Hallo iedereen, ik zit met een probleem waar ik niet uit geraak en hoop misschien hier iemand te vinden die mij raad kan geven. Heb deze week een Zapitti mediaplayer gekocht met een HD van 16TB en die in mijn (houten) stereokast gezet. Wanneer wij een film willen zien is het lawaai van de tikkende HD niet om aan te horen. Ik weet dat het geluid versterkt wordt in mijn kast en heb onder de pootjes van de Zapitti al iets onder gestoken- niets gekort. Weet iemand raad hoe ik dat geluid kan dempen? Bedankt op voorhand voor jullie antwoorden
Hoe tikken? Lijkt me niet echt de bedoeling van een nieuwe HDD?paep schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:17:
Hallo iedereen, ik zit met een probleem waar ik niet uit geraak en hoop misschien hier iemand te vinden die mij raad kan geven. Heb deze week een Zapitti mediaplayer gekocht met een HD van 16TB en die in mijn (houten) stereokast gezet. Wanneer wij een film willen zien is het lawaai van de tikkende HD niet om aan te horen. Ik weet dat het geluid versterkt wordt in mijn kast en heb onder de pootjes van de Zapitti al iets onder gestoken- niets gekort. Weet iemand raad hoe ik dat geluid kan dempen? Bedankt op voorhand voor jullie antwoorden
Dempen van het apparaat kan sowieso geen kwaad: rubber pootjes, HDD in rubber klem, deurstopper op het apparaat?
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
De HD arm gaat bij het afspelen van een film over en weer. Staat in het midden (hoogte) in de kast met een mat glazen wanddeurtje ervoor. Het is mijn 3° HD op 1 dag dat ik getest heb en alle 3 hebben ze het. Eerste 2 waren WD Red 16TB en nu Seagate16TB. Als de Zapitti gewoon opstaat hoor je hem nauwelijks, alleen dus als hij iets moet doen. Ofwel moet ik mijn kast isoleren et iets (maar met wat?) of de Zapitti uit de kast halen en zien wat er dan gebeurt. Of weet er iemand een goede Hifi meubel van liefts 60cm diepte dat de geluiden kan temperen.
Iets onder de pootjes steken gaat niet werken want het is niet direct een trilling van het apparaat dat wordt doorgegeven via de pootjes... in principe is je houten kastje nu een klankkast waarin het geluid via de wanden weerkaatst en daardoor verstrekt wordt. Zeer wss als je de binnenwanden van het kastje bekleed met wat geluidsabsorberend materiaal dat het een stuk minder wordt... maar ivm het glazen deurtje zal het geluid niet volledig weggaan.
Het maken van veel geluid doordat je het bewegen van de kop hoort is helaas een vervelende eigenschap van HDD's met hoge capaciteit, de ene doet het wat meer dan de andere... maar eigenlijk zijn ze allemaal vrij goed hoorbaar.
Het maken van veel geluid doordat je het bewegen van de kop hoort is helaas een vervelende eigenschap van HDD's met hoge capaciteit, de ene doet het wat meer dan de andere... maar eigenlijk zijn ze allemaal vrij goed hoorbaar.
Ik gebruik meestal een stukje schuimrubber om onder een harddisk te leggen. Dempt de trillingen voldoende zodat (in mijn geval) de tafel niet meer meetrilt. Bij de bouwmarkt te koop als geluidsisolatiemateriaal.
@paep
Het is een bekend iets dat bij de HDD's met hogere capaciteit dat die niet echt stil zijn (bekijk maar een aantal reviews in de pricewatch, vaak gaan ze namelijk in een NAS). Mijn advies zou zijn om de HDD eruit te halen en een gewone SATA SSD erin te stoppen. Vervolgens je 16TB hdd in een mooie externe behuizing zetten en die ergens leggen waar je hem niet hoort. Aansluiten zou gewoon via USB moeten kunnen.
Het is een bekend iets dat bij de HDD's met hogere capaciteit dat die niet echt stil zijn (bekijk maar een aantal reviews in de pricewatch, vaak gaan ze namelijk in een NAS). Mijn advies zou zijn om de HDD eruit te halen en een gewone SATA SSD erin te stoppen. Vervolgens je 16TB hdd in een mooie externe behuizing zetten en die ergens leggen waar je hem niet hoort. Aansluiten zou gewoon via USB moeten kunnen.
[ Voor 11% gewijzigd door chrisborst op 09-08-2023 12:58 ]
Je kunt voor audiofielen van die poten met veren kopen voor platenspelers. Ik heb die voor mijn nas met 6 disks in een houten kastje en dat werkt top.
Jeroen, is dat volgens u alleen met de pootjes op te lossen? Ik dacht omdat de mediaplayer in een TV kast zat- lees klankkast- het probleem daar zit.
Je kan proberen om je HDD te defragmenteren. Kost wat tijd, maar dan hoeft de arm in de HDD wat minder rond te vliegen.
Misschien kun je ook wat rubber/schuim in de media speler stoppen waar de hardeschijf in past, mogelijk dat dat ook vibraties tegen gaat.
Misschien kun je ook wat rubber/schuim in de media speler stoppen waar de hardeschijf in past, mogelijk dat dat ook vibraties tegen gaat.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Precies. Als je niet wilt dat trillingen worden doorgegeven, moet je een zo slap mogelijke verbinding maken tussen de mediaspeler en kast. Als je erop drukt, is het de bedoeling dat het inveert. Pootjes met veren werken beter dan een dun laagje stug rubber of schuim.jeroen3 schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 13:09:
Je kunt voor audiofielen van die poten met veren kopen voor platenspelers. Ik heb die voor mijn nas met 6 disks in een houten kastje en dat werkt top.
[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 09-08-2023 14:16 ]
Het is een beetje gissen, maar het kan ook heel goed dat die mediaplayer zelf de klankast is of dat het metaal (door directe verbinding met de HDD) de klanken enrm versterkt.TBTL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Precies. Als je niet wilt dat trillingen worden doorgegeven, moet je een zo slap mogelijke verbinding maken tussen de mediaspeler en kast. Als je erop drukt, is het de bedoeling dat het inveert. Pootjes met veren werken beter dan een dun laagje stug rubber of schuim.
Dan is het loskoppelen van de verbinding tussen de hardeschijf en de mediaplayer weldegelijk een idee.
Eigenlijk is alles speculeren als je niet weet wat dit nu echt veroorzaakt. SSD is uiteraard de oplossing voor alles maar niet goedkoop.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dit gaat niet om trillingen/resoneren... het gaat echt om geluid (ja, geluid is ook trilling), de schijven zijn luidruchtig omdat je allerlei 'robotgeluiden' hoort en die geluiden worden versterkt door de kast, dat ga je met dingen onder de pootjes niet verhelpen. In een lege ruimte met kale wanden hoor je ook iedereen ademen terwijl wanneer er vloerbedekking ligt en er zaken aan de wand hangen het ineens een stuk rustiger klinkt.TBTL schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 14:14:
[...]
Precies. Als je niet wilt dat trillingen worden doorgegeven, moet je een zo slap mogelijke verbinding maken tussen de mediaspeler en kast. Als je erop drukt, is het de bedoeling dat het inveert. Pootjes met veren werken beter dan een dun laagje stug rubber of schuim.
Ik zal mss eerst proberen met isolatie van de vloer en wanden. Maar ja dewelke? Gamma verkoopt ook wel zoiets maar is dat wel geschikt of zijn er speciale isolatiematjes te verkrijgen voor in mijn geval.
Pagina: 1