Zware wasbak aan de wand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Mijn vraag:
Ik ben bezig om mijn badkamer te renoveren. Hiervoor hebben we een natuurstenen travetin wasbak gekocht en daaronder hebben we een eiken badmeubel laten maken.
Het idee is om het geheel aan de muur te maken. Dit zou volgens de verkoper ook gewoon kunnen, maar ik heb hier zelf vraagtekens bij. Dus ik kan wel wat advies gebruiken.

Wasbak: Onduidelijk, maar ik verwacht ergens tussen de 70 en 90 kg. De maat is 122x48x10 (zie foto)
Badmeubel: Volledig eiken. De meubelmaker zegt rond de 30 kg. De maat is 120x47x50.
Muur: bakstenen gemetselde muur. Andere kant van de muur is zichtbaar in de hal, dus ik kan niet zomeer aan de achterkant van de muur verankeren. De muur loopt helemaal van de begane grond door naar de zoldervloer (erg hoge hal ;) ).

De winkel die de wastafel verkocht zei dat ze dit normaal deden met twee dikke ronde stangen die ze in de muur chemisch verankeren. Het meubel zouden we daaronder moeten hangen met eign verankering aan de muur. Dus dat de wastafel niet steunt op het meubel.

Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lgYbLaS-ymm4qrygWMkcH1YZ_6I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TOF42jxujyeTbHqdPvQVrP9K.webp?f=user_large

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Beste antwoord (via VivaAtloni op 09-08-2023 12:49)

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:53
Over dwarskracht/afschuiving langs de muur hoef je je niet druk te maken. Eén M8 anker kan al meer dan 500kg opnemen als ik de technische documentatie van Wurth mag geloven. En wat betreft de bakstenen hoef je je hier ook niet druk om te maken.

Het meest kritische in deze situatie in inderdaad de hoogte zoals al gezegd. En aangezien de hoogte van de wasbak beperkt is zou ik er ook voor kiezen om het de wasbak op de meubel te leggen in plaats van andersom. Hierbij heeft het de voorkeur om de ankers zo hoog mogelijk te plaatsen.

Even een rekensommetje.

Wasbak (90kg), Meubel (30kg), Water/handdoeken/etc. (80kg). Heb je een totaal gewicht van 200kg.
Arm is 25cm (50cm / 2). Krijg je een moment van 0,50kNm.

Kies je ervoor om het meubel aan de wasbak te hangen en zitten de montagegaten in het midden dan dienen de ankers gezamenlijk een minimale uittrekwaarde van 10kN (0,50kNm / 0,05m) te hebben. Ofwel 1.000kg.

Kies je ervoor om de meubel op te hangen en de wasbak erop te leggen dan dienen de ankers gezamenlijk een minimale uitrekwaarde van 1,11kN (0,50kNm / 0,45m) te hebben. Ofwel 111kg. Hierbij ga ik er vanuit dat de montagegaten van het meubel op 5cm vanaf de bovenzijde zitten en dat het meubel aan de onderzijde ook afsteund tegen de muur.

Mijn tip, zorg gewoon voor 2 goede chemische ankers van een gerenommeerd merk en bevestig deze in de bovenhoek van het meubel. Heb je ook geen extra pootje nodig onder het meubel die in de weg zit bij het dweilen van de vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door 1107972 op 09-08-2023 17:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:51
Ik denk hoe beperkter de hoogte van het onderdeel wat je aan de muur monteert, hoe lomper de bevestiging moet zijn (want moment = kracht x arm). Ik zou hem dus zeker wel (mede) op het meubel laten rusten, dan kan je de hoogte van het meubel mooi gebruiken om de krachten te verdelen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Poeh, ik zou hem toch wel op het meubel laten rusten hoor. T liefst een combinatie van beide.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:55
ik zou em ook op het meubel laten rusten,

betreft het meubel: als die maar net boven de vloer zweeft, zou ik nog een verborgen steunpunt maken van het meubel naar de vloer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:17
The Prutsor schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:59:
ik zou em ook op het meubel laten rusten,

betreft het meubel: als die maar net boven de vloer zweeft, zou ik nog een verborgen steunpunt maken van het meubel naar de vloer.
Dit dus. Op de grond leunen is absoluut wenselijk in deze casus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Ja ik heb het in mijn post staan, maar ik deed wel de aanname dat het meubel op de grond zou staan natuurlijk. Al dan niet met extra poten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:03

Felyrion

goodgoan!

