Welke NAS voor Plex?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:05
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar een goede NAS voor o.a. Plex met vier bays. Mijn budget is ongeveer 600 euro.
Nu ben ik normaliter fan van Synology, maar gezien het feit dat ze nog steeds geen 2.5Gbe ondersteunen, zonder mogelijkheid tot upgraden, maakt dat ik verder zoek.

Heeft iemand een goede suggestie voor een NAS?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17:46
kijk eens op nas compares. die hebben de plex capaciteiten van de verschillende modellen onderzocht.
als je ca€600 voor een kale nas over hebt is een Qnap TS264/464 een mooi apparaat

https://nascompares.com/2022/12/29/best-plex-nas-of-2023/

[ Voor 14% gewijzigd door peter-rm op 08-08-2023 11:58 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:01

Shunt

Boe

Wellicht dat zelfbouw iets is waar je naar wilt kijken?
Iets als dit : https://www.inter-tech.de/productdetails-58/SC-4100_EN.html
En dan zelf een moederbord + andere hardware die past binnen de eisen die je hebt.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
De DS923+ ondersteunt met een PCI-e insteekkaart tot 10 Gbit. Echter, omdat Synology met de huidige modellen (behalve de DS1823xs+) is overgestapt naar AMD, ondersteunen die modellen geen hardwaretranscoding voor Plex.

Zelf heb ik hier een DS920+ waar ik uitermate tevreden over ben. Maar die is wel 1 Gbit. Nou ja, met link aggregation kun je het dubbele halen, maar dan praat je over parallelle acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Dank voor de snelle en goede reacties!

@peter-rm dank voor de tip! Ik ga dat model en nascompares eens bekijken!

@Shunt Zeker, op dit moment heb ik een zelfgebouwde TrueNAS draaien. Ik wil echter mijn homelab gaan splitsen in een "het moet gewoon werken" deel en een "knutsel" deel. Vandaar dat ik op zoek ben naar een gewone NAS oplossing.

@Saekerhett Daar heb ik ook naar gekeken en het ontbreken van hardwaretranscoding bracht me aan het twijfelen. Ik hoef geen ultra thuisbios powerhouse, maar ik wil wel een 4K film kunnen streamen naar mn Sony Bravia.

De DS423+ zou op dit moment voldoen aan al mijn eisen, maar die 1Gbit stuit me tegen de borst anno 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:45
gwabber schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:13:
De DS423+ zou op dit moment voldoen aan al mijn eisen, maar die 1Gbit stuit me tegen de borst anno 2023.
Waarom? 1 Gbit is meer, meer dan zat voor 4k streamen in elk denkbare bitrate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:56
Ik snap dat je qua toekomst baalt van het feit dat Synology geen 2.5 Gbit levert in bepaalde modellen. Maar ik heb me destijds afgevraagd of het voor mijn thuis situatie echt zo spannend is. Ga ik in de komende 5 jaar bijvoorbeeld mijn switches upgraden? Is er uberhaupt appratuur dat 2.5 Gbit ondersteund, als we het hebben over TV's, Apple TV's en de nVidia Shields van deze wereld? (De Sony televisies zitten allemaal uberhaupt nog maar op 100Mb)

Snap ook dat dat in de toekomst heus gaat komen, maar ik heb het voor nu laten varen. Hoewel die QNAP systemen wel erg mooi zijn qua specificaties, zou het nog lang duren voor ik er iets aan heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

Saekerhett schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Waarom? 1 Gbit is meer, meer dan zat voor 4k streamen in elk denkbare bitrate.
Future proofing wellicht een download server op het homelab die weer weg moet schrijven naar de NAS?
Genoeg redenen om een 2.5 of 10gb verbinding kunnen vereisen / nuttig maken.
gwabber schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:13:

@peter-rm dank voor de tip! Ik ga dat model en nascompares eens bekijken!

@Shunt Zeker, op dit moment heb ik een zelfgebouwde TrueNAS draaien. Ik wil echter mijn homelab gaan splitsen in een "het moet gewoon werken" deel en een "knutsel" deel. Vandaar dat ik op zoek ben naar een gewone NAS oplossing.

