Acties:
  • +6 Henk 'm!

• S_Nouwens
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 27-02 08:28
Wat doet men op een regenachtige weekend dag? Het sluipverbruik van je huis in kaart brengen natuurlijk. Hier een samenvatting van de resultaten van afgelopen weekend:

Naar mijn idee gebruiken wij (twee volwassenen) niet veel stroom, ongeveer 1200 kWh per jaar. Nu was een recente vakantie natuurlijk het uitgelezen moment om eens een mooie meeting van het sluipverbruik te maken d.m.v. de Raspberry PI die de P1 poort uitleest. Hieruit blijkt, het gemiddelde sluipverbruik over een week of twee 1.5 kWh per dag is. Dit is gemeten met een buiten temperatuur tussen de 25 en 30 graden. Dit sluipverbruik is equivalent aan 45 kWh per maand of een gemiddeld vermogen van 62,5W. Nu is dit bijna de helft van ons totale verbruik, dat had ik persoonlijk niet verwacht.

Hierna ben ik met een vermogensmeter alles afgegaan wat maar stroom kon verbruiken in huis:

Drinkfontein kat5,5W
TV stand-by0,4W
Robot stofzuiger2,3W
Quooker12W
Afzuiging badkamer4,2W
Cv-ketel stand-by1,4W
Wasmachine stand-by0,3W
Vriezer (op -22 graden)12,7W
Router + glasvezel doosje6,6W
Raspberry pi2,6W
Deurbel0,9W
Totaal gemeten48,9W
Ontbrekend13,6W

Het verbruik van de Quooker en vriezer zijn een gemiddeld vermogen die bepaald zijn d.m.v. een duurmeting. Ik heb een totaal van 48,9W weten te achterhalen. Er ontbreekt dus nog ergens 13,6W. Dit schrijf ik toe aan de zaken die ik niet kon meten: de koelkast, stand-by combimagnetron, stand-by fornuis, stand-by capacitieve sensor aanrecht verlichting. Mijn vermoeden is dat hiermee het missende verbruik wordt verklaard.

En wat moet ik met deze informatie? Ik denk niet zo veel. Heb vanochtend na het meten van de vriezer temperatuur hem wat lager gezet om op -18 graden uit te komen. Maar ik zie verder niet een makkelijk doelwit om het verbruik naar beneden te schroeven. Ik had nog wat isolatie folie liggen en dat om de Quooker gewikkeld, natuurlijk zonder (meetbaar) effect want dat ding is al een vacuüm geïsoleerde tank. Wat mij verder nog opviel is de drinkfontein van de kat (9% van het sluipverbruik en 4% van ons totaal verbruik). Een nieuwe aanschaffen die (wellicht) 2W minder verbruikt zet daarentegen geen zoden aan de dijk.

Uiteindelijk was het dus vooral een leuk tijdverdrijf en toch ook wel verhelderen. Het gezegde luid immers: meten is weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:09

de Peer

under peer review

heel netjes. Lekker zo houden.

heb je geen koelkast?

overigens kun je een vriezer zo niet meten. die gaat met periodes aan/uit dus eigenlijk moet je die bijvoorbeeld over (minimaal) een uur of 6 (liever 24) meten en dan het gemiddelde vermogen uitrekenen.

maargoed de uitkomst gaat toch zijn dat er verder weinig te besparen valt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:53

D4NG3R

kiwi

:)

Het is inderdaad leuk tijdverdrijf om de boel in kaart te brengen, maar ik ben er bang voor dat je hier helaas weinig (meer) mee kan.

Ik doe de aanname dat je geen van die apparaten echt aan- of uit wil zetten. Je huidige sluipverbruik is ook verre van excessief te noemen, zeker gezien je her en der wat (luxere) gadgets aangesloten hebt. :)

Iets wat je zou kunnen overwegen is om die Quooker 's nachts uit te schakelen d.m.v. een tijdschakelaar, hier thuis heb ik de keukenboiler inmiddels van 12 tot 7 uit staan, als ik na 12 al warm water wil hebben dan heb ik zat aan de paar liter welke er reeds in zit. Maar ook dat zal echt geen gigantische besparing zijn op jaarbasis.

