Type vloer voor vloerverkoeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-05 13:07
Hi Tweakers,

Binnenkort verhuis ik naar een woning met vloerverwarming en vloerverkoeling. Ik ben hiervoor aan het oriënteren op een geschikte vloer, die ik makkelijk kan leggen en verwijderen. Gezien het een huurwoning betreft waarin ik hooguit een paar jaar zal wonen, speelt budget een rol. Het is voor mij belangrijk dan de vloer goed/geschikt is en gegeven die criteria zo goedkoop mogelijk.

Op het internet/tweakers staat een grote hoeveelheid informatie over vloeren. Kliklaminaat lijkt de goedkoopste optie te zijn voor vloerverwarming. Echter kwam ik een topic uit 2016 tegen waarin enige discussie was of laminaat een goede keuze is als je ook vloerverkoeling hebt. Het is inmiddels een aantal jaar verder en steeds meer mensen hebben ervaring met vloerverkoeling. Heeft iemand ervaring met de combinatie laminaat en vloerverkoeling? Is het aan te raden? Of is er een beter alternatief?

Ik ben op de hoogte van thermische weerstand. Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Raden jullie een specifieke leverancier aan?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Pvc is een beter alternatief, maar ook snel 3x zo duur.
Als het goedkoop moet kan je het beste kijken naar een goede ondervloer en een (dun, goedkoop) laminaat.

Een ondervloer kan je relatief makkelijk hergebruiken. Goedkoop laminaat is na een paar jaar niet erg mooi meer, zeker als je het opnieuw moet leggen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
dragonhaertt schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 07:49:
Pvc is een beter alternatief, maar ook snel 3x zo duur.
Als het goedkoop moet kan je het beste kijken naar een goede ondervloer en een (dun, goedkoop) laminaat.

Een ondervloer kan je relatief makkelijk hergebruiken. Goedkoop laminaat is na een paar jaar niet erg mooi meer, zeker als je het opnieuw moet leggen.
Is PVC dan specifiek een beter alternatief vanwege de verkoeling, of toch ook betreft het rendement van de verwarming?

Wat betreft hergebruik: dat is niet per se mijn intentie. Wil wel de vloer makkelijk kunnen verwijderen, mocht ik de woning kaal moeten opleveren bij opzeg huur. Dus ik denk dat een plakvloer daarom minder uandig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

frusciente352 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:14:
[...]

Is PVC dan specifiek een beter alternatief vanwege de verkoeling, of toch ook betreft het rendement van de verwarming?

Wat betreft hergebruik: dat is niet per se mijn intentie. Wil wel de vloer makkelijk kunnen verwijderen, mocht ik de woning kaal moeten opleveren bij opzeg huur. Dus ik denk dat een plakvloer daarom minder uandig is.
Koelen en verwarmen zij natuurlijk fysisch gezien hetzelfde. De warmteweerstand van de vloer maakt uit. (R waarde)
Er bestaat ook klik-pvc, dus dat kan je net zoals laminaat leggen.

Het is dus alleen wel een stuk duurder, ik vraag me af of dat kleine beetje extra rendement het waard is.

Ik zou zelf gewoon laminaat leggen met een degelijke ondervloer met lage R waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
dragonhaertt schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:34:
[...]

Koelen en verwarmen zij natuurlijk fysisch gezien hetzelfde. De warmteweerstand van de vloer maakt uit. (R waarde)
Er bestaat ook klik-pvc, dus dat kan je net zoals laminaat leggen.

Het is dus alleen wel een stuk duurder, ik vraag me af of dat kleine beetje extra rendement het waard is.

Ik zou zelf gewoon laminaat leggen met een degelijke ondervloer met lage R waarde.
Dan wordt het laminaat. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

frusciente352 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:16:
[...]