@Saekerhett Daar heb ik ook naar gekeken en het ontbreken van hardwaretranscoding bracht me aan het twijfelen. Ik hoef geen ultra thuisbios powerhouse, maar ik wil wel een 4K film kunnen streamen naar mn Sony Bravia.

Persoonlijk zat ik heel erg met de kosten vs functies in mijn maag.
Daarom ben ik ook voor mijn NAS die het altijd moet doen ook voor een zelfbouw gegaan.
De eerste beste NAS die ongeveer qua prijs in bekijk is voor jouw budget zou de QNAP TS-653D zijn.
Dubbele 2.5gbs verbinding maar je zit dan vast aan een CPU uit 2019 waar weer niet alles even lekker op zal lopen qua hardware transcode gok ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Shunt op 08-08-2023 12:52 ]

Game PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Jullie hebben gelijk met betrekking tot het streamen van 4K. 1Gbit is meer dan voldoende.

De reden dat ik iig 2.5Gbit wil is precies wat @Shunt zegt. Voor mijn interne netwerk zou die snelheid een mooie toevoeging zijn. Op dit moment draait alles bij mij nog op 1Gbit, maar dat zal geen vijf jaar meer duren....

Tot op heden blijft dan zelfbouw over voor de ideale situatie inderdaad. Het is zo jammer dat de software van Synology en QNAP zo mooi functioneert, anders had ik dat idee al laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:53

timovd

Voorsprong door techniek

Waarom zoek je >1Gbit als Plex server? Heeft je client dan ook een >1Git verbinding?
Anders zoeken naar een Synology met 2x Gbit en een switch met LACP. Dan heb je nog steeds 2Gbit over voor zowel Plex als de rest van je interne netwerk.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

gwabber schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:02:
Jullie hebben gelijk met betrekking tot het streamen van 4K. 1Gbit is meer dan voldoende.

De reden dat ik iig 2.5Gbit wil is precies wat @Shunt zegt. Voor mijn interne netwerk zou die snelheid een mooie toevoeging zijn. Op dit moment draait alles bij mij nog op 1Gbit, maar dat zal geen vijf jaar meer duren....

Tot op heden blijft dan zelfbouw over voor de ideale situatie inderdaad. Het is zo jammer dat de software van Synology en QNAP zo mooi functioneert, anders had ik dat idee al laten varen.
Misschien nog een tipje, kijk eens in vraag en aanbod op Tweakers. Daar worden veel Synology's aangeboden (incl mogelijkheid tot 10gbit insteekkaart) met 4 bays of meer. Toevallig heb ik er zelf 1 te koop staan maar die is daarvoor zeker niet geschikt, dus geen zelfpromotie. Ik heb goede ervaringen met @JJCP Trading . Wel even van te voren checken of het apparaat kan transcoden (hoewel ik dat zelf in mijn interne netwerk nooit meer hoef omdat de Nvidia Shield alles slikt).
merk: Synology

Overigens stream ik met meerdere Syno's, zelfbouwbakken, etc alles binnen dezelfde Plex server en dat is ook nog gigabit. Soms vervelend met het verplaatsten van 1TB+ aan Plex materiaal, maar de limiet van gewone HDD's gooit bij 2.5GB ookal roet in het eten (afhankelijk van Raid enzo dan).

[ Voor 10% gewijzigd door Kecin op 08-08-2023 13:13 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-06 12:28

TommyGun

Stik er maar in!

Ik heb een DS920+, erg tevreden mee - kan het meeste goed transcoden (al is dat meestal voor buitenshuis, thuis kijk ik zo veel mogelijk native en de Apple TV's helpen daarbij omdat die veel ondersteunen qua video en audio).

Qua netwerk is 1Gbit geen enkel probleem, wel gebruik ik Link Aggregation dus 2 Gbit ports zijn aangesloten op mijn router.

Tip; Plex Server werkt uitstekend met Infuse (voor Apple devices), is qua client een stuk beter dan de Plex client. Zeker wat betreft 4k / HDR / DoVi e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door TommyGun op 08-08-2023 13:15 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Dank voor jullie reacties!

