Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lkdp5691
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 18-10-2024
Sinds 2019 hebben wij een Brink Flair 400 hangen, alles zelf geïnstalleerd maar wel laten berekenen wat de debieten moeten zijn etc. De verdeling van de lucht vindt plaats met het Ubbink systeem met verdeelkasten, bijna 150 m slang op de open vliering! De Flair hangt aan het www en is ook via een Aircontrol uit te lezen. Nadeel hiervan is dat de (zeer trage) app en Aircontrol niet samenwerken, de app heeft voorrang.

Het systeem heeft bijna 4 jaar vlekkeloos gefunctioneerd met mooie waardes (dus druk, volume etc mooi in balans) maar nu begint het apparaat vreemd gedrag te vertonen. De storing die steeds terugkomt is storing E104 gevraagde afvoerde ieder wordt niet gehaald. Remedie: filters ed schoonmaken en ook de kanalen. Dat natuurlijk gedaan, ook de warmtewisselaar en ventilatoren. Bij die storing zou de afvoer ventilator niet draaien de aanvoer ventilator wel. Ze draaien dus allebei en als ik het systeem op vol vermogen zet en een rook test uitvoer zie je dat het systeem werkt. Ook even het afvoerkanaal losgemaakt en de ventilator draait dus gewoon. Herstarten werkt niet (stekker er uit en in), de storing blijft. Gelukkig een niet vergrendelde storing.

Zijn er meer mensen met dergelijke ervaringen? Oplossingen? Heb trouwens gemaild met Brink (reageren best snel) en die geven aan dat de storing vanzelf zou moeten verdwijnen….wat ik nog wel heb kunnen zien op de Aircontrol is dat de afgevoerde lucht - 45 graden zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagenaar684
  • Laatst online: 15-08-2023
Helaas geen goede ervaring met Brink Flair. Hier een paar jaar geleden een Brink Flair 300 geïnstalleerd en die werkte een paar jaar goed, toen begon het gedonder. Eerst een E1128 error. Een van de sensoren is defect. Helaas moet je dan de complete ventilator vervangen, toch al gauw 700 euro zonder installatie. Dat verhielp wel de storing maar kreeg er direct een E1200 voor terug. Bypass algemene foutmelding. Lijkt erop dat deze afgeschreven kan worden en naar de schroothoop. Gezien dat dit ruim 3.000 / per jaar ga ik weer terug naar mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lkdp5691
  • Laatst online: 18-10-2024
Hagenaar684 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:31:
Helaas geen goede ervaring met Brink Flair. Hier een paar jaar geleden een Brink Flair 300 geïnstalleerd en die werkte een paar jaar goed, toen begon het gedonder. Eerst een E1128 error. Een van de sensoren is defect. Helaas moet je dan de complete ventilator vervangen, toch al gauw 700 euro zonder installatie. Dat verhielp wel de storing maar kreeg er direct een E1200 voor terug. Bypass algemene foutmelding. Lijkt erop dat deze afgeschreven kan worden en naar de schroothoop. Gezien dat dit ruim 3.000 / per jaar ga ik weer terug naar mechanische ventilatie.
Dat belooft niet veel goeds. Ik heb ook het idee dat het niet de ventilator is, maar eerder iets in een sturing. Als ik zie wat die printplaatjes kosten zie ik het somber in. Het is gewoon onvoorspelbaar het gedrag. Het installatiebedrijf waar ik de Flair heb gekocht geeft aan dat het vuil in de kanalen kan zijn, maar dan zou het wel een heel grote ophoping moeten zijn (Ubbink flexibele kanalen 150 MM, per afzuigpunt aparte leiding, die ook nog eens goed recht liggen).

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-05 12:58

icecreamfarmer

en het is

Is dit ooit nog opgelost?
Hier ook een flair 300 uit 2020. Door een brand bij de buren in 2023 zijn de kanalen afgelopen november schoongemaakt.