Dan wordt het laminaat. Dank voor het meedenken!
Misschien heeft iemand anders nog een andere mening, er zijn vast nog alternatieven. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:28
Ik heb sinds vorig jaar juli een nieuwbouwwoning met vloerverwarming en koeling. Hier heb ik een kliklaminaat van de Gamma in liggen met een R waarde van 0,05 m² K/Wen een Rubbersound Silencio 2,4mm ondervloer gelegd met een R van 0,01 m² K/W. Deze was zeer gemakkelijk te verwerken overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-06 16:49
Vreemde vraag misschien, maar denk je die vloerkoeling ook echt te gaan gebruiken?
Ik heb nu zo'n 6 jaar een warmtepomp en vloerkoeling, maar die vloerkoeling heb ik precies 2 keer gebruikt.
De feitelijke koeling was minimaal, koelen verbruikt meer stroom dan verwarmen, koude vloer voelt niet fijn als je daar met blote voeten overheen loopt.
Het zal van de situatie afhangen, en het type vloer (ik heb een gietvloer), maar ik zou er zelf niet meer voor kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 23:28
remmuz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:18:
Vreemde vraag misschien, maar denk je die vloerkoeling ook echt te gaan gebruiken?
Ik heb nu zo'n 6 jaar een warmtepomp en vloerkoeling, maar die vloerkoeling heb ik precies 2 keer gebruikt.
De feitelijke koeling was minimaal, koelen verbruikt meer stroom dan verwarmen, koude vloer voelt niet fijn als je daar met blote voeten overheen loopt.
Het zal van de situatie afhangen, en het type vloer (ik heb een gietvloer), maar ik zou er zelf niet meer voor kiezen.
Dit lijkt me ook sterk afhankelijk van het type warmtepomp. Ik heb een W/W Warmtepomp met bodembron. Koelen kost me <50W en zorgt naast het regenereren van de bron ervoor dat het huis aangenaam blijft zelfs tijdens hittegolven. Ik zou er juist wel weer voor kiezen, koeling staat een aantal maanden per jaar aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Voornaamste bekommernis bij koelen is dat je geen condens hebt, maar dat zit hem in een goeie temperatuursinstelling (niet onder het dauwpunt).
De rest van de overwegingen zijn exact gelijk aan die voor vloerverwarming, dus kies gewoon een vloer die geschikt is voor vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
remmuz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 11:18:
Het betreft een WKO-systeem, dus ik vermoed dat het automatisch aan zal staan vanaf een bepaalde binnentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 10:24

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

frusciente352 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:08:
[...]

Het betreft een WKO-systeem, dus ik vermoed dat het automatisch aan zal staan vanaf een bepaalde binnentemperatuur.
Bij WKO is het inderdaad noodzaak dat de installatie zowel verwarmt als koelt, om de energie in de bron (lees: de watertemperatuur) weer te verhogen. Zo put de bron minder snel uit (de levensduur van zo'n bron wordt geschat op 30 jaar).

Daarnaast is het ook heerlijk, wij wonen nu 12 jaar in een huis met WKO en ik zou niet meer zonder willen. Geen radiatoren, altijd een constante temperatuur in huis tegen een relatief laag energieverbruik.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
@frusciente352
Bij zowel koeling als verwarming zet je het systeem voor een langere periode aan. Dus je vloer zal hier maar beperkte invloed op hebben. Ja, pvc zal het snelste warm of koud worden, maar na een dag zal elke vloer warm of koud aanvoelen.
Dus leg gewoon lekker een goedkope vloer neer en bedenk dan dat je geduld moet hebben en de verwarming niet moet gaan bedienen zoals bij normale radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
[BoSS] schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:13:
[...]

Bij WKO is het inderdaad noodzaak dat de installatie zowel verwarmt als koelt, om de energie in de bron (lees: de watertemperatuur) weer te verhogen. Zo put de bron minder snel uit (de levensduur van zo'n bron wordt geschat op 30 jaar).

