Knieschot in nieuwbouwwoning, ventilatie nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Wij hebben een relatief nieuw huis, we zitten nu aan het einde van onze 2e zomer.
Vorig jaar in de zomer viel me al op dat we soms wat dode wespen op zolder hadden, in de buurt van het kiepraam.
Destijds niet zoveel aandacht aan besteed en na de zomer was het ook weer over.
Vorige week kwamen we terug van een 2weekse vakantie, en vonden we meer dan 30 dode wespen op de zolder.
Uiteraard gezocht naar een wespennest ergens op de zolder of achter een knieschot, maar dat is gelukkig niet het geval.
Wel lijkt het erop dat de wespen achter 1 van de knieschotten binnen komen, gisteren vond ik daar weer een paar dode wespen en ook een paar versufte wespen.
Mijn vermoeden is nu dat we mogelijk ergens onder het dak (of de zonnepanelen) een nest hebben zitten, al kan ik dat van buiten niet zien. Er lijkt dus wel een weg naar binnen voor de wespen; ik vermoed dat er in de ruimte achter het knieschot ergens een kier zit waardoor ze naar binnen kruipen en vergeten dat dat ook de weg terug is.

TL;DR: ik wil weten of ik de kieren achter het knieschot dicht kan purren/kitten/whatever, zodat volgend jaar de wespen niet meer via die weg naar binnen kunnen. Kan/mag dat? Of moet de ruimte achter het knieschot geventileerd blijven met buiten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:32

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Dichtmaken is zelfs gewenst want tochtkieren zorgen voor ongewenste tocht. Als ventilatie bouwfysisch gewenst zou zijn was dat tijdens de bouw al voorzien, en niet door kieren en gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:44
Als je het over relatief nieuw hebt gok ik dat je een centrale ventialite/wtw hebt. Dan kun je kieren gewoon dichtpurren. Anders trouwens ook wel, maar moet je opletten dat je de dampfolies z'n werk goed laat doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:18
Een foto zegt meer.

Als je knieschot dichtzit en je er spullen opslaat: ventileren.

Verder horen er geen wespen binnen te komen. Kijk rondom je houten balk waar je dak op steunt of er kieren zitten en pur die dicht. Daarnaast de zijkanten tussen je muren en je dak kunnen ze ook doorheen komen als dat niet goed is dichtgepurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-05 10:44
Volgens mij herbruiken wespen hun nest nooit, dus volgend jaar zou je er sowieso geen last van moete hebben (als de oorzaak is dat ze van een nest komen wat ergens op/in je dak zit). Zou het desalniettemin dichtpurren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
Draakje5 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:07:
Een foto zegt meer.

Als je knieschot dichtzit en je er spullen opslaat: ventileren.

Verder horen er geen wespen binnen te komen. Kijk rondom je houten balk waar je dak op steunt of er kieren zitten en pur die dicht. Daarnaast de zijkanten tussen je muren en je dak kunnen ze ook doorheen komen als dat niet goed is dichtgepurd.
U vraagt, wij draaien: ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64i4F1A18mepTptTwF_PMTpgkBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0loXz8FEhwVN4OCv5EFi8cO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AciXSdjLNfu3KPKiZKmI6C00ZE0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tgy7BafYw0RC9zjPfBrAwbeH.jpg?f=fotoalbum_large

Let niet teveel op de vloerbedekking, we hebben wat ongebruikte stucloper en ondervloer neergelegd, zodat de spullen achter het knieschot niet op de betonnen vloer liggen (en daardoor wat makkelijker schuiven)

De ruimte achter het knieschot is bereikbaar en zal dus ook (weinig, maar wel wat) ventileren met de zolder.

Als ik de reacties zo lees, ga ik binnenkort even wat kieren dichtpurren ;)
Heb inderdaad het gevoel dat ze bij de bouw te zuinig zijn geweest met het dichtmaken van de kieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:57

BCC

Ik dacht dat ze nieuwbouw huizen bij de oplevering tegenwoordig op druk zetten en dan naar kieren gaan zoeken? Dat lijkt me hier niet gebeurd iig.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:18
@GeleFles
Waar nu pur zit kun je best nog zelf een keer overheen purren in de volledigde breedte.

