Tuin grondig opruimen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:50
Een-lang-verhaal-kort:
Tuin gelaten voor wat 'ie was vanwege privé redenen en na een aantal jaren is het een heuse jungle geworden. Maar daar wil ik nu verandering in brengen.

Vandaag een bosmaaier gekocht en zojuist de eerste meters gemaaid in de achtertuin. Dit werkt heel mooi tot zover, zie impressie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eU1Mf96K6tMjKf19AIL9EhAWvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCpu2XwBUInWo7L5YaMlfzua.jpg?f=fotoalbum_large

Het plan (voor nu)
Het plan is om de tuin op te ruimen en om het tot een mooi strak grasveld te maken. Later wordt deze nog wel aangekleed, maar eerst hebben wij baat bij een net gazon.

Na het maaien blijft er het e.e.a. liggen/staan, zie onderstaande foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uocIx_yk76v_0H2k5Ryjsjmho1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1fb7LhWB0KUm8W18ZtrOFSM.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag is:
Welke stap maak ik na het maaien met de bosmaaier? Een kraan huren om alles om te spitten? Een tuinfrees? Andere opties? Ervaringen zijn welkom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:49

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

offtopic:
wat een oppervlakte zeg, de tandjes. Hut op zetten, en verhuren als B&B en je bent binnen! ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-06 16:28
Ik zou beginnen met een plan te maken.
Waar wil je evt een zitplaats maken, waar wat boompjes, waar wat gras, waar evt een moestuintje enz enz
Op basis van dat plan pas de tuin aanpakken en niet lukraak losgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:07
LazyDozzle schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:43:
Vraag is:
Welke stap maak ik na het maaien met de bosmaaier? Een kraan huren om alles om te spitten? Een tuinfrees? Andere opties? Ervaringen zijn welkom.
Neem een schop en steken maar.

Eerst maar eens een plan maken wat je er mee wil doen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Huur wat levend shoarma, die vreten echt alles leeg :Y

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
wokkelz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:50:
Ik zou beginnen met een plan te maken.
Waar wil je evt een zitplaats maken, waar wat boompjes, waar wat gras, waar evt een moestuintje enz enz
Op basis van dat plan pas de tuin aanpakken en niet lukraak losgaan.
Klopt maar zoals ik al aangaf is eerst het plan om de tuin geheel om te toveren tot een grasveld. Daarna zien we wel verder wat we er mee gaan doen.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-06 23:22
In het afgemaaide deel staan zo te zien ook brandnetel, bramen en frambozen.
Het lijkt nu "schoon"' , echter verwaarlozing van een tuin geeft de natuur de kans om te verruigen.
O.a. braam geeft er niks om om afgemaaid te worden, loopt gewoon weer uit op de wortelstok en groeit een meter of 5 per jaar. De hele wortelstok uitgraven is de enige optie. Framboos is iets makkelijker maar loopt ook weer uit op de wortelstok. Brandnetel vormt wortelpakketten onder de grond die volgend jaar weer volop uitlopen. En frezen helpt bij brandnetel maar half, stukjes wortelstok lopen gewoon weer uit.
Het beste kun je de grond met een spitvork helemaal 'uitgrepen' zodat alle wortels van braam, framboos en brandnetel er uit zijn. Dat is een hoop werk, maar goed, je hebt de natuur de kans gegeven om er een jungle van te maken, dan mag je nu weer volop aan de bak.
Overigens zijn de drie genoemde planten ook nuttig, brandnetels zijn waardplanten voor diverse soorten vlinders, in dichte braamstruiken nestelen vogels zoals het winterkoninkje en nogal wat insecten hebben baat bij het nectar van de bloemen van de frambozen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Yaksa schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:57:
In het afgemaaide deel staan zo te zien ook brandnetel, bramen en frambozen.
Het lijkt nu "schoon"' , echter verwaarlozing van een tuin geeft de natuur de kans om te verruigen.
O.a. braam geeft er niks om om afgemaaid te worden, loopt gewoon weer uit op de wortelstok en groeit een meter of 5 per jaar. De hele wortelstok uitgraven is de enige optie. Framboos is iets makkelijker maar loopt ook weer uit op de wortelstok. Brandnetel vormt wortelpakketten onder de grond die volgend jaar weer volop uitlopen. En frezen helpt bij brandnetel maar half, stukjes wortelstok lopen gewoon weer uit.
Het beste kun je de grond met een spitvork helemaal 'uitgrepen' zodat alle wortels van braam, framboos en brandnetel er uit zijn. Dat is een hoop werk, maar goed, je hebt de natuur de kans gegeven om er een jungle van te maken, dan mag je nu weer volop aan de bak.
Overigens zijn de drie genoemde planten ook nuttig, brandnetels zijn waardplanten voor diverse soorten vlinders, in dichte braamstruiken nestelen vogels zoals het winterkoninkje en nogal wat insecten hebben baat bij het nectar van de bloemen van de frambozen.
Je hebt helemaal gelijk hoor, echter wonen wij naast een bos waar genoeg bramen, frambosen en brandnetels zijn. Een spitvork begrijp ik, echter om 800 m2 met de hand te doen. Ik snap wel dat dit door eigen toedoen is gebeurd, echter moet er wel een snellere grondigere manier zijn. Vandaar dat ik naar een tuinfrees of kraan neig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
LazyDozzle schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:06:
[...]Je hebt helemaal gelijk hoor, echter wonen wij naast een bos waar genoeg bramen, frambosen en brandnetels zijn. Een spitvork begrijp ik, echter om 800 m2 met de hand te doen. Ik snap wel dat dit door eigen toedoen is gebeurd, echter moet er wel een snellere grondigere manier zijn. Vandaar dat ik naar een tuinfrees of kraan neig.
Je doet je nickname wel eer aan....
Er is geen snellere manier. Of je moet bereid zijn om de grond een halve meter af te graven en te vervangen door schone grond.
En de bramen blijven terugkomen omdat ze direct naast je perceel staan, de uitlopers 'landen' gewoon weer op jouw grond. Er is een milieuonvriendelijk alternatief, namelijk glyfosaat. Maar geen garantie dat bramen daar onmiddellijk aan kapot gaan, vaak komen ze na 2 jaar toch weer terug.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bramen geven niks om glyfosaat.

