Krijg X niet voor elkaar (Debian)

Pagina: 1
Acties:

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-08 11:30
Probleem is het volgende:

Ik heb Debian (woody) geinstalleerd met een netinstall. Gaat allemaal prima, op een gegeven moment gaat hij dan tasksel draaien. Daar kies ik voor Xwindow en voor Desktop Environment.

Hij gaat dan downloaden en na een tijdje vraagt hij om een aantal instellingen. Voor mijn beeldscherm (Vision Master Pro 450) geef ik de volgende instellingen:

horizontale frequenties: 30-115
verticale frequenties: 50-160
resoluties: 1600x1200 en alles wat lager is

Aangezien ik een ATI Radeon heb kies ik bij de keuze voor de grafische kaart voor een ATI kaart (specifiekere keuze is niet mogelijk).

Alles lijkt goed te gaan, maar als hij klaar is dan heb ik nog steeds helemaal geen grafische user interface ofzo.

Als ik Linux opstart komt er wel een melding

Starting GNOME Display Manager: gdm

Ook is er directory X11R6 aangemaakt in /usr
Als ik daar naartoe ga, dan zie ik daar een aantal bestanden staan. Ik probeer X en XFree86, deze geven beiden dezelfde foutmelding:
code:
1
2
3
4
Unable to locate/open config file
Error from xf86HandleConfigFile()
Fatal server error:
no screens found

X geeft hier aan dat ik versie 4.0.3 heb (van 16 maart 2001). Als ik
apt-get install xserver-xfree86
probeer dan krijg ik de melding:
sorry, xserver-xfree86 is already newest version

Lijkt mij dus dat er gewoon een configuratie foutje ergens zit :? Hoe kan ik dit dan aanpassen? En weet iemand wat ik dan misschien verkeerd heb ingesteld tijdens installatie procedure? Of zit ik er helemaal naast en is er iets anders aan de hand?

The Flying Dutchman

Verwijderd

Probeer eens met wat minder pixels en Hertz X te configureren.

Verwijderd

probeer eens:
XFree86 -configure

Vervolgens start je X op met de zojuis aangemaakt config file.
Als dat werkt, dan gooi je de config-file naar /etc/X11 voor generiek instellingen of naar de verschillende home-dirs voor aparte instellingen per user.
Daarna opstarten met startx.

Als XFree86 -configure niet werkt, kan je altijd nog de good old xf86config gebruiken eventueel.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18

iGadget

Wowsers!

ehm... zomaar een wilde gok hoor, en misschien heb je dit allang geprobeert of gaat dit precies hetzelfde doen als de andere dingen die je geprobeert hebt, maar tik es 'startx' in in je console?

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• The Flying Dutchman
startx werkt niet in mijn console, die had ik inderdaad al geprobeerd... de andere dingen ga ik vanmiddag even proberen zodra mijn college's weer afgelopen zijn. Bedankt voor de reacties! :)

The Flying Dutchman

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 18:46

Servowire

prutser:~#

heb je ALLES wel naar versie 4?
Ik was vergeten xfree-common te upgraden, en toen had ik hetzelfde

apt-get upgrade xfree-common

met papier mache kun je alles maken!!

• The Flying Dutchman
Ik krijg een beetje het idee dat mijn Radeon het probleem is. In de documentatie staat namelijk dat er voor Radeon en Rage128 kaarten van ATI speciale drivers nodig zijn.

Ik heb XFree86 -configure geprobeerd, maar die kijkt alleen maar eventjes naar mijn muis, verder niet. Toen X gestart, maar toen werd het beeldscherm zwart en bleef zwart.

xf86config ook gedaan, alle instellingen volgens het boekje, maar ook dit werkte niet.

Nu heb ik gezien ik dat er ook een versie 4.1.0 is van Xfree86 (en die zou de Radeon wel ondersteunen). Maar nu vraag ik mij af hoe kan ik die dan installeren? Want als ik

apt-get update
apt-get install xserver-xfree86

doe, dan krijg ik dus de melding dat ik al de nieuwste versie heb (4.0.3 heb ik).

Wat moet ik in mijn sources.list zetten om versie 4.1.0 te kunnen installeren? Of moet dit op een andere manier?

The Flying Dutchman

• albiez
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 22:24
Je moet de drivers van je radeon installeren, deze moeten denk ik wel ergens te vinden zijn op de ati site. Ik had gisteren de zelfde error na een upgrade van xfree86 naar versie 4. Na het installeren van de drivers van matrox (ik heb namelijk een g450) draaide die als een een zonnetje :).

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Dan moet je unstable/ testing in je /etc/apt/sources.list zetten

mijn unstable/testing lines: (lekker snel)

deb ftp://ftp.cistron.nl/pub/debian/ testing main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US testing/non-US main contrib non-free

deb ftp://ftp.cistron.nl/pub/debian/ unstable main non-free contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib non-free

En dan apt-get update

daarna kun je met apt-get install task-x-window-system als het goed is xfree 4.10 binnenhalen

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• The Flying Dutchman
Het lukt me nog steeds niet... :'(

Ik heb nu het volgende geprobeerd:

1. nieuwe kernel gecompiled (2.4.8) waarvan ik zeker ben dat hij ondersteuning voor de ATI Radeon heeft (ATI maakt zelf geen Linux drivers).

