FX4+ doet het... en brandt voeding door :(

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Vorige week vond ik gratis een HP Visualise FX4+ OpenGL accelerator in een grabbelton. Monsterkaart (zie hier voor m'n eerste poging tot het identificeren ervan; dank aan de HP tech support voor de uiteindelijke identificatie; hier heb je de manual en pics)- USD2400 nieuwprijs twee jaar terug.

OK denk ik, testen maar. Omdat ik al dacht dat het aardig wat ging trekken heb ik het op m'n 300W gegooid. Nou, boot perfect, het werd aardig heet, maar dat was te verwachten. Ondertussen was ik bezig een OS te installeren. Op een gegeven moment ruik ik iets van heet plastic, maar ik dacht dat dat gewoon vuil op de videokaart was. Fout :(

Opeens is er een hoorbare soort 'tsjirp' geluid en alles valt stil. De geur is ondertussen vrijwel brandlucht geworden. En het is niet meer aan de praat te krijgen, ook niet met een andere videokaart

Auw :'(
ECS K7S5A met nieuwe Duron en 256MB DDR naar de klote?

Gelukkig bleek het mee te vallen- een reserve 235W voeding erop met een meer bescheiden ATi kaart en alles deed het weer.
Wel erg k*t van de 300W voeding. Was ook al bijna nieuw. Maar ja, eigen schuld |:(

Had ik maar eerst de voedingseisen van de kaart moeten opzoeken. Mocht iemand anders die ook zo een op de PC-Dumpdag in de bak vond dit lezen: PAS OP! ik weet dus niet hoeveel W veilig is, maar begin er niet aan met minder dan een 400W, anders ga je ook brandlucht onder je neus krijgen ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat die kaart defect was en daardoor in die dumpbak terecht kwam..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 02:44 schreef hezik het volgende:
Kan natuurlijk ook gewoon zijn dat die kaart defect was en daardoor in die dumpbak terecht kwam..
Kan ook, maar dan zou ik toch verwachten dat de kaart de overhittingsverschijnselen zou krijgen, maar de graphics was tot het uiteindelijk de voeding smolt prima in orde. Maar goed, die kaart gaat dus pas in een sys als ik een en ander heb dat weer kwijt kan. Het ligt misschien voor de hand dat het in die bak terecht kwam omdat het defect was, maar ik heb wel meer HP Kayak workstation onderdelen daarin gevonden; leek meer alsof die sys gecannibaliseerd zijn en alls wat niet op de sloop ging in die bak vloog. Er is m.i. nog hoop *D

Oslik blyat! Oslik!

• WiD
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 13:30

WiD

Bravo voor ECS, dat je mobo het uitgehouden heeft. Hoeveel watt kan zo'n standaard AGP poort normaal leveren?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Geen idee, maar denk niet dat het daardoor beperkt is; de HP Visualise FX reeks heeft zowel een AGP als PCI aansluiting. Dat ding kon dus dubbel trekken (wat het ook aardig gedaan heeft ;( )- denk dat de 3.3V of 5V lijnen ernstig overbelast zijn.

Maar goed, de mobo leeft (en kan zowel AGP als PCI nog aan- ben optimistisch dat er niets aan mankeert).

Oslik blyat! Oslik!

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 19:44

Whuzz

Dodgeball!

Lijkt me toch dat die kaart stuk is. Een stuk hardware dat een 400W voeding vereist is toch belachelijk??

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Op dinsdag 04 september 2001 07:19 schreef Whuzz het volgende:
Lijkt me toch dat die kaart stuk is. Een stuk hardware dat een 400W voeding vereist is toch belachelijk??
Uhm, check die link ff- we hebben hier te maken met een kaart van 40cm lang, 15cm hoog met 4 GPU's erop, twee aansluitingen en meer heatsink dan m'n Duron. Dit is high-end troep, dus kan het best enorm veel vreten. Ik check vanmiddag ff de specs van de HP Kayak voeding.

Oslik blyat! Oslik!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Op dinsdag 04 september 2001 07:19 schreef Whuzz het volgende:
Denk eens niet zo bekrompen. Ik neem aan dat jij actieve koeling voor je CPU hebt. Hoe zou je reageren als iemand zegt dat dat belachelijk is? Had je echt verwacht dat het een simpel kaarje was die niet meer stroom nodig heeft dan een 2MB videokaartje?

Ik lees in je signature dat je met waterkoeling aan de gang gaat, das toch ook belachelijk dat dat nodig zou zijn?

Niet alles al te letterlijk opnemen, het gaat om het principe :)

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Topicstarter
Hmm, ff een update- zie hier de HP Kayak XW workstations waar deze kaart uit kwam waren voorzien van een... 260W PSU :?

2 mogelijkheden:

- kaart heeft idd een of andere vage manco waardoor het veel teveel stroom trekt, of...
- PSU was sowieso al brak en had het ook met een andere kaart begeven.

Ik ga een testje riskeren met m'n reserve 235W PSU, en als die niet vreemd begint te ruiken gaat de winkel waar ik de 300W haalde een telefoontje krijgen :(

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1