TL5C lamp voor LED vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troxel
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-04 22:45
Hoi, ik heb ons huis aardig vol hangen met plafonnaires van Philips (ecomoods) waar TL5C lampen in zitten (ronde TL).

Nu zijn dit de laatste lampen die ik nog niet in LED vervangen heb, en gaan met regelmaat kapot. Ik dacht, even een retrofit kopen, maar ik kan nergens een LED oplossing voor TL5C vinden?

Ik dacht zelf, ballast er uit en 230v LED paneeltje (wel met gat in het midden gezien de bevestiging van de cover van de lamp), maar voordat ik ga klussen, heeft iemand hier al eens een mooie oplossing bedacht?

Ik kon met de search niets vinden ... 😇

Beste antwoord (via Troxel op 09-08-2023 19:38)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:26
@Troxel
Ik vraag mij af of het vervangen van je lampen echt de oplossing zal zijn. Qua specificaties lees ik dat een goede TL5C lamp circa 12000h blijft branden (lees ook 5 jaar garantie). Een standaard led-lamp (e27) gaat zo'n 15000h mee, bij slechte koeling vaak korter.
Uit eigen ervaring weet ik dat als je T5 TL-buizen dimt (wat bij een TL5C ook zou moeten kunnen) gaan ze vaak nog langer mee (hier branden ze in onze VVE al 13 jaar continue).

Qua besparing op energiekosten denk ik dat je ook weinig gaat winnen. Bij een normale led-lamp krijg je circa 100 lumen per watt. Een TL5C geeft 3300 lumen met 40watt (82.5lumen per watt). Iets minder effient, maar nog steeds prima.

Kwalitatief goede led lampen zijn ook niet goedkoop zodra je geen standaard (e27, gu10) formaat neemt.

Kortom, gevoelsmatig zou ik lekker je huidige lampen houden of compleet andere armaturen nemen waar standaard ledlampen inpassen. Of een combinatie meer andere ledlampen zodat je TL5C minder vaak aan hoeven en dus langer meegaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Je zou een strip met diffuser in rondje kunnen leggen. Toevallig afgelopen week aantal lampen gekocht waar ze ipv lamp een ledstrip in hebben zitten.
Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troxel
Thnx, dat zou inderdaad kunnen. Had eigenlijk gehoopt op een echte retro fit die ik zo kan kopen, het zijn namelijk 7 lampen haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troxel
Zelf klein beetje onderzoek gedaan, allereerst is de lamp wie inbouw deze grootte:
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qXRRQD65zyrp/qvrNxy/550x691.jpg

Dan zou dit een aardig mooie vervanging zijn:
https://a.aliexpress.com/_EvnnHeB

Enige waar ik nog mee zit, die TL5C is 40W en geeft 3300 lumen, maar als ik deze LED in 40W bestel zal die veel meer lumen geven, toch?

Ook de kleur nog even checken die volgens de spec 6000k is, dat lijkt mij aardig blauw, volgens mij zijn de TL5C lampen nu 3000k warm wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ik zou er een LED stripje in plakken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:42
Die van aliexpress is volgens de specs 110 lumen/watt, dus dan zou je rond de 30W moeten hebben. Qua lichttemperatuur zou ik binnenshuis rond de 2700-3000K zitten (proberen te matchen met andere lampen in huis is het mooiste natuurlijk), dus ik zou zelf een andere uitzoeken.Ook zijn deze lampen wat directioneler dan de TL buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troxel
Thnx ga nog eens zoeken, beter ook in NL.
Iemand goede site voor zoiets? Liefst meteen 230V zodat geen omvormer nodig is.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:26
@Troxel
Ik vraag mij af of het vervangen van je lampen echt de oplossing zal zijn. Qua specificaties lees ik dat een goede TL5C lamp circa 12000h blijft branden (lees ook 5 jaar garantie). Een standaard led-lamp (e27) gaat zo'n 15000h mee, bij slechte koeling vaak korter.
Uit eigen ervaring weet ik dat als je T5 TL-buizen dimt (wat bij een TL5C ook zou moeten kunnen) gaan ze vaak nog langer mee (hier branden ze in onze VVE al 13 jaar continue).

Qua besparing op energiekosten denk ik dat je ook weinig gaat winnen. Bij een normale led-lamp krijg je circa 100 lumen per watt. Een TL5C geeft 3300 lumen met 40watt (82.5lumen per watt). Iets minder effient, maar nog steeds prima.