Echter geeft hij sinds 4 september nu ook een E103 E1200 fout dat de Bypass kapot is.
de handleiding zegt het volgende maar hoe doe ik dat?
E103
E1200
Bypass defect; algemene
foutmelding
Geen
Controleer bedrading
Vervang bypass of kabelboom
Heb de unit al gereset maar hij doet nu maar max 100m3 ipv de ingestelde 250m3.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:26
Kwam iemand tegen op github welke ook beschreef dat de bypass in de brink flair kapot kan gaan als deze open of dicht wil schakelen en hij max staat of toch volgens hem rond 230m3/h. Hij kan dan gaan flipperen. Geen oplossing, maar dit is wat hij aangaf:
If the flow speed is too high, bypass won't be manipulated due to the
bad design of the HRV (there is "flapping" / "turbulence" that damages the bypass
valve) - the bypass can be broken.
Oplossing is door hem wel gemaakt dat je niet de bypass kan wijzigen als je boven de 230m3/h zit maar dit betreft een node-red flow om de unit aan te sturen via modbus samen met mqtt en home assistant. Volgens mij kan de unit nog altijd op basis van zijn eigen uitgelezen waarden besluiten om de bypass open te zetten of te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie4KLPR
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 27-05 13:15
Heb j.l. 19sept een vervelend voorval gehad, ik ben 's nachts onwel geraakt en politie heeft mijn voordeur moeten forceren om toegang tot mijn woning te krijgen, ben afgevoerd met ambulance naar ziekenhuis alwaar geconstateerd werd dat ik niks mankeerde.
Ik begin dit verhaal omdat ik vermoeden heb dat een en ander samenhangt met het slecht functioneren van mijn WTW Flair 300.
Er is inde periode dat ik op huidig adres woon (hele blok heeft dezelfde WTW), al 7 keer een monteur langs geweest om de F300 na te kijken, foutmeldingen te verhelpen lucht metingen te verrichten etc.
Vrijdag 25 op 26 okt. j.l. werd ik 's nachts wederom wakker met hoofdpijn en misselijkheid en duizelig, constateerde dat de stroom er af lag, in de meterkast lag de hoofdstop eruit.
Bleek dat de F300 de geest had gegeven.
maandag erna is Brehman voor de 7e (in 1 jaar) keer langs gekomen, heeft het verholpen en wist te vertellen dat ik de 4 klacht was die dag en dat het euvel veroorzaakt werd door "mist", vocht zou neerslaan op de warmte wissel unit??
Ik vond het een vreemd verhaal, en constateerde dat nadat de monteur weg was de BRINK melder rood knippert.
Gebeld met Brehman, deze vertelde mij dat de F300 zich na de storing mest opladen??????? Affijn de BRINK melder knippert nog steeds.
Mijn gevoel dat ik niet meer vertrouw op het "goed"functioneren van de F300 beangstigt mij temeer dat ik 2x onwel ben geworden en ik niet kan uitsluiten of dit wel of niet met de F300 te maken heeft!
Bijkomend dat een kennis een soortgelijk voorval heeft meegemaakt, hij heeft ook een Flair400 in een nieuwe woning in de zelfde woonplaats!
Zijn er mogelijk meerdere mensen die dit herkennen?
En mogelijk advies geven of tips, wat hiermee te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06:39
Uhm, je gaat niet zo maar onwel worden omdat je wtw niet werkt…
Vroeger hadden ze ook alles potdicht en verwarmde ze met houtkachels dus dit lijkt me onwaarschijnlijk.

Wel kan je serieus last krijgen van “vuile” lucht maar onwel?! Ten eerste zou ik kijken naar je filters, en dan eens kijken of je systeem wel goed is aangesloten.

Dat je wtw continu in storing valt zegt wel dat er ergens een probleem zit.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie4KLPR
Dinsdag 05-11-2024 is wederom Brehman onderhouds monteur langs geweest, n.a.v. een rood knipperende CO2 melder, welke een week geleden gerepareerd is na algehele stroomstoring nav. kortsluiting in de WTW Flair300. De melding werd snel verholpen, echter de monteur wist mij te vertellen dat de aan/ en afvoer kanalen verkeerd aangesloten zaten!!
Volgens zijn zeggen(?) zou het kanaal voor de aanzuiging van buiten lucht "lager"moeten liggen dan het afvoer kanaal, wat mij ook logisch lijkt daar anders de "vuile"lucht weer in de aanvoerbuis wordt aangezogen!
na het omwisselen van beide kanalen constateerde de monteur dat het luchtverwarmings element van de FLAIR300 voor het Filter geplaatst is vermoedelijk hierdoor vochtige lucht over printplaat heeft gekregen en hierdoor is de kortsluiting ontstaan!
Hij vond overigens dat dit niet mogelijk mag wezen, en weet dit aan een Fabricage fout van de FLAIR 300 !!!
Tevens is de monteur met mij naar buiten gelopen en wees mij erop dat in ons gehele huizenblok ALLE !! aan/afvoer kanalen verkeerd zijn aangesloten.
Ik heb totaal geen verstand van de materie maar ik kan de logica over zijn uitleg wel begrijpen!
Monteur verklaarde na zijn korte aanwezigheid, last te hebben van droge mond en droge ogen en verzocht mij om verdere klachten te voorkomen de ramen 's nachts open te zetten, en evt. uit te proberen of ik minder last heb van de klachten als ik tijdelijk de stekker van de FLAIR 300 uit stopcontact trek totdat het probleem verholpen is! Wederom de vraag of andere gebruikers van de FLAIR 300 soortgelijke klachten herkennen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:26
Hier geen klachten. Urenteller staat op, 30872 uur dus draait vanaf juni 2020. Unit zelf opgehangen, de aan en afvoer zitten 7 meter van elkaar op het dak zodat hij niet zijn eigen lucht terug aanzuigt.

