Extra SATA SSD of M.2 kaart met M.2 SSD's voor extra storage

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Cossement
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-09 18:56
Zou het veel uitmaken qua snelheid als ik in plaats van een extra SATA SSD van een paar TB een M.2 PCIe kaart in mijn bak steek met daar dan de nodige storage in?

Moederbord is een MSI Z87-G45 Gaming, moet ik dan nog letten op hoeveel vrije lanes mijn PCIe bus heeft met al een RX 580 GPU in of is dit niet relevant?

Er zijn kaartjes vanaf tien euro maar ook modellen die tien keer of meer zoveel kosten: https://www.megekko.nl/Co...js09_pp-50_p-1_d-list_cf-

Want al mijn (m)SATA sloten zijn eigenlijk bezet, al kan ik wel makkelijk een kleinere SSD van een kwart of achtste TB vervangen door een grotere model.

Beste antwoord (via Wim Cossement op 12-08-2023 03:13)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Nu begrijp ik Wim's eerdere vraag beter... Ik had niet gekeken naar het moederbord, maar dat blijkt eentje van 10 jaar oud te zijn, zonder M.2-slot. Ik ging er vanuit dat je al M.2 SSD's had en die kon vervangen.

Aangezien het om een oud systeem gaat, en je blijkbaar toch nog geen M.2 SSD's hebt, is het een stuk makkelijker om gewoon voor een SATA SSD te gaan.

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als snelheid geen belang heeft je kleine sata ssd's vervangen door grotere ;) M.2 zijn normaal duurder omdat de plaats dat ze hebben om nand te plaatsen gering is.

Als je echt de snelheid nodig hebt zou ik voor een m.2 nvme gaan.
Zelfs als de bestanden in de cache van een ssd past (is meestal 4GB) gaat het super snel YouTube: Copy test to a Transcend SSD230S 4TB ja dat is 4GB in een paar seconden en dan de sata bus vol.

[ Voor 35% gewijzigd door Damic op 08-08-2023 22:26 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Damic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:15:
Als snelheid geen belang heeft je kleine sata ssd's vervangen door grotere ;) M.2 zijn normaal duurder omdat de plaats dat ze hebben om nand te plaatsen gering is.
Dat is niet waarom M.2 duurder is :? En sowieso, M.2 is amper tot niet duurder tegenwoordig. Als ik naar de goedkoopste 2TB SSD's kijk, dan zijn 7 van de 10 stuks M.2, allemaal tussen de €70 en €80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Hahn Je kan ook een pw link droppen ;) categorie: Solid state drives

wow die prijzen zijn gevallen en je hebt gelijk die prijzen zijn hetzelfde alleen een m.2 is dan veel sneller.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Damic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:28:
@Hahn Je kan ook een pw link droppen ;) categorie: Solid state drives

wow die prijzen zijn gevallen en je hebt gelijk die prijzen zijn hetzelfde alleen een m.2 is dan veel sneller.
Mensen het zelf laten vinden leren ze veel meer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Cossement
Eh, en die kaartjes dan en hun prijzen? Het zou ook handig zijn, mocht ik binnen een paar jaar genoeg centen of goesting hebben om eens een nieuwe machine te kopen en die M.2 dan daarin kan monteren, dan kan er misschien een iets vettere videokaart van af... :-p
Naar het schijnt kan je ook niet booten vanaf zo'n kaart?

Het moet sowieso niet aan 4GB/s, ik haal nu met grote bestanden op roterend roest gemiddeld 135MB/s en met mijn gestreepte schijven 240. SSD naar SSD tegen de 500.

En qua snelheid doelde ik meer op IOPS want soms ben ik met node.js of andere zaken aan het prutsen en dat zijn dan letterlijk honderdduizenden bestandjes die de boel vertragen, dat zou gerust wat sneller mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Vervang je kleinste SSD met een grotere M.2 SSD en je bent voorlopig voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Cossement
Jah, maar welke PCIe kaart neem ik daar dan best, er is zo veel keuze en een groot prijsverschil...

• Hahn
Wim Cossement schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 23:01:
Jah, maar welke PCIe kaart neem ik daar dan best, er is zo veel keuze en een groot prijsverschil...
Ah, je bedoelt welke M.2 SSD? Je zegt PCI-e kaart, waarbij ik uitging van een uitbreidingskaart, maar daarvan zeg ik/we dus dat je die niet nodig hebt als je een bestaande SSD vervangt.

Qua SSD zou ik denk ik gaan voor de Kingston NV2. Niet de allergoedkoopste (€80 voor 2TB is alsnog wel heel prima geprijsd), maar wel snel en krijgt goede ratings.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 10-08-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-10 12:28
Kijk goed na of je moederbord nvme SSD's wel ondersteund, en dan hangt het bij deze bordjes vaak nog af welke cpu er in zit.

Ik zou veiligheidshalve een grotere sata SSD nemen, ben je zeker dat het werkt.
Zoiezo is het snelheids voordeel van een nvme tov sata niet echt relevant.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Nu begrijp ik Wim's eerdere vraag beter... Ik had niet gekeken naar het moederbord, maar dat blijkt eentje van 10 jaar oud te zijn, zonder M.2-slot. Ik ging er vanuit dat je al M.2 SSD's had en die kon vervangen.

Aangezien het om een oud systeem gaat, en je blijkbaar toch nog geen M.2 SSD's hebt, is het een stuk makkelijker om gewoon voor een SATA SSD te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Cossement
Dank voor de antwoorden, het staat zelfs op Tweakers hier... Ik was dan ook zo dom om hier niet eens eerst wat rond te snuffelen... |:(

En mijn lanes vraag is ook beantwoord.

Dus ik ga het niet doen en voor gewone SATA gaan want m'n mSATA is er een van 512GB.
Dan nog 4 keer roterend roest van 1 + 1 in stripe, 2 en 1 GB.
En nog een SSD van 240 dus die gaat er uit, of steek ik gewoon een extra SATA kaartje? :*)

Booten van M.2 kan niet met deze chipset, al kan je daar via Clover als bootloader wel een mouw aanpassen mocht je dat willen.

[ Voor 6% gewijzigd door Wim Cossement op 12-08-2023 03:12 ]

Pagina: 1