Spanningsbeveiliging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Hallo allen,

Afgelopen zondag was het erg lekker weer met flinke regenval, nu heeft iets buiten bij mij sluiting veroorzaakt waardoor de aardlek van die groep er uit lag. Dit is al eens een keer eerder gebeurt bij langdurige regenval.
Nu zit op die groep mijn tuin, buitenverlichting (voor en achter), garage, hal, gedeelte woonkamer en slaapkamers 1ste verdieping, best wel wat op één groep.
Mijn vermoeden gaat uit dat er iets in mijn achtertuin is wat sluiting maakt, dit zit allen op één grondkabel aangesloten die de garage inkomt en daar overloopt in een geaarde stekker die in een stopcontact zit. Rare constructie voor een grondkabel voor buiten, maargoed zo zat het al voordat ik de woning kocht.

Toen er sluiting was, was ik niet thuis, maar buiten dat de koelkast en vriezer dan ook uitvallen heb ik ook dieren zonder stroom die daarvan afhankelijk zijn (warmte). Ik moest dus ongepland een pokke stuk naar huis rijden terwijl dat niet gepland was (buren op vakantie).

Nu wil ik de garage, waar ook de tuin grondkabel vandaan loopt in de toekomst op een aparte groep zetten.
De grondkabel naar buiten met alle verdelers etc. worden in de toekomst vervangen als de tuin ook gedaan word. Voor nu wil ik het effe zo laten, het is ook nog maar twee keer gebeurt (vorige keer begin dit jaar).
Ik weet dat het die kabel is, want de vorige keer was ik wel thuis en sloeg die weer meteen door toen ik de schakelaar omhaalde en dat bleef die doen tot ik de grondkabel uit het stopcontact had gehaald.

Is er iets wat ik op die ene grondkabel kan aansluiten dat fungeert als een soort aardlek schakelaar? zodat niet de hele groep in mijn meterkast uitgaat. Ik zie wel eens van de overspanningsbeveiliging adapters, maar ik denk niet dat het hetgeen is wat ik zoek.

Heeft er iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:52
Kun je vanaf de garage bij de meterkast komen? Zo ja, dan is het een koud kunstje om de tuin en garage op een aparte groep(en) te zetten. Als je die groepen ook een eigen aardlek heeft, dan blijft de rest van het huis gewoon werken (behalve bij een botte kortsluiting die ook de hoofdzekering meeneemt, maar dat is bij huisinstallaties niet te voorkomen, en afgaande op jouw omschrijving zit het probleem nu in een aardlek en niet in een kortsluiting).
Zo nee, dan zou ik kijken hoe je dat dan toch voor elkaar kunt krijgen, bijvoorbeeld buitenom of via de kruipruimte.
Zoals het nu zit lijkt mij een beunoplossing.

Er valt vast wel iets te knutselen zodat je kabel naar de tuin wordt voorzien van een aardlekbeveiliging die gevoeliger is dan de 30 mA die nu (als het goed is) in de meterkast zit, maar dat is ook prutswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Je hebt dus een aardlek + groep in huis waar meerdere dingen op zitten waarbij de aardlek eruit slaat.

Een van die dingen is de garage. In de garage zit een stopcontact waar een stekker in zit met vanalles in de tuin.

Je hebt getest dat de aardlek er niet uit slaat als je de stekker van de tuinkabel eruit trekt, dus dat is de vermoedelijke oorzaak.

Je zoekt iets waarmee je de tuinkabel kan beveiligen zodat de aardlek in huis er niet uitslaat.

Normaliter doe je dit dmv selectiviteit, bijvoorbeeld een 300mA aardlek in de groepenkast en 30mA in de garage op de onderverdeler.

Dit kan nu echter niet omdat er:
- In je huis al een 30mA aardlek zit, en kleiner voor de tuinkabel niet praktisch is (al kan je ze vinden).
- in je huis niet klakkeloos een 300mA aardlek kan plaatsen, omdat er ook andere delen van je huis achter deze aardlek zitten, en eindgroepen wil je nooit op 300mA hebben in normale omstandigheden (levensgevaar).

Dus je moet eerst de garagekabel splitsen van de andere groepen. Deze dan beveiligen met 300mA.

Dan beveilig je in de garage de tuinkabel en andere gebruikers los af op 30mA zodat deze eruit slaat voor de 300mA.

Dus: in huis 300mA aardlek met garagekabel erop. In garage onderverdeler met 30mA aardlek voor de garage en 30mA aardlek voor de tuinkabel.

