Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-06 14:50
Situatie:
Vriendin en ik hebben samen een nieuw huis gekocht en krijgen per oktober ook de sleutel. Zo rond die tijd gaat ook ons samenleveringscontract in (we doen dit bij dezelfde notaris rond de datum van akte van leveringen dus begin oktober, eerste afspraak om dit te bespreken staat voor eind augustus). Wij zijn tot op heden geen toeslag en ook geen financieel partners.

Op dit moment geven we al behoorlijk wat geld uit aan nieuwe meubels, bouwmaterialen etc. Om dit een beetje inzichtelijk te houden storten wij steeds beiden eenzelfde bedrag op een aparte rekening die enkel op mijn naam staat en die alleen hiervoor gebruikt wordt. (We hebben al een gezamenlijke rekening voor boodschappen en van de Rabobank mag ik geen tweede gezamenlijke rekening).

Mijn vriendin krijgt van haar vader een eenmalige schenking van € 28.947 (maximale belastingvrije bedrag). Van dit bedrag willen we ongeveer 20.000 gebruiken om weer uit te geven aan inboedel, verbouwen, materialen. Het is dus het idee dat we beiden 20.000 euro storten op deze rekening die op mijn naam staat en hiervan de betalingen doen.

Liever wil ik geen problemen met de belastingdienst en vraag me dan ook af of deze manier van werken is toegestaan. Het zou namelijk zonder de uitgaven te beschouwen zomaar kunnen lijken of mijn vriendin zomaar even 20.000 euro naar mij overmaakt.

Iemand een idee hoe dit werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 13:19

Nutral

gamer/hardware freak

Bedragen op een rekening zijn niet automatisch een "eigendom" Dus dat zal niet zo snel lopen.

Dus als jij iets betaald en je vriendin heeft geld over gemaakt naar jouw rekening. kan je vriendin nog steeds eigenaar zijn van dat meubel.

Als je het echt waterdicht wilt hebben kun je een lijstje opstellen welke meubels eigendom zijn van je vriendin. ik denk niet dat de belastingdienst hier een probleem over gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Let er overigens op dat de schenking die jij noemt specifiek is voor een eigen woning, hier valt aankoop, onderhoud onder, inboedel volgens mij niet:
https://www.belastingdien...ag-belastingvrij-schenken

nvm, je mag eventueel ook zelf het doel kiezen. Goed verhaal belastingdienst 8)7

[q]De ontvanger van de schenking moet aangifte schenkbelasting doen. Dat kan online op Mijn Belastingdienst.[q]
Ik weet niet of je ook aangifte moet doen als je binnen de vrijstelling valt, even checken voor de zekerheid.

Verder wat Nutral zegt, als jullie aantoonbaar kunnen maken wat de situatie is zal het allemaal wel mee vallen denk ik. Gewoon overal bonnetjes van bewaren en een excel overzicht maken met kosten en wie wat betaald heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Viper® op 08-08-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:54
Zoals @Nutral al terecht opmerkt, je hebt welliswaar het geld op je rekening staan, maar daar staat een vordering van jouw vriendin tegenover. Want het is op dit moment gewoon haar geld. Dus het netto vermogen voor jou is voor de belastingdienst nul.

Geven jullie samen 2000 euro uit aan meubulair, dan gaat er 2000 van de rekening. 1000 euro van jouw vermogen en 1000 euro van har vermogen en dus haar vordering.

Maar makkelijkste is een en/of rekening. Dat kan al vanaf zo'n 4 euro per maand en vaak krijg je nog extra korting als je al een betaalrekening hebt lopen bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
PROnline schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:13:
Zoals @Nutral al terecht opmerkt, je hebt welliswaar het geld op je rekening staan, maar daar staat een vordering van jouw vriendin tegenover. Want het is op dit moment gewoon haar geld. Dus het netto vermogen voor jou is voor de belastingdienst nul.

Geven jullie samen 2000 euro uit aan meubulair, dan gaat er 2000 van de rekening. 1000 euro van jouw vermogen en 1000 euro van har vermogen en dus haar vordering.

Maar makkelijkste is een en/of rekening. Dat kan al vanaf zo'n 4 euro per maand en vaak krijg je nog extra korting als je al een betaalrekening hebt lopen bij de bank.
Oke dank, helaas is bij de Rabobank maar 1 en/of rekening toegestaan en die hebben we al zoals ik schreef. Mijn vriendin heeft echter nog een rekening bij de ING, wellicht kunnen we er daar nog 1 openen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:43

servies

Veni Vidi Servici

Zorg dat het geld er 1 januari niet meer op staat en de belastingdienst zal er niet naar kraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:02
Dubbeldanger schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:27:
[...]