Als je het deurtje open doet, vind je daar achter een sticker waar ook het type op staat. Bij mij bijvoorbeeld Flair 300 4/0 L. Als je dat opzoekt in de handleiding (pagina 8-9) kan je zien welke aansluitingen bij 4/0 L waar horen te zitten, L staat voor linker uitvoering.

Dat we op een duur te droge lucht hebben in huis hebben we wel last van, maar is blijkbaar een bekend probleem met WTW's zonder enthalpiewisselaar. Voor de Flair ook wel te krijgen, maar is flink aan de prijs 2000+ euro 8)7 .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02:07
Na een zoektocht op Google met soortgelijke klachten op dit topic terecht gekomen.

Volgens de Brink web portaal van de wtw en de Brink Home app, zouden wij een Flair 325 moeten hebben. Op het apparaat staat zelf Flair 200.

Het apparaat is bijna 4 jaar oud en heeft 2400 euro gekost incl plaatsen.

Al vrij vlot kwam het apparaat in storing te staan: Error 104 - afvoer ventilator defect.

Ik ben niet bekend met dit soort systemen.

Op de webportaal zie ik dat hij “gewoon” lucht toe en afvoert. Ook op hoogste stand. Geen afwijkingen tussen aantal m3 toe en afvoer lucht.

Het apparaat had ik al meerdere keren opnieuw opgestart. Omdat dit niet werkte had ik de installateur benaderd.

Opeens gaf de wtw geen meldingen meer. De installateur gaf aan dat het herstarten het probleem verholpen had. Waarschijnlijk had de sensor een schop nodig.

Toch vroeg ik of zij langs konden komen voor een dubbelcheck. Dus was volgens hen niet nodig.

Toen kregen wij een melding “Toevoer ventilator defect” deze verdween ook weer.

Onlangs de melding “Bypass Defect”.
Volgens de monteur was de klep kapot, deze mag niet los bewegen (flappert). Maar ze wilde eerst kijken of een groot onderhoud het probleem zou verhelpen. Mocht dit niet het geval zijn dan de bypass vervangen.

Groot onderhoud was uitgevoerd, monteur concludeerde dat dit het probleem niet verhielp en plaatste een nieuwe bypass. Ik mocht het grote onderhoud aftikken en de nieuwe bypass.

Omdat ik enkele dagen er voor de melding “anemometer defect” kreeg, liet ik deze melding aan de monteur zien. Ik vroeg hem wat dit precies doet. Hij wist het niet en ging weg.

Nu hebben wij weer de melding “afvoer ventilator defect” tig keer herstart maar helaas. Op de portaal zie ik op verschillende standen netjes toe en afvoer.

Omdat het apparaat uit garantie is, moet ik 675 euro betalen. Beetje rot, nu willen ze wel langskomen en in garantie tijd niet.

Inmiddels 1200 euro aan reparatiekosten gehad op een toestel van 2400 euro en 4 jaar oud.

Zijn er manieren hoe ik kan zien dat inderdaad de afvoer ventilator defect is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvb
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 18-01 12:23

jvb

Ook via google hier terecht gekomen. Min of meer hetzelfde probleem met een Brink Flair 400 en nu na 4 jaar een storingsmelding 105; de toevoer ventilator defect. Het systeem lijkt gewoon te werken en is schoongemaakt etc... Ben ook benieuwd of iemand meer informatie heeft gevonden wat het probleem kan zijn.

Mijn vermoeden is ook sturing en electronica die het probleem veroorzaakt.

Systeem details:
2x co2 sensors met sturing op co2 aan
Plus board en verbonden met Brink portal
By-pass klep voor 2 zones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jakke75
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14-02 10:58
Ik heb sinds gisteren ook de fout e103 e1200 bypass
Mijn toestel is een ubbink ubiflex vigor 400w maar blijkt hetzelfde als een brink flair 400 ??

bypass uitgebouwd, klep blijkt gebarsten ter hoogte van de stappenmotor -as . Is gemaakt van dun plastiek.
Kan geen nieuwe bypass bestellen van ubbink. ik vind er enkel van brink . Heb de bypass voorlopig gelijmd en terug geplaatst. Na het heropstarten wordt de klep 2 maal open en dicht gestuurd (waarschijnlijk ter controle) .
Maar foutmelding blijft. Dus ik ga toch maar een nieuwe bypass bestellen.