@timovd Meer dan 1Gbit is voor Plex idd niet nodig, maar ik wil er ook andere dingen mee doen, zoals storage en misschien een datastore voor mn vm's (toekomst, maar ik wil het er wel mee kunnen). Vandaar dat ik een NAS zoek met mogelijkheid om boven 1 Gbit te gaan.

@Kecin ik zal eens kijken! wellicht zit er een pareltje tussen ;)

@TommyGun 2Gbit is idd al meer dan 1. Wellicht dat ik daar ook mee uit de voeten kan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shunt

Shunt

Boe

gwabber schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:14:
Dank voor jullie reacties!

@timovd Meer dan 1Gbit is voor Plex idd niet nodig, maar ik wil er ook andere dingen mee doen, zoals storage en misschien een datastore voor mn vm's (toekomst, maar ik wil het er wel mee kunnen). Vandaar dat ik een NAS zoek met mogelijkheid om boven 1 Gbit te gaan.

@Kecin ik zal eens kijken! wellicht zit er een pareltje tussen ;)

@TommyGun 2Gbit is idd al meer dan 1. Wellicht dat ik daar ook mee uit de voeten kan!
Hou er rekening mee dat die modellen die daar vaak tussen staan erg oude CPU's hebben en daarom ook zeer achter kunnen lopen op het gebied van ondersteuning van video formats. Zo kan het zijn dat de hardware transcoding prestaties erg tegenvallen en de CPU niet snel genoeg kan zijn om software transcoding goed te doen.

Game PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Nooit gedacht dat het uitkiezen van een NAS zo moeilijk was haha. Ik wat te overdenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:49

D4NG3R

kiwi

:)

Plex encode exclusief in x.264, iets wat letterlijk elke Intel CPU met QuickSync kan, alleen het decoden van h.265 content is een ander verhaal. Daarvoor wil je minimaal een Ice Lake CPU hebben om het in z'n geheel te ondersteunen. Als je dat voor elkaar hebt kan je het overgrote deel van alle content prima serveren, aangenomen dat je niet weet ik hoe veel streams tegelijk open hebt staan.

Focus je verder niet al te veel op de server hardware, het is makkelijker/goedkoper om te limiteren wat welke client af kan/mag spelen, of om een client te vervangen (Denk aan een Nvidia Shield) dan de server.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2023 13:53 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Kecin schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Misschien nog een tipje, kijk eens in vraag en aanbod op Tweakers. Daar worden veel Synology's aangeboden (incl mogelijkheid tot 10gbit insteekkaart) met 4 bays of meer. Toevallig heb ik er zelf 1 te koop staan maar die is daarvoor zeker niet geschikt, dus geen zelfpromotie. Ik heb goede ervaringen met @JJCP Trading . Wel even van te voren checken of het apparaat kan transcoden (hoewel ik dat zelf in mijn interne netwerk nooit meer hoef omdat de Nvidia Shield alles slikt).
merk: Synology

Overigens stream ik met meerdere Syno's, zelfbouwbakken, etc alles binnen dezelfde Plex server en dat is ook nog gigabit. Soms vervelend met het verplaatsten van 1TB+ aan Plex materiaal, maar de limiet van gewone HDD's gooit bij 2.5GB ookal roet in het eten (afhankelijk van Raid enzo dan).
Voor Plex zou anno 2023 transcoding zelf niet meer nodig moeten zijn, tenzij je een beperkte upload snelheid hebt. De Plex clients gaan als het goed is wat intelligenter om met welke afspeelkwaliteit af te spelen. Als direct play beschikbaar is, wordt zou dat als het goed is worden gebruikt en heb je dus geen transcoding meer nodig. Doe ik al jaren, overigens, al heb ik Plex nooit op een NAS gehad. :)

Zie ook nieuws: Plex wijzigt standaard wan-streamingskwaliteit naar maximaal behaalba...

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 08:59
Het zal misschien geen oplossing zijn voor topic starter. Maar ik heb hier alles met ffmpeg content geconvert van 265 naar 264 met de juiste bitrate zodat transcodering nooit meer hoeft. Hier door boeit het niet wat voor specs je hebt dan voldoet bijna elke cpu wel.

