Milieuvriendelijke pc's

Pagina: 1
Acties:
  • 1.143 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wootje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-09 19:46
@Tomas Hochstenbach

In de laatste Desktop Best Buy Guide viel het mij dat jullie een AMD CPU prijzen dat de TDP 65W is, dus energiezuining. Vervolgens wordt een videokaart gekozen waarvan de fabrikant een PSU van 650W adviseerd.

Goed naar de TDP kijken van hardware kan ervoor zorgen dat je stroomverbruik halveert. Als een energiezuinige kaart met een TD van 125W €100,- duurder is dan een vergelijkbare kaart met een TDP van 400W, dan loont het om die duurdere kaart te kopen.

Even rekenen

4 uur per dag gamen
2 uur per dag desktop
€0,40 per kWh
365 dagen per jaar

Bij de grafische kaart met een TDP van 400W::
((4 x 325W + 2x 75W) / 1000) x €0,40 x 365 dagen = €211,70 per jaar

Bij de grafische kaart met een TDP van 125W:
((4 x 125W + 2x 25W) / 1000) x €0,40 x 365 dagen = €80,30 per jaar

Er is dus ruimte in het budget om een duurdere kaart te kopen, want je bespaart elk jaar minimaal €100,- op de energierekening.

Met de klimaatdoelen die bijna dagelijks in het nieuws benoemd worden en wetenschappers die ons waarschuwen , lijkt het mij vanzelfsprekend dat de ICT wereld ook naar het energieverbruik gaat kijken.

Door allemaal energiezuinige hardware aan te schaffen zullen de fabrikanten meet van dat soort hardware produceren. Als een CPU 15% sneller is en de TDP is 125W t.o.v. het zuinige broertje dat een TDP van 65W heeft, dan is het beter voor het milieu om de zuinige kaart te nemen. Door het aantal bezoekers heeft Tweakers.net de mogelijkheid om de ICT sector hiervan bewust te maken.

Mijn idee is om in de Best Buy Guide een energiezuinig (game) systeem mee te nemen. Het kan een aparte Best Buy Guide zijn, maar het zou een een extra optie in de Desktop BBG kunnen zijn.

Graag hoor ik of jullie het met mij eens zijn :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-09 18:16

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Hoi @wootje,

Vanzelfsprekend is het energieverbruik van een product een belangrijke overweging om het al dan niet aan te bevelen, zowel in onze reviews als in BBG's. Tdp's en zeker 'aangeraden vermogens' voor de voeding zeggen echter zeker niet alles. Het liefst meten we het daadwerkelijke energieverbuik. De systemen met RTX 4070 in de laatste Desktop BBG verbruiken bijvoorbeeld maar rond de 290W onder volle (gaming) belasting. Komt dus gelukkig niet in de buurt bij die 650W :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
@Tomas Hochstenbach Mijn PC heeft genoeg aan een 300W voeding. De configuratie waar jij het over hebt heeft een 550W voeding. Als er voor een Ryzen X CPU was gekozen, dan diende de voeding 650W te zijn. Dat is het dubbele van een zuinig systeem.

Ook verschilt het idle energieverbruik van videokaarten enorm. Om een Word bestand te bewerken of tweaker.net te bezoeken verbruikt een zuinige kaart 5W. Sommige kaarten kunnen 100W+ (voornamelijk AMD) verbruiken tijdens desktop gebruik.

Als je standaard voor een CPU met 65W TDP en een videokaart met 150W TDP maximaal kiest, dan kun je standaard een 400W voeding in de BBG opnemen. De onderdelen kosten waarschijnlijk een paar tientjes meer, maar op jaarbasis ben je voordeliger uit omdat je minder energie verbruikt. Dus eigenlijk is de energiezuinige setup de Best Buy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
@wootje Hoewel ik je punt goed begrijp (en ook deel), is TDP niet de juiste waarde om dit aan af te lezen. GPU's zit ik niet zo diep in de materie, maar moderne CPU's kunnen met een hoge TDP toch behoorlijk zuinig zijn bij idle of zeer lage belastingen, dat zal voor GPU's net zo gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
@gastje01 Wat jij zegt klopt. Zelf heb ik een Nvidea 1060 kaart. Tijdens het internetten 5-10w.