Of iemand nog andere ideeën of oplossingen? Toestel ook pas van 2021 in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie4KLPR
Lampie4KLPR schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:39:
Heb j.l. 19sept een vervelend voorval gehad, ik ben 's nachts onwel geraakt en politie heeft mijn voordeur moeten forceren om toegang tot mijn woning te krijgen, ben afgevoerd met ambulance naar ziekenhuis alwaar geconstateerd werd dat ik niks mankeerde.
Ik begin dit verhaal omdat ik vermoeden heb dat een en ander samenhangt met het slecht functioneren van mijn WTW Flair 300.
Er is inde periode dat ik op huidig adres woon (hele blok heeft dezelfde WTW), al 7 keer een monteur langs geweest om de F300 na te kijken, foutmeldingen te verhelpen lucht metingen te verrichten etc.
Vrijdag 25 op 26 okt. j.l. werd ik 's nachts wederom wakker met hoofdpijn en misselijkheid en duizelig, constateerde dat de stroom er af lag, in de meterkast lag de hoofdstop eruit.
Bleek dat de F300 de geest had gegeven.
maandag erna is Brehman voor de 7e (in 1 jaar) keer langs gekomen, heeft het verholpen en wist te vertellen dat ik de 4 klacht was die dag en dat het euvel veroorzaakt werd door "mist", vocht zou neerslaan op de warmte wissel unit??
Ik vond het een vreemd verhaal, en constateerde dat nadat de monteur weg was de BRINK melder rood knippert.
Gebeld met Brehman, deze vertelde mij dat de F300 zich na de storing mest opladen??????? Affijn de BRINK melder knippert nog steeds.
Mijn gevoel dat ik niet meer vertrouw op het "goed"functioneren van de F300 beangstigt mij temeer dat ik 2x onwel ben geworden en ik niet kan uitsluiten of dit wel of niet met de F300 te maken heeft!
Bijkomend dat een kennis een soortgelijk voorval heeft meegemaakt, hij heeft ook een Flair400 in een nieuwe woning in de zelfde woonplaats!
Zijn er mogelijk meerdere mensen die dit herkennen?
En mogelijk advies geven of tips, wat hiermee te doen!
toon volledige bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lampie4KLPR
Hoi Mensen,

Wederom een vervelend bericht, heb j.l. maandag 12 mei een "tweede" voorval gehad, 's avonds onwel geraakt wilde de buitendeur openzetten en ben daarna flauwgevallen en met ambulance voor "tweede" keer naar ziekenhuis afgevoerd, aldaar onderzocht en na de nodige tests niks kunnen vaststellen waardoor dit voorval is ontstaan. Ik ben nog "steeds" aan het uitzoeken waardoor dit ontstaat, en ben al met de onderhoudsmonteur Brehman in conclaaf en met de leverancier van de Flair 300 van Brink.
Beide partijen schuiven elkaar de Pias toe, en ik vermoed(kan het probleem echter niet hard maken) dat mijn klachten worden veroorzaakt door het niet goed functioneren van of het toestel Flair 300 van Brink, of het totale systeem bij mij thuis wat betreft de WTW installatie.
Ik heb Brehman (welke bij mij het onderhoud pleegt) gevraagd of zij de luchtkwaliteit kunnen testen op mogelijke bacteriën o.i.d. echter deze zeggen niet de mensen in huis te hebben om dit bij mij te testen, n.a.v. een onlangs kortsluiting in het toestel heeft Brink het warmte element vervangen voor een zelfde element, met de vermelding dat Brehman(onderhoud) beter hun werk hadden moeten doen, dan was dit probleem niet ontstaan! Echter bij de reparatie n.a.v. van de kortsluiting, werd mij verteld dat ik die dag de 4e klant was met het zelfde probleem! veroorzaakt door "mist" vochtige lucht die op het verwarmings element neerslaat en deze kortsluiting veroorzaakt. Brehman melde mij dat dit mogelijk komt door een verkeerde montage in het toestel Flair 300. Met andere woorden, beiden schuiven het probleem naar elkaar toe, en ik ondervind de gevolgen hiervan!
Wederom hier de vraag! Herkennen mensen dit probleem, duizeligheid, droge mond, lichte hoofdpijn, misselijkheid, slechte plantgroei, allergische reacties(!?), ik hoop hiermee een probleem op te kunnen lossen kosten wat het kost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:27
Hier helaas dezelfde foutmelding drie jaar na installatie. Ook na schoonmaken verdween de melding niet. Aan de andere kant lijkt de WTW prima te functioneren zonder deze sensor. Temperatuur en vochtigheid van de afvoer staan nu allebei op 0. Even afwachten of de bypass ook nog normaal doet.

Interessant effect van schoonmaken afvoerkanalen was dat de afvoerdruk werd verlaagd van 140 Pa naar 80 Pa en het toerental van 2000 naar 1700, dus wat minder geluid. Het scheelde ook ongeveer 8 watt in verbruik van 41 naar 33 watt.
Pagina: 1