Waarom geen hoekprofielen die je achter het meubel wegwerkt?

edit: verkeerde term misschien... ik dacht aan een omgekeerde L vormige buis of stang die dus aan de wand gemonteerd wordt waarop de wasbak rust. Als de meubelmaker daar rekening mee kan houden kan dit misschien wel weggewerkt worden achter het meubel. Tenzij het een open meubel is natuurlijk.

iets dergelijks: https://www.eikenvakman.n...m-set-45x20-cm-zwart.html

[ Voor 83% gewijzigd door Felyrion op 08-08-2023 11:34 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
120kg klinkt als heel wat maar stelt natuurlijk niet zoveel voor. Een bakstenen muur kan dit met gemak dragen.

Simpele Fisher 10x50 pluggen kunnen 120kg/st dragen in baksteen. Zet je kast vast met 4 stuks, wasbak erop en je zit gebakken. Kun je er ook zelf nog opzitten zonder je zorgen te maken.

https://www.techniekwebsh...nkeringsdiepte-50-mm.html

[ Voor 35% gewijzigd door Sethro op 08-08-2023 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:26

Fanta

FordPerformance™️

Offtopic en wellicht overbodig: lees je goed in over het onderhoud van dit materiaal. Je zal niet de eerste zijn die met de verkeerde middelen aan de slag gaat, met alle ellende van dien.

Ontopic: ik sluit me aan bij @Sethro. Maak je niet teveel zorgen, als je de juiste combinatie bout/plug gebruikt kan de muur dit makkelijk dragen.

[ Voor 28% gewijzigd door Fanta op 08-08-2023 11:42 ]

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:36:
90kg klinkt als heel wat maar stelt natuurlijk niet zoveel voor. Een bakstenen muur kan dit met gemak dragen.

Simpele Fisher 10x50 pluggen kunnen 120kg/st dragen in baksteen. Zet je kast vast met 4 stuks, wasbak erop en je zit gebakken.

Ja, maar je gebruikt je wastafel ook hé. Je leunt er soms op, maakt hem schoon, loopt er tegenaan, vult een emmer water onder de kraan, zet je vriendin er bovenop :+ ..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Koekstra schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Ja, maar je gebruikt je wastafel ook hé. Je leunt er soms op, maakt hem schoon, loopt er tegenaan, vult een emmer water onder de kraan, zet je vriendin er bovenop :+ ..
Dan gebruik je chemische ankers. Dan kun je er zelf, met je vriendin en de buurvrouw nog op klauteren.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

120kg klinkt als heel wat maar stelt natuurlijk niet zoveel voor. Een bakstenen muur kan dit met gemak dragen.

Simpele Fisher 10x50 pluggen kunnen 120kg/st dragen in baksteen. Zet je kast vast met 4 stuks, wasbak erop en je zit gebakken. Kun je er ook zelf nog opzitten zonder je zorgen te maken.

