advies wifi access point

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areslagae
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-08-2023
Beste forum,
Kan iemand mij een eenvoudig en stabiel access point aanraden?
Dit zal normaal gezien het enige wifi access point in een telenet installatie worden (verbonden via kabel aan telenet modem/router, wifi op telenet modem/router uitgeschakeld).
Ik dacht aan de AVM Fritz!Repeater 1200 AX.
Suggesties of bedenkingen welkom!

[ Voor 7% gewijzigd door areslagae op 08-08-2023 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Er zijn letterlijk duizenden AP's die voldoen aan de eisen "eenvoudig en stabiel". Om daartussen te schiften moet je specifiekere eisen stellen. Denk aan dingen als:

- wat is je budget?
- welke snelheid wil je draadloos halen?
- wat voor apparaten wil je erop aansluiten?
- hoe denk je te weten dat een enkele AP in de woning zal voldoen? (dat is voor een gemiddelde gezinswoning namelijk niet het geval...)
- in wat voor omgeving woon je (drukke stad vs afgelegen platteland)?
- waar verwacht je het in de woning te plaatsen? (op een kast? aan muur of plafond gemonteerd?)
- welke features naast kale WiFi access moet de AP leveren?
- hoeveel instellingen wil je beschikbaar hebben?
- eventuele estetische eisen aan het apparaat?

Het kan ook erg nuttig zijn om aan te geven waarom je specifiek aan de Fritz!Repeater 1200AX denkt. Dit voorstel verbaast mij aangezien het niet eens primair een AP is maar een repeater, al kan het ook ingezet worden als AP. Bovendien werken Frtiz!-apparaten het best samen in een ecosystem met andere Fritz!-apparaten. Dat lijkt hier niet het geval te zijn. Dat wil niet zeggen dat het per se een slechte keuze zou zijn, maar jouw uitleg van hoe je tot dit apparaat komt kan allicht veel vertellen over je impliciete eisen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:42
Zonder aanvullende eisen en wensen? Tplink eap serie werkt als een zonnetje.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areslagae
Bedankt voor de input tot nog toe.

- wat is je budget? => minder dan 100 euro
- welke snelheid wil je draadloos halen? => voldoende om vlot HD te streamen via chromecast in de directe nabijheid
- wat voor apparaten wil je erop aansluiten? => chromecast, laptop, twee smartphones
- hoe denk je te weten dat een enkele AP in de woning zal voldoen? (dat is voor een gemiddelde gezinswoning namelijk niet het geval...) => nu is er ook maar een en dat voldoet (maar powerline en daar wil ik van af)
- in wat voor omgeving woon je (drukke stad vs afgelegen platteland)? => platteland (niet voor mij)
- waar verwacht je het in de woning te plaatsen? (op een kast? aan muur of plafond gemonteerd?) => centrale leefplaats, in een stopcontact
- welke features naast kale WiFi access moet de AP leveren? => geen
- hoeveel instellingen wil je beschikbaar hebben? => onbelangrijk
- eventuele estetische eisen aan het apparaat? => geen

Liefst montage in een stopcontact (naast de contactdoos waar de ethernet kabel toekomt) wegens eenvoudige en cleane setup (geen adapters, geen kabels behalve een patch van 25 cm, geen vrijstaande toestellen, geen zaken aan de muur te bevestigen, ...)

Fritz!Repeater 1200AX is inderdaad een repeater maar ook gewoon een AP. Van alle compacte stopcontact achtige repeaters / routers krijgt die de beste reviews op verschillende sites. Vandaar mijn keuze voor de Fritz. Die zou perfect stand-alone kunnen werken zonder andere Fritz toestellen.

Het enige wat ik nog mis bij bovenstaande is een tweede LAN poort zodat er eventueel ook iets bekabeld kan aangesloten worden. Vroeger had ik een Netgear Trek N300 Travel Router, het is eigenlijk zoiets wat ik zoek, maar dan idealiter in een wat aantrekkelijker formaat zoals de Fritz.

[ Voor 8% gewijzigd door areslagae op 09-08-2023 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• areslagae
niemand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 22:48
@areslagae Als ik zo het topic lees ben je er eigenlijk wel redelijk uit toch? Je hebt eigenlijk geen eisen en komt zelf al met een goed AP.

Het enige wat ik niet helemaal snap is dat je in het antwoord op @dion_b zegt 'welke features naast kale WiFi access moet de AP leveren? => geen'.
Terwijl je verderop in je antwoord toch aangeeft het liefst een hebt met een tweede RJ-45 aansluiting? Of is dit geen eis, maar meer mooi meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:55
Misschien de WiFiPod van Telenet ?
die is Wifi6 , 1e is gratis als je een 8560E modem hebt , en heeft 2 UTP poorten (1 in , 1 uit)

nadeel is dat je managing 100% in de telenet cloud zit ... je kan niet op het device zelf inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:02

SambalBij

We're all MAD here

Je zou nog eens kunnen kijken ook naar de Ubiquiti Unifi U6 Mesh.
Hoewel de naam anders doet vermoeden is dat ook gewoon een AP (met eventuele wireless uplink mogelijkheid maar die hoef je niet te gebruiken)

Wordt gevoed via PoE. Dan ben je helemaal niet meer afhankelijk van dat stopcontact, maar kun je hem gewoon met het bijgeleverde beugeltje aan de muur hangen (of neerzetten) in de buurt van die patchaansluiting)

PoE injector zit er bij, die plaats je dan in de meterkast bij de Telenet router.

edit:
Meestal gebruik je die dingen met een aparte controller (zeker als je er meerdere hebt) maar ik dacht dat ze tegenwoordig ook met een app direct op het apparaat kunnen worden ingesteld; wel iets om even op in te lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door SambalBij op 15-08-2023 20:22 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:45
areslagae schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:18:
Beste forum,
Kan iemand mij een eenvoudig en stabiel access point aanraden?
Dit zal normaal gezien het enige wifi access point in een telenet installatie worden (verbonden via kabel aan telenet modem/router, wifi op telenet modem/router uitgeschakeld).
Ik dacht aan de AVM Fritz!Repeater 1200 AX.
Suggesties of bedenkingen welkom!
Ik gebruik zelf graag professioneel spul, als je weet wat hoe je er om mee moet gaan krijg je dan echt de beste ontwikelde platformen die er zijn.

Ik heb zo her en der nog wel wat liggen stuur maar een DM als je interesse hebt.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1