[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 08-08-2023 09:55 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Nouwens
de Peer schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:54:
heel netjes. Lekker zo houden.

heb je geen koelkast?

overigens kun je een vriezer zo niet meten. die gaat met periodes aan/uit dus eigenlijk moet je die bijvoorbeeld over (minimaal) een uur of 6 (liever 24) meten en dan het gemiddelde vermogen uitrekenen.

maargoed de uitkomst gaat toch zijn dat er verder weinig te besparen valt.
Is een inbouw koelkast en kan niet makkelijk bij de aansluiting. Dit verklaard volgens mij 90% van het ontbrekende verbruik. Voor de vriezer is een gemiddeld vermogen gemeten over een periode (2 dagen). Het zelfde geld voor de Quooker (ongeveer 12 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:54:
Het is inderdaad leuk tijdverdrijf om de boel in kaart te brengen, maar ik ben er bang voor dat je hier helaas weinig (meer) mee kan.

Ik doe de aanname dat je geen van die apparaten echt aan- of uit wil zetten. Je huidige sluipverbruik is ook verre van excessief te noemen, zeker gezien je her en der wat (luxere) gadgets aangesloten hebt. :)

Iets wat je zou kunnen overwegen is om die Quooker 's nachts uit te schakelen d.m.v. een tijdschakelaar, hier thuis heb ik de keukenboiler inmiddels van 12 tot 7 uit staan, als ik na 12 al warm water wil hebben dan heb ik zat aan de paar liter welke er reeds in zit. Maar ook dat zal echt geen gigantische besparing zijn op jaarbasis.
Het doel is ook meer het bewust zijn van het huidige verbruik i.p.v. het drastisch verminderen van de energierekening.

De Quooker uitzetten in de nacht is nog wel een interessant punt. De winst die je hiermee zou behalen is dat je minder warmte verliest naar mate je het water in de Quooker kouder wordt. Maar gezien de Quooker erg goed geïsoleerd is verwacht je maar een kleine verlaging in de temperatuur.

Een simpel rekenvoorbeeld: De Quooker is 7 liter op 106 graden (aldus de website). Ervan uitgaande dat het water 100% van de energie opslaat in de Quooker betekent dit ongeveer 2.5 MJ aan warmte-energie t.o.v. kamertemperatuur (20 graden). Ik heb 12W nodig om de Quooker op temperatuur te houden, dus verlies ook 12W aan warmte (bij 106 graden). Als ik mijn Quooker 6 uur lang uit zet met de aanname dat ik 12W blijf verliezen, dan verlies ik ongeveer 0.25MJ. Dit resulteert in een watertemperatuur van 97 graden na 6 uur. Relatief t.o.v. de kamertemperatuur verwacht ik dat ik 10% minder warmte verlies wanneer ik 97 graden bereik. Maar dat is pas aan het eind van de 6 uur. Dus mijn schatting is dat ik 5% minder energie verlies wanneer ik de Quooker 6 uur lang uit zet i.p.v. hem de hele nacht aan laat staan. Dit zou een nieuw gemiddeld verbruik van 11.4W opleveren. Ben bang dat de tijdklok meer verbruikt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hey, het verbruik (inclusief verbruik van het klokje) ging hier net genoeg om laag om de aanschafprijs van het klokje er binnen een jaar weer uit te hebben.

Alle beetjes helpen, al was dat meer een probeersel / 'voor de lol' dan wat anders. :+ _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:40
Heb je nog lampen met transformatoren en/of dimmers?

