Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Hoppiezon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01-07 22:31
Bij mij zijn de panelen oostwest op plat dak met rij afstand geplaatst ipv tegen elkaar aan, zie foto.
Er zijn 4x2 panelen op deze manier geplaatst.

Is dat correct?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_O8snXRuKfraGr0NIIBqwFPuZF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3WdkAzJbd3gSIcpuEPUxAS9.jpg?f=fotoalbum_large

Zie foto voor de opbrengst sinds mei 2023.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1iI_NLTBqUO4_DNYkdcNsyZ4RM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UIVjz4yxCPPif9FWNMaTAGT9.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat als de rij afstand er niet zou zijn door opschuiven naar westen, dan zou dit iets meer opbrengst op moeten leveren.
Hoe zien jullie dit?

Beste antwoord (via Hoppiezon op 10-08-2023 09:48)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
Op je originele vraag;
Als ze tegen elkaar aan staan, past er dan paneel extra bij? Zoniet dan. Ga je eigenlijk geen verlies hebben (maar de dakjes zijn laag genoeg om ook vrijwel geen winst te hebben, behalve dat zand en takjes nu makkelijker van panelen spoelen).

Alle reacties

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
En hoe veronderstel je dat de panelen meer zouden opbrengen door dichter bij elkaar te staan?
- Denk je dat er een extra paneel kan bijkomen (moet je eens nameten)?
- Denk je dat ze beter op zuid zouden staan (niet interessant naar toekomst toe: zonder salderen is oost-west veel handiger)?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Hoppiezon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGIFMYu80UXz5MSxhvhNK0usMmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sA4XbmPqn8Hqd7HwiOryqEJz.png?f=fotoalbum_large

De foto ter verduidelijking van een oost west opstelling strak tegen elkaar aan.
Zo is het niet bij mij geplaatst.
Ik denk dat het iets meer op kan brengen omdat er dan iets minder last is van schaduw (zonder extra paneel plaatsen.

Oost west is definitieve opstelling. Wijzigen naar zuid is niet aan de orde.

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-10 22:26
Op de foto van jouw installatie is niet helemaal duidelijk waar deze schaduw door veroorzaakt kan worden. De panelen lijken ruim genoeg van de dakrand af te staan. En als de foto richting het noorden gemaakt is, zal die XL kerstboom sowieso (praktisch) nooit schaduw geven.

• Hoppiezon
Ter verduidelijking een extra plaatje van mijn layout zonnepanelen en verduidelijking van mijn vraag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GHs_Rmue9V5bgyPOlHcgDBpVV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANkybt7bNmTOMV3NEVNDXGVM.jpg?f=fotoalbum_large

Het blauw omcirkelde zijn mijn panelen waar het om gaat.
De foto is inderdaad richting noorden gemaakt.
Ik heb de vrije ruimte rood gearceerd.

Mijn vraag: de panelen hadden ook strak tegen elkaar aangelegd kunnen worden zodat rood gearceerde ruimte verdwijnt.

Of is het logisch dat die vrije ruimte er wel is?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:57
Waarom denk je dat er meer opbrengst zou zijn door het naast elkaar te schuiven?

Hangt dit aan een enkelfase solaredge omvormer? Of een short string 3 fase?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hoppiezon
@Ronald Het systeem: 3 fasen omvormer/ SE6k/18x400wp Oostwest
Ik denk op 2 strings 9x oost en west?

Ik denk dat er iets meer (marginale?) opbrengst te behalen is, door op te schuiven. Je ziet dat van links naar rechts de opbrengst daalt, dat ligt aan de schaduw van mijn eigen dak.

• Ronald
Oei. S440 of S500B optimizer?

Zeker in geval van eerste: kijk (met laptop/desktop) even op monitoring of je tabblad grafieken hebt. Zoek een dag op met strakblauwe curve. Graag optimizer spanning voor alle panelen.

Indien je die tab niet hebt: even vragen bij installateur voor “volledige toegang” voor het eigenaren account.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Hoppiezon
@Ronald
Ik heb nog geen “volledige toegang”.

Ik heb 6k omvormer voor short string icm s500B.
Op hele zonnige dagen is er 37kwh productie. Dus ik denk dat alles wel op 1 string zit.

• Ronald
De 6kW bestaat niet als short string.

• Hoppiezon
@Ronald
Ik had wel gevraagd om short string omvormer… Ik ga dit aan de orde stellen.

Heeft dit veel impact op mijn opbrengst?
Heb ik nu een niet optimale /verkeerde installatie gekregen?

Ik voeg een grafiek toe van een zonnige dag in juni.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5tEtEc19c9UKSjZ16QOmXKV7w0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Mk8edFTjuXGss6re2fDrOHU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:12
Op je originele vraag;
Als ze tegen elkaar aan staan, past er dan paneel extra bij? Zoniet dan. Ga je eigenlijk geen verlies hebben (maar de dakjes zijn laag genoeg om ook vrijwel geen winst te hebben, behalve dat zand en takjes nu makkelijker van panelen spoelen).

• Ronald
@Hoppiezon mogelijk, maar daarvoor zijn de optimizer spanning grafieken duidelijker

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hoppiezon schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:54:
@Ronald
Ik had wel gevraagd om short string omvormer… Ik ga dit aan de orde stellen.

Heeft dit veel impact op mijn opbrengst?
Heb ik nu een niet optimale /verkeerde installatie gekregen?

Ik voeg een grafiek toe van een zonnige dag in juni.

[Afbeelding]
Je ziet dat er in de ochtend- en avonduren te weinig gelijktijdig beschenen panelen zijn; langzaam opbouwen, steil omhoog als alle panelen licht vangen, steil naar beneden en langzaam afbouwen. Ook zie je de schaduw van de boom in de ochtend.
Dit systeem had liever iets meer panelen per kant gehad.

Wise enough to play the fool

• Ronald
@teacher of de welbekende se5k-rwb. Die ook riant zwaar genoeg lijkt met de 4,5kW piek in juni

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:23

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

6 juni had ik met 4620Wp op Z/W met een SMA SB4000 bijna 33kWh.
Hier zie ik 37kWh met 18x400Wp=7200Wp 8)7
Hoe de rest ligt is niet te zien maar dat zal ook O/W zijn, is er elders nog schaduw?
O/W op een SE werkt niet best zo te zien, ondanks de lage hoek.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Ronald
Ik verdenk een deel zware schaduw in de ochtend, een deel clipping op de optimizers. Alles is oost west, @Speedy-Andre volgens de lay-out uit de app… bekend dat SolarEdge beperkingen heeft… niets nieuws voor de auteurs van het SE topic ;)
Wel voor de professionals

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:22

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ronald schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 12:24:
@teacher of de welbekende se5k-rwb. Die ook riant zwaar genoeg lijkt met de 4,5kW piek in juni
Lijkt me een prima oplossing, zeker omdat @Hoppiezon daar ook om gevraagd heeft.

Wise enough to play the fool

• Hoppiezon
@teacher@Speedy-Andre @Ronald
Ik post de grafiek zodra ik hem heb.
Alles ligt OW en ik heb tot circa 1230u zware schaduw aan de westzijde op mijn O-panelen en schaduwval van mijn eigen dak aan de noordzijde.
Het zou mooi zijn als de 5k shortstring wat soelaas kan bieden. Wordt vervolgd. Dank tot zover.
Pagina: 1