Owja ik heb een Intel NUC voor mijn plex en puur een NAS voor opslag.

[ Voor 12% gewijzigd door Killertjuh op 08-08-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:
Plex encode exclusief in x.264, iets wat letterlijk elke Intel CPU met QuickSync kan, alleen het decoden van h.265 content is een ander verhaal. Daarvoor wil je minimaal een Ice Lake CPU hebben om het in z'n geheel te ondersteunen. Als je dat voor elkaar hebt kan je het overgrote deel van alle content prima serveren, aangenomen dat je niet weet ik hoe veel streams tegelijk open hebt staan.

Focus je verder niet al te veel op de server hardware, het is makkelijker/goedkoper om te limiteren wat welke client af kan/mag spelen, of om een client te vervangen (Denk aan een Nvidia Shield) dan de server.
Of je zorgt gewoon dat de clients met direct play afspelen, dan hoeft Plex niets meer zelf te transcoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Killertjuh schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:58:
Het zal misschien geen oplossing zijn voor topic starter. Maar ik heb hier alles met ffmpeg content geconvert van 265 naar 264 met de juiste bitrate zodat transcodering nooit meer hoeft. Hier door boeit het niet wat voor specs je hebt dan voldoet bijna elke cpu wel.
In plex kan je dit met 'Optimized versions' eventueel realiseren. Maar in de meeste gevallen kan Plex tegenwoordig "gewoon" afspelen met direct play en is transcoding helemaal niet nodig zolang de juiste versie van Plex (server en client) en de juiste instellingen gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-06 08:59
CH4OS schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:01:
[...]
In plex kan je dit met 'Optimized versions' eventueel realiseren. Maar in de meeste gevallen kan Plex tegenwoordig "gewoon" afspelen met direct play en is transcoding helemaal niet nodig zolang de juiste versie van Plex (server en client) en de juiste instellingen gebruikt worden.
Wij hebben voornamelijk chromecast gebruikers. Deze hebben specifieke specs vaak nodig. Niet elke audio format en een te hoge bitrate gaat niet werken zonder te transcoderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Killertjuh schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:02:
Wij hebben voornamelijk chromecast gebruikers. Deze hebben specifieke specs vaak nodig. Niet elke audio format en een te hoge bitrate gaat niet werken zonder te transcoderen :)
Vandaar dus "in de meeste gevallen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CH4OS schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Of je zorgt gewoon dat de clients met direct play afspelen, dan hoeft Plex niets meer zelf te transcoden.
Dat is de droom, als je familie en vrienden mee laat kijken op verschillende devices krijg je dat helaas niet 100% van de tijd voor elkaar. :P

Maar goed, vandaar ook exact waarom ik dit zei:
D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:52:

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:07:
Dat is de droom, als je familie en vrienden mee laat kijken op verschillende devices krijg je dat helaas niet 100% van de tijd voor elkaar. :P
Ik heb het nu in 95+ procent van de gevallen voor elkaar? :) Zeker door de wijziging van eerder dit jaar, waar Tweakers op 2 Februari j.l over publiceerde. Zie ook mijn eerste reactie in dit topic, daarin heb ik de link naar het betreffende nieuwsartikel opgenomen. Alleen wat koppige gebruikers of ouderwetse clients die dus nog niet helemaal lekker gaan. ;) Maar als ik hen ook de juiste instellingen laat gebruiken, denk ik dat ik 100% makkelijk moet halen. :+

Ik zit er wel redelijk bovenop en zeg dan altijd tegen die persoon om de settings goed te zetten als ze een betere beeldkwaliteit willen.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Leuk om te zien dat ik dacht een simpele vraag te stellen, maar dat er toch een mooie discussie ontstaat! Geeft mooi inzichten in wat ik zou moeten gaan doen.

Gezien mijn huidige plex server ook geen hardwaretranscoding biedt en het meeste goed gaat, neig ik naar de ds923+, omdat deze in te toekomst nog uitbreidbaar is met een 10gbit kaartje.

