Internet failover via SIM in Windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 15:20
Ik zit met hetvolgende probleem.

Ik ben bezig met een systeem wat bij uitval van internet terug moet vallen naar een 4/5G simkaartje welke in het systeem zit.

Dit werkt gedeeltelijk, situatie:

systeem met meerdere gigabit lan aansluitingen (aangesloten op switch) en 4G.
1 lan aansluiting heeft een gateway (ip van coreswitch)/dns ingevuld staan en kan naar internet verbinden. De overige netwerkkaarten hebben andere IP ranges, maar zonder gateway. Hier hangen systeem specifieke componenten aan.

Bij netwerkinstellingen Mobiel staat aan dat sim1 voor mobiele data gebruikt mag worden, dat Windows deze verbinding mag beheren en roaming aan (niet relevant voor deze casus).
Als ik nu de kabel loshaal waar internet op zit dan schakelt netjes 4G bij.
Als ik de uplink uit de switch haal duurt het (logischerwijs) wat langer maar valt het systeem ook terug naar 4G.

Achter deze switch zit een layer3 coreswitch welke alle verkeer tussen onze vlan's routeerd en welke zelf ook een default gateway heeft naar onze firewall/internet.
Als ik nu in de firewall de internettoegang voor mijn systeem in de firewall dichtzet komt echter de 4G verbinding nooit online. (ook niet na het verwijderen van actieve connections/sessies om een eventueel nog open verbinding af te sluiten).

Heeft er iemand ervaring met deze oplossing, ook Google kan mij niet vertellen 'hoe' er precies gepolled wordt dat internet nog beschikbaar is. Ik heb een flauw vermoeden dat de (lokale) gateway gepingt wordt en als deze niet meer bereikbaar is dat 4G online komt.
De lokale gateway (L3 coreswitch) is echter altijd online en dus geen overschakeling.

Het 4G gebeuren loopt via een Sierra Wireless kaartje. Is er iemand bekend met eventuele tools die hierbij horen die dit wellicht beter kunnen? Ook de Sierra Wireless site is heel erg karig met informatie hierover.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:25

lier

MikroTik nerd

Kan je een stap terugdoen en uitleggen wat je exact wil bereiken?
Wil je alleen dat de betreffende Windows machine een failover naar 4G doet? Waarom zet je hier geen dedicated device neer (met een MikroTik heb je dit gedrag haast out-of-the-box)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
lier schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:48:
Kan je een stap terugdoen en uitleggen wat je exact wil bereiken?
Wil je alleen dat de betreffende Windows machine een failover naar 4G doet? Waarom zet je hier geen dedicated device neer (met een MikroTik heb je dit gedrag haast out-of-the-box)?
Omdat de rest van het systeem niet perse internet nodig heeft maar ook niet altijd in ons beheer is. Ook zitten we met certificeringen, en hoe meer "externe" devices buiten deze Windows omgeving hoe meer controles/certificeringsstappen er nodig zijn. Een andere reden is ook dat dit alles in een kast ingebouwd zit welke met accu's in 1e instantie van (nood) stroom voorzien wordt. Het Windows systeem is geschikt voor een voedingsspanning van 8-35V zodat het zonder UPS gevoed kan worden direct uit de accu's (24V). Elke extra device geeft hier een extra belasting op die we liever niet hebben. De certificering eist meerdere uren accu noodstroom beschikbaar. Ik weet niet precies hoeveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Stukje powerShell schrijven welke een alleen via LAN te benaderen IP pingt en de default gateway van de LAN afhaalt en toevoegt voor de Sim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Dat je internet blijft houden bij het uitvallen van de kabel is logisch, dan valt laag 1 weg en zal de host over het algemeen een andere verbinding gebruiken, de default route elders, als die aanwezig is. Als je L3 switch wegvalt (of die kabel dus), krijg je geen respons op de gateway. Dus failover. Ook dat is niet gek.

Als je echter verderop in het pad een uitval wil voorkomen kun je 2 dingen doen: het pad monitoren met een script (of programma, daar zal vast iets voor zijn) in Powershell of Python. Ik praat alleen Python, maar het zal in beide talen eenvoudig zijn en Powershell lijkt me geschikter voor Windows. Een alternatief is zelfs BGP (of een ander routing protocol) draaien met je L3 switch en zodoende de default route injecteren (als die ook aanwezig is op de l3 switch). Dat zou ik wel aandurven op een Linux systeem, op Windows... weet ik het niet. In die laatste oplossing monitor je overigens dan alleen weer het pad host-switch-l3switch-gateway en niet eventuele problemen in het ISP domein.

[ Voor 7% gewijzigd door Yordi- op 08-08-2023 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
Vorkie schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:13:
Stukje powerShell schrijven welke een alleen via LAN te benaderen IP pingt en de default gateway van de LAN afhaalt en toevoegt voor de Sim?
Klopt, alleen dan dus iets op internet pingen wat response geeft.
Yordi- schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:32:
Dat je internet blijft houden bij het uitvallen van de kabel is logisch, dan valt laag 1 weg en zal de host over het algemeen een andere verbinding gebruiken, de default route elders, als die aanwezig is. Als je L3 switch wegvalt (of die kabel dus), krijg je geen respons op de gateway. Dus failover. Ook dat is niet gek.

Als je echter verderop in het pad een uitval wil voorkomen kun je 2 dingen doen: het pad monitoren met een script (of programma, daar zal vast iets voor zijn) in Powershell of Python. Ik praat alleen Python, maar het zal in beide talen eenvoudig zijn en Powershell lijkt me geschikter voor Windows. Een alternatief is zelfs BGP (of een ander routing protocol) draaien met je L3 switch en zodoende de default route injecteren (als die ook aanwezig is op de l3 switch). Dat zou ik wel aandurven op een Linux systeem, op Windows... weet ik het niet. In die laatste oplossing monitor je overigens dan alleen weer het pad host-switch-l3switch-gateway en niet eventuele problemen in het ISP domein.
Dat er meerdere oplossingen mogelijk zijn ben ik mij van bewust maar ik probeer uit te zoeken hoe Microsoft dit bedacht heeft en de mogelijkheid of Sierra Wireless misschien een applicatie biedt die dit beter kan.
Het lijkt er nu dus op dat het systeem alleen de 1e gateway monitort en bij uitval de 4G online zet.
Ik zou echter verwachten om dit helemaal nuttig te maken dat ze bijvoorbeeld ping.microsoft.com monitoren en bij het niet kunnen bereiken daarvan er vanuit gaan dat de internet verbinding weg is en de 4G online zetten.
Pagina: 1