Zit zelf hier met 0,15KwH sluipverbruik, ben nu wel nieuwsgierig waar dit in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Jemig, kom ik aan met +- 250w/h sluipverbruik. Hebben iets van 2500 kwatt per jaar aan sluip. Heel veel slimme verlichting, domotica, en andere apparatuur (nas, camera's, etc) wat 24/7 draait. Schrok er wel van, maar kan er ook niet heel veel aan veranderen zonder in te leveren op comfort/veiligheid.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
DVX73 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:05:
Heb je nog lampen met transformatoren en/of dimmers?

Zit zelf hier met 0,15KwH sluipverbruik, ben nu wel nieuwsgierig waar dit in zit.
Aanrecht verlichting (spotjes) zijn laagspanning en gaan aan middels een capacitieve sensor. Kan niet makkelijk bij het stopcontact waar de adapter zit. Vermoed dat dit een kleine contributie is in het ontbrekende vermogen.

Verder zitten er dimmers in de schakelaars voor een aantal lampen, maar ik ben in de veronderstelling dat het dimcircuit in z'n schakelaar spanningsvrij is wanneer de lamp uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:54:

Je opmerking heeft me toch geïntrigeerd. Gezien het een trage werkdag is dacht ik, laat ik de scenarios simuleren. Zie bijgevoegd een gesimuleerde week aan Quooker gebruik als deze altijd aan staat, 6 uur uit, en 12 uur uit per dag. Ik heb bijgevoegd een figuur met de Quooker temperatuur over tijd. Ik heb de temperatuur geregeld met een bang-bang regelaar tussen de 105 en 106 graden wanneer de Quooker aanstaat. Het opwarm vermogen is 2200 W zoals in de specificaties staat. Rechts naast de temperatuur is het cumulatieve energie verbruik. Je ziet dat de Quooker uitzetten inderdaad bespaard, maar niet heel veel.

Het resultaat: 1% besparing wanneer ik hem 6 uur per dag uit zet. 5% besparing wanneer ik hem 12 uur per dag uit zet. En natuurlijk 100% besparing als ik hem 24 uur per dag uit zet ;) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqSc8IFUKKyh8r50K2YMwJud-RE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UfzGkHf6yBQMcFhxUTGZ5Q9v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Hoe warmer het water, hoe groter het verschil met de omgeving, hoe meer je dus verliest. 6u lang constant op temperatuur houden vs 6u lang niks doen, en dan 1x weer terug brengen op temperatuur kan toch niet maar 1% zjin?

Het scheelde hier iig iets meer dan 5 euro op jaarbasis, (gebaseerd op het gemiddelde over een week) alsnog een fluit in het totaalplaatje - maar vond het verschil vermakelijk genoeg om de timer er achter te laten zitten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TijntjeB
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-06 16:03
D4NG3R schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:01:
Hoe warmer het water, hoe groter het verschil met de omgeving, hoe meer je dus verliest. 6u lang constant op temperatuur houden vs 6u lang niks doen, en dan 1x weer terug brengen op temperatuur kan toch niet maar 1% zjin?

Het scheelde hier iig iets meer dan 5 euro op jaarbasis, (gebaseerd op het gemiddelde over een week) alsnog een fluit in het totaalplaatje - maar vond het verschil vermakelijk genoeg om de timer er achter te laten zitten. :D
Interessante gegevens in dit topic, leuk om te lezen. Zelf een hoog sluipverbruik, dus misschien steek ik er nog wat van op. Maak wel gebruik van slimme stekkers, om op die manier te besparen.

Wat ik als kanttekening nog wil voegen bij bovenstaande besparing, je tijdschakelklok/timer zal ook stroom verbruiken.
Als ik daar een snelle google-zoekopdracht op loslaat is dat voor een mechanische plusminus 1 watt per uur en een elektronische zo'n 2 watt per uur.
24 watt is over een jaar ook ruim 8 kW, wat gelijk staat aan zo'n 2,50.
Je bespaart dus nog wel, maar slechts de helft van wat je verwacht. (bij een mechanische schakelklok, een elektronische eet je besparing dus ongeveer op.)