Oke dank, helaas is bij de Rabobank maar 1 en/of rekening toegestaan en die hebben we al zoals ik schreef. Mijn vriendin heeft echter nog een rekening bij de ING, wellicht kunnen we er daar nog 1 openen.
Ik denk dat je prima extra rekeningen kunt openen als je maar betaalt. Alles op alleen jouw naam is zeker geen plicht, daarbij is het geld dat op die rekening komt niet direct automatisch ook van jou, maar ontstaat er een vordering, maar dat is al uitgelegd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

servies schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:30:
Zorg dat het geld er 1 januari niet meer op staat en de belastingdienst zal er niet naar kraaien.
Want schenkingen tellen enkel als ze op 1 januari op je rekening staan 8)7

Laten we VRH en schenkingen niet met elkaar gaan verwarren.

Ik snap het probleem niet zo waarom dit niet op dezelfde en/of rekening kan. Lijken me uitgaven die desnoods makkelijk te onderscheiden zijn van de reguliere boodschappen etc. Maar goed, ik ben sowieso niet zo van de losse potjes als tegenhanger van een beetje discipline :p

[ Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 08-08-2023 12:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
fsfikke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

En belastingontduiking tevens ook niet aanmoedigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

fsfikke schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:39:
[...]

Dat doe ik ook niet maar het is natuurlijk zonde om extra belasting te moeten betalen of toeslagen mis te lopen omdat je 1 januari net iets teveel op de bank hebt staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

servies schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:54:
[...]

Dat doe ik ook niet maar het is natuurlijk zonde om extra belasting te moeten betalen of toeslagen mis te lopen omdat je 1 januari net iets teveel op de bank hebt staan...
het bewust net ervoor of erna doen is peildatumarbitrage en is strafbaar. 3 maanden voor/na 1 januari mag het wel.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
pennywiser schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Ik denk dat je prima extra rekeningen kunt openen als je maar betaalt. Alles op alleen jouw naam is zeker geen plicht, daarbij is het geld dat op die rekening komt niet direct automatisch ook van jou, maar ontstaat er een vordering, maar dat is al uitgelegd.
Kun je prima denken maar is helaas niet, ik heb aangegeven er best voor te willen betalen, maar ze doen het niet. Heeft denk ik te maken met het hele KYC verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 14:31
Als je samen woont en leeft, dan begrijpt de belastingdienst ook wel dat je samen kosten maakt. Daarnaast is er in dit geval geen sprake van een schenking maar een eerlijke verdeling van de kosten.

Ik zou 2 dingen doen:
- Goede omschrijving bij de overboeking
- Een overzicht maken in een spreadsheet van waar de kosten heen gaan

Het wordt sowieso snel 'vaag' wat een schenking is in het geval van samen wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:41

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Volgens mij maak je het onnodig moeilijk. Even uit het hoofd, want de laatste aangifte is al even geleden: als je aangifte IB doet met een fiscaal partner, en je zou boven de heffingsvrije voet uitkomen, dan mag je zelf naar eigen goeddunken het vermogen aan jou en je partner "toerekenen" (verdelen) om zo tot het meest gunstige resultaat te komen. Op wiens rekening het geld staat, interesseert de Belastingdienst echt niet.

Het is dus niet zo dat een bedrag van je vriendin op jouw rekening automatisch wordt gezien als schenking - men gaat ervan uit dat je daarvan aangifte schenkbelasting zou hebben gedaan.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40
Dubbeldanger schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:58:

Op dit moment geven we al behoorlijk wat geld uit aan nieuwe meubels, bouwmaterialen etc. Om dit een beetje inzichtelijk te houden storten wij steeds beiden eenzelfde bedrag op een aparte rekening die enkel op mijn naam staat en die alleen hiervoor gebruikt wordt. (We hebben al een gezamenlijke rekening voor boodschappen en van de Rabobank mag ik geen tweede gezamenlijke rekening).

