Acer Aspire 7 wil niet booten vanaf USB alleenUEFI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:46

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ik heb hier een Acer Aspire 7 staan waar diverse Trojan Horses/Malware etc. opzitten. Die probeer ik er af te krijgen en met diverse "offline" scanner (Malware Bytes, Microsoft Safety Scanner) lijkt wordt er van alles gevonden en al dan niet verwijderd, maar er blijven er een paar hardnekkig op staan.
Nu wil ik booten vanaf een emergency USB/CDOM maar ik krijgmet geen mogelijkheid voor elkaar om dit te activeren van uit het BIOS. Wat ik ook probeer, ik heb in het BIOS geen mogelijkheden om iets van het booten aan te passen. Al die opties zijn niet toegankelijk.

Ik heb ook al geprobeerd om vanuit Windows Update -> Geavanceerde opties -> herstel -> Geavanceerde opstartopties etc. en vervolgens na de herstart de UEFI opties te selecteren, maar ook dat verandert niets in het BIOS.

Ik vrees dat het echt buiten Windows om scannen de enige mogelijkheid zal zijn om de virussen/malware eraf te krijgen, maar dan moet het booten vanaf USB of CDROM wel geactiveerd kunnen worden.

Iemand nog een idee?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Beste antwoord (via ChUcKiE op 08-08-2023 14:09)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:29
Als de boot USB geen UEFI is en er is geen Legacy/CSM optie actief zal deze ook niet zichtbaar zijn als boot optie.
De boot USB's werken wel op andere PC's in UEFI mode?
Kan je wel opstarten van je Windows installatie USB?
Eventueel via Geavanceerde Opstart Opties?
Heb je trouwens ook al geprobeerd om de trojans/malware te verwijderen in veilige mode?

Ik herinner mij wel dat ik bij bepaalde type Acers laptop ook wat gedoe had om te booten van externe media vanwege bepaalde bugs in bios.

HDD/SSD eruit is dan wel eventueel een laatste optie, dat heb ik zelf ook vaak genoeg gedaan, maar met laptops die niet zo makkelijk open kunnen wil je dat liever vermijden natuurlijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik weet niet welke Acer je precies hebt?
Het kan zijn dat bij recente modellen de Legacy/CSM mode niet meer beschikbaar is?

Om toegang krijgen tot de extra instellingen moet je bij Acer een (tijdelijk) Supervisor password instellen:
1. Go to Security tab, set a easy to remember Supervisor password or write it down.
2. Go to Boot tab and disable Secure boot and change the Legacy/CSM boot options.
3. Don't forget to change the password back to blank!
Anders een uitgebreidere WinPE USB gebruiken om in UEFI mode te booten?
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
ChUcKiE schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 08:59:
gevonden en al dan niet verwijderd, maar er blijven er een paar hardnekkig op staan.
Je nog specifiek zoeken naar de gevonden bestanden voor een oplossing om te verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
The_Doman schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:15:
Ik weet niet welke Acer je precies hebt?
Het kan zijn dat bij recente modellen de Legacy/CSM mode niet meer beschikbaar is?

Om toegang krijgen tot de extra instellingen moet je bij Acer een (tijdelijk) Supervisor password instellen:

[...]

Anders een uitgebreidere WinPE USB gebruiken om in UEFI mode te booten?
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor natuurlijk.
Uitgebreidere WinPE's bieden meer reparatie/diagnose opties zoals Sergei Strelec WinPE.
Het gaat hier om een Aspier 7 A715-41G

Dit was een goede!! ik kan nu in ieder geval meer opties in de BIOS selecteren, thanks.
Helaas komt er nog steeds geen aangesloten DVD-speler en/of USB-SSD als optie beschikbaar om vanaf te booten....Daar blijf ik dus alleen Windows Boot Manager zien en lukt het booten vanaf een extern device dus nog steeds niet.

Ik had Windows PE al op de SSD klaar staan en een Kaspersky recovery DVD in de DVD speler :) maar als het boot device niet gezien wordt, dan kom ik niet echt verder :?

Ik zat er nog aan te denken om de SSD van de Acer eruit te schroeven en dan als externe USB disk aan een andere laptop te hangen om de Acer SSD vervolgens te scannen vanuit de andere laptop.

[ Voor 14% gewijzigd door ChUcKiE op 08-08-2023 11:29 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als de boot USB geen UEFI is en er is geen Legacy/CSM optie actief zal deze ook niet zichtbaar zijn als boot optie.
De boot USB's werken wel op andere PC's in UEFI mode?
Kan je wel opstarten van je Windows installatie USB?
Eventueel via Geavanceerde Opstart Opties?
Heb je trouwens ook al geprobeerd om de trojans/malware te verwijderen in veilige mode?

Ik herinner mij wel dat ik bij bepaalde type Acers laptop ook wat gedoe had om te booten van externe media vanwege bepaalde bugs in bios.

HDD/SSD eruit is dan wel eventueel een laatste optie, dat heb ik zelf ook vaak genoeg gedaan, maar met laptops die niet zo makkelijk open kunnen wil je dat liever vermijden natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE

ChUcKiE

Dus........

