Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Domoticz en elektrische verwarming, welme

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Solution28
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:00
Mijn vraag

Ik heb domoticz en wil in de badkamer elektrisch gaan verwarmen als voorwerk om
-- van het gas af te gaan en minder gas te gaan gebruiken.
-- op termijn elektrisch te gaan verwarmen met een warmtepomp en vloerverwarming.
-- de "normale" radiator die via gas verwarmd wordt is afhankelijk van de kamer thermostaat om warm of koud te worden. Dit is niet altijd even efficient / comfortabel.

Ik dacht aan:
1)Vasco iris met BASS module (alleen aan/uit)
2)Plieger (aan/uit via zwave / wifi stop contact) deze heeft volgens mij wel een temp sensor.

-- Requirements:
1) Ik wil het in de badkamer ongeveer op 22 graden hebben en houden. Mij lijkt dan temperatuurregeling op een unit een must have? Of ik moet regelmatig de temp controleren en aan/uit schakelen naar behoefte?
2) 900 watt ivm de grote van de ruimte.
3) ik heb 2 mogelijkheden betreffende locatie:
3.1 - naast de wasbak met spiegelkast erboven waar ook de stroom vandaan gaat komen. Lengte 130, breedte 60 (en dan heb ik nog 1,5 cm voor een kabel naar de spiegelkast)
3.2 naast de spiegelkast in een meer rechthoekige opstelling, de ruimte die ik hier heb is : lengte 100, breedte 110

Notes:
-- Ik heb al vloerverwarming aanvullend, maar dit is niet voldoende voor een behagelijke badkamer. maar is wel fijn als aanvullend.
-- Warmte gaat naar boven, dus ik wil eigenlijk de radiator zo laag mogelijk ophangen om maximaal te genieten van de warmte.

Hebben jullie idee’en of ervaringen?
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
domoticz op een raspberry icm zwave stick

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
zie post

[ Voor 123% gewijzigd door Solution28 op 09-08-2023 09:25 ]

Alle reacties

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-11 18:56

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ik heb een Plieger 600W in de badkamer hangen, die heeft een eigen temperatuur regeling. Maar ik heb 'm ingesteld op 25 graden ofzo (wat als doel heeft: altijd verwarmen) Vervolgens schakel ik het hele apparaat gewoon aan/uit met een Shelly plug.
Die is gestuurd door mijn Domoticz welke schakelt op basis van de gemeten temperatuur van een sensor die ik in de afzuiging van de badkamer heb zitten en heb daarbij een hoog/laag setpoint regeling met timers in Domoticz.

Mooie van deze oplossing is dat als ik om wat voor reden dan ook van Domoticz afstap, of even niet werkt, of mijn huis verkoop, ik de radiator gewoon vast stroom kan geven en hij dan gewoon weer zijn eigen temperatuur regeling kan gebruiken. (Nadat ik zijn temp uiteraard wat lager heb gezet.)

[ Voor 10% gewijzigd door remco_k op 08-08-2023 22:48 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Alles kan stuk.

• Solution28
Hi Remco, Dit klinkt inderdaad als datgene waar ik naar op zoek ben. Begrijp ik het goed dat hij de temperatuur setting onthoud als de stroom er vanaf gaat? En kun je wellicht je product delen dat je hiervoor gekocht hebt? Hoe heb je je afzuiging geregeld als ik vragen mag? Wellicht kan ik daar ook iets vervangends plaatsen en de temp ophalen.

Thanks!

• Solution28
Notes:

Ideeën tot zo ver:
-- vloerverwarming aansturing middels deze ipv huidige digitale, niet domoticz compatible:
https://www.robbshop.nl/h...at-wit-z-wave-plus-z-trm3

-- stopcontact boven spiegelkast: (een gewone) evt. daarna een zwave schakelaar d'r tussen.
https://www.elektramat.nl...y5yxoCJ54QAvD_BwE#details

-- radiator tbd

• Solution28
-- Plieger 600watt
https://plieger.nl/Produc...64&objectID=8868674502657

--Plieger 900watt
https://plieger.nl/Produc...7d&objectID=8868674371585

Deze verwarmt water in de radiator. Ik begrijp dat er elektrische radiators zijn pre-filled met olie? Hoewel ik liever water heb druppelen uit een radiator dan olie, denk ik dat olie sneller verwarmt? Of is dit niet zo?