Een vergelijkbare kaart van AMD verbruikt 75w tijdens het internetten.

Daarom vindt ik het van groot belang om het verbruik tijdens idle, office & gaming gebruik te checken. De verschillen zijn behoorlijk groot.

Een pc om de mail te lezen en wat te internetten, pak daarvoor een 2e hands mini pc. Die verbruiken vaak maximaal 65w en kosten +/- €100.-. Dan ben je milieuvriendelijk bezig en heb je ook de Best Buy in mijn ogen.

Een best buy is niet altijd nieuwe hardware. Je zou zelfs onderdelen die veel 2e hands aan worden geboden in de BBG meenemen. Welke onderdelen je kunt gebruiken kan tweakers.net waarschijnlijk uit hun eigen statistieken van Vraag &aanbod halen.

In mijn ogen is het tijd dat de Best Buy Guide ook dit soort opties mee neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 25-09 22:46
wootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:20:
@gastje01 Wat jij zegt klopt. Zelf heb ik een Nvidea 1060 kaart. Tijdens het internetten 5-10w.

Een vergelijkbare kaart van AMD verbruikt 75w tijdens het internetten.

Daarom vindt ik het van groot belang om het verbruik tijdens idle, office & gaming gebruik te checken. De verschillen zijn behoorlijk groot.

Een pc om de mail te lezen en wat te internetten, pak daarvoor een 2e hands mini pc. Die verbruiken vaak maximaal 65w en kosten +/- €100.-. Dan ben je milieuvriendelijk bezig en heb je ook de Best Buy in mijn ogen.

Een best buy is niet altijd nieuwe hardware. Je zou zelfs onderdelen die veel 2e hands aan worden geboden in de BBG meenemen. Welke onderdelen je kunt gebruiken kan tweakers.net waarschijnlijk uit hun eigen statistieken van Vraag &aanbod halen.

In mijn ogen is het tijd dat de Best Buy Guide ook dit soort opties mee neemt.
Ik heb in 1 systeem een rx580 8GB van AMD, gebruikt tijdens het browsen ongeveer 5 a 10 Watt.

Ik denk dat deze vergelijkbaar en/of beter is dan de nvidia die jij noemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:30
LopendeVogel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:26:
[...]

Ik heb in 1 systeem een rx580 8GB van AMD, gebruikt tijdens het browsen ongeveer 5 a 10 Watt.

Ik denk dat deze vergelijkbaar en/of beter is dan de nvidia die jij noemt.
Precies, zinloos om het TDP als uitgangspunt te nemen, dat is alleen van toepassing onder full load, wat de gemiddelde gebruikers doorgaans niet gebruikt. Denk dat de OP zich even beter moet inlezen.

En Wootje, een vergelijkbare kaart van AMD gebruikt 75w tijdens internetten? Welke dan? Doe even research man. Je baseert je hele mening op bullshit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
Een half jaar geleden had ik een nieuwe videokaart nodig. Ik heb toen alle kaarten die 2e hands 100 tot 125 Euro kosten bekeken. Het energie verbruik verschilde nogal per videokaart. De nieuwe videokaarten zullen idle en met lage workload ongeveer hetzelfde zijn. Videokaarten van een paar jaar geleden, daar is het verschil enorm volgens de reviews die ik tegen kwam.

Als je bijvoorbeeld naar deze site kijkt:
https://www.eatyourbytes....pus-by-power-consumption/

Je ziet al snel dat het verbruik van kaarten onder zware load enorm verschilt. Met een stroomprijs van €0,40 kan het verschil op jaarbasis enkele tientjes zijn.

Een videokaart gaat enkele jaren mee (verschilt per gebruiker). Als je per dag 0,5kWh minder stroom verbruikt (fanatieke gamer), dan bespaar je 0,5kWh x 365 dagen x €0,40 = €73,-

Als de kaart 3 jaar mee gaat is het een besparing van 3 jaar x €75,- = €225,-

Bij het samenstellen van een systeem van €500,- is het zeer belangrijk om deze kosten mee te nemen.