Ik had nog getwijfeld over de ds423+, omdat ik had gelezen dat je met een third party driver (https://github.com/bb-qq/r8152) een usb nic zou kunnen toevoegen. Echter werkt dat dan weer alleen met apollolake cpu's....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:01
Je kan als alternatief er ook nog een NUCje naast zetten waar je Plex server op kan draaien als je CPU performance te kort komt op je NAS. Je NAS zelf hoeft dan niet veel meer te doen dan (als je dat wil) heel snel bestandjes aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@gastje01 heb ik ook over nagedacht, maar dat is weer een extra energie eter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:01
gwabber schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:17:
@gastje01 heb ik ook over nagedacht, maar dat is weer een extra energie eter :)
Dat is meer iets voor in een ander topic (zuinige server), maar idle kun je prima op 2-3 Watt uitkomen met een zuinig doosje, als er maar genoeg power voor handen is wanneer Plex in actie moet. Dan kan de NAS zich puur op zijn NAS taken richten en heb je daar ook minder performance nodig. Wanneer Plex aan de bak moet, maakt het weinig uit of de stroom in de CPU van een mini-computertje of een NAS verdwijnt.

De reden dat ik zelf ooit bij deze setup ben uitgekomen (heb ik inmiddels afscheid van genomen) is dat ik erg veel moeite had om mijn Synology te laten slapen. Bij ieder logbestandje wat er gewijzigd werd, gingen alle 8 mijn schijven aan de slag. Dit heb ik nooit echt beter gekregen, wellicht dat dit nu anders/beter geworden is met de huidige software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

gastje01 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:15:
Je kan als alternatief er ook nog een NUCje naast zetten waar je Plex server op kan draaien als je CPU performance te kort komt op je NAS. Je NAS zelf hoeft dan niet veel meer te doen dan (als je dat wil) heel snel bestandjes aanbieden.
Ik doe dit met een SFF machine, oudere Dell met 10e gen Intel chip. Rest allemaal mounts en zelfs externe drives. Meeste komt van netwerkshares. Gaat dikke prima :). De Intel Quicksync doet het super als het nodig is.

Eerder had ik een HP DL380P met een 12 bay setup incl. p2000 videokaart, circa 100tb aan content.
Heb het kleiner gemaakt en mensen gewoon meggegooit uit Plex en een hele kleine kring. Gaat vooral om films en series die ik op fysieke media heb, maar amper gebruik. Daar de digitale variant van. Nu de stroomkosten zijn opgelopen is meerdere servers dag en nacht up houden echt niet leuk voor mensen die geen zin hebben om een streamingdienst af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

CH4OS schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:58:
[...]

Voor Plex zou anno 2023 transcoding zelf niet meer nodig moeten zijn, tenzij je een beperkte upload snelheid hebt. De Plex clients gaan als het goed is wat intelligenter om met welke afspeelkwaliteit af te spelen. Als direct play beschikbaar is, wordt zou dat als het goed is worden gebruikt en heb je dus geen transcoding meer nodig. Doe ik al jaren, overigens, al heb ik Plex nooit op een NAS gehad. :)

Zie ook nieuws: Plex wijzigt standaard wan-streamingskwaliteit naar maximaal behaalba...
Correct! Helaas heb je soms nog mensen die een oude SmartTV app gebruiken en dan alsnog gaan transcoden of geen fatsoenlijke audio setup hebben, of mensen met 8 mbit ADSL (ja, ze zijn er nog, haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
@Kecin @gastje01

Dat is mijn punt idd... door de hoge stroomkosten is het hier en daar een beetje inboeten op kwaliteit. Het is niet heel moeilijk om een goede setup te maken, maar wel om dit efficiënt te doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

@CH4OS zeker, ook ik heb het zo goed mogelijk voor elkaar. Libraries ingedeeld naar wat de clients kunnen etc.

Helaas is dat op accountniveau en voorkom ik dus niet dat tantelief op haar stokoude tablet i.p.v. gloednieuwe TV een keer een dikke 4K HDR film aanklikt waardoor de server los moet gaan om te transcoden.