Had je de schakelklok al meegenomen in je besparing? Dan is dit uiteraard niet van toepassing.

Het verbruik van de slimme schakelaar meegenomen, heeft mij doen besluiten om de mechanische ventilatie niet te schakelen (op momenten dat er niemand thuis is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
Het voelt inderdaad tegenstrijdig, maar dit alles heeft te maken met de zeer goede isolatie van de Quooker.

Op 106 graden verlies ik 12W aan warmte en op 98 graden verlies ik 10.8W. De temperatuur verloopt nagenoeg lineair over de 6 uur, dus we kunnen stellen dat we het gemiddelde aan energie verliezen over de 6 uur (11.4W). Dit is dus 0.6W lager dan als we de boel op 106 graden hielden. Tijdens die 6 uur verliezen we dus 5% minder energie. Alleen er zitten 24 uur op een dag waar we net zo veel energie verliezen omdat we weer op 106 graden zitten. De totale winst over een dag is dan 1.25%.

Herhaal ik het trucje voor een 10L plint boiler op 60 graden met 18W stand-by energie verlies (bron: https://www.boiler-info.nl/extra/close-in/) haal ik 3% winst voor 6 uur uitzetten en 10% winst voor 12 uur uitzetten. Die twee procent is dan wel weer 0.4 kWh op maand basis omdat de plint boiler meer verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:34
Ik zat aan zo'n 0,8kWh/dag met alleen een koelkast (met vriezer), modem/router, bel en een paar lampen die aangaan met een sensor.

Nu ik thuis ben en oa een grote vrieskist erbij aan heb, verbruik ik 's nachts ongeveer 1 kWh.
(Overdag 2, met TV en laptop en wat klein spul.) Ik zit dus gemiddeld op zo'n 3kWh/dag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58
Mooi gedaan ja :)

Heb tijd terug ook zoiets onder elkaar gezet. Alleen hier is 4000-4500 kwh per jaar het verbruik. Gewoon veel technische snufjes. Een WTW unit altijd aan, en ook bv 3 Asus routers/mesh wifi apparaten, de NAS, en 3 IP cams, tuinverlichting, paar switches, modem, deurbel (8w), alarm, wat opladers enzo.

In de nacht 280-350w standby. Ik krijg t niet veel lager ook, achja, voorlopig met 18x415wp panelen en 7500 kwh opwek is t nog geen ramp. Over x jaar een grotere accu bouwen :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
PCJR schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:21:
Mooi gedaan ja :)

Heb tijd terug ook zoiets onder elkaar gezet. Alleen hier is 4000-4500 kwh per jaar het verbruik. Gewoon veel technische snufjes. Een WTW unit altijd aan, en ook bv 3 Asus routers/mesh wifi apparaten, de NAS, en 3 IP cams, tuinverlichting, paar switches, modem, deurbel (8w), alarm, wat opladers enzo.

In de nacht 280-350w standby. Ik krijg t niet veel lager ook, achja, voorlopig met 18x415wp panelen en 7500 kwh opwek is t nog geen ramp. Over x jaar een grotere accu bouwen :)
Met de apparatuur die je thuis hebt is dat een bijbehorend verbruik. Mijn mening in dit soort zaken is dat je iets aan het verbruik moet hebben. En waar ieder die grens ligt is natuurlijk persoonlijk.

Met jouw verbruik is een thuisbatterij met PV panelen snel interessant. Een half jaartje terug eens serieus gekeken naar een PV instalatie met de intentie om zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Alleen voor ons verbruik is dat eigenlijk niet de moeite waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:58
S_Nouwens schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Met de apparatuur die je thuis hebt is dat een bijbehorend verbruik. Mijn mening in dit soort zaken is dat je iets aan het verbruik moet hebben. En waar ieder die grens ligt is natuurlijk persoonlijk.

