker isoleren wat je kunt, elke cm is winst.
psies, maar xps in een trapenhuis zou ik dan weer niet snel doen zeker niet zonder voldoende brandwerende bekleding. nu is de cement laag die erop zit wel iets maar smeltende/vallende xps/eps is het laatse wat je wil in een vluchtroute (nog los van de rook ontwikkeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

route99 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:50:
Tip

[...]
we zijn niet heel goed in het blijven kijken naar het grote geheel en worden vaak gestuurd door de waan van de dag. kort na de ramp in het hemeltje was iedereen ineens zijn eps plafond plaatjes aan het verwijderen, nu is isoleren het nieuws van de dag dus ligt de focus daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

tonny147 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:23:
Beste mede klussers, ik ben bezig om wat leidingen via een koof door te voeren naar de bovenste verdieping. Hiervoor moet ik een koof openmaken, en naderhand weer dichtstucen.
Om het weer 1 geheel te maken pak ik de gehele muur mee. Deze muur grenst aan de poort en is opgebouwd met een klamp, zonder spouw.
Isoleren aan de buitenzijde is geen optie, aan de binnenzijde kan ik max 10mm kwijt.
Mijn vraag is, is het de moeite waard om de muur met 10mm qboard te bekleden?
Als thermische isolatie, of is dit te dun en zinloos.[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik zou er nog eens over denken, wellicht kan je vacuum isolatie kwijt met een andere detailering. die hebben met 2 cm een RC van 2,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
2 cm gaat al niet lukken ivm de trap, ik heb besloten om de muur alleen opnieuw te stucen en niet te isoleren.
Mischien met een volgende grote verbouwing.
Iedereen bedank voor de input

Wh-mdc07j3e5

Pagina: 1