Een aantal jaar geleden heb ik een PC gekocht en in elkaar gezet (de lijst met alle huidige componenten staan in de lijst onderaan). Dit systeem wordt voornamelijk gebruikt voor video games zoals World of warcraft, elder scrolls online, warframe en in de nabije toekomst ook baldurs gate 3 en/of mogelijk andere nieuwe releases. Ik doe niet aan overklokken en ben dat ook niet van plan te doen. Nu komen er veel nieuwe games uit en ik begin ondertussen te merken dat het huidige systeem het niet allemaal meer aankan op de hoogste settings. Hierom wil ik mijn huidige computer upgraden door een nieuwe processor, videokaart en door de nieuwe opslag module aan te schaffen.
Zelf heb ik al een beetje onderzoek gedaan naar wat ik mogelijk kan aanschaffen. Hierbij heb ik rekening gehouden met de aansluitingen op het moederbord dat nu in de computer zit. Ook heb ik geen voorkeur voor een merk behalve dat ik met de cpu-socket al vrijwel vast zit aan intel. Helaas zit ik wel op budget en wil ik in de totaliteit onder de 700 euro blijven. De onderdelen die ik heb gevonden om mijn computer mee te upgraden heb ik toegevoegd in de lijst hieronder. Voordat ik deze aanschaf heb ik nog wel wat onzekerheden en wat vragen waar ik graag wat advies over krijg.
Wat de processor betreft zag ik bij de reviews staan dat deze geen hyperthreading heeft. Nou heb ik het nadeel dat mijn moederbord een 1151 socket heeft waar niet al te veel processoren meer voor te vinden zijn, maar is hyperthreading een zogezegde must-have voor de hededaagse games? Ook vraag ik me af of het nut heeft om mijn i5 te vervangen met een nieuwere i5? af en toe zit mijn processor op of tegen de 100% aan in de taakbeheer, tijdens het spelen van games, maar lost een nieuwe i5 dit wel op? of is het beter om wat meer te investeren voor bijvoorbeeld een i7?
Wat opslag betreft, ik heb nog een SSD met een oudere HDD dat wordt gebruikt als opslag. Ik mer dat mijn games veel tijd nodig hebben om in te laden en hoop dit te kunnen doen met de M.2 module. Zijn deze geschikt om games op te spelen? en op mijn moederbord zit de aansluiting vlak onder de processor socket (hij zal half onder de processorkoelingsblok komen te zitten), zal dit goed komen wat betreft de warmte/koeling?
Lijst met upgrades
Lijst met onderdelen van de huidige game-pc
Zelf heb ik al een beetje onderzoek gedaan naar wat ik mogelijk kan aanschaffen. Hierbij heb ik rekening gehouden met de aansluitingen op het moederbord dat nu in de computer zit. Ook heb ik geen voorkeur voor een merk behalve dat ik met de cpu-socket al vrijwel vast zit aan intel. Helaas zit ik wel op budget en wil ik in de totaliteit onder de 700 euro blijven. De onderdelen die ik heb gevonden om mijn computer mee te upgraden heb ik toegevoegd in de lijst hieronder. Voordat ik deze aanschaf heb ik nog wel wat onzekerheden en wat vragen waar ik graag wat advies over krijg.
Wat de processor betreft zag ik bij de reviews staan dat deze geen hyperthreading heeft. Nou heb ik het nadeel dat mijn moederbord een 1151 socket heeft waar niet al te veel processoren meer voor te vinden zijn, maar is hyperthreading een zogezegde must-have voor de hededaagse games? Ook vraag ik me af of het nut heeft om mijn i5 te vervangen met een nieuwere i5? af en toe zit mijn processor op of tegen de 100% aan in de taakbeheer, tijdens het spelen van games, maar lost een nieuwe i5 dit wel op? of is het beter om wat meer te investeren voor bijvoorbeeld een i7?
Wat opslag betreft, ik heb nog een SSD met een oudere HDD dat wordt gebruikt als opslag. Ik mer dat mijn games veel tijd nodig hebben om in te laden en hoop dit te kunnen doen met de M.2 module. Zijn deze geschikt om games op te spelen? en op mijn moederbord zit de aansluiting vlak onder de processor socket (hij zal half onder de processorkoelingsblok komen te zitten), zal dit goed komen wat betreft de warmte/koeling?
Lijst met upgrades
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-9600K Boxed (SRELU) | € 255,- | € 255,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3060 EAGLE OC 12G (rev. 2.0, LHR) | € 299,- | € 299,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 50,- | € 50,- |
| Totaal | € 604,- | |||
Lijst met onderdelen van de huidige game-pc
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-8400 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Z370P D3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1060 Windforce OC 6G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define C TG | € 93,55 | € 93,55 |
| 1 | Monitors | LG 24MP59G-P Zwart | € 197,- | € 197,- |
| 1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 33 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 43,90 | € 43,90 |
| 1 | Voedingen | be quiet! Pure Power 10 400W | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 860 EVO 500GB | € 79,- | € 79,- |
| Totaal | € 413,45 | |||