Met jouw verbruik is een thuisbatterij met PV panelen snel interessant. Een half jaartje terug eens serieus gekeken naar een PV instalatie met de intentie om zoveel mogelijk zelf te verbruiken. Alleen voor ons verbruik is dat eigenlijk niet de moeite waard.
Ik heb een zelfbouw 6kwh accu aan de hybrid pv inverter hangen, dat gebruik ik zo in de winters met dynamisch contract, dan stel ik in dat de accu volloopt in de goedkoopste uren in de nacht.

Komende maanden komt een wp en 2 aircos dus dan gaat het heel anders uitzien :) Over x jaar een 15kwh maken.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 16:24

Mavamaarten

Omdat het kan!

NeFoRcE schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:10:
Jemig, kom ik aan met +- 250w/h sluipverbruik. Hebben iets van 2500 kwatt per jaar aan sluip. Heel veel slimme verlichting, domotica, en andere apparatuur (nas, camera's, etc) wat 24/7 draait. Schrok er wel van, maar kan er ook niet heel veel aan veranderen zonder in te leveren op comfort/veiligheid.
Hier ook, helaas. Soms een dip naar 140 maar meestal rond de 160 - 180W als de koelkast en diepvriezer tegelijkertijd aan zijn. Om het sluipverbruik in toom te houden zijn de grote sluipverbruikers zoals mijn PC-schermen, TV en receiver al slim geschakeld met zigbee outlets maar het blijft echt rommelen in de marge.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb de afgelopen jaren ook in een Rpi op dezelfde manier m'n verbruik bijgehouden, en kom uit op ~1,8 kWh/dag. Wat op jaarbasis bijna 600kWh is. Aangezien we all electric zijn met een warmtepomp en zonnepanelen is mijn netto jaarverbruik ~6000kWh en 1000kWh direct verbruik en 3000kWh teruglevering
Zelfs wanneer we op vakantie gaan en ik alles behalve de 2 koelkasten en de meterkast (NAS + Rpi + modem + switchs) keihard uit zet in de meterkast kom ik nog uit op 1 kWh/dag ('s nachts, overdag zonnepanelen).
Die 600kWh zou dus een redelijke besparing kunnen zijn, maar daar zit op:
  • CV pompen
  • WTW ventilatie (~50W op laagste stand)
  • Wifi + switches
  • Stand-by tv + PS5 + receiver + Ziggo kastje + printer + robotstofzuiger + paar laders
Echt veel lager kan ik dus gewoon niet :/

Totaal energieverbruik inclusief koken en douchen is doorgaans 8 a 10kWh per dag.

Valt me eigenlijk mee hoe weinig verwarming per jaar is, relatief gezien (ongeveer de helft).

Maar nog steeds is een thuisbatterij niet interessant.
Ook omdat we nog 24ct/kWh betalen, en door de overheidsmaatregelen vorig jaar letterlijk geld toe kregen, en dit jaar een whopping €18/mnd betalen :')

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 08-08-2023 16:14 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darknessheartz
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17-03 19:44
@DropjesLover Je kunt uiteraard nog overwegen de pompen van je CV te vervangen voor zuinigere modellen, mits je dit uiteraard nog niet had gedaan. Zelfde geldt voor de WTW ventilatie motor.

En met die 1,8 kWh, daar bedoel je denk ik per dag mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23:34
S_Nouwens schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:31:
Toch is PV, en ook meer dan eigen verbruik, altijd nog wel de moeite waard.
OK, op het moment is de terugleververgoeding erg laag en is veel meer dan eigenverbruik niet zo interessant, maar zolang het salderen er nog is, is voor het eigen verbruik toch altijd nog zeer de moeite waard.
En dan zou ik alsnog meer pakken, omdat juist als het salderen eraf gaat er (zoals de plannen nu zijn) een redelijk TLV komt (voor 2 jaar), maar ook met het oog op de toekomst, waarschijnlijk ga je alleen maar meer stroom gebruiken dan minder.
Of zelfs bewust meer stroom en minder/geen gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:16
Ik heb bijna geen sluipverbruikers meer. Modem, router, pc, tv, mediabox zitten op 2 schakelbare contactdozen. Die gaan uit wanneer ik mijn woning verlaat en wanneer ik ga slapen.
Dan staat in feite alleen de koelkast/diepvries en een wekkerradio nog te verbruiken.
Voor mij geen geautomatiseerde lampen of zo, ik weet heel goed waar de lichtschakelaars zitten en buitenlampen heb ik niet, er is al lichtvervuiling genoeg.
Verder blokverwarming en ARKO.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:46