Als onderdelen ook nog eens 2e hands goed te verkrijgen zijn, dan zou ik dat ook meenemen.

Tweakers.net is door het hoge aantal bezoekers een verschil te maken op het gebied met IT t.o.v. de klimaatdoelstellingen die we als Nederlanders hebben.

Het zijn meestal geen grote verschillen. Maar als je BBG systeem 500x wordt gekocht, dan wordt er 500x zoveel energie bespaard. Dan heeft het wel degelijk impact.

Daarnaast worden alle bezoekers er bewust van dat het energieverbruik val alle elektronica van groot belang is bij het aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
wootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:10:
Een half jaar geleden had ik een nieuwe videokaart nodig. Ik heb toen alle kaarten die 2e hands 100 tot 125 Euro kosten bekeken. Het energie verbruik verschilde nogal per videokaart. De nieuwe videokaarten zullen idle en met lage workload ongeveer hetzelfde zijn. Videokaarten van een paar jaar geleden, daar is het verschil enorm volgens de reviews die ik tegen kwam.

Als je bijvoorbeeld naar deze site kijkt:
https://www.eatyourbytes....pus-by-power-consumption/

Je ziet al snel dat het verbruik van kaarten onder zware load enorm verschilt. Met een stroomprijs van €0,40 kan het verschil op jaarbasis enkele tientjes zijn.

Een videokaart gaat enkele jaren mee (verschilt per gebruiker). Als je per dag 0,5kWh minder stroom verbruikt (fanatieke gamer), dan bespaar je 0,5kWh x 365 dagen x €0,40 = €73,-

Als de kaart 3 jaar mee gaat is het een besparing van 3 jaar x €75,- = €225,-

Bij het samenstellen van een systeem van €500,- is het zeer belangrijk om deze kosten mee te nemen.

Als onderdelen ook nog eens 2e hands goed te verkrijgen zijn, dan zou ik dat ook meenemen.

Tweakers.net is door het hoge aantal bezoekers een verschil te maken op het gebied met IT t.o.v. de klimaatdoelstellingen die we als Nederlanders hebben.

Het zijn meestal geen grote verschillen. Maar als je BBG systeem 500x wordt gekocht, dan wordt er 500x zoveel energie bespaard. Dan heeft het wel degelijk impact.

Daarnaast worden alle bezoekers er bewust van dat het energieverbruik val alle elektronica van groot belang is bij het aanschaffen.
Per dag 0,5 kWh is 500 watt per dag, stel je gebruikt je PC 8 uur per dag, dan komt dat neer op 160 (foutje, moet 62,5 zijn) watt per uur. Dat krijg je niet voor elkaar door een "betere" graphics card (met gelijkwaardige prestaties) te kiezen. Misschien als je wil inleveren op je frames per second, dan is dat een keuze, maar 160 (moet 62,5 zijn) watt per uur is ook in videokaartland gewoon veel.

Als je gewoon wil zeggen, niemand zou een game-pc moeten hebben en we moeten het maar met low-power chips doen, nouja daar ga je denk ik hier weinig medestanders voor vinden. Ik vind ook dat zovele dingen onnodig zijn, maar als het verbruik niet zo enorm veel is, waar maak je je druk om?

De impact van zo'n BBG-systeem (al worden er miljoenen van verkocht) wat betreft graphics card is ook echt 0. Zelfs een enkele airco gebruikt in een paar dagen al meer dan zo'n hele PC aan extra energie verbruikt gedurende zijn gehele levenscyclus waarschijnlijk, dus waar maak je je precies druk om?

En ja, je moet ergens beginnen, maar dit lijkt me nou niet dat startpunt. Sowieso kan je dan beter naar de industrie kijken waarschijnlijk. Zie ook bv. https://tweakers.net/nieu...bruik-met-85-procent.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
We kunnen zelfs systemen met een ARM CPU meenemen in de BBG. Die verbruiken over het algemeen maximaal 15W.

