Gezocht: tool voor in kaart brengen leven familielid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
Mijn vraag

Mijn opa leeft al een paar decennia niet meer, van mijn vader heb ik af en toe wat verhalen gehoord. En er zijn nogal wat documenten achter gebleven. Hij was kapitein, maar vreemd genoeg is er van hem vrij weinig terug te vinden in diverse online databronnen.

Omdat ik erg benieuwd ben hoe zijn leven er uit moet hebben gezien wil ik datapunten waar ik wel over beschik vast gaan leggen. Dit betreft bijvoorbeeld foto's waarop plaatsnamen te zien zijn, gerelateerde personen, maar ook data over het aanmonsteren van schepen waarop hij als kapitein aanwezig was.

Ik zoek een stuk software (bij voorkeur open source) waarin ik het volgende zou kunnen doen:
- Gebeurtenissen vastleggen
- Foto's, scans etc. toevoegen aan gebeurtenissen
- Doorbladerbaar om te kunnen zoeken door zijn leven

Heeft er iemand ervaring met zulk soort software? Bestaat het uberhaupt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
iOS, MacOS, Manjaro

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Momenteel ben ik een aantal dingen al aan het digitaliseren. Ik heb een grote Spreadsheet gemaakt met daarin aan datum gebaseerde vastlegging van gebeurtenissen. Maar ik merk dat die tool iets te kort schiet. En ik ben bang relevante velden te vergeten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
MyHeritage kan dit, maar de premium versie is niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 15:08

DarkSide

theres no place like ::1

aldfear is ook een genealogie tool.
Je kan daar zelf fotos in importeren en stamboom etc maken.
En volgens mij ook teksten toevoegen. En tijdlijnen maken.

Of je echt zo makkelijk kunt doorbladeren als een soort foto album weet ik niet.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:16
My Heritage beloofd veel, maar ik vind het lastig die claim hard te maken. En ik vind het ook niet heel prettig dat zij vervolgens met de data die ik uitzoek en invoer weer aan de haal gaan.

Ik zit ook nog te kijken naar Notion, waar je zelf gemakkelijk een soort database aan kunt maken. Maar daarin mist een solide maps functionaliteit. Simpelweg lat-long informatie plotten op een kaartje zit daar dan weer niet in.

aldfear is mij iets teveel gefocusd op genealogie.

Misschien ben ik op zoek naar een onmogelijk stukje software hoor, maar wellicht is er toch nog iemand met ervaring op dit vlak die mij de juiste weg kan wijzen.

Misschien is het goed te vermelden dat een uiteindelijk doel het schrijven van een boek / biografie zou zijn. Ik denk dat als de tool daar voldoende input voor geeft, dat dat al een mooi doel kan zijn.

Zo wil ik binnenkort nog wat maritieme archieven induiken om gegevens op te zoeken, maar dat wil ik wel gericht kunnen doen. Anders is het zoeken naar een speld in een hooiberg. Dus de tool zou ook mogen bijdragen aan het in beeld krijgen van onderzoeksvragen.

[ Voor 30% gewijzigd door marapuru op 09-08-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-05 19:30
Welke beloften kan MH niet waarmaken volgens jou dan? Ik heb daar een betaalde account en met de tijd die je met hun tools kunt besparen haal je die kosten er zo uit.

En als jij je stamboom op private zet dan blijft dat gewoon private.

Check ook https://www.reddit.com/r/Genealogy eens. Hele actieve en behulpzame community. Recent is daar nog dezelfde vraag gesteld en uitgebreid beantwoord.