Een gewone '30 bovenwoning in de randstad. Maar dan anders.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:49
Dus ik dacht een verbouwing aan te kunnen zonder al te veel ervaring. Je moet wel als starter op de woningmarkt met een niet al te groot budget, maar wel veel leuke ideeën. En dan iets vinden. Een mooi pand uit de jaren 30, maar eigenlijk een standaard bovenwoning op de 2e verdieping van bijna 100 m3. Ik zie het helemaal gebeuren, compleet isoleren, van het gas af en verduurzamen. Maar er wel al wonen tijdens het verbouwen, want iedereen gaf me het advies om dat juist niet te doen. Een beetje tegendraads zijn is niet erg toch?

- Vloer eruit, isoleren onder de houten vloer tussen de balken met steenwol. Vloer ontkoppelen van de onderbuur.
- Plafond eruit, isoleren met steenwol.
- Voorzetwanden op de muren naar de buren toe?
- Spouw isoleren. En toen bleek er geen spouw te zijn om te isoleren. Nou, dan plaats ik wel voorzetwanden, zeg ik ambitieus.
- CV eruit. Warmtepompboiler erin. En 3x l/l warmtepompen. Want geen vloerverwarming plaatsen, en wel super kunnen koelen.
- kozijnen/ramen.
- Een wtw ventilatiesysteem
- badkamer/keuken/toilet, maar dat is voor nu minder spannend.

Het slopen is vrolijk begonnen. En dan een flinke meevaller, zo dacht ik althans, dat het dak op 3 meter staat. Na twee plafonds gesloopt te hebben aan schrootjes en hout, stuiten we op stuc riet. Maar die lijken op veel te stevige balken gemonteerd te zijn, zo op het oog waar ook het dak op staat. Wat waren ze van plan, een vloer ondersteboven, of dragen deze balken stiekem ook wat? Of is het puur om het plafond te verlagen? Want dat leek me een sport van de vorige eigenaren. In de gang was het plafond nog geen 2.30m hoog :+
Ze lopen door de (halfdraagse?) stenen tussenmuur, maar lopen niet allemaal door tot de scheidingswand met de buren. Maar sommigen gaan er wel half doorheen waarbij een gat zit en ik het plafond van de buren zie. Wat denken jullie hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7B26KdERfakucbgXV1k52ZdZVN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aMrCUmVUbrBP25dIBjF389O5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWBd06nmCHxdrMkQ4RhyAlgl3EI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jIdVoyYMXI9fbUtc3xfJTZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je het al besproken met de VVE? Zomaar even wat gaten maken voor je airco en warmtepomp boiler mag niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 15:38

Agent47

I always close my contracts.

Ik zou het idd even mailen naar de VVE zodat je het zwart op wit hebt

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-06 23:07
Volgens mij vergeet je de ventilatie.

En verder wat anderen zeggen, je mag niet zomaar gaten boren en warmtepompen plaatsten.

Do originele splitsings akte en het daarbij behorende model reglement zal daar nog niet in detail in voorzien hebben, maar je kan een vergelijk maken met recente modellen voor dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
The_Vice schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:59:
Volgens mij vergeet je de ventilatie.

En verder wat anderen zeggen, je mag niet zomaar gaten boren en warmtepompen plaatsten.

Do originele splitsings akte en het daarbij behorende model reglement zal daar nog niet in detail in voorzien hebben, maar je kan een vergelijk maken met recente modellen voor dit soort zaken.
Uiteraard ook een wtw ventilatiesysteem. Post aangepast :)

De VVE (bestaande uit 3) is op de hoogte en vind het eigenlijk wel prima.
Wat ik wel spannend vind is een schoorsteen op het dak. Waar ik binnen niets van zie dat het zou kunnen dragen. Ik durf daar nog geen stuk uit het plafond te halen, al zie ik precies op die plek wel zweetsporen. :z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TereZz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Uiteraard ook een wtw ventilatiesysteem. Post aangepast :)

De VVE (bestaande uit 3) is op de hoogte en vind het eigenlijk wel prima.
Wat ik wel spannend vind is een schoorsteen op het dak. Waar ik binnen niets van zie dat het zou kunnen dragen. Ik durf daar nog geen stuk uit het plafond te halen, al zie ik precies op die plek wel zweetsporen. :z
Ik raad je toch echt aan om dat 'wel prima' te vertalen naar een officieel besluit van de vergadering wat vastgelegd wordt.

