Ik heb thuis een netwerk met overal cat5e kabels. Al mijn apparatuur is aangesloten met 1000/1000 netwerkapparatuur. Ik heb (o.a.) een NAS (synology) en een laptop (windows 11), beide bekabeld aangesloten aan een unifi USW-24, als router heb ik een EdgeRouter 4.
Als ik een bestand van mijn laptop naar mijn NAS stuur valt het me op dat ik nooit de volledige snelheid haal, het blijft altijd (stabiel) hangen rond de 76 MB/s (zie screenshot). Als ik een bestand van mijn NAS naar mijn laptop stuur haalt hij wel de volledige snelheid en zit hij (stabiel) rond de 110 MB/s (zie screenshot).
:fill(white):strip_exif()/f/image/8WQtKiIewmQFecaYjiGI9Zq9.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7yLrWqfv4SU2OY9awXSBfBKb.png?f=user_large)
/f/image/sLw2VvLnpHlxGa40Pf5HVa32.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb op de NAS en op mijn Odroid OpenSpeedTest geïnstalleerd en hier krijg ik eigenlijk exact dezelfde resultaten (zie screenshot).
Er zit nergens een VPN of firewall tussen.
Ik heb de kabel tussen mijn laptop en switch al eens vervangen om te testen.
De lees/schrijf snelheden van alle schijven zouden de volledige snelheid aan moeten kunnen. Als ik op de laptop of op de NAS een groot bestand kopieer gaat dit uiterst rap.
Ik heb geen idee waarom ik niet dezelfde upload als download snelheid haal. Is er iemand die een idee heeft hoe ik hier achter zou kunnen komen?
Als ik een bestand van mijn laptop naar mijn NAS stuur valt het me op dat ik nooit de volledige snelheid haal, het blijft altijd (stabiel) hangen rond de 76 MB/s (zie screenshot). Als ik een bestand van mijn NAS naar mijn laptop stuur haalt hij wel de volledige snelheid en zit hij (stabiel) rond de 110 MB/s (zie screenshot).
:fill(white):strip_exif()/f/image/8WQtKiIewmQFecaYjiGI9Zq9.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/7yLrWqfv4SU2OY9awXSBfBKb.png?f=user_large)
/f/image/sLw2VvLnpHlxGa40Pf5HVa32.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb op de NAS en op mijn Odroid OpenSpeedTest geïnstalleerd en hier krijg ik eigenlijk exact dezelfde resultaten (zie screenshot).
Er zit nergens een VPN of firewall tussen.
Ik heb de kabel tussen mijn laptop en switch al eens vervangen om te testen.
De lees/schrijf snelheden van alle schijven zouden de volledige snelheid aan moeten kunnen. Als ik op de laptop of op de NAS een groot bestand kopieer gaat dit uiterst rap.
Ik heb geen idee waarom ik niet dezelfde upload als download snelheid haal. Is er iemand die een idee heeft hoe ik hier achter zou kunnen komen?