PCI-Express root in BIOS: welke apparaten hangen er aan?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb hier een passief gekoelde industriële PC die ik wil inzetten als OPNsense router. Dat is gelukt om te installeren en lijkt prima te werken. Om het stroomverbruik zoveel mogelijk omlaag te krijgen (gezien het apparaat 24/7 draait) wil ik zoveel mogelijk onnodige hardware uitschakelen. Zo heb ik de wifi-module al afgekoppeld en bijv. geluidskaart uitgeschakeld in de BIOS.

Nu zag ik in de BIOS dat ik 3 toggles voor 'PCI-Express Root Hub' heb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmWU8VhwtETbl6Pv6ICv2DdwN-M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NQzZisDy0yzeYT2ac3v75kPr.png?f=fotoalbum_large
Heb al even lopen spelen en #1 en #2 lijken de beide netwerkkaarten aan te hangen. Maar waar is die derde voor?

Ik las dat je hier met 'lspci' achter kan komen. Heb dat in een live Linux Mint even gedraaid, maar wordt eerlijk gezegd niet veel wijzer van de output. Ik kan wel uitschakelen en kijken, maar was benieuwd of ik het ook inzichtelijk kon krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5alfIKrzvgvSepeaYsKnslPii4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJ412vXdbxPRmrvQqOSkFEQg.jpg?f=fotoalbum_large

En onder Windows (View > Devices by connection):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ovWJY6aRJOSFODSdH9S-Gg9s-Hs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5SwRo6MhvJGfUo96pfMzdcvJ.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het zie is er er geen 3e PCI-e root hub aanwezig en is het dus een dummy setting?

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2023 10:07 ]

Beste antwoord (via ThinkPad op 10-08-2023 11:07)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:37

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In de handleiding (p58) staat het volgende: "Enables or disables the PCI Express ports 1 to 3 on the chipset."
Is het 3de slot het mini-pcie slot misschien?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Overwelk bord gaat het? Misschien is die 3de niet gebruikt, maar staat deze in de bios wel dat je die kan afzetten omdat het een default bios is voor een serie?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Gaat om een Nexcom NISE 106-N3710.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

In de handleiding (p58) staat het volgende: "Enables or disables the PCI Express ports 1 to 3 on the chipset."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Damic schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 17:02:
Ah, dat zou maar zo kunnen inderdaad! Die had ik er alvast uitgehaald. Zal nog eens proberen of die op #3 hangt inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Heb het eventjes bij mij bekeken
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CjQkRVN.png
De eerste root is de PCH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Zojuist even getest, de 3e optie schakelt idd het mini-PCIe slot :) Mysterie opgelost :)

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 10-08-2023 11:08 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je die root hubs uitschakelt, je kan dat natuurlijk meten.

• ThinkPad
  • Nu online
Ik heb de wifi-module fysiek afgekoppeld, dan kan hij sowieso geen stroom verbruiken :D
Pagina: 1