Dat kan je een hoop gezeur schelen, nu en in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
Wolly schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:13:
[...]

Ik raad je toch echt aan om dat 'wel prima' te vertalen naar een officieel besluit van de vergadering wat vastgelegd wordt.

Dat kan je een hoop gezeur schelen, nu en in de toekomst.
Goede tips. Deze zal ik op schriftelijk vastleggen. Een officieel besluit lijkt me iets te ver gaan om te vragen gezien de informele setting van de VVE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:34

The Zep Man

🏴‍☠️

TereZz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:28:
Goede tips. Deze zal ik op schriftelijk vastleggen. Een officieel besluit lijkt me iets te ver gaan om te vragen gezien de informele setting van de VVE.
De VvE bestaat uit drie. Zorg ervoor dat wat op schrift wordt gezet wordt gedeeld met alle leden (en dat het gedeeld is ook op schrift staat). Een mailtje van een VvE-lid naar jou met de andere twee VvE-leden in de CC werkt hier al voor. Anders kan je het altijd zelf nog doorzetten.

Bewaar alles op (digitaal) schrift in het dossier wat je opbouwt voor de woning. Dan ben jij bij eventuele latere onenigheid in de VvE beschermd. Vertrouwen is goed. Op schrift vastleggen is beter. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door The Zep Man op 09-08-2023 09:39 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
TereZz schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:28:
[...]

Op sommige momenten is het onverstandig om tegendraads te zijn en kan het juist slim zijn om adviezen van een ander op te volgen. Dit was er één van. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Zep Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:34

The Zep Man

🏴‍☠️

Squawk schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:45:
Op sommige momenten is het onverstandig om tegendraads te zijn en kan het juist slim zijn om adviezen van een ander op te volgen. Dit was er één van. :)
Eens. Een VvE heet een formele wettelijke status, dus daar ga je formeel mee om in alles. Als je enkel informeel werkt, dan kan dat formeel tegen je gebruikt worden. De gezellige informele sfeer van vandaag ligt voor morgen niet vast. Wat formeel op schrift staat na het volgen van formele procedures ligt wel vast.

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hou je ook rekening met zaken als brandwerendheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-06 00:08
Zet hem op!
Vorige generaties hadden talloze leeftijdsgenoten om te helpen, die zijn er nu niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kairee
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 09:06
De VVE is wettelijk verplicht actief te zijn en moet daaraan aan een heleboel regels voldoen. Eén daarvan is jaarlijks vergaderen, je kunt dus mooi toestemming vragen van de VVE voor jouw aanpassingen en die vast laten leggen.

De gehele schil van het gebouw is van de VVE, dat is inclusief de raamkozijnen, dus ook als jij wilt 'verbeteren' zou ik het risico niet lopen dat je achteraf bij de rechter zit. Afhankelijk van welk modelreglement van toepassing is, zijn zelfs de installatie en leidingen van de centrale verwarming en luchtcirculatie van de VVE. (MR1973)

Het kan best dat de VVE het allemaal wel best vindt, maar dat is nu. Als volgend jaar een appartement verkocht wordt en de nieuwe koper vervolgens zegt "dat klopt niet", dan zit je met de gebakken peren.

Zéker op het moment dat je het gemeenschappelijk dak gaat doorbreken.

Onderschat de VVE niet en laat het officieel vastleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 21:47
Interessant, ben zelf over de helft met een soort gelijk project, maar dan in een jaren 70 hoekwoning.
Neem vooral de tijd, en af en toe een kleine pauze. het geeft veel voldoening te zien wat je allemaal voor elkaar krijgt in zo'n project!

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Pagina: 1