van 920w naar 1600w (hoe? met extra accu)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik ga vaak camperen en nu heeft mijn (wall-inverter) omvormer het begeven gevolg is dat 12v niet meer werkt voor "boord" led verlichting (auto lampjes van 12v-24v)

nu word mijn smart-ups 1600va model niet meer gebruikt en kan mooi als vervanging dienen (2x 12v in serie accu = 24v )

maar die UPS heeft een "boosterfunctie" nu weet ik niet of bv een "heftig" apparaat eraan kan hangen maar het zou wel prettig zijn als je op 1 of andere manier tijdelijk 1600W kan leveren

ik denk niet dat deze ups dit kan, maar het zou bv leuk zijn als je een bijvoorbeeld een pad-machine naar keuze gewoon tijdelijk kan draaien.

ps ik weet dat er gewoon 24v / 3000w inverter(s) zijn of koffie via gas maar ben benieuwd naar de hoe de schakeling zou zijn.

Kortom het gaat er vooral om dat er 190v-240v binnen kan komen op 4/6/10A (zelden 16A) + ongefilterd en je dan eigenlijk wil genieten van je pad machine die actief is ..

Extra bonus punten/vraag kan je ook de schakeling zo intelligent maken dat met een "setting" je max 4A/6A/10A shore voeding rekening kan houden ?

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-09 20:57

rdejongjr

Gnome

Neem iets wat ervoor ontworpen is zoals de spullen van victron.
https://www.victronenergy...us-12v-24v-48v-800va-3kva
Met de power assist kun je het zo instellen dat de omvormer het overneemt als er meer gevraagd wordt dan de ingestelde wal-voeding.

De 1600VA UPS is trouwens alleen bij een perfecte power factor, ze gaan uit van ~960W last max.
Tevens weet ik niet hoe een APC reageerd als er verbruik op de 12/24V is buiten de UPS om.
Mocht de UPS aanspringen zit je ook met gepiep van het alarm :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
rdejongjr schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:53:
Neem iets wat ervoor ontworpen is zoals de spullen van victron.
https://www.victronenergy...us-12v-24v-48v-800va-3kva
Met de power assist kun je het zo instellen dat de omvormer het overneemt als er meer gevraagd wordt dan de ingestelde wal-voeding.

De 1600VA UPS is trouwens alleen bij een perfecte power factor, ze gaan uit van ~960W last max.
Tevens weet ik niet hoe een APC reageerd als er verbruik op de 12/24V is buiten de UPS om.
Mocht de UPS aanspringen zit je ook met gepiep van het alarm :-)
het is de vraag juist tussen overnemen en erbij . als je 4A instelled en de accu/conversie moet 10A met 24v (240W) erbij leveren is dat anders als je 40A/24v + 10A/24V = 50A/24V

welk elektisch schema hoort hierbij ?

ps een UPS is niet handig omdat je 16A als basis hebt en die kan je niet veranderen naar 4/6/10A wat dus een extra HW hack zou zijn.

ondertussen gelezen dat als je een UPS neemt een XL variant wel nodig is (bedoelt voor continue gebruik)

[ Voor 14% gewijzigd door vso op 09-08-2023 11:31 ]

Tja vanalles