Een Development Board met een SSD kost €200,- en is geschikt om te internetten en af en toe een licht spel te spelen.

Voorbeeld:
https://m.youtube.com/watch?v=y3Ds3H7-X4I

De RK3588 verbruikt +/- 6W om een 4k video af te spelen. Development Boards zoals Raspberry Pi, Orange Pi, Rockchip, etc
worden steeds interessanter. Ze zijn goedkoop en kunnen als desktop ingezet worden.

Ook de mini PC's van bijvoorbeeld Intel. De NUC heeft vaak een CPU met een TDP van 15W. Voor de mail lezen en wat te internetten is dat meer dan genoeg.

Zeg dat een mainstream systeem 65W verbruikt als je op het web surft en muziek aan hebt staan. Een mini pc verbruikt dan 20W. Dat is 1/3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
wootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:53:
We kunnen zelfs systemen met een ARM CPU meenemen in de BBG. Die verbruiken over het algemeen maximaal 15W.

Een Development Board met een SSD kost €200,- en is geschikt om te internetten en af en toe een licht spel te spelen.

Voorbeeld:
https://m.youtube.com/watch?v=y3Ds3H7-X4I

De RK3588 verbruikt +/- 6W om een 4k video af te spelen. Development Boards zoals Raspberry Pi, Orange Pi, Rockchip, etc
worden steeds interessanter. Ze zijn goedkoop en kunnen als desktop ingezet worden.

Ook de mini PC's van bijvoorbeeld Intel. De NUC heeft vaak een CPU met een TDP van 15W. Voor de mail lezen en wat te internetten is dat meer dan genoeg.

Zeg dat een mainstream systeem 65W verbruikt als je op het web surft en muziek aan hebt staan. Een mini pc verbruikt dan 20W. Dat is 1/3.
Dat zou inderdaad best interessant kunnen zijn, maar dan heb je het wel over een geheel nieuwe categorie, dan kan je dat beter als punt aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
Snowdog schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Per dag 0,5 kWh is 500 watt per dag, stel je gebruikt je PC 8 uur per dag, dan komt dat neer op 160 watt per uur. Dat krijg je niet voor elkaar door een "betere" graphics card (met gelijkwaardige prestaties) te kiezen. Misschien als je wil inleveren op je frames per second, dan is dat een keuze, maar 160 watt per uur is ook in videokaartland gewoon veel.

Als je gewoon wil zeggen, niemand zou een game-pc moeten hebben en we moeten het maar met low-power chips doen, nouja daar ga je denk ik hier weinig medestanders voor vinden. Ik vind ook dat zovele dingen onnodig zijn, maar als het verbruik niet zo enorm veel is, waar maak je je druk om?

De impact van zo'n BBG-systeem (al worden er miljoenen van verkocht) wat betreft graphics card is ook echt 0. Zelfs een enkele airco gebruikt in een paar dagen al meer dan zo'n hele PC aan extra energie verbruikt gedurende zijn gehele levenscyclus waarschijnlijk, dus waar maak je je precies druk om?

En ja, je moet ergens beginnen, maar dit lijkt me nou niet dat startpunt. Sowieso kan je dan beter naar de industrie kijken waarschijnlijk. Zie ook bv. https://tweakers.net/nieu...bruik-met-85-procent.html
Klopt. Maar voor gezinnen onder en net boven de armoedegrens is elke Euro die ze kunnen besparen wenselijk. Ik verwacht dat de meesten die tot die groep behoren zich niet bewust is dat de juiste pc kopen een manier is om te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
Nvidia RTX 4090 = 450W | 27% sneller | €1700,-
Nvidia RTF 4080 = 320W |100\% sneller | €1000,-
Nvidia RTX 4060Ti = 115W | €350,-

Bron: https://gpu.userbenchmark.com/Compare

Ik zou hier kiezen voor 2x 4060. Zelfde specs als 4090, 50% stroomverbruik, 50% prijs.

8 uur & 100W = €120,- per jaar minder elektriciteit.

Vast HDD = 15W
M2 NVME = 9W

Bron: https://www.bequiet.com/en/psucalculator

8 uur & 5W = €7,-per jaar minder elektriciteit.

