Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Hoe NSPanel Pro van power voorzien via lichtschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ggpelupessy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-09 22:12
Mijn vraag
...

Ik wil mijn nspanel pro installeren in een lichtschakelaar. Ik heb de bruine draad in de N gestopt en de blauwe in de L. Nu krijgt de lamp dat verbonden is met de lichtschakelaar stroom, want deze gaat aan. Alleen de nspanel gaat niet aan. Noob vraag: Wat doe ik verkeerd/wat moet ik doen, zodat zowel de nspanel als de lamp gelijktijdig stroom krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OipJ8A_UAovgdPUGDehPp1DWhaw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3laKtGzE4K393e6Yn14WS8xZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 07:41
Je moet een blauwe draad nog trekken zodat het nsp paneel constant stroom krijgt.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Je haalt de betekenis van de kleuren door elkaar. Zie Wikipedia: Installatiedraad

Verder is het geen goed idee om blauw en zwart in dezelfde lasklem te gebruiken.

[ Voor 35% gewijzigd door TBTL op 08-08-2023 19:11 ]

• ggpelupessy
@TBTL ik had geen zwarte draad over. Dit moet inderdaad gewoon de kleur zwart zijn.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ggpelupessy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 19:12:
@TBTL ik had geen zwarte draad over. Dit moet inderdaad gewoon de kleur zwart zijn.
Nee, de NSPanel Pro werkt niet zonder N. Dus het moet "gewoon blauw" zijn compleet tot aan je meterkast :) Ofwel, die zal je moeten trekken.

Hij heeft geen geschakelde uitgang dus je lamp kan je er niet op aansluiten. Wil je dus ook de lamp aansturen die eerst door de schakelaar bedient werd die hier zat zal je dus nog wat anders moeten doen.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 09-08-2023 09:09 ]

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Zwart is een geschakelde bruin. Blauw ontbreekt.

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 12:01
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 09:08:
[...]

Nee, de NSPanel Pro werkt niet zonder N. Dus het moet "gewoon blauw" zijn compleet tot aan je meterkast :) Ofwel, die zal je moeten trekken.

Hij heeft geen geschakelde uitgang dus je lamp kan je er niet op aansluiten. Wil je dus ook de lamp aansturen die eerst door de schakelaar bedient werd die hier zat zal je dus nog wat anders moeten doen.
Hij kan ook gewoon een extra blauwe draad trekken naar waar de lamp.... en daar aftappen. Dan hoeft hij niet helemaal naar de meterkast te gaan.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:18

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Ijsklont Ik zeg ook niet dat hij hem vanaf de meterkast moet trekken, alleen dat die draad vanaf de meterkast blauw gekleurd (ofwel een N) moet zijn ;)

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 12:01
Septillion schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 12:41:
@Ijsklont Ik zeg ook niet dat hij hem vanaf de meterkast moet trekken, alleen dat die draad vanaf de meterkast blauw gekleurd (ofwel een N) moet zijn ;)
Aaah ik zie het nu ja, sorry, het is nog vroeg |:(

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-11 08:31
Ik krijg altijd jeuk als mensen met een gebrek aan basiskennis zoals draadkleuren in de elektrische installatie gaan rommelen.

230v kan gewoon dodelijk zijn, dus pas aub op.

Zoals gemeld heeft je schermpje een L (Live/Fase/bruine draad) en een N(Neutral/Nul/blauwe draad) nodig om te functioneren.

Deze vind je in de centraaldoos waar de schakelaar vandaan gevoed word en bij de lamp zelf waar de zwarte draad heen gaat. Mogelijk is dat dezelfde centraaldoos, maar dat hoeft niet. Er moet dan dus nog een blauwe draad bijkomen voor je scherm en aangesloten worden in de centraaldoos.

• ggpelupessy
Thanks voor jullie reacties! Uiteindelijk voor een andere schakelaar gekozen waar wel een blauwe (n) draad aanwezig is.
Pagina: 1