Alternatief dat je hebt is 800m2 zwart landbouwplastic regelen, over je kortgewiekte tuin uitrollen en komend voorjaar genieten van een stuk braakliggend terrein met veel stikstof en actief bodemleven. Daarna inzaaien met graszaad en kijk maar wat het doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:13

Onbekend

...

Op een net gazon hoort geen onkruid, dus moet je een onkruidvrij stuk grond hebben.
De enige manier om dat te doen is een stuk af graven en schone grond er in doen. Als je de huidige grond zou gebruiken en alleen om zou spitten, zou in de kortste keren er weer onkruid doorheen groeien en ben je heel vaak bezig om het onkruid eruit te halen.

En het onkruid bestaat grotendeels uit nuttige planten, alleen staan ze op een plaats waar je ze niet wilt hebben. Ik raad om om die grond gewoon ergens anders in de tuin te storten en niet af te laten voeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-06 22:04
Mijn tuin was een beetje een zelfde soort wildernis toen ik er kwam wonen. Ik ben begonnen met alles kort maaien en heb in het najaar alles omgeploegd met een gemotoriseerde ploeg (30 a 40 cm diep) en alle wortels en takken verwijderd. In het vroege voorjaar heb ik ondiep gefreesd en geegaliseerd en graszoden gelegd. En op wat klavers en paardebloemen na geen last meer gehad van onkruid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10:09
bramen, brandnetels en frambozen houden er niet van twee keer per week kort gemaaid te worden.
bramen, brandnetels en frambozen komen ook niet erg actief op in het najaar.
dus als je zorgt dat je er voor 1 september een (tuin)frees doorgehaald hebt en gras gezaaid hebt komt dat redelijk onkruidvrij op als we nu niet een al te droge herfst krijgen. dan gestaag 2 keer per week blijven maaien om het onkruid kort te houden. Je gaat geen price winning lawn krijgen maar wel een redelijk op het eerste gezicht nette grasmat. De brandnetels kunnen er nog het best tegen gemaaid te worden, die kunnen terugkomen als korte rozetten wat niet fijn is op blote voeten. die dan trekken. Er zit heel veel onkruidzaad in dat veld, dus niet twee weken op vakantie gana em dan niet maaien dan kom je in een kniehoog onkruidparadijs terug.
Ook dit plan niet uitstellen tot het voorjaar; in het najaar is de onkruiddruk veel lager en de kans dat je gras geod opkomt veel hoger. als je wacht tot het voorjaar overwoekert het onkruid het gras. het gras kan pas na een week of wat gemaaid worden, dan staan de melden, bramen en brandnetels al 60
cm hoog en is er geen gras meer om te maaien.
Dit werkt verder als je maar blijft maaien maaien maaien of er geiten inzet.
alle andere opties bovengenoemd werken ook maar deze begint met het minste werk dat ruil je in voor elke week een beetje werk

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 02-06 20:31
Ik heb ook een ruime "wilde" tuin. Ik begin er niet aan om deze helemaal "strak" te krijgen. Ik onderhoud een deel dicht bij het huis en de rest laat ik wild. Naast het feit dat mijn onderhoudswerk zo wel meevalt, brengt het ook veel dieren & insecten naar de tuin. Vind ik wel leuk persoonlijk, maar niet iedereen zijn smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-06 20:34
Eigenlijk weet ik te weinig:
800m2 = 10x80 meter? of 8x100?
bosrand links naast perceel?
bomen lijken in de middag veel schaduw te geven.
Dus geef een plattegrond met het noorden. En de bomen eromheen.
Schaduw en gras vraagt expertise. :-(.

Blijf je er wonen de komende 20 jaar of ben je minder honkvast?
Je gekochte bosmaaier wil je jaarlijks gebruiken? ;-)

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:37

Timple

LazyDozzle schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:55:
[...]

Klopt maar zoals ik al aangaf is eerst het plan om de tuin geheel om te toveren tot een grasveld. Daarna zien we wel verder wat we er mee gaan doen.
Dat heb ik ook ooit gedaan. Maar waarom eigenlijk? Nu ben ik er weer wat wildernis in terug aan het brengen. Alles strak lukthoeft toch niet met zo'n formaat tuin.

