Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Mama van Beau. Draadje 2019 computer van tweakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.536 views

Vraag

• MamavanBeau
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-12-2023
Dag lieve Tweakers, ik weet niet goed waar dit draadje moet en of dit mag anders verplaats het of verwijder het.

Een aantal jaren geleden hebben velen van jullie mijn gehandicapte zoontje verrast met een echte game computer. Niet alleen een desktop vol met nieuwste hardware, maar ook monitors en cadeaukaarten. Ben er nog steeds stil van!

Nu dient zich het volgende aan, een computer verouderd natuurlijk met de jaren en ik vermoed/ben bang dat er een nieuw moederbord/processor in moet nog los van de andere hardware die erin zit.

Mijn zoontje ligt hier wakker van, even voor de beeldvorming, verstandelijk beperkt met autisme en een sociaal emotionele leeftijd tussen de 5 en 7 jaar.

Hij is fysiek 12 jaar.

Hij snapt de wereld misschien niet maar is superslim als het op computers aankomt. En die computer, die is zijn lust en zijn leven. Zijn sociale contacten. Alles!

Hij zal die dag dat hij hem kreeg nooit meer vergeten. Dankzij jullie!

Maar hij is nu met mij bezorgd, de computer loopt steeds vaker vast en maakt behoorlijk wat geluid.

Hij heeft geen vriendjes, geen sociale contacten, er is weinig tot geen familie.

Ik zit helaas nog altijd door de problematiek omtrent mijn zoontje in de bijstand en we lopen inmiddels (helaas) bij de voedselbank.

De computer is zijn leven, hij praat met mensen over de hele wereld. Roblox, bloxburg en spelletjes op steam. Daar bestaat zijn wereld uit.

Nou ben ik absoluut niet van het vragen maar is er misschien iemand, zijn er tweakers die misschien een nieuwere processor/moederbord heeft liggen die een upgrade is van wat hij nu heeft? Of misschien andere upgrades? Iets kan of iets wil bijdragen of helpen op de een of andere manier?

Zijn er nog tweakers die het zich nog kunnen herinneren, ik kan het draadje van toen niet meer terug vinden?

Als het goed is heeft ie nu een Rayzen 5 3600.

Verder vrij weinig verstand ervan.

Met geen budget, en een computer die het leven is van mijn zoontje zit ik in zak en as. Want als de computer wegvalt dan zakt hij weg.

Ik hoop dat iemand tips heeft of misschien kan helpen.

En weet dat ik hiervoor ontzettend veel trots opzij moet zetten. Want ik ben niet van het om hulp vragen. Maar ik dacht even aan alle lieve Tweakers van toen die de koppen bij elkaar staken om te helpen. Ongevraagd en uit zichzelf en heb mezelf moed ingepraat om dit draadje te plaatsen.

Liefs. Mama van Beau.

Edit, hij moet idd ook flink schoon en geupdated worden!

[ Voor 6% gewijzigd door MamavanBeau op 09-08-2023 00:36 ]

Alle reacties

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-11 14:55

BLACKfm

O_o

Oude topic (met gelinkt de dankreactie van @MamavanBeau ):

MamavanBeau in "Nieuwe pc samenstellen voor 9-jarige enthousiasteling"

Ik kan het mij nog herinneren (al was ik verder niet van de partij volgens mij :) ).

Edit: De specs (onderaan deze post): DannySan73 in "Nieuwe pc samenstellen voor 9-jarige enthousiasteling"

[ Voor 31% gewijzigd door BLACKfm op 08-08-2023 23:15 ]

• MamavanBeau
Dank! Dat is idd het draadje! ❤️

• ronnym
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14-11 14:36
Graag zou ik een donatie willen doen

• MamavanBeau
Echt? Dat zou echt kei lief zijn!

• Mr. Jummy
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:58
Ik zou eerst even kijken of er een Tweaker is die in de buurt woont om te kijken of er daadwerkelijk iets vervangen moet worden, of dat de PC een keertje schoongemaakt moet worden en voorzien moet worden van nieuwe koelpasta o.i.d.