DropjesLover

Dit dus ->

darknessheartz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:56:
@DropjesLover Je kunt uiteraard nog overwegen de pompen van je CV te vervangen voor zuinigere modellen, mits je dit uiteraard nog niet had gedaan. Zelfde geldt voor de WTW ventilatie motor.

En met die 1,8 kWh, daar bedoel je denk ik per dag mee?
De hele CV installatie is, met de warmtepomp, 5 jaar oud.
De WTW is 1,5 jaar oud.
Denk niet dat daar veel te halen valt :P

1,8kWh/dag inderdaad.

Verder ook geen domotica, ik vind fysieke schakelaren hartstikke prima.
Overigens wil ik wel benadrukken dat het opwarmen en afkoelen doorgaans meer energie kost dan het rustig op temperatuur houden. Zowel je Qooker als je woning.

Bij ons duurt het een dag of 5 voordat de woning in de winter afgekoeld is tot 16 graden, en daarna weer 1,5 dag om op te warmen. Dus verwarming echt uit zetten heeft pas zin als we langer dan een week weg zijn. Nachtverlaging schiet je niks mee op aan energiebesparing.

[ Voor 32% gewijzigd door DropjesLover op 08-08-2023 16:18 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Nouwens
Truus01 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Toch is PV, en ook meer dan eigen verbruik, altijd nog wel de moeite waard.
OK, op het moment is de terugleververgoeding erg laag en is veel meer dan eigenverbruik niet zo interessant, maar zolang het salderen er nog is, is voor het eigen verbruik toch altijd nog zeer de moeite waard.
En dan zou ik alsnog meer pakken, omdat juist als het salderen eraf gaat er (zoals de plannen nu zijn) een redelijk TLV komt (voor 2 jaar), maar ook met het oog op de toekomst, waarschijnlijk ga je alleen maar meer stroom gebruiken dan minder.
Of zelfs bewust meer stroom en minder/geen gas.
Het kan natuurlijk zijn dat ik iets over het hoofd zie. Mijn intentie met zonnepanelen zou het focussen op eigenverbruik zijn. Persoonlijk zie ik terugleveren niet als een duurzame oplossing voor de toekomst gezien het grote verschil in zomer en winter opbrengsten.

Om in de winter iets significants te leveren om een warmte pomp te draaien resulteert in een forse overproductie in de lente, zomer, en herfst. Als ik me aan mijn principe voor eigenverbruik wil houden, zou dit betekenen dat ik voornamelijk het dagelijkse verbruik in en rond het huis moet compenseren. Maar nu praat ik over ongeveer 3kWh per dag. Voor zo weinig verbruik is het het eigenlijk niet waard om panelen te installeren. Maargoed, dit is mijn huidige situatie die natuurlijk nog kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sankao
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-05 22:04
Ik heb zelf ook een keer veel tijd gestoken in het achterhalen van het sluipverbruik, en ik heb nu alles sluitend. Ik weet precies waar het allemaal naartoe gaat. Maar de moeilijkste om te vinden waren:

- Op het lichtnet aangesloten rookmelders.
- Inbouw (KAKU) schakelaars.
- Omvormers.

9760Wp ZO(145°) @SE9K, 6480Wp ZW (235°), 2960Wp NO(50°) @SE7K-RWS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:16
Hoeveel aangevroren ijs heeft de vriezer? Regelmatig ontdooien zou ook besparen.
Pagina: 1