In baksteen maar 70kg/st en beton 170kg en snelbouw (wat meestal langs de binnenkant word gebruikt) 43kg.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Damic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

In baksteen maar 70kg/st en beton 170kg en snelbouw (wat meestal langs de binnenkant word gebruikt) 43kg.
De bijbehorende documentatie gelezen? Daar staat duidelijk 1,2kN of 120kg in baksteen. En dat is dan de meest ongunstigste belasting. Deze belasting staat er haaks op en zal dus flink meer zijn dan die 120kg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
Koekstra schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

Dat is prima toch, 4x 120kg= 480 kg. Minus meubel van 120kg heb je nog 360kg speling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het helpt al heel erg veel door de achterkant op de vloer te laten leunen. Dan is de voorkant zwevend, maar de achterkant, vooral uit het zicht wel vloerstaand wat heel veel kracht van de bevestiging doet verminderen. Neemt niet weg dat je nog steeds zeer goede verankering moet gebruiken, maar geeft je een grote buffer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:20
Hou ook rekening met als iemand leunt of steunt op het meubel, dus niet alleen met het gewicht van het meubel en wastafel rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Ik weeg 80 kg en toch trek ik met een koevoet zo'n plug er makkelijk uit.
Alles heeft te maken met kracht x hefboom en beiden zijn hier wel fors.
VivaAtloni schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:49:
De winkel die de wastafel verkocht zei dat ze dit normaal deden met twee dikke ronde stangen die ze in de muur chemisch verankeren. Het meubel zouden we daaronder moeten hangen met eign verankering aan de muur. Dus dat de wastafel niet steunt op het meubel.

Wat denken jullie?
Het los monteren heeft als nadeel dat je wasbak dus ook niet ondersteund wordt door het meubel. Het meubel heeft een veel kleinere hefboom (zit vlak tegen de muur over een langere lengte) en zal veel minder snel loskomen dan de lagere wastafel die een veel grotere hefboom kan creëren.

Maar ook niet onbelangrijk is de staat/kwaliteit van de muur. Op een gegeven moment gaat de muur stuk en komt een chemisch anker of plug in z'n totaliteit eruit. Bij een betegelde muur komen de tegels er dan mee af. (En verkijk je niet op hoe diep een anker de muur in gaat. Zit er 3-4 cm stuc op je muur omdat er toevallig een kuil op die plek in de muur zit en dan nog een tegel + lijm erop van een cm, dan zit een plug van 50mm nog nauwelijks in de muur.

Als je echt geen gedonder wilt (en je bent toch al allemaal maatwerk aan het maken) dan zet je gewoon een steunframe in de muur met de bevestiging. Paar kokerbalkjes of profieltjes aan elkaar gelast waar de bevestiging van je wastafel ook aan zit vastgelast. Qua materiaalkosten is het nauwelijks meer dan alles wat je nodig hebt voor een chemisch anker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02-06 22:19
Goede adviezen en tips!
Het is me in ieder geval duidelijk dat de wastafel gewoon op de eiken kast moet rusten.
Nu is de vraag hoe de bevestiging is van het eiken kast wordt aangeboden. De bakstenen zijn volgens mij 10cm, dus ik kan nog wel wat langere pluggen kopen of chemisch verankeren.
Ik neem aan de kast wordt vastgezet met bv 4 bevestigingspluggen naast elkaar en dan zo hoog mogelijk. Als ik ook nog bevestiging maak op een lager punt van de kast dan heeft dit volgens mij niet zoveel zin toch?

Maakt het nog veel uit of ik in de voeg of de baksteen veranker?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03-06 15:12

Spinez0r

At your service.

VivaAtloni schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:00:
Goede adviezen en tips!
Het is me in ieder geval duidelijk dat de wastafel gewoon op de eiken kast moet rusten.
Nu is de vraag hoe de bevestiging is van het eiken kast wordt aangeboden. De bakstenen zijn volgens mij 10cm, dus ik kan nog wel wat langere pluggen kopen of chemisch verankeren.
Ik neem aan de kast wordt vastgezet met bv 4 bevestigingspluggen naast elkaar en dan zo hoog mogelijk. Als ik ook nog bevestiging maak op een lager punt van de kast dan heeft dit volgens mij niet zoveel zin toch?

