Kapton tape voor SMD's bescherming CPU en GPU

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LawShadow
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-04 22:50
Hallo allemaal,

Kapton tape of polyimide tape kan worden gebruikt om je direct die cpu SMD's of GPU smd's te beschermen tegen "electrical conductivity" ik wil liever geen "nail polish" gebruiken.

Of zijn er andere manieren om je SMD's te beschermen plan is om Kryosheet van Gryzzly te gebruiken. Wil niet dat het per ongeluk uitglijd naar de SMD's dus wil iets gebruiken om het daarvoor te beschermen want:

Kryosheet is "electrical conductive"

Mensen zeggen of "nail polish" or Kapton Tape maar niet alle Kapton tape is het zelfde weet iemand een goede Kapton tape die werkt voor ESD of iets anders wat gemakkelijk te verwijderen is van de PCB?

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 13:47

SerSam1

<+.R.O.G.+>

Ik heb pas mijn I7 4790K gedelidded. Ik wil hier Conductonaut voor gaan gebruiken. Mij is via youtube aangeraden om Plastik-71 te gebruiken hiervoor. Alleen ik zie want die grote spuitbussen en die kleine potjes met kwast erbij zijn nergens te krijgen.

Nail polish was mij afgeraden omdat het maar tot 100C kon weerstaan. Dus ik weet het nu ook ff niet meer. Sommige zeggen gewoon non conductive thermal paste gebruiken over de SMD's. Maar dat zie ik ook niet echt zitten.

Van kapton tape heb ik nog niks van gehoord of gezien. Heb hier wel een hele goede tutorial van youtube.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
CPU IHS removing of the i7 4790k [i7 4770k] or Haswell CPU Delidding (replacing thermal interface)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-06 20:11

voz

De echte kenner

Ik heb geen ervaring met thermally conductive paste, maar wel met PCB-reparatie. Nagellak wordt ook daarbij veelgenoemd als afdekking, maar ik vind het een vreemde oplossing. Waarom niet gebruiken wat ervoor bedoeld is, namelijk pcb-lak zoals voornoemde plastik-71. Ik gebruik het zelf vanuit een spuitbus. Wil ik kwasten, dan spuit ik een beetje in de dop en breng het vervolgens aan met een penseel.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerSam1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-06 13:47

SerSam1

<+.R.O.G.+>

voz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:33:
Ik heb geen ervaring met thermally conductive paste, maar wel met PCB-reparatie. Nagellak wordt ook daarbij veelgenoemd als afdekking, maar ik vind het een vreemde oplossing. Waarom niet gebruiken wat ervoor bedoeld is, namelijk pcb-lak zoals voornoemde plastik-71. Ik gebruik het zelf vanuit een spuitbus. Wil ik kwasten, dan spuit ik een beetje in de dop en breng het vervolgens aan met een penseel.
Moet ik deze hebben? Zoja dat ga ik het gelijk bestellen namelijk.

https://www.reichelt.nl/n...Wfcm5bEaAnbhEALw_wcB&&r=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:17
LawShadow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 03:25:
Hallo allemaal,

Kapton tape of polyimide tape kan worden gebruikt om je direct die cpu SMD's of GPU smd's te beschermen tegen "electrical conductivity" ik wil liever geen "nail polish" gebruiken.

Of zijn er andere manieren om je SMD's te beschermen plan is om Kryosheet van Gryzzly te gebruiken. Wil niet dat het per ongeluk uitglijd naar de SMD's dus wil iets gebruiken om het daarvoor te beschermen want:

Mensen zeggen of "nail polish" or Kapton Tape maar niet alle Kapton tape is het zelfde weet iemand een goede Kapton tape die werkt voor ESD of iets anders wat gemakkelijk te verwijderen is van de PCB?

Alvast dank
.....mompelt iets over klok en klepel......

ESD is iets anders dan wat jij bedoelt.
Kapton tape is niet geleidend en hittebestendig. Zelf neem ik altijd deze https://printtec.nl/conte...pton__Polyimide_tape.html of een andere maat uit die sectie. Cheap ass kapton uit China is niet voldoende hittebestendig voor solderen (waar ik het voor gebruik).

Maar huis tuin en keuken oplossing kan mss ook wel. Siliconenkit is ook hittebestendig, gewoon daar een laagje overheen leggen. Als je het dun op tape smeert(eerst tape als onderlaag) dan isoleert de kit tegen geleiding van de koelpasta en houdt ook hitte weg van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:47

Wildfire

Joy to the world!

LawShadow schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 03:25:
Hallo allemaal,

Alvast dank
Wat jij zoekt is zogeheten 'conformal coating' en het mooie is, Thermal Grizzly heeft dat spul zelf ook onder de naam TG Shield.

Het mag dan wel op nagellak lijken, het is een product speciaal ontworpen voor het doeleinde wat jij in gedachten hebt.

-- Edit: oh wacht even, je wilt iets wat ook weer makkelijk te verwijderen is. Dat is dit spul dan weer niet helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Wildfire op 20-08-2023 16:29 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1