Mijn boodschap: Zorg vooral dat je bomen etc niet klakkeloos weghaalt, die krijg je voorlopig niet meer terug.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:24

Theo

moederbord

Bedenk eerst wat je met de tuin wil. Is de grasmat een tussenoplossing? Wil je een veldje van 100 vierkante meter zodat kinderen er lekker op kunnen spelen? Wil je het klaarmaken voor de verkoop? Of wil je iets doen aan het stukje ruwe natuur in de tuin omdat mensen van jou verwachten dat een tuin strak is?

Als je gaat saneren in de tuin; woekerende planten zijn net ijsbergen; 90% is niet zichtbaar. Die enorme plek met (bijv) brandnetels dat is gewoon één plant met een gigantisch wortelstelsel. Trek je alles weg boven de grond dan komt dat net zo hard weer terug. Zelfde voor bamboe, bramen en andere gras/rietsoorten. Daar moet je de wortels van verwijderen om de plant weg te halen. Ofwel spitten en wortels trekken.

Je kan ook naar een optie kijken om een paar paadjes te maken in de tuin. Dan heb je zelf een mooi stukje ruwe natuur in je achtertuin waar je lekker doorheen kunt lopen, en afgezonderd van iedereen kunt zitten. Bijen, hommels, mussen en vlinders gegarandeerd. Kans op egels, spitsmuisjes en vleermuisjes. En jaarlijks kilo's met heerlijke bramen.

Een tuin hoeft niet altijd strak om plezier van te hebben. :)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:46

Agent47

I always close my contracts.

Zet inderdaad wat schapen neer. Anders zet een paar kratten bier neer en vraag vrienden of ze vrijwillig mee willen helpen.

Ik zou bijna denken dat dit niet in Nederland is. Jemig wat een prachtig stuk grond

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:58
Ik heb eenzelfde stukje grond met bramen en rommel eens "getemd". Als je niet teveel eisen stelt aan hoe het gras eruit ziet, zou ik het gewoon eerst eens een jaar lang elke week (behalve in de winter natuurlijk) met de circelmaaier te lijf gaan. Gras is een van de weinige plantjes die dat accepteert.

[ Voor 5% gewijzigd door Meester_J op 09-08-2023 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

Ik zou niet alles gelijk wegsnoeien. Gras is een fijne plek voor insecten en die zijn hard nodig voor de mens (en voedselproductie).

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12:39
Boer/loonwerker zoeken en eerst eens laten bloten. Dat wordt hier uitgesproken met umlaut, maar zo vind je het op internet. Het zwart plastic is ook een goed idee maar zorg wel dat het niet te dun plastic is en ik twijfel of de bramen er veel mee zullen lijden.

Onkruid/bramen/brandnetels groeien goed op grond met teveel stikstof, ik lees tegenwoordig meer over lavameel om de grond wat mee te verbeteren. Sowieso zou ik de grond laten anlyseren om te zien wat je precies hebt en dus ook wat je verder het beste kunt doen... Gras komt in meerdere soorten, Regelmatig (wekelijks of vaker) maaien of maairobot kan helpen de grootste rommel onder controle te houden maar onkruid zul je altijd krijgen, zeker in die omgeving waar zaad van alle kanten je perceel opwaait. Wij hebben tegenwoordig de visie: zolang het er netjes uitziet: gemaaid onkruid is ook groen. Wel de breedbladigen snel weghalen, die zorgen ervoor dat gras echt weggedrukt wordt. Klaver ook, maar daar komen tenminste nog bijen op af, het is zacht om over te lopen en groen als je het gemaaid hebt.

Succes met een uitdagende klus.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Wil je een golfveld? Huur een tuinaannemer in om alles dood te spuiten, diep te ploegen, egaliseren en er grasmatten op te plaatsen. Het zal je een flinke duit kosten (zeker als je wat mooie volwassen bomen wil laten plaatsen), maar dan heb je er wel "geen werk" aan (reken op 40 keer per jaar een paar uur aan de slag).

Begrijp me niet verkeerd, maar maak je wensen even goed duidelijk voor jezelf (kosten (aanleg en onderhoud) - wensen - termijn). Wil je nu een grasveld voor de kindjes of om lekker te BBQ'en, kan dat een klein lapje zijn vlak bij het huis of moet het meteen over 2000m² perfect liggen?

De mooie goedkope optie is deze met geduld, niet tegen maar met de natuur mee werken (en van vlakbij huis beginnen, wil je vaak wat strakker; en hoe verder van huis hoe meer je er tegen op ziet om er tijd in te steken en ook hoe wilder je het vaak wil hebben). Eerst een goed plan opstellen, en daar rustig naar toe werken. Enkel bomen en hagen moet je je mee haasten (duurt lang voor ze groot zijn; en zijn véél goedkoper als je ze klein koopt. Hagen zijn veel fijner in onderhoud als ze traag groeien, maar je moet wel een paar jaar geduld hebben voor ze groot zijn). En als je kinderen hebt: giftige platen weghalen. Een strategisch geplaatste boom kan een airco vermijden (in de zomer veel schaduw, in de winter geen blad dus komt de zon volop binnen).
Zoals hierboven vermeld kan enkel gras tegen regelmatig kortmaaien, dus dat is een optie voor hardnekkige onkruiden (grond redelijk maken, eventueel grondfrees 2 weken na elkaar regelmatig erdoor jagen zodat zaden kiemen en weer ondergespit raken).
Laat nergens blote aarde vrij, iets als facelia bedekt snel de grond en vriest dood in de winter, kan je in de lente zaaien/planten wat je wil.
In borders kan je met de karton-truuk werken terwijl planten nog klein zijn (aarde vrijmaken, dikke laag karton erop, en dan boomschors oid, plantjes planten in gaten in karton; tegen dat karton weggerot is is onkruid van eronder dood en zijn de gewenste planten groot genoeg om bodem te bedekken). Bodembedekkers zijn je vriend, die vullen snel de grond en maken onderhoud véél eenvoudiger.