Iemand een idee hoe dit werkt?
Is het niet verstandiger om die gezamenlijke rekening hiervoor te gebruiken ? Die staat toch op jullie beider naam ? Dat je vriendin die € 20k overmaakt op deze rekening en dat jullie deze gebruiken om de zaken aan te schaffen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 15:33
Out of the box:

Waarom moet dit allemaal via jouw rekening? Je kunt toch prima jouw 20k op jouw rekening laten staan en de 20k van je vriendin op haar rekening? Of alles via die ene en/of rekening?

Enige wat je dan moet doen is aan de achterkant bijhouden dat de facturen via een eerlijke verdeling van beide rekeningen worden afgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dubbeldanger schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Kun je prima denken maar is helaas niet, ik heb aangegeven er best voor te willen betalen, maar ze doen het niet. Heeft denk ik te maken met het hele KYC verhaal.
Ik zie nu inderdaad dat je al een gezamenlijke hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door pennywiser op 08-08-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
nextware schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:38:
[...]

Is het niet verstandiger om die gezamenlijke rekening hiervoor te gebruiken ? Die staat toch op jullie beider naam ? Dat je vriendin die € 20k overmaakt op deze rekening en dat jullie deze gebruiken om de zaken aan te schaffen ?
Helaas gebruiken we die al voor boodschappen etc. Als we dit er nog doorheen doen dan wordt het wel heel onoverzichtelijk wat nu voor dagelijkse kosten en wat nu voor het huis is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:50
Dubbeldanger schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

Helaas gebruiken we die al voor boodschappen etc. Als we dit er nog doorheen doen dan wordt het wel heel onoverzichtelijk wat nu voor dagelijkse kosten en wat nu voor het huis is.
Nou, wat maakt dat precies uit dan? Een euro voor je huis kost evenveel als een euro voor je boodschappen. Neem aan dat je prima een overzichtje kan bijhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Mr. Stom schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:38:
Out of the box:

Waarom moet dit allemaal via jouw rekening? Je kunt toch prima jouw 20k op jouw rekening laten staan en de 20k van je vriendin op haar rekening? Of alles via die ene en/of rekening?

Enige wat je dan moet doen is aan de achterkant bijhouden dat de facturen via een eerlijke verdeling van beide rekeningen worden afgeboekt.
Helemaal waar, maar precies wat je zegt, dan moeten we er een Excel naast gaan bijhouden. Terwijl het nu lekker makkelijk is, beiden hetzelfde bedrag storten en dan daar zaken van kopen. Zijn we straks klaar en staat er nog geld op, dan is het gewoon delen door 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
President schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:43:
[...]

Nou, wat maakt dat precies uit dan? Een euro voor je huis kost evenveel als een euro voor je boodschappen. Neem aan dat je prima een overzichtje kan bijhouden?
De kosten voor boodschappen verdelen we op dit moment nog niet 50/50 omdat in de huidige situatie ik alle verzekeringen en kosten van mijn huidige woning voor mijn rekening neem (terwijl we wel samen wonen) en dus mijn vriendin het grootste gedeelte van het boodschappengeld stort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:06
[...]

Zou gewoon een extra (gezamenlijke) rekening aanmaken, kost geen drol...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
danslo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Lijkt mij ook het handigst. Kun je die straks ook mooi gebruiken om alle vaste lasten van te betalen/samen te sparen en dan hou je de bestaande boodschappenrekening voor 't overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:50
Dubbeldanger schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

De kosten voor boodschappen verdelen we op dit moment nog niet 50/50 omdat in de huidige situatie ik alle verzekeringen en kosten van mijn huidige woning voor mijn rekening neem (terwijl we wel samen wonen) en dus mijn vriendin het grootste gedeelte van het boodschappengeld stort.
Je gaat straks samenwonen, trouwen en kinderen krijgen.

Dat je tegenwoordig op huwelijkse voorwaarden trouwt begrijp ik, maar het gaat nu om kleingeld waar je eventueel geen gelijke verdeling in krijgt.... Ik houd ook van uitgaven goed bijhouden hoor, maar toen ik een huis ging kopen ben ik daar even een paar maanden mee gestopt omdat er toch steeds weer allerlei tientjes hier of daar moeten worden uitgegeven aan weer iets voor het huis of 'reguliere boodschap'.

Ik zou dan ook geen geld op MIJN rekening gestort willen krijgen door de ouders van mijn vriendin, gewoon vanwege het feit dat ze het dna dus aan mij overmaken en niet aan mijn vriendin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
President schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Je gaat straks samenwonen, trouwen en kinderen krijgen.