Spul is 3 jaar oud dus zou nog niet aan vervanging toe moeten zijn :)

Sultana?

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 21:53
Na het lezen van het topic lijkt mij dat ook inderdaad, het geluid maken zou kunnen komen omdat de binnenkant vies is geworden (roken jullie? of hebben jullie huisdieren), omdat een PC natuurlijk een luchtcirculatie heeft, trekt hij dat natuurlijk van buiten, dus alle stof komt mee naar binnen, een gedeelte wordt opgevangen door de roosters, maar helaas niet alles.

Kijk even of er viezigheid in zit, en blaas er met een een luchtspuitbus een keer doorheen (haal je voor 1,50 bij de action)

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:11
De computer zou nog een tijd mee moeten kunnen qua prestaties. Ik vermoed dat een fysieke en virtuele opschoon beurt wonderen zal doen. Gezien de animo in het vorige topic vermoed ik dat er wel een tweaker in de buurt is die hierbij kan helpen.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-11 18:28

Sport_Life

Solvitur ambulando

Iedere 3 jaar een nieuwe game pc zou ik ook wel willen ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• MamavanBeau
I_IBlackI_I schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:27:
De computer zou nog een tijd mee moeten kunnen qua prestaties. Ik vermoed dat een fysieke en virtuele opschoon beurt wonderen zal doen. Gezien de animo in het vorige topic vermoed ik dat er wel een tweaker in de buurt is die hierbij kan helpen.
Dat mag natuurlijk ook! De computer zit idd vol, zowel met stof als intern geheugen. Alles moet schoon en geupdated. Dat sws.

• MamavanBeau
Razelim schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:11:
Na het lezen van het topic lijkt mij dat ook inderdaad, het geluid maken zou kunnen komen omdat de binnenkant vies is geworden (roken jullie? of hebben jullie huisdieren), omdat een PC natuurlijk een luchtcirculatie heeft, trekt hij dat natuurlijk van buiten, dus alle stof komt mee naar binnen, een gedeelte wordt opgevangen door de roosters, maar helaas niet alles.

Kijk even of er viezigheid in zit, en blaas er met een een luchtspuitbus een keer doorheen (haal je voor 1,50 bij de action)
Geen rokers. Spuitbus gehaald. Maar ik heb geen idee wat ik daarmee precies moet doen.

• MamavanBeau
Mr. Jummy schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:02:
Ik zou eerst even kijken of er een Tweaker is die in de buurt woont om te kijken of er daadwerkelijk iets vervangen moet worden, of dat de PC een keertje schoongemaakt moet worden en voorzien moet worden van nieuwe koelpasta o.i.d.

Spul is 3 jaar oud dus zou nog niet aan vervanging toe moeten zijn :)
Dar mag en kan natuurlijk ook!

• MamavanBeau
Ik stofzuig altijd wel de ventilatoren aan de voorkant!

• MamavanBeau
Sport_Life schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:30:
Iedere 3 jaar een nieuwe game pc zou ik ook wel willen ;).
Snap ik. Zo bedoelde ik het niet. Ik begreep van iemand dat de proccesor best oud is en upgrades daarin niet veel zin meer zou hebben.

En ik ben een noob. Dus ik neem aan wat iemand zegt die er verstand van heeft.🙂

[ Voor 12% gewijzigd door MamavanBeau op 09-08-2023 00:41 ]

• Razelim
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-10 21:53
MamavanBeau schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:35:
[...]

Geen rokers. Spuitbus gehaald. Maar ik heb geen idee wat ik daarmee precies moet doen.
Zet de computer uit en haal vanaf de voorkant de linkerzijkant er af, dan kom je bij het binnenwerk van de computer. Hier gewoon in spuiten, ik zou niet de binnenkant gaan stofzuigen wegens de statische lading. blaas vooral in de ventilatoren. Koelpasta is ook altijd het vervangen waard, maar dat zou ik een tweaker die in de buurt woont vragen (ik woon zelf regio Amersfoort, dus als het daar in de buurt is, stuur maar een PM)

Ik las in een ander post dat de processor erg oud was, maar een Ryzen 3000-serie kan nog prima mee, het moederbord zou ook een Ryzen 5000 aan kunnen, maar voor de spellen die er op gespeeld worden, is het voor nu echt meer dan prima. Laat je niet gek praten door mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.