• remco_k

remco_k

Solution28 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:21:
Hi Remco, Dit klinkt inderdaad als datgene waar ik naar op zoek ben. Begrijp ik het goed dat hij de temperatuur setting onthoud als de stroom er vanaf gaat?
Ja, gelukkig maar, anders zou hij niet meteen aangaan als je de spanning erop zet. En mooie is dat je de ingestelde temperatuur als een maximum grens kunt zien. Dus wat je ook (fout) doet in Domoticz, hij gaat daar niet boven. Want dat regelt ie zelf.
En kun je wellicht je product delen dat je hiervoor gekocht hebt?
Precies diegene die je zelf gevonden hebt. Deze dus:
https://plieger.nl/Produc...64&objectID=8868674502657
Hoe heb je je afzuiging geregeld als ik vragen mag?
Standaard MV unit van Itho daalderop. Eentje met eigen vochtsensor (wederom voor fallback, zodat hij zelfstandig kan werken als dat nodig is).Ik stuur deze MV via de Perilex ook actief aan met Domoticz (uit/laag/hoog).
De keuzes maak ik op basis van een losse temp/hygro sensor die ik in de afzuigbuis van de badkamer heb geplaatst.
Merk en model van de sensor (DHT22) en sturing kan ik wel geven maar ga je niets aan hebben. Dit betreffen onderdelen die ik zelf heb gebouwd en software voor heb gemaakt op een kleine Arduino Pro mini 328P die draadloos (866Mhz) verbinding heeft met mijn Domoticz via een op eenzelde manier opgebouwde gateway.
Wellicht kan ik daar ook iets vervangends plaatsen en de temp ophalen.
Thanks!
Ik hoop dat je iets kunt vinden wat helemaal gebruiksklaar is. Wellicht kan je in het Domoticz topic even rondneuzen en b.v. even bij Robbshop winkelen, kijken wat je vindt.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Solution28 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 10:24:
Deze verwarmt water in de radiator. Ik begrijp dat er elektrische radiators zijn pre-filled met olie? Hoewel ik liever water heb druppelen uit een radiator dan olie, denk ik dat olie sneller verwarmt? Of is dit niet zo?
Ik heb gewoon water in de radiator gedaan. Wel eerst goed het CV water eruit gespoeld.

[ Voor 34% gewijzigd door remco_k op 09-08-2023 19:22 ]

Alles kan stuk.

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 19:55
Ik gebruik met veel plezier gebruik van Smart Vitrual Thermostat voor Domoticz.

https://www.domoticz.com/...t_Virtual_Thermostat.html

Die heeft mijn zwembad perfect op temperatuur gehouden vorig jaar zomer.

Binnenkort ga ik hiermee mijn gehele huis verwarmen.

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 01:05
Ik zie dit draadje nu pas (omdat ik eigenlijk op zoek was naar iets anders).

Technisch mogelijk?
Het elektrisch verwarmen van bijvoorbeeld een badkamer of een andere ruimte met een radiator met verwarmingselement en/of een elektrische vloerverwarming is technisch gezien goed te doen.
Dit is uiteraard mits deze verwarmingsbron(nen) meer warmte afgeven dan dat deze ruimtes aan warmteverlies hebben.

Kosten in gebruik
Waar je wel rekening mee moet houden is dat een radiator met een verwarmingselement elektrische vloerverwarming relatief duur zijn in gebruik ten opzichte van een een regulier CV-systeem, aangestuurd met een combiketel en/of een (hybride) warmtepomp.
Dit is ook het geval in combinatie met de huidige hoge gasprijzen en indien je zonnepanelen hebt.

Als basisgedachte
  • Indien je badkamer nu wordt verwarmd met een CV-systeem zou ik aanraden om dit zo te laten of anders alsnog om een koppeling te realiseren.
  • Indien je badkamer nu niet wordt verwarmd met een CV-systeem en een koppeling met je CV-systeem is niet te realiseren dan is het verwarmen met met een radiator met verwarmingselement en/of een elektrische vloerverwarming een prima keuze, gewoonweg omdat je geen andere keuze hebt.
Pagina: 1