2. XFree86 4.1.0 downloaden en installeren.

Alles lijkt goed te gaan...
Maar, ik kan volgens mij op geen enkele manier XFree86 configureren. Na de installatie ga ik naar

/usr/X11R6/bin

daar probeer ik de volgende commando's:

X
XFree86
X -config
X -configure
XFree86 -config
XFree86 -configure
startx
xf86cfg
xf86config

maar bij elk commando krijg ik de melding:

bash: commando: command not found

Ik denk dat ik gewoon iets heel stoms (|:() verkeerd doe, maar ik weet niet wat, kan iemand mij helpen?

The Flying Dutchman

• blouweKip
Ondersteuning van je videokaart voor X heeft weinig met de kernel te maken btw

Heb je gedaan wat ik hiervoor geschreven heb, zo nee, doe dat dan of zoek eens op xf86 met apt-cache search intalleer daar dan de benodigde x pakketen

Wat zegt ie als je X -version doet?

Ati zelf is te lui om zelf linux-drivers te maken, dus moet je ergens de open-souce DRI drivers vandaan halen en die installeren (tip: lees iig de readme's door/got-search voodat je daarover een vraag stelt)
Ik zelf koop alleen maar hardware die fatsoelijke drivers voor linux heeft (dwz: liefst, nvdia en daarna matrox of 3dfx)

• The Flying Dutchman
Ik heb alles geprobeerd wat hierboven beschreven is (behalve de speciale Radeon drivers zoeken).

Maar ik mag toch aannemen dat als de XFree versie die ik installeer mijn Radeon ondersteunt (en de kernel ondersteunt hem ook) dat ik toch minstens in 2D moet kunnen werken? Of zie ik dat nou verkeerd?

X -version werkt ook niet, weer dezelfde melding:

bash: X: command not found

terwijl als ik in /usr/X11R6/bin kijk daar toch echt alle bestanden staan (X, XFree86, xf86cfg, xf86config).

Omdat ik met apt-get de installatie van XFree 4.1.0 niet voor elkaar kreeg heb ik het op de volgende manier gedaan:

met ftp alle tar.gz files gedownload, vervolgens geinstalleerd met behulp van het Xinstall.sh script zoals op deze site beschreven staat. Dan mag ik aannemen dat ik _alle_ benodigde bestanden voor XFree wel heb (dacht ik).

Maar _moet_ ik echt speciale Radeon drivers installeren voordat ik XFree aan de praat kan krijgen??? Als dit niet zo is dan zou ik het graag eerst nog zo proberen omdat het huidige probleem (de configuratie niet eens op kunnen starten) weinig te maken heeft met wel of geen Radeon drivers...

PS: ik heb al vele uurtjes 'search-functie' erop zitten... ook op andere site gezocht hoe ik dingen moet installeren en hoe het zit met ondersteuning enz. enz.

edit:

PS2: Ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn Radeon, toen ik hem kocht had ik nog geen plannen om met Linux te gaan werken, dat het nu wat moeilijker is, is misschien jammer, maar aan de andere kant, je leert er veel meer van dan als het in één keer goed gaat...

The Flying Dutchman

Verwijderd

Driver Status for XFree86[tm] 4.1.0 : ATI
Previous: ARK Logic
Next: Avance Logic
--------------------------------------------------------------------------------

6. ATI

3.3.6:
Accelerated support is provided for the Mach8 chips (by the XF86_Mach8 server), Mach32 chips (by the XF86_Mach32 server), the following Mach64 and Rage chips: GX, CX, CT, ET, VT, VT3, GT, RageII+DVD, RagePro (GB, GD, GI, FP, GQ), VT4, Rage IIC (GV, GW, GZ), Rage LT Pro (LD, LB, LI, LP), Rage LT, Rage XL or XC (GL, GM, GN, GO, GR, GS) and Rage Mobility (LM, LN, LR, LS) (by the XF86_Mach64 server). Unaccelerated support is provided for most of the above (except some early Mach8 and Mach32 adapters), as well the old VGAWonder series chipsets (18800, 18800-1, 28800-2, 28800-4, 28800-5, 28800-6) by the XF86_SVGA server with the ati driver. Accelerated support is provided for the Rage 128 chips by the XF86_SVGA server with the r128 driver.

4.1.0:
Accelerated support is provided for Mach64, Rage, Rage 128 and Radeon chips. Unaccelerated support is provided for all of the others except the Mach8 and some early Mach32 chips by the "ati" driver.

bron : www.xfree86.org

• blouweKip
X -version werkt ook niet, weer dezelfde melding:

Je hebt dus geen x geinstalleerd staan...dan werkt x idd niet (logisch)

Wat kreeg je voor melding toen je (in root) apt-get install task-x-window-system deed??

Verwijderd

/me kan je met debian niet verder helpen.
<edit> Onzin </edit>

Verwijderd

Op dinsdag 04 september 2001 03:32 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
Ik probeer X en XFree86, deze geven beiden dezelfde foutmelding:
code:
1
2
3
4
Unable to locate/open config file
Error from xf86HandleConfigFile()
Fatal server error:
no screens found
Er is geen config file.

Debian gooide bij mij dat ding in /usr/X11R6/etc/nogwattes, die moest ik handmatig ff copien naar /etc/X11, toen werkte het wel.

(N.B.: het gaat hier om XF86Config of XF86Config-4)
Op vrijdag 07 september 2001 01:31 schreef The_Flying_Dutchman het volgende:
/usr/X11R6/bin staat niet in je $PATH (zie "echo $PATH"). Dit kun je oplossen door in /etc/profile toe te voegen:
code:
1
export PATH=$PATH:/usr/X11R6/bin

of door in /usr/X11R6/bin in te typen:
code:
1
./commando

in plaats van "commando" zonder "./"
Pagina: 1