[Mac Mini] Tips qua snelheid, opslag, maken van een back-up

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Voor het schrijven van eenvoudige stukken vond ik een MacMini pc (mid-2011) precies goed (prijs-kostenverhouding na advies kennis).
Tot nu toe tevreden. Maar heeft iemand misschien goede tips qua snelheid, opslag, maken van een back-up en dergelijke? Veel andere software heb ik niet nodig en tot nu toe merk ik weinig verschil met mijn gedateerde vaste Windows-PC. Mac-tips om problemen te voorkomen zijn echter tijdig welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 22:44
Je hebt Time Machine, een ingebouwde applicatie voor backups. Dit kan naar een externe storage via USB / Thunderbolt. Of over het netwerk op een SMB share.

Voorheen verkocht Apple TimeCapsule(s). Wifi access points met ingebouwde storage. Die kan je eventueel nog tweedehands kopen. Daar kan je dan ook heen back-uppen.

[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 08-08-2023 20:47 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een 2011 Mac mini?

Is die van binnen al eens goed schoongemaakt en voorzien van nieuwe koelpasta? Dat kan in ieder geval throttling van de CPU verminderen. Verder wordt die er stiller van wanneer die bezig moet met hard werken.

Sneller maken: een SSD wanneer die er nog niet in zit is een aanrader. RAM kun je maximaliseren tot 16GB (2*8GB). Daarmee ben je er wel zo'n beetje. De rest is niet uitwisselbaar of te vervangen.

Over de Time Machine: ik zou geen Time Capsule meer aanschaffen. Die dingen zijn achterhaald, praktisch niet meer relevant... Beter is een USB-schijf of een NAS, het is maar net waar je de boel hebt staan en of je het extra geluid een probleem vind of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 22:44
sypie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:53:
Over de Time Machine: ik zou geen Time Capsule meer aanschaffen. Die dingen zijn achterhaald, praktisch niet meer relevant... Beter is een USB-schijf of een NAS, het is maar net waar je de boel hebt staan en of je het extra geluid een probleem vind of niet.
Ja, mogelijk. Heb hier zelf nog een ouder model, maar heb de schijf een jaartje of twee terug vervangen voor een SSD. Maar gebruik hem verder niet als access point, puur als NAS.

In het geval van een 2011 Mac mini zou ik er zeker een SSD in plaatsen, dat zal vast alles een stuk vlotter maken.

[ Voor 10% gewijzigd door ZpAz op 08-08-2023 21:14 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
Ik gebruik hem voor echt eenvoudige software, hij voldoet wel. Dank voor de tips. Ja, voor gamen zal hij niet up-to-date zijn waarschijnlijk, maar dat is niet mijn 'doel'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-09 16:56

talin

ES-MA

Deantje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:29:
Ik gebruik hem voor echt eenvoudige software, hij voldoet wel. Dank voor de tips. Ja, voor gamen zal hij niet up-to-date zijn waarschijnlijk, maar dat is niet mijn 'doel'.
ik heb een mac mini 2012 in de woonkamer staan die 24/7 aan staat.
wel geupdate naar macOS Ventura via een omweggetje.
16 Gb en een Samsung SSD erin.

- ding streamt zowal 24/6 live radio
- host mijn Apple tv bibliotheek ( +-1000 films )
- host mijn Apple music ( bibliotheek vanaf 2003 )
- beheerd bestanden en rechten daarop op de aangesloten NAS
- management pc voor Time machine en Home integratie.

niet kapot te krijgen, 1x in de 4 maand freezed dat ding, een harde reset en draait weer vrolijk verder.

kinderen doen huiswerk erop, gamen er soms op, soms staan er wel 30 tabbladen in safari of chrome open en staat Adobe ook nog te renderen terwijl het aangesloten Midi keyboard via garageband er van alles uit gooit.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• Deantje
Oké, dat klinkt als een goed/'duurzaam' belangrijk gebruiksvoorwerp. Lijkt mij een goede investering, die upgrades eraan. Denk dat ik het ook overweeg te (laten) doen bij een computerzaak.
talin schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

ik heb een mac mini 2012 in de woonkamer staan die 24/7 aan staat.
wel geupdate naar macOS Ventura via een omweggetje.
16 Gb en een Samsung SSD erin.

- ding streamt zowal 24/6 live radio
- host mijn Apple tv bibliotheek ( +-1000 films )
- host mijn Apple music ( bibliotheek vanaf 2003 )
- beheerd bestanden en rechten daarop op de aangesloten NAS
- management pc voor Time machine en Home integratie.

niet kapot te krijgen, 1x in de 4 maand freezed dat ding, een harde reset en draait weer vrolijk verder.

kinderen doen huiswerk erop, gamen er soms op, soms staan er wel 30 tabbladen in safari of chrome open en staat Adobe ook nog te renderen terwijl het aangesloten Midi keyboard via garageband er van alles uit gooit.

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:32
Hier ook nog een headless 2011 mini staan. Met aanschaf meteen 16GB in geramd, SSD later gedaan. Snort inmiddels al ruim 11 jaar. Wordt gebruikt voor diverse dingen maar het meeste voor ene Plex servertje.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Deantje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:43:
Denk dat ik het ook overweeg te (laten) doen bij een computerzaak.
[...]
Dan wordt de lak duurder dan de brief. Deze Macs kosten (bijna) niks meer. Afgelopen maanden een 2012 model voor niks gekregen… ding schoongemaakt en aan een collega gegeven. Ik heb zelf een nieuwe en zit niet meer op oud spul te wachten.

Als je op iFixit.com gaat kijken voor een handleiding kom je er achter dat het prima zelf te doen is. Met wat kleine Torx bitjes kom je een heel eind.

Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan mag je ook langs komen. Voor een lekker biertje praten we nergens meer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
sypie schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:53:
[...]

Dan wordt de lak duurder dan de brief. Deze Macs kosten (bijna) niks meer. Afgelopen maanden een 2012 model voor niks gekregen… ding schoongemaakt en aan een collega gegeven. Ik heb zelf een nieuwe en zit niet meer op oud spul te wachten.

Als je op iFixit.com gaat kijken voor een handleiding kom je er achter dat het prima zelf te doen is. Met wat kleine Torx bitjes kom je een heel eind.

Mocht je in de buurt van Zwolle wonen dan mag je ook langs komen. Voor een lekker biertje praten we nergens meer over.
Super bedankt voor de goede tips en helemaal de uitnodiging! Helaas woon ik niet naast de deur, maar als ik richting Overijssel kom laat ik iets weten :P Maar ik volg je goede tip om niet meer te veel te investeren in het opknappen van dit apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Maar ik volg je goede tip om niet meer te veel te investeren in het opknappen van dit apparaat.
dat is niet wat hij zegt, of iiig niet wat ik er in lees.

de mac mini's uit die tijd zijn relatief simpel op te knappen met een beetje koelpasta 2euro, een paar ramstickjes van 8gb elk 30 euro (hooguit) en een leuke sata ssd 25~75 euro. dat gaat allemaal prima als je dat zelf kunt (of in ruil voor een paar biertjes) kunt (laten) doen. maar als je 100 euro of meer moet gaan betalen bij de lokale pc-boer dan raakt de verhouding een beetje zoek.

er zijn overigens heel veel youtube video's die stap voor stap laten zien hoe je zoiets zelf kunt doen, dus dat is zeker nog wel een optie.
Pagina: 1