HELP pc blijft traag na alles te hebben vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimCYS
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-09-2023
Beste lezer, nu alvast bedankt dat je mee wil denken! Ik heb een bedrijf in videografie en bewerk mijn video s op deze pc. Omdat premiere pro maar bleef haperen heb ik besloten om alles in de pc te vervangen. Maar uit eindelijk heeft dit meer problemen opgeleverd dan verbeteringen.

Huidige onderdelen:
- intel i9 12th gen
- rtx 3070 gpu
- 64gb RAM ddr4
- MSI moederboard ddr4
- windows 11
- SSD Nvme

Ervaringen van de laatste tijd:
- een aantal keer een blauw scherm gehad met PFN_LIST_CORRUPT
- gewoon tijdens het bladeren in bijvoorbeeld bestanden staat ineens de muziek vast vervolgens begint alles te haperen en dan doet hij het na 20 seconden ineens weer
- windows geheugen diagnose service werkt niet en blijft hangen op niks hij begint niet eens
- gisteren deed firefox ineens niets meer en bleef maar fout rapporten verzenden
- sinds vandaag start hij helemaal niet meer. Het msi logo van het moederbord verschijnt en daarna blijft alles zwart.

Iemand enig idee? Alvast grote dank voor het mee denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:41

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Welke voeding heb je of is die ook vervangen inmiddels?
Staat in device manager nog ergens een rood uitroepteken?
Zijn alle moederbord drivers geinstalleerd (ook de Intel chipset)?
Welk type/model moederbord is het overigens?

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat het beter is om een 'professional' te laten kijken. Je verhaal is te warrig voor echte diagnose.

Om te laten zien dat ik toch wil helpen, laten we beginnen met je huidige probleem, hij start niet op. Probeer eens onderdelen (GPU, geheugen, SSD) los te koppelen of te verwijderen, kom je dan wel in het BIOS? Graag 1 voor 1, anders weet je nog niks.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimCYS
@DeBolle dit is mijn moederboard MSI PRO Z690-A WIFI DDR4 - MoederbordATX - LGA1700 - Z690

En dit mijn power supply ASUS ROG Strix voeding (80 Plus goud, 0dB-koeling) 750 watt

De overige vragen kan ik nu niet direct beantwoorden omdat deze info niet toegankelijk is. Grote dank voor het mee denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimCYS
@bregweb dat ga ik proberen. Ik snap dat het een warrig verhaal is er gaat ook nogal een lange tijd aan verschillende problemen aan vooraf en mijn twee linker handen wat betreft pc’s helpt ook niet mee (pc overigens niet zelf gebouwd haha)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 13:32
PimCYS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:50:
@bregweb dat ga ik proberen. Ik snap dat het een warrig verhaal is er gaat ook nogal een lange tijd aan verschillende problemen aan vooraf en mijn twee linker handen wat betreft pc’s helpt ook niet mee (pc overigens niet zelf gebouwd haha)
Dan zou ik bij de bouwer langs gaan, ik vermoed dat daar ook iets fout is gegaan. Was dat een kennis of een bedrijf?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:36
@PimCYS
Heb je windows ook opnieuw geinstalleerd?
Want als je alle hardware hebt vervangen maar de installatie op de SSD gewoon hebt overgezet neem je uiteraard gewoon het probleem mee. Sterker nog, je krijgt mogelijk extra problemen omdat je nu conflicterende drivers hebt.

Gevoelsmatig zou ik nog een nieuwe SSD kopen en hierop een nieuwe installatie zetten.

Verder zeg je dat je een bedrijf hebt. Reken voor de lol eens uit hoeveel het kost aan verloren productiviteit door dit probleem zo op te lossen.
Denk dat het goedkoper is om een kant en klare Dell/HP te kopen met een goed servicepakket erbij. Ja, is wat duurder maar scheelt een hoop gezeik als je gewoon wil werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimCYS
@chrisborst enerzijds helemaal gelijk. Anderzijds had ik nooit voorzien dat dit deze problemen zou opleveren. Je bouwt een PC met onderdelen die met elkaar zouden moeten werken. Bovendien is het meet een bedrijfJE waar ik zo nu en dan wat videoproducties doe. Dus is het ook de vraag of die kosten de moeite waard zijn.

Ssd’s zijn inderdaad gewoon mee gegaan echter moest ik wel een nieuwe licentie aanschaffen op dit moederbord en dat heb ik dan ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PimCYS
@bregweb het was een familielid die nu voor langere tijd in het buitenland zit 😓

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:11
Het klinkt alsof je de bestaande installatie van Windows hebt gehouden. Als dit zo is, lijkt me de beste oplossing om WIndows alsnog opnieuw te installeren.
Pagina: 1