Advies gevraagd laptop eenvoudig thuisgebruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 11:51
Ik ben voor familie op zoek naar een nieuwe laptop. Hun huidige laptop gaat al 8 jaar mee en wordt nu echt te langzaam. Tijd voor wat nieuws dus.

De huidige laptop gaat al 8 jaar mee en het liefst hebben ze weer een die het zo lang volhoud. Al is dat met de glazen bol natuurlijk op voorhand nooit te zeggen ;)

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop zal deels gebruikt worden voor een thuisstudie. Waarbij veel gebruik zal worden gemaakt van tekstverwerking, powerpoint presentaties maken (en geven ;-) ) en videoplatformen voor instructiefilmpjes.

Daarnaast worden er wat foto's bewaard op de laptop, al gaat een groot deel naar een externe schijf. En af en toe wordt er wat geprint.

Wat is je budget?
1000 euro is de absolute max.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Minimaal, hij zal voornamelijk thuis gebruikt worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb geen hele sterke merkvoorkeur. Al heb ik goede ervaringen met Intel processoren. Dus dat heeft de lichte voorkeur.

Verder is een minimale schermgrootte van 15 inch vereist.

Wat heb je zelf al gevonden?
Op basis van de BBG, zoekwerk op het forum en wat vergelijkingen via de pricewatch, kom ik op dit lijstje uit.

Maar hier zit er nog niet een bij die er voor mij bovenuit springt. Dus ik heb nog wat moeite met kiezen, vandaar de vraag hier aan de experts; kunnen jullie mij adviseren? Zit er een goede tussen m'n shortlist of hebben jullie andere ideeën? Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via Rohem op 23-08-2023 14:20)

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 19:57
In principe is een 3 4 500€ laptop hiervoor al voldoende maar als je er lang mee wil doen zou ik hem nu iets steviger en overbemeten nemen ~€700,-

De €700 laptop van de bbg is top ( van metaal een throttelt niet dus koeling is ok )
Die is nu nog overkill maar bv geheugen is gesoldeerd dus beter gelijk 16gb .
Nog een aanrader de 8!! core asus die weer een pak sneller is.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1956422;1939534/

Beide bij de mediamarkt 679€ en 699€

Alle reacties

• Rohem
Niemand?

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
- i5
- 8 of 16 gig
- 256 of 512 gig
- full hd scherm (liefst mat)

Zat te vinden in dit segment. Rond de 600 euro moet je een leuke laptop kunnen krijgen. Duurder kan maar zal je niet perse meer brengen.

Moet je zelf ook video's opnemen/bewerken?

• Inge08
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23:11
Als ik even naar jou lijstje kijk valt me het volgende op:
De Medion is overpowered voor je doeleinden (je hebt geen losse gpu nodig of een i7) en met 2.3kg ook geen lichtgewicht.
De hp heeft niet echt een helder scherm. Buiten met de laptop werken, kan lastig zijn. Bovendien behoorlijk prijzig als je het mij vraagt. Dan blijven de Lenovo's over. De thinkbook kan je later nog het geheugen van uitbreiden en de ideapad heeft een betere batterij. Aan jou de keuze wat belangrijker is.

Waar heb je deze selectie eigenlijk op gebaseerd? In principe heb je voor €600 ook een degelijke laptop die aan al je eisen voldoet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 19:57
In principe is een 3 4 500€ laptop hiervoor al voldoende maar als je er lang mee wil doen zou ik hem nu iets steviger en overbemeten nemen ~€700,-

De €700 laptop van de bbg is top ( van metaal een throttelt niet dus koeling is ok )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
njitter schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:39:
- i5
- 8 of 16 gig
- 256 of 512 gig
- full hd scherm (liefst mat)

Zat te vinden in dit segment. Rond de 600 euro moet je een leuke laptop kunnen krijgen. Duurder kan maar zal je niet perse meer brengen.

Moet je zelf ook video's opnemen/bewerken?
Nee zelf opnemen en bewerken is niet nodig.
Inge08 schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:35:
Als ik even naar jou lijstje kijk valt me het volgende op:
De Medion is overpowered voor je doeleinden (je hebt geen losse gpu nodig of een i7) en met 2.3kg ook geen lichtgewicht.
De hp heeft niet echt een helder scherm. Buiten met de laptop werken, kan lastig zijn. Bovendien behoorlijk prijzig als je het mij vraagt. Dan blijven de Lenovo's over. De thinkbook kan je later nog het geheugen van uitbreiden en de ideapad heeft een betere batterij. Aan jou de keuze wat belangrijker is.

Waar heb je deze selectie eigenlijk op gebaseerd? In principe heb je voor €600 ook een degelijke laptop die aan al je eisen voldoet.
Dat de Medion overpowered is was ik me van bewust inderdaad. Maar had hem laten staan met de gedachte dat hij nu misschien overpowered is, maar daardoor nog wel flink aantal jaren mee kan weer.
De HP valt dan sowieso af.

Lijstje is gebaseerd op wat ik in de pricewatch kon vinden, de recente BBG en het forum hier. Al moet ik zeggen dat ik laptops heel moeilijk vind kiezen.
nuffy schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:39:

Thnx voor je suggesties! _/-\o_

Hiermee kom ik op deze shortlist op dit moment https://tweakers.net/pric.../1930562;1939534;1956422/ . Dat lijstje ga ik nog even goed bekijken vandaag of morgen en dan leg ik het voor aan familie. De uiteindelijke keuze is aan hun :)

Nogmaals, dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rohem
De keuze was gevallen op de ASUS VivoBook. Alleen de MediaMarkt heeft de prijs doodleuk weer 200 euro omhoog gegooid in tussentijd. Uiteindelijk is dus een net iets andere uitvoering van deze laptop besteld bij CoolBlue
Pagina: 1