En vermoedelijk dat het lekt tussen je dakplaat en de wand achter je knieschot. Je zou eens op den winderige dag kunnen voelen met je hand of een infrarood camera gebruiken om te kijken waar er lucht doorheen komt. Ook daar tussen zou het afgepurd moeten zijn en kun je evt nog bijpurren.

Zie hier waar je kan/moet purren:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Je kan ook je aannemer na 2 jaar nog aanspreken trouwens..

[ Voor 39% gewijzigd door Draakje5 op 08-08-2023 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als er een grote kier is kun je purren, (smalle) spleet beter met luchtdichtingstape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
BCC schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:32:
Ik dacht dat ze nieuwbouw huizen bij de oplevering tegenwoordig op druk zetten en dan naar kieren gaan zoeken? Dat lijkt me hier niet gebeurd iig.
Dat hebben ze hier zeker niet gedaan nee!
Draakje5 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:41:
@GeleFles
Waar nu pur zit kun je best nog zelf een keer overheen purren in de volledigde breedte.

En vermoedelijk dat het lekt tussen je dakplaat en de wand achter je knieschot. Je zou eens op den winderige dag kunnen voelen met je hand of een infrarood camera gebruiken om te kijken waar er lucht doorheen komt. Ook daar tussen zou het afgepurd moeten zijn en kun je evt nog bijpurren.

Zie hier waar je kan/moet purren:

***members only***

Je kan ook je aannemer na 2 jaar nog aanspreken trouwens..
Thanks! Ik kan hier wel even mee aan de slag!
De aannemer aanspreken zou nog kunnen inderdaad, maar voor een busje pur van nog geen 20 euro en een klein kwartiertje werk ga ik die moeite niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:44
BCC schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:32:
Is bij ons ook niet gebeurd, met aardig wind voel je het op zolder waaien. Dakdekker is al eens geweest maar beter is het niet. Zelf ook al eens wat kieren gedicht, maar waarschijnlijk moet het van buitenaf tussen de dakpanelen en de muuraansluiting. Maar goed, huurhuis en we gaan zelf bouwen dus we weten waar we op moeten letten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
JDillinger schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 18:13:
Volgens mij herbruiken wespen hun nest nooit, dus volgend jaar zou je er sowieso geen last van moete hebben (als de oorzaak is dat ze van een nest komen wat ergens op/in je dak zit). Zou het desalniettemin dichtpurren
Grote kans dat het franse veldwespen zijn, die maken open papiernestjes onder de pannen. Beesten zijn totaal niet agressief en vreten insecten ipv zoetigheid. Je kunt ze herkennen aan slanke lijfjes en hangende pootjes.

Ik heb ze hier voor het tweede jaar onder de dakpannen, dus ze komen wel terug. Heb vorig jaar de bestrijder erbij gehad, maar die raadde me af om er iets aan te doen, vnml omdat ze onschuldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Topicstarter
_JGC_ schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 22:34:
[...]

Grote kans dat het franse veldwespen zijn, die maken open papiernestjes onder de pannen. Beesten zijn totaal niet agressief en vreten insecten ipv zoetigheid. Je kunt ze herkennen aan slanke lijfjes en hangende pootjes.

Ik heb ze hier voor het tweede jaar onder de dakpannen, dus ze komen wel terug. Heb vorig jaar de bestrijder erbij gehad, maar die raadde me af om er iets aan te doen, vnml omdat ze onschuldig zijn.
Deze zijn niet zo vriendelijk helaas 😅 er zaten een paar tegen het dakraam, dus ik deed oven dat raam open zodat ze naar buiten konden… 1 viel naar beneden, maar vond het wel nodig om me even te steken onderweg ;)
Pagina: 1