Daarnaast is het ook heerlijk, wij wonen nu 12 jaar in een huis met WKO en ik zou niet meer zonder willen. Geen radiatoren, altijd een constante temperatuur in huis tegen een relatief laag energieverbruik.
Fijn om te horen! Hoe gebruik jij precies je thermostaat? Altijd constante temperatuur, of zet je hem bijv. 2°C in de nacht/bij afwezigheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frusciente352
chrisborst schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:14:
@frusciente352
Bij zowel koeling als verwarming zet je het systeem voor een langere periode aan. Dus je vloer zal hier maar beperkte invloed op hebben. Ja, pvc zal het snelste warm of koud worden, maar na een dag zal elke vloer warm of koud aanvoelen.
Dus leg gewoon lekker een goedkope vloer neer en bedenk dan dat je geduld moet hebben en de verwarming niet moet gaan bedienen zoals bij normale radiatoren.
Oké, dat is goed om te horen! Dan maakt die snelheid niet zoveel uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 10:24

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

In principe altijd op een constante temperatuur (20,5 graden) en dat is voor iedereen comfortabel behalve mijn schoonmoeder 😉

Als ik in de winter langere tijd afwezig ben (langer dan +/- 1,5 week) dan schakel ik de thermostaat naar vakantiestand, dan zakt de temperatuur niet onder de ca. 15 graden (let wel op: hij verwarmt dan in principe niet want een huis met WKO is dermate goed geïsoleerd dat bij een klein beetje zon overdag de temperatuur alweer stijgt).

Bij deze vakantiestand stel je een einddatum in. Het duurt dan ca. 2 dagen eer het huis weer op de gewenste temperatuur is.

[ Voor 11% gewijzigd door [BoSS] op 09-08-2023 15:31 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28
chrisborst schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:14:
@frusciente352
Zo eenvoudig is het niet. Bij een vloer met een hogere warmteweerstand zal de temperatuur van de vloerverwarming hoger moeten zijn om een dezelfde warmteafgifte/oppervlaktetemperatuur te behalen. Bij vloerkoeling geldt het tegenovergestelde, je hebt kouder water nodig en dan bereik je sneller het dauwpunt onder je vloer.

Bij stoken met een CV maakt dat weinig uit voor de efficiëntie/rendement, bij een warmtepomp wel.

Hoe groot dit verschil daadwerkelijk is in laminaat vs pvc heb ik nooit uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:44
Pejdref schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Zo eenvoudig is het niet. Bij een vloer met een hogere warmteweerstand zal de temperatuur van de vloerverwarming hoger moeten zijn om een dezelfde warmteafgifte/oppervlaktetemperatuur te behalen. Bij vloerkoeling geldt het tegenovergestelde, je hebt kouder water nodig en dan bereik je sneller het dauwpunt onder je vloer.

Bij stoken met een CV maakt dat weinig uit voor de efficiëntie/rendement, bij een warmtepomp wel.

Hoe groot dit verschil daadwerkelijk is in laminaat vs pvc heb ik nooit uitgezocht.
Volgens mij zullen er wel gevallen zijn dat een bepaald type vloer echt niet zal werken, maar in de basis zal elke vloer wel met vloerverwarming/koeling moeten kunnen werken:
https://www.floorsite.nl/...en-wanneer-is-belangrijk/

"Een algemene ideale Rc-waarde bestaat niet. Stel je daarbij het volgende voor:
Je vloerverwarming bestaat uit een buizenstelsel waardoor warm water circuleert. De warmte wordt aan de laag erboven afgegeven. Als dit een laag is met een heel lage warmteweerstand – bijvoorbeeld een dunne coating – zal de warmte snel aan de omgeving worden afgegeven. De kamer warmt dan relatief snel op. Maar hij koelt ook weer snel af als je de watertemperatuur naar beneden bijstelt.
Bij een vloer met een hogere Rc-waarde duurt het langer voor de warmte aan de omgeving wordt afgegeven. Het duurt dus langer voor de kamer warm is. Maar de vloer houdt de warmte langer vast en het duurt daarom langer voor de vloer is afgekoeld.
Voor het energieverbruik maakt het niet uit of je een vloer met een lage of een hogere R-waarde hebt. Bij een relatief hoge Rc-waarde zal het langer duren voor een kamer warm is. Maar omdat het water dat door de leiding stroomt daarom ook minder snel afkoelt, zal het vervolgens minder opgewarmd hoeven te worden.
Let wel: bij vloerverwarming is de isolerende laag onder de buizen heel belangrijk! Je wilt immers niet dat de warmte naar beneden gaat!
"

Dat zou dus betekenen dat ook bij een warmtepomp een hogere R-waarde prima is. Want die werken het beste als de temp-delta maar beperkt is.