• MamavanBeau
Razelim schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:48:
[...]

Zet de computer uit en haal vanaf de voorkant de linkerzijkant er af, dan kom je bij het binnenwerk van de computer. Hier gewoon in spuiten, ik zou niet de binnenkant gaan stofzuigen wegens de statische lading. blaas vooral in de ventilatoren. Koelpasta is ook altijd het vervangen waard, maar dat zou ik een tweaker die in de buurt woont vragen (ik woon zelf regio Amersfoort, dus als het daar in de buurt is, stuur maar een PM)

Ik las in een ander post dat de processor erg oud was, maar een Ryzen 3000-serie kan nog prima mee, het moederbord zou ook een Ryzen 5000 aan kunnen, maar voor de spellen die er op gespeeld worden, is het voor nu echt meer dan prima. Laat je niet gek praten door mensen die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben.
Ik woon in het hoge Noorden. Thnx voor het meedenken!

• MamavanBeau
Razelim schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 00:48:
[...]

Stormwars. Dat speelt ie nu en dat loopt steeds vast.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:12
Ik heb dat topic destijds niet meegekregen, maar ik vind het prachtig. Qua specs moet die pc nog prima meekomen volgens mij, misschien alleen even een opschoonbeurt nodig. M'n neefje had op een gegeven moment ook 5 "virusscanners" draaien bijvoorbeeld, dat helpt niet. (Weet niet hoe slim je zoon is met die meldingen)

[ Voor 8% gewijzigd door sig69 op 09-08-2023 01:18 ]

Roomba E5 te koop

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:54

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Als je een provincie of stad kunt vermelden dan kan iemand misschien even komen helpen. Over de korte post heen gelezen :$

Indien er dan toch iets stuk of verouderd is kan er, mits met toestemming mods, weer een donatie gestart worden.

[ Voor 9% gewijzigd door sh4d0wman op 09-08-2023 03:14 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

Vergeet ook niet om met enige regelmaat de stoffilters apart schoon te maken. Als ik het goed heb heeft de computer er drie (boven, onder, en voorkant). Haal die filters er uit (kijk de handleiding van de behuizing na voor de manier waarop) en spoel ze af met lauw water.

Goed laten drogen voordat je ze terug plaatst.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2023 05:33 ]

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-11 17:14
Ik dacht ‘ik heb nog we wat goede wat oudere hardware liggen’. Maar het spul van de huidige pc is nieuwer en beter. Ik snap niet dat iemand zegt dat dit vervangen moet worden. Tenzij er aantoonbaar iets stuk is. Het vastlopen kan ook een softwarematig probleem zijn. Wellicht moet windows er een keer opnieuw worden opgezet. Helaas ken ik niemand in t noorden. Maar er is vast iemand die wil helpen.

Always look on the bright side of life.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07:45

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Erg nobel dat iedereen meteen in de hulpmodus schiet en mogelijk is er het een en ander mogelijk, maar net als met andere topics van deze strekking kan dat alleen na overleg met de mods en admin. Dit topic gaat dan ook dicht. Ik zou @MamavanBeau willen vragen contact op te nemen met ondergetekende om te kijken of en hoe dit vorm te geven is.

Vooralsnog zie ik geen reden om een ander soort topic te starten dan "de computer is traag en loopt vaak vast. Dit en dit heb ik geprobeerd, maar ik kom er niet. Nu al beginnen over donaties is aardig maar laten we wel even stap voor stap nadenken :)

[ Voor 26% gewijzigd door br00ky op 09-08-2023 07:55 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.