Ik zou sowieso in een volle baksteen verankeren, dan kan hij de (trek)krachten verdelen over de gehele steen.
Het zwakste onderdeel van een bakstenen muur is de voeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 10:32
Meubelmaker houd het beste rekening met het gewicht van de bak. Dan kun je met zo'n metalen driehoek profiel op twee of drie punten vastzetten in de muur. Zal dan voor Fisher pluggen gaan, of inderdaad mortel/chemische verankering. Heb hier jaren van die zware hangende TV/boekenkasten gehad. Zat waarschijnlijk een 200 kilo aan spul in, aan twee haakjes met zo'n Fisher plug erachter. Uiteindelijk zijn de kasten zelf gaan doorhangen van het gewicht, dus daarom vervangen maar die haken gebeurd niks mee. Eén zo'n Fisher haak kun je waarschijnlijk wel een auto aan hangen, zolang de kracht maar recht op de haak komt.

Het gewicht hangt voornamelijk, er trekt eigenlijk niks aan de pluggen als de kast stijf aan de muur hangt. Voor het gevoel vastzetten met mortel, maar echt nodig is het waarschijnlijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-06 10:32
VivaAtloni schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:00:
Goede adviezen en tips!

In de baksteen. De voeg trek je er zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:49

Pizzalucht

Snotneus.

Mijn natuurstenen wasbak leunt wel op het meubel maar ik heb voor de zekerheid aan de onderkant van het meubel wat ijzeren profielen geplaatst (lange plankdragers), omdat ik niet helmaal vertrouwde op alleen de bevestiging van het meubel. Hierdoor hangt hij aan de muur maar ligt ook op de dragers.

[ Voor 11% gewijzigd door Pizzalucht op 08-08-2023 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Ik neem aan de je ook nagedacht heb over de sifon. Als die wasbak speciale bevestigings ogen heeft waar je zware chemische ankers kan zetten dan zal dat vast wel zwevend te monteren zijn boven het meubel. Maar waarom zou je dat uberhaupt willen, je ziet dan die lelijke sifon meestal.

Gewoon met goede fisher pluggen die kast vastzetten in de volle baksteen, gaat nergens heen, daar die wasbak bovenop kitten en klaar is kees.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:53
Over dwarskracht/afschuiving langs de muur hoef je je niet druk te maken. Eén M8 anker kan al meer dan 500kg opnemen als ik de technische documentatie van Wurth mag geloven. En wat betreft de bakstenen hoef je je hier ook niet druk om te maken.

Het meest kritische in deze situatie in inderdaad de hoogte zoals al gezegd. En aangezien de hoogte van de wasbak beperkt is zou ik er ook voor kiezen om het de wasbak op de meubel te leggen in plaats van andersom. Hierbij heeft het de voorkeur om de ankers zo hoog mogelijk te plaatsen.

Even een rekensommetje.

Wasbak (90kg), Meubel (30kg), Water/handdoeken/etc. (80kg). Heb je een totaal gewicht van 200kg.
Arm is 25cm (50cm / 2). Krijg je een moment van 0,50kNm.

Kies je ervoor om het meubel aan de wasbak te hangen en zitten de montagegaten in het midden dan dienen de ankers gezamenlijk een minimale uittrekwaarde van 10kN (0,50kNm / 0,05m) te hebben. Ofwel 1.000kg.

Kies je ervoor om de meubel op te hangen en de wasbak erop te leggen dan dienen de ankers gezamenlijk een minimale uitrekwaarde van 1,11kN (0,50kNm / 0,45m) te hebben. Ofwel 111kg. Hierbij ga ik er vanuit dat de montagegaten van het meubel op 5cm vanaf de bovenzijde zitten en dat het meubel aan de onderzijde ook afsteund tegen de muur.

Mijn tip, zorg gewoon voor 2 goede chemische ankers van een gerenommeerd merk en bevestig deze in de bovenhoek van het meubel. Heb je ook geen extra pootje nodig onder het meubel die in de weg zit bij het dweilen van de vloer.

[ Voor 9% gewijzigd door 1107972 op 09-08-2023 17:43 ]

Pagina: 1