En gouden tip: gras vraagt het meeste werk (verticuteren, maaien, mesten, kalken, ...). Een goed geplaatste boom of struik vraagt een klein beetje werk in het begin en dan ben je jaren gerust. Borders vragen paar keer per jaar wat onderhoud, maar véél minder dan gazon.

Als je zelf niet zoveel kennis hebt, een tuinman kan je helpen met een plan wat je zelf kan uitvoeren (heb zelf de luxe van schoonbroer met kennis, scheelt enorm om 1000m² beheersbaar te houden).

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 09-08-2023 12:33 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• happysan
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 28-05 13:50
Tot waar loopt die tuin eigenlijk? Want daarachter ligt een perfect onderhouden gazon. Je geeft aan dat de tuin is verwaarloost de afgelopen jaren, maar dan is een dergelijk gazon niet mogelijk.

Loopt het maar tot aan dat paaltje? Of waar ergens is het einde. Ik denk dat men zich verkijkt op de oppervlakte, gezien dat hele stuk tot aan de bomen helemaal niet bij de tuin lijkt te horen.

Als het inderdaad een kleine oppervlakte is, dan is het gewoon veel hard werken met de hand, een schop, schoffels, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:55

EiT

Ik zou de volgende stappen doorlopen:

1. Schets maken met wat je wil, hoef niet in details. Wel belangrijk om al na te denken over veranda, schuur, terras, borders en bomen.
2. Afgraven en nieuw zand er in, zand keuzes in diverse locaties zoals in stap 1 bedacht.
3. Bestrating en borders vanuit stap 1. (Ook bij eventuele locatie veranda en schuur).
4. Grasmatten leggen.
5. Fatsoenlijke (Zit)maaier kopen.
6. De rest aanplanten, maar dat zal waarschijnlijk volgend voorjaar worden.

Als dit te veel werk is, laat het een tuinman doen ;-).

FYI: je komt lui over (om in de tuin aan de gang te gaan!!), let op dat niets zoveel werk is als gras in een tuin. Om gras netjes te houden moet je regelmatig mesten, twee keer per week maaien en direct onkruid verwijderen. Als je dit niet doet krijg je weer een bende.

Ik ben ook lui, maar gras houd ik goed bij, krijg altijd complimenten dat het zo groen en netjes er bij ligt ;-). Dat vergt wel discipline.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankt72
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-01 21:54
Zorg voor een onderhoudsvrije stuk: laat een deel ruig en natuurlijk - hoe meer je de natuur zijn gang laat gaan, hoe meer insecten en wilde bloemen en hoe beter voor de biodiverseit… Dus vanuit oogpunt van natuur en biodiversiteit liever niet geheel afgraven, gras of bestrating…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-05 15:55
Als je wil leren vloeken moet je schapen en/of geiten neerzetten en ja dat weet ik uit ervaring :+ :Y)

Voor zo'n stuk grond heb je toch een grasmaaier / zitmaaier nodig, dus die zou ik aanschaffen en eerst maar eens 1 a 2x in de week gewoon maaien. Gras kan daar tegen, de rest vind dat niet prettig en zal verdrongen worden.
Bramen zijn wel hardnekkig en zeker omdat je aan een bos grenst. Wij zitten met dezelfde situatie maar zolang ik blijf maaien, blijft het wel onder controle.

[ Voor 67% gewijzigd door Laurensius88 op 09-08-2023 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Als je dieren zet: enkele kippen kunnen ook heel grondig grond omscharrelen, bemesten en oneffen maken :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-06 23:01

macnerd

No Apples please :-)

naftebakje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:04:
Als je dieren zet: enkele kippen kunnen ook heel grondig grond omscharrelen, bemesten en oneffen maken :+
Klopt! Wij hebben zelf 3 kippen, en in de kooi groeit gewoon niets. Ze ploegen alles om, pikken de kleinste sprietjes weg etc. Gaat maar om ongeveer 15 m2, dus er zijn wel meer kippen nodig. Als je een flexibel hek hebt kun je ze wel iedere keer ergens anders zetten.

Oh, en ze bemesten ook goed :P Op een plek waar de kippen gestaan hadden groeiden later spontaan tomatenplantjes (we hebben een paar keer wat restjes tomaat gegeven).

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-06 07:25
naftebakje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 15:04:
Mijn ervaring is dat kippen de grond weliswaar kaal maken maar dat er nog steeds veel zaad in blijft zitten, ook al scharrelen ze zoveel... Had een keer een vos op bezoek gehad en toen een jaar geen kippen gehad. De ren was helemaal volgegroeid in dat jaar... En dat vond de volgende toom kippen niet erg :) Dus eigenlijk moeten kippen een ren 5 jaar kaal houden voodat het meeste weg is. Maar zelfs dan : er is (on)kruidzaad wat langer dan 5 jaar kan overleven...