Dat je tegenwoordig op huwelijkse voorwaarden trouwt begrijp ik, maar het gaat nu om kleingeld waar je eventueel geen gelijke verdeling in krijgt.... Ik houd ook van uitgaven goed bijhouden hoor, maar toen ik een huis ging kopen ben ik daar even een paar maanden mee gestopt omdat er toch steeds weer allerlei tientjes hier of daar moeten worden uitgegeven aan weer iets voor het huis of 'reguliere boodschap'.

Ik zou dan ook geen geld op MIJN rekening gestort willen krijgen door de ouders van mijn vriendin, gewoon vanwege het feit dat ze het dna dus aan mij overmaken en niet aan mijn vriendin...
Kinderen ga ik niet krijgen. 40.000 euro is geen kleingeld en mijn vriendin zet het geld op mijn rekening niet haar ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
danslo schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:45:
[...]

Ja lijkt mij ook, dus even kijken of dit bij de ING nog kan, want zoals reeds geschreven kan ik geen extra gezamenlijke rekening openen bij de Rabobank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

de Peer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:00:
[...]

het bewust net ervoor of erna doen is peildatumarbitrage en is strafbaar. 3 maanden voor/na 1 januari mag het wel.
Als ik 10 december €50000 in de staatsloterij win (waar dus kansspelbelasting over is betaald) en dat besteed ik daarna aan een nieuwe auto die ik 25 december betaal zodat het er het volgende jaar niet meer op staat wat is daar dan strafbaar aan?
Peildatum arbitrage gaat hier niet voor op, dat is meer voor het verschuiven van vermogen binnen box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

servies schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:24:
[...]

Als ik 10 december €50000 in de staatsloterij win (waar dus kansspelbelasting over is betaald) en dat besteed ik daarna aan een nieuwe auto die ik 25 december betaal zodat het er het volgende jaar niet meer op staat wat is daar dan strafbaar aan?
daar hoeft niets strafbaars aan te zijn, het gaat om de intentie.
Peildatum arbitrage gaat hier niet voor op, dat is meer voor het verschuiven van vermogen binnen box 3.
Dat is toch waar het hier om gaat? En er werd geadviseerd om vooral actie te ondernemen zodat het saldo op 1 januari lager is. Dan ben je dus al bewust bezig om belasting te ontduiken.

Ik verzin het niet...

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-06 17:01
@Dubbeldanger
Dus omdat jullie een simpel stukje administratie niet willen bijhouden, ga je nu heel erg moeilijk doen?
Laat je vriendin gewoon een paar dure zaken kopen en hou dat netjes bij in een exceldocument.
Sowieso handig om dat te doen bij een verbouwing/verhuizing.
En anders lekker de boodschappen rekening gebruiken. Die boodschappen zijn gemakkelijk eruit te filteren, zijn meestal maar een beperkt aantal winkels.

[ Voor 21% gewijzigd door chrisborst op 08-08-2023 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Gewoon niet gaan oppotten (gezamenlijk) op een niet gezamenlijke rekening. Grote uitgave: ieder doet een 50% overschrijving naar de gezamenlijke rekening en je betaalt van de gezamenlijke rekening. Dat deden wij vroeger. Dan is het allemaal traceerbaar. Ieder maakt 900 euro over en er wordt iets van 1800 gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldanger
Extra gezamenlijke rekening is geregeld. We hebben er nu dus een bij de Rabobank die we al hadden voor de boodschappen en nu een tweede bij ING voor puur alleen de uitgaven van het nieuwe huis die we nadien opheffen. Huis is 50/50 dus we storten op deze rekening steeds beiden eenzelfde bedrag waar we uitgaven van doen. Op deze manier hoéven we niet continu bedragen over te maken en ook geen "simpel stukje administratie bij te houden". Tijd die we liever besteden aan klussen. Van de tweede gezamenlijke rekening bewaren we de afschriften en zo hebben we een prima administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:22

TheDudez

Usenet stofzuiger!

[...]

Je kan een potje bij de meeste banken een potje aanmaken om het overzichtelijk te houden.

Dan doe je 1 pot voor inrichting. (spaarrekening)
2 de pot voor iets anders.

En dan als je dan iets koopt zoals een Bank dan maak je dat even over naar je hoofd rekening.

Usenet handleidingen

Pagina: 1