Topicstarter
Ondertussen lijkt het te werken met een nieuwe Kaspersky ISO download naar USB stick via Rufus.
Ik weet niet echt meer wat ik als laatste instelling aangepast heb, maar Kaspersky start nu op.
Nu is de scan aan de gang en dat duurt uren. Hopelijk haalt deze alle zooi van de interne harddisk af.

De oudere USB-sticks/SSD die ik klaar gemaakt had leken ook niet goed te werken op een andere laptop, dus dat kan zeker ook een probleem zijn geweest.

Edit: Het lukte als ik via geavanceerde opstart opties (via herstel) naar boot van der UEFI apparaat (USB disk). en dan start het wel op. Kaspersky vond helaas niets, nu start Hiren's Boot CD op. Dan ga ik daarmee ook nog maar een scannen

[ Voor 41% gewijzigd door ChUcKiE op 08-08-2023 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-06 17:12

sus

is druk :+

Het komt ook voor dat je bij Acer eerst een systeem-wachtwoord op de bios moet zetten, daarmee unlocken ineens zaken zoals uitschakelen van Secure Boot of het kunnen activereren van Legacy boot.

Heb er regelmatig mee te maken. Eenmaal het ww ingesteld en je aanpassingen gedaan, kan je het ww verwijderen, dan blijven de opties aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHoogendam
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 12:52
Ik ben sinds 6 dagen in het bezit van de Acer Aspire 7 A715.
Dacht even een backup te maken met het programma acronis true image, helaas pindakaas.
Acronis start wel op via de usb stick maar laat niet de opslag mediums zien.
Heb wel een backup kunnen maken van de Acer door deze in mijn pc te plaatsen.
Heb contact gehad met Acer maar dat is zonde van mijn tijd geweest.
Mijn voorkeur van een laptop was dat er 2 x een opslag (M2 of SSD) geplaatst kon worden op het moederboord. Deze vraag had ik bij een computer winkel neer gelegd en die kregen van Acer dat dit niet het geval was voor deze laptop, KAN DUS WEL.
Alle 2 de NVMe verwijder een een andere geplaats om Windows 11 opnieuw te instaleren.
Tijden het opstarten van de Windows 11 usb stick werd er ook GEEN opslag waargenomen, d.m.v. een driver IRST_Intel_19.2.0.1003_W11x64 is het mij gelukt.
Denk dat ik deze weer netjes in de verpakking gaat doen en mijn geld gaat terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:39
AlbertHoogendam schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:07:
Ik ben sinds 6 dagen in het bezit van de Acer Aspire 7 A715.
Dacht even een backup te maken met het programma acronis true image, helaas pindakaas.
Acronis start wel op via de usb stick maar laat niet de opslag mediums zien.
Heb wel een backup kunnen maken van de Acer door deze in mijn pc te plaatsen.
Heb contact gehad met Acer maar dat is zonde van mijn tijd geweest.
Mijn voorkeur van een laptop was dat er 2 x een opslag (M2 of SSD) geplaatst kon worden op het moederboord. Deze vraag had ik bij een computer winkel neer gelegd en die kregen van Acer dat dit niet het geval was voor deze laptop, KAN DUS WEL.
Alle 2 de NVMe verwijder een een andere geplaats om Windows 11 opnieuw te instaleren.
Tijden het opstarten van de Windows 11 usb stick werd er ook GEEN opslag waargenomen, d.m.v. een driver IRST_Intel_19.2.0.1003_W11x64 is het mij gelukt.
Denk dat ik deze weer netjes in de verpakking gaat doen en mijn geld gaat terug halen.
Ik snap het niet; je hebt een laptop met W11 en zet er een andere drive in om daar W11 op te zetten.
En dat werkt, en dan ben je zo teleurgesteld dat je de laptop terug wilt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
AlbertHoogendam schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 11:07:
Maar alle aanvankelijke problemen, extra SSD plaatsen en backup maken, waren nu toch opgelost lees ik?
Dat de NVME/storage driver standaard niet wordt gevonden door Windows bij PC's met de laatste chipsets is een bekend probleem wat hier ook regelmatig voorbijkomt ja.
Acronis heeft zijn drivers daarvoor blijkbaar ook nog niet up to date.
Er zijn natuurlijk (betere?) alternatieven voor Acronis zoals bijvoorbeeld Macrium Reflect free
Je kan daarmee ook een image kan maken vanuit je werkende Windows omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertHoogendam
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 12:52
zetje01 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 12:30:
[...]

Ik snap het niet; je hebt een laptop met W11 en zet er een andere drive in om daar W11 op te zetten.
En dat werkt, en dan ben je zo teleurgesteld dat je de laptop terug wilt sturen.
Ik wilde testen waar ik tegen aan liep om de laptop te voorzien van een verse Windows 11 installatie.
Heb hier meerdere systemen in huis waar ik backups maakt met acronis true image zonder enige problemen.
Dus bij deze laptop gaat dit niet met een bootable usb.
Pagina: 1