[ Voor 12% gewijzigd door bvdbos op 09-08-2023 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
bvdbos schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 16:32:
[...]Mijn ervaring is dat kippen de grond weliswaar kaal maken maar dat er nog steeds veel zaad in blijft zitten, ook al scharrelen ze zoveel... Had een keer een vos op bezoek gehad en toen een jaar geen kippen gehad. De ren was helemaal volgegroeid in dat jaar... En dat vond de volgende toom kippen niet erg :) Dus eigenlijk moeten kippen een ren 5 jaar kaal houden voodat het meeste weg is. Maar zelfs dan : er is (on)kruidzaad wat langer dan 5 jaar kan overleven...
Het gaat hier dan ook niet om reguliere (onkruid)plantjes zoals melde, knopkruid, vogelmuur of speenkruid.
TS meldt dat het gaat om metershoge brandnetels, bramen en frambozen doordat hij jarenlang niks aan de tuin (die grenst aan een bosperceel met brandnetels, bramen en frambozen) gedaan heeft. Op de foto's is ook duidelijk te zien dat hier geen sprake is van een grasveldje met diverse (on)kruiden maar een door de natuur verruigt gebied. Daar gaan kippen echt geen verschil maken......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:08
Is een dagje een minigraver huren met een wortelhark geen optie?
Hiermee trek je de grootste stukken wel uit de grond, zonder dat je al te veel zand verliest in je tuin.

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/media6.marktnet.eu/21425161-cb43500f-6a96-44c0-9d3f-aa72f2a02374-fullsize.jpg

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
naftebakje schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:28:
Wil je een golfveld? Huur een tuinaannemer in om alles dood te spuiten, diep te ploegen, egaliseren en er grasmatten op te plaatsen. Het zal je een flinke duit kosten (zeker als je wat mooie volwassen bomen wil laten plaatsen), maar dan heb je er wel "geen werk" aan (reken op 40 keer per jaar een paar uur aan de slag).

Begrijp me niet verkeerd, maar maak je wensen even goed duidelijk voor jezelf (kosten (aanleg en onderhoud) - wensen - termijn). Wil je nu een grasveld voor de kindjes of om lekker te BBQ'en, kan dat een klein lapje zijn vlak bij het huis of moet het meteen over 2000m² perfect liggen?

De mooie goedkope optie is deze met geduld, niet tegen maar met de natuur mee werken (en van vlakbij huis beginnen, wil je vaak wat strakker; en hoe verder van huis hoe meer je er tegen op ziet om er tijd in te steken en ook hoe wilder je het vaak wil hebben). Eerst een goed plan opstellen, en daar rustig naar toe werken. Enkel bomen en hagen moet je je mee haasten (duurt lang voor ze groot zijn; en zijn véél goedkoper als je ze klein koopt. Hagen zijn veel fijner in onderhoud als ze traag groeien, maar je moet wel een paar jaar geduld hebben voor ze groot zijn). En als je kinderen hebt: giftige platen weghalen. Een strategisch geplaatste boom kan een airco vermijden (in de zomer veel schaduw, in de winter geen blad dus komt de zon volop binnen).
Zoals hierboven vermeld kan enkel gras tegen regelmatig kortmaaien, dus dat is een optie voor hardnekkige onkruiden (grond redelijk maken, eventueel grondfrees 2 weken na elkaar regelmatig erdoor jagen zodat zaden kiemen en weer ondergespit raken).
Laat nergens blote aarde vrij, iets als facelia bedekt snel de grond en vriest dood in de winter, kan je in de lente zaaien/planten wat je wil.
In borders kan je met de karton-truuk werken terwijl planten nog klein zijn (aarde vrijmaken, dikke laag karton erop, en dan boomschors oid, plantjes planten in gaten in karton; tegen dat karton weggerot is is onkruid van eronder dood en zijn de gewenste planten groot genoeg om bodem te bedekken). Bodembedekkers zijn je vriend, die vullen snel de grond en maken onderhoud véél eenvoudiger.

En gouden tip: gras vraagt het meeste werk (verticuteren, maaien, mesten, kalken, ...). Een goed geplaatste boom of struik vraagt een klein beetje werk in het begin en dan ben je jaren gerust. Borders vragen paar keer per jaar wat onderhoud, maar véél minder dan gazon.

Als je zelf niet zoveel kennis hebt, een tuinman kan je helpen met een plan wat je zelf kan uitvoeren (heb zelf de luxe van schoonbroer met kennis, scheelt enorm om 1000m² beheersbaar te houden).
spuit maar dood, kan jou het schelen, wat een duistere aanbeveling. Vraag gewoon een tuinman met kennis van zaken.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-06 08:21
NeFoRcE schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:46:
Hut op zetten, en verhuren als B&B en je bent binnen! ;)
LazyDozzle schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:06:
Een spitvork begrijp ik, echter om 800 m2 met de hand te doen. Ik snap wel dat dit door eigen toedoen is gebeurd, echter moet er wel een snellere grondigere manier zijn. Vandaar dat ik naar een tuinfrees of kraan neig.
Ik zou de boel combineren. Een werkvakantie aanbieden. Je tuin laten omspitten door mensen die voor niks kunnen kamperen of zo op je terrein. :)

Maar ik zou inderdaad even nog eens nadenken over een grasmat, vooral tijdelijk. Gras is leuk, maar heeft veel aandacht nodig wil je het 'strak' hebben en houden. Als je er dan daarna weer meer aankleding aan gaat geven, zou ik eigenlijk nu al met de aankleding beginnen en een strak groen laken op het laatst.