Dus zorg er op z'n minst voor dat QuickSync HEVC streams (h.265) snapt en dan zit je i.p.v. 95% voor 99% knor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:38:
@CH4OS zeker, ook ik heb het zo goed mogelijk voor elkaar. Libraries ingedeeld naar wat de clients kunnen etc.
Ik heb gewoon maar 2 libraries. Plex zoekt de rest lekker zelf maar uit. Ik heb geen aparte library voor 4K HDR ultra boom boom knal muziek en geluid. :) Dan moet ik zelf dat soort dingen uit gaan blijven zoeken en is ook wat lastiger met automatiseren voor verkrijgen. Ik vind het prima zo. Lang niet alles heb ik in dergelijke formaten, omdat ik zelf ook geen 4K TV heb. Voor geluid heb ik ook niet al te zware eisen, meeste wordt door mijn soundbar wel afgespeeld tot dusver, ding doet al tien jaar prima werk voor me. :)
Helaas is dat op accountniveau en voorkom ik dus niet dat tantelief op haar stokoude tablet i.p.v. gloednieuwe TV een keer een dikke 4K HDR film aanklikt waardoor de server los moet gaan om te transcoden.
Sterker nog, het is op client niveau, helaas. Begrijpelijk enerzijds, maar voor mij als server beheerder wel irritant dat ik niet gewoon settings kan forceren. Geluid transcoden is niet zo spannend, dat is niet zo zwaar, video transcoding daarentegen...
Dus zorg er op z'n minst voor dat QuickSync HEVC streams (h.265) snapt en dan zit je i.p.v. 95% voor 99% knor. ;)
Meeste clients snappen x265 native tegenwoordig valt mij op, dus ook dat probeer ik zoveel mogelijk native af te spelen. Wel ben ik intussen bezig om QS aan de praat te krijgen, omdat ik mijn setup recentelijk wat veranderd heb, maar goed, dat is misschien iets te offtopic voor hier. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwabber
Gelukkig hoef ik in mijn situatie geen rekening te houden met externen. Alleen mijn vriendin en ik maken gebruik van onze Plex library :)

Gelukkig heb ik nog een Playstation 4 Pro wanneer iets niet wil afspelen. Onze Apple TV in de slaapkamer pakt tot op heden ook nog alles :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@gwabber Als je toevallig ook een Xbox One hebt, kan het (zeker icm Kodi daar op en daar weer in de Plex plugin) verstandiger zijn om de Xbox te gaan gebruiken, die speelt net wat meer af (als in: die speelt alles af wat je er ook maar tegenaan gooit), de PS4 Pro stelt eigenlijk een beetje teleur. Zie ook https://docs.google.com/s...1j_z6GLhQBiTOQ/edit#gid=0 (Bron: https://www.reddit.com/r/...evice_spreadsheet_update/)

[ Voor 34% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2023 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

CH4OS schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:43:
[...]
Ik heb gewoon maar 2 libraries. Plex zoekt de rest lekker zelf maar uit. Ik heb geen aparte library voor 4K HDR ultra boom boom knal muziek en geluid. :) Dan moet ik zelf dat soort dingen uit gaan blijven zoeken en is ook wat lastiger met automatiseren voor verkrijgen. Ik vind het prima zo. Lang niet alles heb ik in dergelijke formaten, omdat ik zelf ook geen 4K TV heb. Voor geluid heb ik ook niet al te zware eisen, meeste wordt door mijn soundbar wel afgespeeld tot dusver, ding doet al tien jaar prima werk voor me. :)
Ik heb vooral een splitsings zitten in HDR content, transcoding en dan vooral tonemapping van 4K HDR content blijft achterlijk zwaar. Kan je hoofddevice de content niet direct-playen? Dan krijg je er geen toegang tot.
Sterker nog, het is op client niveau, helaas. Begrijpelijk enerzijds, maar voor mij als server beheerder wel irritant dat ik niet gewoon settings kan forceren. Geluid transcoden is niet zo spannend, dat is niet zo zwaar, video transcoding daarentegen...
Bibliotheekbeheer is op accountniveau. Verdere transcodesettings zijn inderdaad wel op clientniveau. Behalve een keer vriendelijk vragen of mensen dat niet willen doen, voorkom je simpelweg niet dat het af en toe een keer gebeurt.
Meeste clients snappen x265 native tegenwoordig valt mij op, dus ook dat probeer ik zoveel mogelijk native af te spelen. Wel ben ik intussen bezig om QS aan de praat te krijgen, omdat ik mijn setup recentelijk wat veranderd heb, maar goed, dat is misschien iets te offtopic voor hier. :+
Klopt, maar pak je een client van ~2018 of ouder wisselt het opeens sterk af of het wel of niet lekker gaat.

