Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zonnepanelen advies: 1 of 3 Fase en welke omvormers

Pagina: 1
Acties:

• Mister8th
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 23:04
We zijn de zolder aan het verbouwen. We willen zonnepanelen en 4 airco's in huis laten plaatsen. Na het ontvangen van verschillende offertes heb ik er een ontvangen waarbij ik tevreden ben over de prijs en het mailverkeer tot dusver.

Afhankelijk van hoeveel er over blijft na de zolder verbouwing zou ik nog een Enphase 10T aan willen sluiten. En zeg over 5 a 10 jaar nog 10 zonnepanelen laten plaatsen.

1. Gezien we ook Airco's zullen plaatsen wilde ik graag onze aansluiting laten verzwaren naar 3 fase. Is dit een verstandige keuze?

2. Is hierbij de IQ8M in combinatie voor deze panelen een goede keuze?

10 Jingsun JAM120S-435 € 1.640,00
10 Enphase IQ8M € 1.590,00
1 Envoy S Metered € 319,00
Overige werkzaamheden (wel gespecificeerd maar laat ik hier even achterwegen) € 3.170,00
Totaal € 6.719,00

Alvast bedankt voor het meedenken.

Edit volgens aangeraden Forum post
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoC-AaNXOKFLCxclaRNi8l5P9pc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vmGXMSUkmEJ2n9TsYBu09UwC.png?f=user_large
- Buren Rechts met 10 zonnepanelen op het zuiden, ons huis links
Beschikbare (dak)ruimte
In de buurt zijn er al een aantal personen die heel het dak vol hebben gelegd.
Op het zuiden passen zo’n 10 panelen. Ivm de schoorsteen passen er aan de andere kant zo’n 8 pannelen. ± 18 panelen
Schaduw
Op de zuidkant is er geen schaduw. Op de noordkant is er schaduw door de schoorsteen.
Jaarverbruik
Zo’n 4500 kWh dit wordt natuurlijk hoger na het plaatsen van Airco's.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1 Fase. Ik wil op 3 fase overgaan in verband met het aansluiten van extra panelen nu of in de toekomst.
Budget en doel
We zijn heel de zolder aan het verbouwen. Dus afhankelijk van wat er overblijft nemen we de extra panelen en/of een thuisbatterij. Het doel is natuurlijk om de energiekosten zo laag mogelijk te krijgen. Budget voor nu tot 8K
Wie gaat het project uitvoeren
De nieuwe 3 fase meterkast wordt door elektricien gedaan.
Bijhouden van data
Dit is een van de redenen om te kiezen voor Enphase, het kunnen uitlezen van het opgewekte vermogen per paneel. Sinds kort heb ik ook een Homewizard P1 om te gerichter te kijken wat ons verbruik in de avond is.
Reeds verkregen offertes
Volledige offerte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sx5pWaid9fIli6C5507vekKK620=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tnLGI6nEgM7TjXyxjsq3Fqg1.png?f=user_large

[ Voor 50% gewijzigd door Mister8th op 09-08-2023 10:17 . Reden: Volgens aangeraden Forum Post ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
€1,54 /Wp is niet spectaculair laag voor Enphase.

En Enphase biedt zelden voordeel… maar omdat je de template niet gevolgd hebt, zie gepinde topics boven aan de lijst, is inhoudelijk niets te zeggen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• UltrABeatS
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 06-11-2023
Blijft Overige werkzaamheden (wel gespecificeerd maar laat ik hier even achterwegen) € 3.170,00 niet ongeveer hetzelfde bij in 1 keer 20 panelen? Ik ben begonnen met 12 maar heb er nu 55... Bijzetten is best makkelijk, had ik beter rmeteen kunnen doen (in mijn geval dan) :-).

• Mister8th
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17-11 23:04
Ronald schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:38:
€1,54 /Wp is niet spectaculair laag voor Enphase.

En Enphase biedt zelden voordeel… maar omdat je de template niet gevolgd hebt, zie gepinde topics boven aan de lijst, is inhoudelijk niets te zeggen.
Het hoeft natuurlijk niet spectaculair laag te zijn. We hebben een bitumen dak dus ik betaal liever iets en dat het gedaan wordt door een bedrijf waar ik meer vertrouwen in heb. Hier kom je natuurlijk na het plaatsen pas achter.

1e post is aangepast.
UltrABeatS schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:16:
Blijft Overige werkzaamheden (wel gespecificeerd maar laat ik hier even achterwegen) € 3.170,00 niet ongeveer hetzelfde bij in 1 keer 20 panelen? Ik ben begonnen met 12 maar heb er nu 55... Bijzetten is best makkelijk, had ik beter rmeteen kunnen doen (in mijn geval dan) :-).
Het zal inderdaad niet veel schelen. Ik zal nog even informeren wat de bijkomende kosten (op de panelen en omvormers na) zullen zijn

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Met verzwaren naar 3x 25 ampere verandert je maandbedrag niet.
Als je ooit later bijv. een auto wil laden - is het slim om hier nu al rekening mee te houden.
Over de drie fases kun je mooi de delen van je huis verspreiden.
Als je PV systeem dan teruglevert, compenseer je mooi alle delen van je huis.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Het klinkt gek maar als financiën de reden is dat je het dak niet meteen vollegt dan is dat een verkeerde insteek. Juist nu met volledig salderen verdien je de panelen sneller terug.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• frankt72
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-07 23:09
Verzwaren van je aanslutiing lijkt mij een toekomstbestendige keuze, hebben wij ook net laten doen. Houd wel rekening met een wachttijd (kan enkele maanden duren) vanwege de grote vraag naar zwaardere aansluitingen en bijbehorende meters.

Wij hebben ook net zonnepanelen met enphase hebben wij ook net laten plaatsen, dik tevreden over. Realtime inzage in productie, elk paneel zijn eigen omvormer voor optimaal opwekken.
kleine zij-stap: zon buiten houden door zonnewering (bv rolluiken of andere zonwering) is wellicht goedkoper en zuiniger dan 4 airco’s plaatsen.. En als je tzt een elektrische auto overweegt heb je het vermogen dat je opwekt wellicht nodig om je auto op te laten.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:28
Mister8th schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:18:
Afhankelijk van hoeveel er over blijft na de zolder verbouwing zou ik nog een Enphase 10T aan willen sluiten. En zeg over 5 a 10 jaar nog 10 zonnepanelen laten plaatsen.
In algemene zin: de materialen zijn niet duur, het mannetje dat ze komt leggen is duur. Dat zie je ook aan je offerte: 50% voor de materialen, 50% voor de montage.

Als je die installateur alles in 1x laat plaatsen, bespaar je geld. Ook zal de factor arbeid over 5 jaar of later aanzienlijk duurder zijn, terwijl mogelijk de energie goedkoper is geworden en/of het salderen er tzt af is.
Ik zou dus hoe dan ook alles in 1x doen. En juist nu is het moment, als je het mij vraagt.
Gezien we ook Airco's zullen plaatsen wilde ik graag onze aansluiting laten verzwaren naar 3 fase. Is dit een verstandige keuze?
Afhankelijk van je energiebehoefte (kook je elektrisch, rijd je elektrisch en/of bestaat de wens er tot) en de specifieke airco's (een multisplit met 4 kleine binnenunits op de slaapkamer, of ga je een grote unit in je woonkamer hangen?) is dat niet per sé nodig. Zeker niet als je het bij 10 panelen blijft houden.
Een Tweaker met toekomstvisie wil het ongetwijfeld wel doen hoor :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Pagina: 1