En juist in zo'n tuin zou ik kiezen voor wat meer wild en ruig.

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24

talin

ES-MA

zo hebben wij al eens 12 hectare gehad waarvan een gedeelte er ook zo uitzag, 11 hectare was wel gewoon grasweiland daar kwamen 3 ezels op te staan dus die hebben het eerste jaar een goed jaar gehad ( daarna ook wel :-) )

die overwoekerde hectare ben ik ook mete en bosmaaier te lijf gegaan en daarna grote dekzeilen geregeld end ie er overheen.
Dat was midden zomer, stenen tegen het wegwaaien er overheen.
begin lente was er zeker 80% niet meer groen er onder dus eerst een dagje handwerk, grote wortels eruit en toen de hele boel om geploegd dat een week later nog een keer.
Motorische handploeg gehuurd in de buurt.

daar hebben we zeker een jaar of 5 een moestuin gehad, aardappels, bramen, frambozen, tomaten, courgettes etc.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LazyDozzle
UPDATE

Na een aantal dagen heb ik meer weten te maaien, zie impressies hieronder.

Foto 1. (vanaf de voorkant gekeken naar de achterkant van de tuin).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4XqSsywsYgvZzJTGa7SUvj59EI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oMnj2nsNwxYfDYqhGBmQ8Mzv.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 2. 90-grdaen gedraaid.. (ergens halverwege in de tuin met uitkijk op sloot aan de zijkant).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GpfObMaQJdt1zFt1N_UDU-aETg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2KCkn9Ev82MFDezDeqhBxem.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 3. (Helemaal achter in de tuin gekeken naar de voren).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnQ9BHsL3vckhAR_jqLePl_b5p4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iof6nDbI0UtdmwpTmnFuHkWi.jpg?f=fotoalbum_large

Foto 4. (Geprobeerd een mooi panorama shot te maken).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx5eqOMEOxCuqtzRv0gAxnHtUKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t95lqbyvlHxCOICrV4FLPcd3.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik een ruwe tekening (in AutoCAD) met als basisondergronden een luchtfoto, de BGT (Basis Grootschalige Topografie) en BRK (Basisregistratie Kadaster). Vervolgens heb ik deze informatie gebruikt om een basisplan op te stellen, zie tekening hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVA1-6YRgPfsHhVUTESB10ahTlk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAk2jMtBbajc3omuwq2cjH81.jpg?f=fotoalbum_large

Op deze tekening betekent:

- De witte "- P -" lijnen zijn de kadastrale grenzen.
- De rode stippellijn is wat wij eigenlijk beheren/ in gebruik hebben.
- De lichtrode arcering is ons huis nu.
- De rode streeparcering achter ons huis is een toekomstige uitbouw van ca. 8 meter breed en 4 meter diep (= woonruimte later voor een van m'n ouders).
- De groene arcering is wat in de toekomst dus gras/gazon dient te worden.
- De getallen (zwart) zijn de maaiveldhoogtes in meters t.o.v. N.A.P. Hierin is te zien dat het dus een stuk afloopt van ca. +5,20 naar +4,50m.

Over het deel waar de getallen staan, zijn wij dus nog niet uit wat mee te doen. Er zal het e.e.a. opgehoogd en vlak gemaakt moeten worden gezien wij hier ook een terras willen maken + ruimte voor bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Lochnes schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:43:
bramen, brandnetels en frambozen houden er niet van twee keer per week kort gemaaid te worden.
bramen, brandnetels en frambozen komen ook niet erg actief op in het najaar.
dus als je zorgt dat je er voor 1 september een (tuin)frees doorgehaald hebt en gras gezaaid hebt komt dat redelijk onkruidvrij op als we nu niet een al te droge herfst krijgen. dan gestaag 2 keer per week blijven maaien om het onkruid kort te houden. Je gaat geen price winning lawn krijgen maar wel een redelijk op het eerste gezicht nette grasmat. De brandnetels kunnen er nog het best tegen gemaaid te worden, die kunnen terugkomen als korte rozetten wat niet fijn is op blote voeten. die dan trekken. Er zit heel veel onkruidzaad in dat veld, dus niet twee weken op vakantie gana em dan niet maaien dan kom je in een kniehoog onkruidparadijs terug.
Ook dit plan niet uitstellen tot het voorjaar; in het najaar is de onkruiddruk veel lager en de kans dat je gras geod opkomt veel hoger. als je wacht tot het voorjaar overwoekert het onkruid het gras. het gras kan pas na een week of wat gemaaid worden, dan staan de melden, bramen en brandnetels al 60
cm hoog en is er geen gras meer om te maaien.
Dit werkt verder als je maar blijft maaien maaien maaien of er geiten inzet.
alle andere opties bovengenoemd werken ook maar deze begint met het minste werk dat ruil je in voor elke week een beetje werk
Dank voor de opmerking! Ik ben inderdaad van plan om een dezer dagen een tuinfrees te huren, echter wil ik nog wel checken of een krachtige frees dit alsnog wel aankan, want ik kan mij voorstellen dat dit nog te grof is voor een tuinfrees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
beascob schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 23:58:
Eigenlijk weet ik te weinig:
800m2 = 10x80 meter? of 8x100? 10x80 meter ligt het dichtste bij de waarheid (weet het eerlijk gezegd niet exact)
bosrand links naast perceel? Klopt, daarvoor zit nog een sloot en een onderhoudspad van ca. 3/4 meter.
bomen lijken in de middag veel schaduw te geven. Klopt
Dus geef een plattegrond met het noorden. En de bomen eromheen.Zie laatste update van mij
Schaduw en gras vraagt expertise. :-(.

