Stank uit de kruipruimte (en vermoedelijk ook slakken :( )

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Guardian
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-04 15:52
Hoi Tweaker-community,

Na zoveel nuttige berichten over een vergelijkbaar probleem te hebben gelezen, hoop ik dat ik hier een oplossing voor het mijne kan vinden.

Het probleem is in het kort stank en slakken in de keuken in ons huis (een hoekwoning jaren 30 rijtjeshuis, we kochten het vorig jaar) die waarschijnlijk uit de kruipruimte komen. Er is ook een muffe geur aanwezig in het keldertje waar de meterkast hangt (ruimte onder de trap naar boven). Meestal is de geur sterker na de regen (dus de laatste weken was het best wel heftig ☹) De kruipruimte in de gang zelf ziet er droog uit (het huis staat op zandgrond), maar het is niet goed geventileerd. De keuken heeft een afzonderlijke kruipruimte zonder ventilatiegaten naar buiten. We hebben hier geen toegang toe, als er al een luikje ooit heeft gezeten is er nu een vloer overheen gelegd. De reden waarom we deze geur en slakken hebben is omdat er een naad zit tussen de muur en de vloer in de keuken achter de keukenkastjes van ongeveer een à twee cm breed over de gehele lengte, dus de kruipruimte is niet helemaal afgesloten en geïsoleerd is van de begane grond. Voor een duidelijk beeld: de keuken steekt aan de achterkant van het huis uit en is ongeveer 2,5 meter dieper en 2 meter breed. We vermoeden dat de geur uit deze naad komt, en we vermoeden, doen ook slakken. Voor zover we dat als leken kunnen beoordelen, lijkt de geur niet te komen van waterleidingen en/of afvoer vaatwasmachine. We kunnen de keuken helaas ook niet demonteren, dus we hebben geen toegang tot al deze gaten en naden, slechts tot enkele. Voorlopig hebben we veel gaten en naden dichtgemaakt met tape, maar dat helpt niet.

Dus eigenlijk heb ik twee vragen (en veel subvragen 😊). Hoe kunnen we deze gaten dichtmaken, als ze erg diep zijn (omdat ze tot in de kruipruimte gaan) en breed? Als we bvb kit gebruiken, zal het dan gewoon naar beneden zinken of blijft het toch bovenop in de naden? Welk stof kunnen we gebruiken? Is bison polymax oké? Of is het beter om het met metselwerk te doen? En heeft het überhaupt zin om dit te doen?

En de tweede vraag – wat is jullie ervaring met het leggen van een folie in de kruipruimte? Helpt het echt tegen vocht en stank? En welk bedrijf kan de folie in de kruipruimte aanbrengen? Meestal doen isolatiebedrijven dit niet (ze isoleren alleen met parels of chips). We hebben ook puin in de kruipruimte in de gang, dus ik denk dat er wat werk nodig is om deze rotzooi op te ruimen. Doen aannemers gewoon dat (ook het aanbrengen van isolatiefolie)?

Alvast veel dank voor jullie reactie!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb ook zoiets gehad in mijn keuken, er bleek bij de afvoer die door de vloer gaat een gat te zitten waardoor de stank en slakken omhoog kwamen. De woningbouw heeft toen een deel van de keuken gedemonteerd en het gat dichtgemetseld met cement. Toen was het probleem opgelost.
Bij mij was enkel demontage van een deel van het onderste keukenblok nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:06

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

Als er geen ventilatiegaten zitten hoe komen die slakken er dan in?

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Black Guardian
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 30-04 15:52
ElMacaroni schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:02:
Als er geen ventilatiegaten zitten hoe komen die slakken er dan in?
Er zit ook een gat in de fundering. We denken dat ze van buiten door dit gat naar de kruipruimte kunnen kruipen. En daarna de keuken in. Een paar weken geleden heb ik ook gezien hoe ze in de avond vanuit dit gat naar buiten / naar de tuin aan het kruipen waren.. Het probleem is dat als we dit gat dichtmaken, kunnen ze niet naar buiten, en dan blijven ze allemaal in de kruipruime / keuken zitten, als ze hun schuilplaats ergens in de kruipruimte hebben gemaakt. A vicious circle dus..

[ Voor 5% gewijzigd door Black Guardian op 08-08-2023 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
PUR lijkt me top hiervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-05 13:37
ik zou hier ook PUR voor gebruiken.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:05
Iedereen met 1 rechterhand kan folie uitvouwen in een kruipruimte. Bij een kruipruimte waar geen water in staat is dit een absolute aanrader.

En een kier uit het zicht onder de keukenkastjes is PUR veruit het makkelijkst. Enige wat het lastige maakt is dat je de bus niet omhoog kunt houden dus wat vaker moet schudden.

Het gat naar buiten vooral niet dichtmaken want ventilatie is cruciaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-05 21:38
@Black Guardian gat eventueel voorzien van een stuk horrengaas.
Daarna speuren naar alle openingen die vanuit het kruipruim de woning ingaan, en dicht maken.

Toen we onze nieuwe woning betrokken (bj1978) ook veel last van slakken.
Allen ventilatiegaten voorzien van roosters/gaas, en in de vloer alle gaten dicht gemaakt...geen slakken meer.

De diepe gaten waar je het over hebt, kan je rugvulling in stoppen. Dat is flexibel schuim, rond 25mm (gangbaar) en een meter lang.
Daarna afkitten met een polymeer kit (tec7 bijvoorbeeld) dat blijft flexibel, en werkt dus mee mochten de scheuren nog zetten/krimpen.

[ Voor 27% gewijzigd door hansie_k op 09-08-2023 11:16 ]

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Pagina: 1