Als je de aardlekken gelijk wil combineren met overstroombeveiliging kun je alamats (aardlekautomaten) aanschaffen.

[ Voor 18% gewijzigd door _eLMo_ op 08-08-2023 10:27 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CJ_Latitude
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:12
Wil jij een PRCD stekker?

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=prcd

(disclaimer: nooit mee gewerkt, niet zeker of dit met de mA's goed gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:47
Je zou een prcd tussenstekker o.i.d. erbij knutselen… https://www.conrad.nl/nl/...c-zwart-ip55-1765329.html

Maar het beste is buiten op een eigen aardlek te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
Je hebt zoals al opmerkt best een hoop op 1 groep/aardlekbeveiliging zitten.
Dit zou je op kunnen lossen door de kabel naar je tuin/schuur op een eigen aardlekautomaat te zetten.
Als deze dan uitvalt neemt het in ieder geval niet andere groepen mee.

Voor zaken buitenshuis is dit zowiezo aan te bevelen omdat die veel vaker invloed van water hebben en de bijbehorende problematiek.

De oorzaak is dat er nu (vermoedelijk) ergens water in je installatie loopt waardoor je aardlekbeveiliging aanspreekt. Check vooral even je lampen ed of er niet eentje vol staat met water.

Waar ik overigens echt niet over uit kan is het feit dat je zegt dat de voedingskabel uitkomt in een stekker en je die stekker in het stopcontact steekt om de schuur van spanning te voorzien.

Levensgevaarlijk, als iemand per ongeluk die stekker eruit haalt staan de 2 uitstekende pennen van de stekker dus onder spanning. Dit mag je echt niet zo doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
pickboy schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:58:

Waar ik overigens echt niet over uit kan is het feit dat je zegt dat de voedingskabel uitkomt in een stekker en je die stekker in het stopcontact steekt om de schuur van spanning te voorzien.

Levensgevaarlijk, als iemand per ongeluk die stekker eruit haalt staan de 2 uitstekende pennen van de stekker dus onder spanning. Dit mag je echt niet zo doen.
Dit lees je verkeerd, er gaat een grondkabel vanuit de garage naar de tuin en alle toebehoren, maar in de garage zit het met een stekker in een stopcontact, ipv de kabel vast in een verdeeldoos.
Dus omdat er een stekkerkop op zit die in een stopcontact moet, misschien zijn er soort van adapters die je er tussen kan zetten als beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
CJ_Latitude schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:46:
Wil jij een PRCD stekker?

https://www.conrad.nl/nl/search.html?search=prcd

(disclaimer: nooit mee gewerkt, niet zeker of dit met de mA's goed gaat)
Bedankt! hier ga ik me eens wat meer in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
jeroen3 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:47:
Je zou een prcd tussenstekker o.i.d. erbij knutselen… https://www.conrad.nl/nl/...c-zwart-ip55-1765329.html

Maar het beste is buiten op een eigen aardlek te zetten.
Ik dacht dan meer aan dit https://www.conrad.nl/nl/...v-zwart-ip40-1765333.html
Aangezien de grondkapel een geaarde stekkerkop heeft en deze er dan tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
Je kunt deze inderdaad proberen, maar de kans is groot dat deze er om de haverklap uit vliegt.
Hij is immers veel gevoeliger (10 mA) dan de standaard aardlekbeveiliging (30 mA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Out.of.Control schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:14:
Je kunt deze inderdaad proberen, maar de kans is groot dat deze er om de haverklap uit vliegt.
Hij is immers veel gevoeliger (10 mA) dan de standaard aardlekbeveiliging (30 mA).
Dat geloof ik wel, zowaar de rest er maar niet uit gaat.
Het is een tijdelijke oplossing en als die er dan alsnog uit blijft klappen, dan kan ik gerichter in de tuin zoeken en dat probleem oplossen.

Overigens wil ik de garage los gaan maken van de rest van het huis met een eigen groep. De tuin zit nu op een niet zo'n logische wijze in de garage, maar wellicht dat ik die ook een eigen groep wil geven.
Nu zit er alleen een paar led lampen op die kabel en een stopcontact achter in de tuin, maar in de toekomst komt er een schuur met overkapping en gat de hele tuin op de schop en zal ik ook een nieuwe kabel leggen. Maar om nu de tegels open te halen om de kabel te vervangen, gaat me nu effe te ver.

