Beste Tweakers,
Ik zou zonnepanelen willen laten leggen en heb intussen 2 offertes gekregen. Beide offertes wijken echter sterk van elkaar af, zowel qua inhoud als qua prijs. Ik ben zelf niet vertrouwd met zonnepanelen. Daarom had ik graag jullie advies gekregen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lO0Cun9b5CpYOcrSdHaXgJGE.png?f=user_large)
Steil dak (55°) gericht op het Zuid - Zuid-Westen
Dak wordt binnenkort vernieuwd. De dakwerker zal al haken plaatsen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sF2vt7IgQjYOH6HvDQi6memz.jpg?f=user_large)
Legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VR4yK8epCXqHoYlnS0gVoEqX.jpg?f=user_large)
Batterij:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHDVH1AfpqwMwuN5MxKvsysN.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P75YDgmoNriTaa8fcYHEyZYQ.jpg?f=user_large)
Legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0DAGub99pHzRAUuZE9VGzEg.jpg?f=user_large)
Batterij:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qxjqH6ae8U0BnZAqxpGV7di5.jpg?f=user_large)
Alvast bedankt voor jullie advies!
Ik zou zonnepanelen willen laten leggen en heb intussen 2 offertes gekregen. Beide offertes wijken echter sterk van elkaar af, zowel qua inhoud als qua prijs. Ik ben zelf niet vertrouwd met zonnepanelen. Daarom had ik graag jullie advies gekregen.
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/lO0Cun9b5CpYOcrSdHaXgJGE.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
6,5m x 8mSteil dak (55°) gericht op het Zuid - Zuid-Westen
Schaduw
Niet of amperJaarverbruik
Rond de 3000kWh. We verwachten wel een stijging in de komende jaren (vandaag hebben we nog geen EV en airco, wat er de komende jaren wellicht zal komen).Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fasen (3x400V)Wie gaat het project uitvoeren
InstallateurDak wordt binnenkort vernieuwd. De dakwerker zal al haken plaatsen.
Bijhouden van data
Momenteel gebruik ik al Home Assistant, dus zou goed zijn om het daarop te laten aansluitenReeds verkregen offertes
Offerte 1:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sF2vt7IgQjYOH6HvDQi6memz.jpg?f=user_large)
Legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VR4yK8epCXqHoYlnS0gVoEqX.jpg?f=user_large)
Batterij:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NHDVH1AfpqwMwuN5MxKvsysN.jpg?f=user_large)
Offerte 2:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P75YDgmoNriTaa8fcYHEyZYQ.jpg?f=user_large)
Legplan:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k0DAGub99pHzRAUuZE9VGzEg.jpg?f=user_large)
Batterij:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qxjqH6ae8U0BnZAqxpGV7di5.jpg?f=user_large)
Regio
Centrum BelgiëVragen
- Wat is jullie mening over beide offertes? Ze liggen vrij ver uit elkaar.
- Is het in mijn geval zinvol om de panelen parallel te schakelen?
- Is een 3-fasen-omvormer zinvol, rekening houdend met de meerkost? Leverancier 1 was ervan overtuigd dat ik een 3-fasen-omvormer moest nemen.
- Wat is de meest zinvolle investering: nog meer panelen leggen of een thuisbatterij?
- Bij de eerste leverancier wordt er ook een optie voorgesteld met thuisbatterij in combinatie met LifePowr (flex.io). Zijn er mensen met ervaring hiermee?
Alvast bedankt voor jullie advies!