CH4OS schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
Ik heb gewoon maar 2 libraries. Plex zoekt de rest lekker zelf maar uit. Ik heb geen aparte library voor 4K HDR ultra boom boom knal muziek en geluid.

Dan moet ik zelf dat soort dingen uit gaan blijven zoeken en is ook wat lastiger met automatiseren voor verkrijgen. Ik vind het prima zo. Lang niet alles heb ik in dergelijke formaten, omdat ik zelf ook geen 4K TV heb. Voor geluid heb ik ook niet al te zware eisen, meeste wordt door mijn soundbar wel afgespeeld tot dusver, ding doet al tien jaar prima werk voor me.

Ik heb vooral een splitsings zitten in HDR content, transcoding en dan vooral tonemapping van 4K HDR content blijft achterlijk zwaar. Kan je hoofddevice de content niet direct-playen? Dan krijg je er geen toegang tot.
Sterker nog, het is op client niveau, helaas. Begrijpelijk enerzijds, maar voor mij als server beheerder wel irritant dat ik niet gewoon settings kan forceren. Geluid transcoden is niet zo spannend, dat is niet zo zwaar, video transcoding daarentegen...
Bibliotheekbeheer is op accountniveau. Verdere transcodesettings zijn inderdaad wel op clientniveau. Behalve een keer vriendelijk vragen of mensen dat niet willen doen, voorkom je simpelweg niet dat het af en toe een keer gebeurt.
Meeste clients snappen x265 native tegenwoordig valt mij op, dus ook dat probeer ik zoveel mogelijk native af te spelen. Wel ben ik intussen bezig om QS aan de praat te krijgen, omdat ik mijn setup recentelijk wat veranderd heb, maar goed, dat is misschien iets te offtopic voor hier.

Klopt, maar pak je een client van ~2018 of ouder wisselt het opeens sterk af of het wel of niet lekker gaat.
Het is voor mij niet problematisch als er een keer in software iets getranscode moet worden, voorkomen is beter dan genezen, maar een extra vangnet in de vorm van een Intel CPU welke niet ouder is dan 4-5 jaar is mooi meegenomen, en sowieso al zuiniger.
Maar goed, dit gaat inderdaad steeds verder offtopic.
edit:
maar voor mij als server beheerder wel irritant dat ik niet gewoon settings kan forceren.
Technisch gezien wel mogelijk om direct-play van de videostream 100% af te dwingen hoor:
[
Voor 8% gewijzigd door
D4NG3R op 08-08-2023 14:56
]