Vandaar ook mijn stelling dat zolang je je vloer voor een langere tijd op een constante temperatuur houd, het weinig uitmaakt wat de R-waarde van je vloer is.

@frusciente352 Bedenk trouwens wel dat een goedkope vloer slecht te verwijderen/te hergebruiken zal zijn. Vaak breken de verbinden bij klikvloeren.
Dan is een iets duurdere vloer die wel goed te verwijderen en dus her te gebruiken is, een betere keuze.
Wellicht kan je ook nog naar zeil/vinyl kijken. Kwalitatief hebben die beste een stap gemaakt en zijn best mooi. Kwestie van uitrollen en klaar. Verhuizen, oprollen en meenemen.

[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 09-08-2023 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:21
Wij hebben beton cire vloer gedaan maar elke gietvloer zou goed moeten werken.

Als je echt super budget wilt doen, officieel kan dit niet maar het werkt wel.

Egaliseren en dan een beschermlaag erop en klaar.

Saai maar enorm goedkoop en efficiënt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:28
chrisborst schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:06:
[...]

Volgens mij zullen er wel gevallen zijn dat een bepaald type vloer echt niet zal werken, maar in de basis zal elke vloer wel met vloerverwarming/koeling moeten kunnen werken:
https://www.floorsite.nl/...en-wanneer-is-belangrijk/

"Een algemene ideale Rc-waarde bestaat niet. Stel je daarbij het volgende voor:
Je vloerverwarming bestaat uit een buizenstelsel waardoor warm water circuleert. De warmte wordt aan de laag erboven afgegeven. Als dit een laag is met een heel lage warmteweerstand – bijvoorbeeld een dunne coating – zal de warmte snel aan de omgeving worden afgegeven. De kamer warmt dan relatief snel op. Maar hij koelt ook weer snel af als je de watertemperatuur naar beneden bijstelt.
Bij een vloer met een hogere Rc-waarde duurt het langer voor de warmte aan de omgeving wordt afgegeven. Het duurt dus langer voor de kamer warm is. Maar de vloer houdt de warmte langer vast en het duurt daarom langer voor de vloer is afgekoeld.
Voor het energieverbruik maakt het niet uit of je een vloer met een lage of een hogere R-waarde hebt. Bij een relatief hoge Rc-waarde zal het langer duren voor een kamer warm is. Maar omdat het water dat door de leiding stroomt daarom ook minder snel afkoelt, zal het vervolgens minder opgewarmd hoeven te worden.
Let wel: bij vloerverwarming is de isolerende laag onder de buizen heel belangrijk! Je wilt immers niet dat de warmte naar beneden gaat!
"

Dat zou dus betekenen dat ook bij een warmtepomp een hogere R-waarde prima is. Want die werken het beste als de temp-delta maar beperkt is.

Vandaar ook mijn stelling dat zolang je je vloer voor een langere tijd op een constante temperatuur houd, het weinig uitmaakt wat de R-waarde van je vloer is.

@frusciente352 Bedenk trouwens wel dat een goedkope vloer slecht te verwijderen/te hergebruiken zal zijn. Vaak breken de verbinden bij klikvloeren.
Dan is een iets duurdere vloer die wel goed te verwijderen en dus her te gebruiken is, een betere keuze.
Wellicht kan je ook nog naar zeil/vinyl kijken. Kwalitatief hebben die beste een stap gemaakt en zijn best mooi. Kwestie van uitrollen en klaar. Verhuizen, oprollen en meenemen.
toon volledige bericht
Klaske de Vloeren Guru moet ff een lesje natuurkunde doen.
Pagina: 1