Blijf je er wonen de komende 20 jaar of ben je minder honkvast? Ik ben hier 28 jaar geleden geboren en getogen en met een toekomstige uitbouw in gedachten, willen wij hier inderdaad nog wel 20/25 jaar blijven wonen
Je gekochte bosmaaier wil je jaarlijks gebruiken? ;-) Voor het onderhoudspad is het wel handig en ik hoop dat er mensen in de buurt ook wel eens om willen vragen aangezien ik niet de enige ben met zo'n oerwoud. Meestal komt dit soort gereedschap altijd wel goed van pas in de buurt.
Om enige antwoorden te geven op jouw vragen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
talin schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 16:17:
[...]

zo hebben wij al eens 12 hectare gehad waarvan een gedeelte er ook zo uitzag, 11 hectare was wel gewoon grasweiland daar kwamen 3 ezels op te staan dus die hebben het eerste jaar een goed jaar gehad ( daarna ook wel :-) )

die overwoekerde hectare ben ik ook mete en bosmaaier te lijf gegaan en daarna grote dekzeilen geregeld end ie er overheen.
Dat was midden zomer, stenen tegen het wegwaaien er overheen.
begin lente was er zeker 80% niet meer groen er onder dus eerst een dagje handwerk, grote wortels eruit en toen de hele boel om geploegd dat een week later nog een keer.
Motorische handploeg gehuurd in de buurt.

daar hebben we zeker een jaar of 5 een moestuin gehad, aardappels, bramen, frambozen, tomaten, courgettes etc.
Dus van midden zomer tot begin lente heb je het zeil er over gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:24

talin

ES-MA

LazyDozzle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:00:
[...]

Dus van midden zomer tot begin lente heb je het zeil er over gehad?
yes, zo goed als mogelijk kaal gemaakt en dan zeil erover.
toen in de lente waren er alleen nog een paar uitlopers van klaver aan de zijkant, die weggehaald en goed bemest.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 12:56
Voor gazon in schaduw bestaan er tegenwoordig mengsels, "schaduwgazon" genoemd. Ik heb een grote beuk in de tuin staan, en het gazon ging in die schaduw ook steeds kapot. Van het voorjaar een dergelijk mengsel gezaaid, en dat staat nu mooi groen.

Een mogelijkheid om de grond onkruidvrij te krijgen, en hier nog niet genoemd is, varkens huren. In tegenstelling tot schapen gaan de varkens ook de grond in op zoek naar de wortels. Bijvoorbeeld akkervarken doet dergelijke zaken.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
Arator schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:41:
Voor gazon in schaduw bestaan er tegenwoordig mengsels, "schaduwgazon" genoemd. Ik heb een grote beuk in de tuin staan, en het gazon ging in die schaduw ook steeds kapot. Van het voorjaar een dergelijk mengsel gezaaid, en dat staat nu mooi groen.

Een mogelijkheid om de grond onkruidvrij te krijgen, en hier nog niet genoemd is, varkens huren. In tegenstelling tot schapen gaan de varkens ook de grond in op zoek naar de wortels. Bijvoorbeeld akkervarken doet dergelijke zaken.
Akkervarkens waren volgens mij al eens genoemd en tevens zit dat wel bij ons in de buurt. Echter wat kost zoiets? Ik heb geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Laatst online: 12:56
LazyDozzle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Akkervarkens waren volgens mij al eens genoemd en tevens zit dat wel bij ons in de buurt. Echter wat kost zoiets? Ik heb geen idee.
Geen idee, ooit eens artikel gelezen dat bedrijven varkens inhuren om braakliggende terreinen te zuiveren. Was het eerste bedrijf dat ik vond via Google. Ik heb er geen aandelen in ofzo :P
Op zich is het gewoon een varkensbedrijf, maar dat hun varkens niet op stal staan. Ik kan me inbeelden dat ze dan regelmatig op zoek zijn naar gronden waar hun varkens zich kunnen voeden. Neem eens contact met hun op.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik zie tegels die overgroeid zijn, ik zie drooglijnpalen met betonvoet liggen, wie weet wat er allemaal nog meer in de grond zit. Je wilt beginnen met de boel schoon temaken en al dat soort meuk te verwijderen. Tegels: losmaken, opstapelen en met de gemeentelijke tegeltaxi meegeven. Dan doen wat @MaD_co hierboven al suggereerde: minigraver of Atlas kraan) met wortelbak huren of loonwerker laten komen en alles een keertje 50-60cm diep losmaken/schoonmaken. NB: Klikmelding doen, je weet nooit wat er ligt dat je niet wilt raken.

