Dus ik dacht een verbouwing aan te kunnen zonder al te veel ervaring. Je moet wel als starter op de woningmarkt met een niet al te groot budget, maar wel veel leuke ideeën. En dan iets vinden. Een mooi pand uit de jaren 30, maar eigenlijk een standaard bovenwoning op de 2e verdieping van bijna 100 m3. Ik zie het helemaal gebeuren, compleet isoleren, van het gas af en verduurzamen. Maar er wel al wonen tijdens het verbouwen, want iedereen gaf me het advies om dat juist niet te doen. Een beetje tegendraads zijn is niet erg toch?
- Vloer eruit, isoleren onder de houten vloer tussen de balken met steenwol. Vloer ontkoppelen van de onderbuur.
- Plafond eruit, isoleren met steenwol.
- Voorzetwanden op de muren naar de buren toe?
- Spouw isoleren. En toen bleek er geen spouw te zijn om te isoleren. Nou, dan plaats ik wel voorzetwanden, zeg ik ambitieus.
- CV eruit. Warmtepompboiler erin. En 3x l/l warmtepompen. Want geen vloerverwarming plaatsen, en wel super kunnen koelen.
- kozijnen/ramen.
- Een wtw ventilatiesysteem
- badkamer/keuken/toilet, maar dat is voor nu minder spannend.
Het slopen is vrolijk begonnen. En dan een flinke meevaller, zo dacht ik althans, dat het dak op 3 meter staat. Na twee plafonds gesloopt te hebben aan schrootjes en hout, stuiten we op stuc riet. Maar die lijken op veel te stevige balken gemonteerd te zijn, zo op het oog waar ook het dak op staat. Wat waren ze van plan, een vloer ondersteboven, of dragen deze balken stiekem ook wat? Of is het puur om het plafond te verlagen? Want dat leek me een sport van de vorige eigenaren. In de gang was het plafond nog geen 2.30m hoog
Ze lopen door de (halfdraagse?) stenen tussenmuur, maar lopen niet allemaal door tot de scheidingswand met de buren. Maar sommigen gaan er wel half doorheen waarbij een gat zit en ik het plafond van de buren zie. Wat denken jullie hiervan?
:strip_exif()/f/image/aMrCUmVUbrBP25dIBjF389O5.jpg?f=fotoalbum_large)
- Vloer eruit, isoleren onder de houten vloer tussen de balken met steenwol. Vloer ontkoppelen van de onderbuur.
- Plafond eruit, isoleren met steenwol.
- Voorzetwanden op de muren naar de buren toe?
- Spouw isoleren. En toen bleek er geen spouw te zijn om te isoleren. Nou, dan plaats ik wel voorzetwanden, zeg ik ambitieus.
- CV eruit. Warmtepompboiler erin. En 3x l/l warmtepompen. Want geen vloerverwarming plaatsen, en wel super kunnen koelen.
- kozijnen/ramen.
- Een wtw ventilatiesysteem
- badkamer/keuken/toilet, maar dat is voor nu minder spannend.
Het slopen is vrolijk begonnen. En dan een flinke meevaller, zo dacht ik althans, dat het dak op 3 meter staat. Na twee plafonds gesloopt te hebben aan schrootjes en hout, stuiten we op stuc riet. Maar die lijken op veel te stevige balken gemonteerd te zijn, zo op het oog waar ook het dak op staat. Wat waren ze van plan, een vloer ondersteboven, of dragen deze balken stiekem ook wat? Of is het puur om het plafond te verlagen? Want dat leek me een sport van de vorige eigenaren. In de gang was het plafond nog geen 2.30m hoog
Ze lopen door de (halfdraagse?) stenen tussenmuur, maar lopen niet allemaal door tot de scheidingswand met de buren. Maar sommigen gaan er wel half doorheen waarbij een gat zit en ik het plafond van de buren zie. Wat denken jullie hiervan?
:strip_exif()/f/image/aMrCUmVUbrBP25dIBjF389O5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6jIdVoyYMXI9fbUtc3xfJTZ1.jpg?f=fotoalbum_large)