Het is voor mij niet problematisch als er een keer in software iets getranscode moet worden, voorkomen is beter dan genezen, maar een extra vangnet in de vorm van een Intel CPU welke niet ouder is dan 4-5 jaar is mooi meegenomen, en sowieso al zuiniger. :)

Maar goed, dit gaat inderdaad steeds verder offtopic. :9

edit:
maar voor mij als server beheerder wel irritant dat ik niet gewoon settings kan forceren.
Technisch gezien wel mogelijk om direct-play van de videostream 100% af te dwingen hoor:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/76HcW4VjgP-88ylUCegbsjv1KGg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ErIfyxMJjhMVsrGmhvF239MG.png?f=user_large

>:)

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2023 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
@CH4OS helaas niet, toen was het geld op :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:53:
edit:

Technisch gezien wel mogelijk om direct-play van de videostream 100% af te dwingen hoor:

[Afbeelding]

>:)
I know, maar ik heb een paar gebruikers die middels hun (stokoude) Chromecast Plex gebruiken. :( Dus ik kan helaas nooit de 100% scoren, ben ik bang. Vandaar dat ik ook aan het stoeien ben om QS aan de praat te krijgen. :+

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2023 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
Never mind, de usb mod werkt wel met de ds423+ : https://github.com/bb-qq/r8152/issues/314

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Overigens zijn USB NICs niet zaligmakend. De 2.5Gb NICs via USB halen dat vaak maar een kant op, in de praktijk stellen die dingen redelijk teleur wel. Mede doordat er USB tussen zit, denk ik dan. Daar zijn genoeg reviews over te vinden, zowel op Google als YouTube bijvoorbeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door CH4OS op 08-08-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwabber
@CH4OS Ik verwacht er ook zeker geen wonderen van, maar het zou wel een leuke toevoeging zijn.
In dat geval zou ik met de twee ingebouwde NICs een bond kunnen maken naar mijn netwerk en met de USB nic een directe lijn naar mijn ESXI machine :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:48
Een QNAP TS-262/462 zou ook prima moeten werken. Is het lichtere broertje van de 264/464.

1x 2.5 Gbit in plaats van 2x.

2 GB Ram in plaats van 4 of 8, maar het is gewoon uitbreidbaar naar 16 (of 32, het ligt er aan wie je het vraagt en let er op dat alleen de 4-bays zijn uit te breiden. De 2 bay 262 is er alleen met 4GB (niet uitbreidbaar) terwijl de 4 bay 462 er met 4 GB (€500, niet uitbreidbaar) of 2 GB (€ 400, wel uitbreidbaar).

- dual core in plaats van Quad core, maar er zit dezelfde gpu in, dus transcoding gaat even snel.

De cpu is overigens een stuk nieuwer dan die van de 423+.

Hij is single core 30% sneller en multicore 20% langzamer:
https://www.cpubenchmark....25-vs-Intel-Celeron-N4505

Mogelijk kan hij zelfs beter decoden/encoden omdat hij een nieuwere generatie gpu heeft, maar daar is nog erg weinig over te vinden).

uitvoering: QNAP TS-462, 2GB ram

Nog geen € 400.

Daarvoor heb je dan 4 bays, 2x nvme m2-sloten voor SSD’s, 1x 2.5 Gbit, 1 uitbreidingsslot voor bv 10 Gbit.

• gwabber
@White Feather ziet er heel goed uit! en de prijs is ook heel aantrekkelijk. Hij gaat in ieder geval op mijn optie lijstje!
Pagina: 1