Je kunt een minigraver huren en zelf klooien of een loonwerker met een iets grotere kraan en een wortelbak die t in een dagje voor je regelt. Dan zit je achteraf alleen nog met opruimen. Maar, dat zou mijn vertrekpunt worden. Zelf hier ook gedaan, loonwerker met een Atlas kraan de boel los/schoon laten maken, rommel eruit etc. Daarna gemengd met lossere grond (hier klei) om de structuur wat te verbeteren - 10-20cm compost in laten frezen of spitten kan ook. Vervolgens gazon inzaaien en blijven maaien. Branmen en zooi komen nauwelijks terug - als je goed geschoond hebt en wat terug komt raakt uitgeput door het constante maaien. Alleen onkruid kom je nooit vanaf maar groen is groen en op een afstand zie je na maaien het verschil niet meer.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 02-06 22:04
Ik heb destijds van de lokale hovenier een restje MCPA en Roundup gekregen. Ben niet altijd een voorstander van dergelijke middelen, maar het is wel effectief..

Daarna met de klepelmaaier erover, graszaad erin en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Een-lang-verhaal-kort:
Tuin gelaten voor wat 'ie was vanwege privé redenen en na een aantal jaren is het een heuse jungle geworden. Maar daar wil ik nu verandering in brengen.

Vandaag een bosmaaier gekocht en zojuist de eerste meters gemaaid in de achtertuin. Dit werkt heel mooi tot zover, zie impressie.

[Afbeelding]

Het plan (voor nu)
Het plan is om de tuin op te ruimen en om het tot een mooi strak grasveld te maken. Later wordt deze nog wel aangekleed, maar eerst hebben wij baat bij een net gazon.

Na het maaien blijft er het e.e.a. liggen/staan, zie onderstaande foto.

[Afbeelding]

Vraag is:
Ik zou die tweede foto van de openingspost eens laten zien aan iemand met verstand van planten. Het lijkt op de Japanse duizendknoop. Als het dat echt is heb je specialistische hulp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
jantje112 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:49:
Ik heb destijds van de lokale hovenier een restje MCPA en Roundup gekregen. Ben niet altijd een voorstander van dergelijke middelen, maar het is wel effectief..

Daarna met de klepelmaaier erover, graszaad erin en klaar.
MCPA mag je alleen met spuitvergunning kopen/gebruiken en Roundup is voor particulieren "nogal zwak" tegenwoordig. Vroeger gebruikten we hier Brabant Mix (of Luxan mix), MCPA+MCPP+Dicamba oid, daar ging alles van dood, inclusief heermoes maar het gras niet. Roundup blijft lang in de grond en laat ook later ingezaaid gras flink trager groeien. Ik gebruik vrijwel geen bestrijdingsmiddelen meer - met alle stikstof in de omgeving blijft onkruid tegen de klippen op groeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Laatst online: 02-06 22:04
DjoeC schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

MCPA mag je alleen met spuitvergunning kopen/gebruiken en Roundup is voor particulieren "nogal zwak" tegenwoordig. Vroeger gebruikten we hier Brabant Mix (of Luxan mix), MCPA+MCPP+Dicamba oid, daar ging alles van dood, inclusief heermoes maar het gras niet. Roundup blijft lang in de grond en laat ook later ingezaaid gras flink trager groeien. Ik gebruik vrijwel geen bestrijdingsmiddelen meer - met alle stikstof in de omgeving blijft onkruid tegen de klippen op groeien.
Facebook Marketplace..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LazyDozzle
DjoeC schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:31:
Ik zie tegels die overgroeid zijn, ik zie drooglijnpalen met betonvoet liggen, wie weet wat er allemaal nog meer in de grond zit. Je wilt beginnen met de boel schoon temaken en al dat soort meuk te verwijderen. Tegels: losmaken, opstapelen en met de gemeentelijke tegeltaxi meegeven. Dan doen wat @MaD_co hierboven al suggereerde: minigraver of Atlas kraan) met wortelbak huren of loonwerker laten komen en alles een keertje 50-60cm diep losmaken/schoonmaken. NB: Klikmelding doen, je weet nooit wat er ligt dat je niet wilt raken.

Je kunt een minigraver huren en zelf klooien of een loonwerker met een iets grotere kraan en een wortelbak die t in een dagje voor je regelt. Dan zit je achteraf alleen nog met opruimen. Maar, dat zou mijn vertrekpunt worden. Zelf hier ook gedaan, loonwerker met een Atlas kraan de boel los/schoon laten maken, rommel eruit etc. Daarna gemengd met lossere grond (hier klei) om de structuur wat te verbeteren - 10-20cm compost in laten frezen of spitten kan ook. Vervolgens gazon inzaaien en blijven maaien. Branmen en zooi komen nauwelijks terug - als je goed geschoond hebt en wat terug komt raakt uitgeput door het constante maaien. Alleen onkruid kom je nooit vanaf maar groen is groen en op een afstand zie je na maaien het verschil niet meer.

Succes!
Klopt er ligt nog het e.e.a. echter weet ik wel wat waar precies ligt. Een KLIC-melding is inderdaad geen overbodig luxe al ben ik vrijwel zeker dat er niets anders ligt dan 1 verzamelleiding voor het regenwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Yep, kan allemaal. Net als een mij bekend gevalletje oude Grammoxone die een fikse douw gehad heeft nadat gebruik zichtbaar werd. Geen tientjeswerk kan ik je verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-05 13:40
RaZ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 20:55:
Huur wat levend shoarma, die vreten echt alles leeg :Y
vaak zijn levend shoarma eigenaars op zoek naar plekken waar hun shoarma's zich vol kunnen vreten....

Dus als je ergens schaapjes ziet staan, kijk dan even of er een telefoonnummer bijhangt.
Pagina: 1