Kwalitatief goede led lampen zijn ook niet goedkoop zodra je geen standaard (e27, gu10) formaat neemt.

Kortom, gevoelsmatig zou ik lekker je huidige lampen houden of compleet andere armaturen nemen waar standaard ledlampen inpassen. Of een combinatie meer andere ledlampen zodat je TL5C minder vaak aan hoeven en dus langer meegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Troxel
chrisborst schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 19:11:
@Troxel

Thx zeg, dat is nog eens diepgaande info! Inderdaad lees ik het nu ook: 5jr garantie. Dat heb ik nog net niet dus zal eens gaan navragen.

Ook je efficiëntie verhaal is helder uitgelegd, dat scheelt scheelt ook maar weinig dus. Kortom, eens kijken of ik onder garantie wat kan regelen, anders toch maar een nieuwe TL5C bestellen.

Verklaart ook wel waarom er nog geen goede TL5C les retro fit te koop is 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:03
Ik zat met hetzelfde vraagstuk, de TL5C 40W zijn (zeker in warm wit) steeds moeilijker te verkrijgen en ik heb er hier ook 4 in huis hangen.

Ik heb overigens zo'n zelfde Ecomood in Hue led variant, een aantal jaar terug gekocht. Die geeft best vergelijkbaar licht, maar nog wel een stuk warmer. Maar ook die kan ik nergens meer vinden. Daarnaast is het jammer dat je dan weer een zelfde armatuur moet kopen, terwijl je die eigenlijk al hebt.

Ik heb overigens het idee dat ze de 5 jaar meestal niet halen, maar zou niet weten hoe ik garantie zal moeten claimen voor zoiets, en hoe bewijs ik dat het die lamp is, en niet 1 van de andere 4 die al ouder zijn. @Troxel heb jij dit eindelijk nog gedaan, of heb je nieuwe gekocht (zo ja, nog tips?)

[ Voor 6% gewijzigd door SiErRa op 08-12-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troxel
SiErRa schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:07:
Ik zat met hetzelfde vraagstuk, de TL5C 40W zijn (zeker in warm wit) steeds moeilijker te verkrijgen en ik heb er hier ook 4 in huis hangen.

Ik heb overigens zo'n zelfde Ecomood in Hue led variant, een aantal jaar terug gekocht. Die geeft best vergelijkbaar licht, maar nog wel een stuk warmer. Maar ook die kan ik nergens meer vinden. Daarnaast is het jammer dat je dan weer een zelfde armatuur moet kopen, terwijl je die eigenlijk al hebt.

Ik heb overigens het idee dat ze de 5 jaar meestal niet halen, maar zou niet weten hoe ik garantie zal moeten claimen voor zoiets, en hoe bewijs ik dat het die lamp is, en niet 1 van de andere 4 die al ouder zijn. @Troxel heb jij dit eindelijk nog gedaan, of heb je nieuwe gekocht (zo ja, nog tips?)
Sorry lees je berichtje nu pas. Maar inderdaad gewoon de webshop waar ik de lampen had gekocht berichtje gestuurd en ik kreeg 2 gratis lampen opgestuurd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireSonus
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:08
Even een oud topic oprakelen...

Wij hebben in de badkamer al jaren een mooie Philips 32070/17/16 plafond lamp hangen met daarin een TL5C lamp, zo'n mooie ronde dus. Het moet ook nog eens specifiek de 40W variant zijn, want per wattage verschillen ze in diameter en de 40W is voor onze armatuur dus de correcte diameter.

De afgelopen jaren altijd een lamp voor kunnen bestellen. Vanmorgen ging de lamp stuk. De laatste keer (in 2022) eentje op de kop weten te tikken via amazon voor 15 euro. Nu blijken die krengen ineens nog amper te verkrijgen, en als je al een shady website vind die m wel heeft betaal je grof geld, ik zie bedragen van 35 a 40 euro voorbij komen, en dan maar hopen dat ik wat geleverd krijg.

Is er iemand die hier iets over weet? Zijn die lampen ineens discontinued ofzo? Is er een alternatief? Ik vind de lamp verder fantastisch namelijk, 3300 lumen is erg fijn en heb weinig zin om nu een andere lamp te gaan moeten zoeken :-(

Heeft er iemand nog een tip? Ombouw kitje, vervanger?
Pagina: 1