[ Voor 33% gewijzigd door DBC87 op 08-08-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:11
Zet ook eens op de planning op de electriciteit goed te bekijken; want een koelkast en diepvries op de kring van de buitenelectriciteit zetten is echt geen goed idee (die wil je mss zelfs op een eigen kring met eigen aardlek).
En als warmte voor je beestjes belangerijk is, probeer tegen de winter een fix te hebben. Het lijkt er idd op dat je grondkabel een fout heeft, mss ergens een beschadiging van de isolatie die bij voldoende hoge grondwaterstand een lekstroom geeft.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
naftebakje schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:33:
Zet ook eens op de planning op de electriciteit goed te bekijken; want een koelkast en diepvries op de kring van de buitenelectriciteit zetten is echt geen goed idee (die wil je mss zelfs op een eigen kring met eigen aardlek).
En als warmte voor je beestjes belangerijk is, probeer tegen de winter een fix te hebben. Het lijkt er idd op dat je grondkabel een fout heeft, mss ergens een beschadiging van de isolatie die bij voldoende hoge grondwaterstand een lekstroom geeft.
Dit is een extra koelkast en vriezer die in de garage staat, niet de keuken.

De garage splitsen naar eigen groep zal voldoende moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door DBC87 op 08-08-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
DBC87 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:19:
[...]

Dat geloof ik wel, zowaar de rest er maar niet uit gaat.
Het is een tijdelijke oplossing en als die er dan alsnog uit blijft klappen, dan kan ik gerichter in de tuin zoeken en dat probleem oplossen.
Kwestie van uitproberen. Als het inderdaad vocht is en de grootte van de lekstroom geleidelijk toeneemt bij regen, dan zal deze fix waarschijnlijk wel werken. Al is er ook een kans dat er vrijwel continu een kleine lekstroom is en je hem amper ingeschakeld krijgt.

Als de lekstroom plotseling toeneemt, dan is het een loterij: je hebt geen idee welke van de twee als eerste uit schakelt. Er is geen garantie dat de aardlek met de lagere drempel ook sneller reageert.
Overigens wil ik de garage los gaan maken van de rest van het huis met een eigen groep. De tuin zit nu op een niet zo'n logische wijze in de garage, maar wellicht dat ik die ook een eigen groep wil geven.
Nu zit er alleen een paar led lampen op die kabel en een stopcontact achter in de tuin, maar in de toekomst komt er een schuur met overkapping en gat de hele tuin op de schop en zal ik ook een nieuwe kabel leggen. Maar om nu de tegels open te halen om de kabel te vervangen, gaat me nu effe te ver.
Vandaar ook mijn vraag aan het begin: kun je vanuit de garage makkelijk bij de meterkast? Dan kun je dit fatsoenlijk oplossen zonder nu iets te hoeven doen met de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
DBC87 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 12:08:
[...]

Dit lees je verkeerd, er gaat een grondkabel vanuit de garage naar de tuin en alle toebehoren, maar in de garage zit het met een stekker in een stopcontact, ipv de kabel vast in een verdeeldoos.
Dus omdat er een stekkerkop op zit die in een stopcontact moet, misschien zijn er soort van adapters die je er tussen kan zetten als beveiliging.
Ah, gelukkig dan maar.

De eerder gelinkte PRCD stekkers zijn gevoeliger dan de aardlekbeveiliging in huis (10 mA vs 30mA), dus die schakelt eerder af waardoor je beveiliging in huis niet af zal schakelen. Dat kan op zich prima werken.
Wel er van uit gaande dat het probleem niet in een ander deel van de schuur zit natuurlijk.

Maar uiteindelijk lost dit het probleem nog niet op. Er is een lekstroom naar aarde. Dat kan een volle sluiting zijn of simpel water in een buitenlamp. Dat moet je nog zien te vinden en op te lossen. Anders kun je net zo goed de stekker er helemaal uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
Out.of.Control schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:44:

Als de lekstroom plotseling toeneemt, dan is het een loterij: je hebt geen idee welke van de twee als eerste uit schakelt. Er is geen garantie dat de aardlek met de lagere drempel ook sneller reageert.

Vandaar ook mijn vraag aan het begin: kun je vanuit de garage makkelijk bij de meterkast? Dan kun je dit fatsoenlijk oplossen zonder nu iets te hoeven doen met de tuin.
Dat kreeg ik al te horen ja, dat is dan niet echt een stabiele oplossing als de kans is dat de andere aardlek er alsnog uit klapt.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee hoe de kabel loopt van de meterkast naar de garage, het is iig niet dichtbij.

Ik heb de stekker er nu uit, er zit toch niks bijzonders op.
Pagina: 1