AMD Ryzen 9 7950X = 170W | €700,- | 12% sneller
AMD Ryzen 7 7700 = 65W | €350,-

Bron: https://cpu.userbenchmark.com/Compare

8 uur & 50W = €59,- per jaar minder elektriciteit.

Overduidelijk dat de Ryzen 7 7700 de beste keuze is.

Besparing per jaar: 120 + 7 + 59 = €186,- per jaar gebaseerd op een pc waar veel games op gespeeld worden.

Neem aan dat de hardware 3 jaar gebruikt wordt, dan is de besparing €558,-. In mijn ogen zeker de moeite waard om rekening mee te houden.

Door +/- 60% performance in te leveren en €1300,- op aanschaf te besparen zijn je energielasten een stuk lager. Wie heeft er 558 x 3 + 1000 = €2674,- per 3 jaar over voor 60% hogere specs? Die groep zal niet groot zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door wootje op 16-08-2023 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
Snowdog schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Per dag 0,5 kWh is 500 watt per dag, stel je gebruikt je PC 8 uur per dag, dan komt dat neer op 160 watt per uur. Dat krijg je niet voor elkaar door een "betere" graphics card (met gelijkwaardige prestaties) te kiezen. Misschien als je wil inleveren op je frames per second, dan is dat een keuze, maar 160 watt per uur is ook in videokaartland gewoon veel.
:? Je zegt zelf 500 Watt per dag (500 Wh, om correct te zijn) verbruikt over een periode van 8 uur. Dus 500 delen door 8. Daar komt bij mij 62,5 Watt (...62,5 Wh) per uur uit en geen 160 Watt (...160 Wh) per uur.

Dat scheelt ruim een factor 2,5.
wootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:48:
Nvidia RTX 4090 = 450W | 27% sneller | €1700,-
Nvidia RTF 4080 = 320W |100\% sneller | €1000,-
Nvidia RTX 4060Ti = 115W | €350,-

Ik zou hier kiezen voor 2x 4060. Zelfde specs als 4090, 50% stroomverbruik, 50% prijs.
Dat is niet hoe het werkt. Met 2x 4060 ga je never nooit een 4090 evenaren. Dat was ooit het idee van SLI, maar dat is nooit helemaal van de grond gekomen en inmiddels is het volgens mij ook zo goed als niet meer ondersteund.

[ Voor 28% gewijzigd door Hahn op 15-08-2023 23:56 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
Hahn schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:53:
[...]

:? Je zegt zelf 500 Watt per dag (500 Wh, om correct te zijn) verbruikt over een periode van 8 uur. Dus 500 delen door 8. Daar komt bij mij 62,5 Watt (...62,5 Wh) per uur uit en geen 160 Watt (...160 Wh) per uur.

[...]

Dat is niet hoe het werkt. Met 2x 4060 ga je never nooit een 4090 evenaren. Dat was ooit het idee van SLI, maar dat is nooit helemaal van de grond gekomen en inmiddels is het volgens mij ook zo goed als niet meer ondersteund.
Het betreft een indicatie. .Al zit ik er 25% naast, dan gaat heb nog steeds over veel geld voor een gemiddeld huishouden.

En vergeet niet dat minder energieverbruik oiok beter is voor het milieu.

Als men alle elektrische apparaten kritisch bekijkt, dan dan kun je mogelijk je energielasten met 50% verlagen.

Aandachtspunten:
1. Een oude en/of verkeerd geplaatste koelkast en/of diepvries (10W t/m 40W | temperatuur wijzigen).
2. PC (zuinige componenten kiezen + instellingen goed zetten | 15W t/m 700W)
3. Radio (30W t/m 250W bij de aangeboden Hifi modellen op marktplaats)
4. Verlichting (smart home / automatisch aan & uit schakelen)
5. Wasmachine (leeftijd, energieverbruik, waterverbruik & wasprogramma)
6. Droger (de was ophangen kan ook)
7. TV kastje van je provider (de nieuwe modellen zijn zuinig (5W tm 15W | oude modellen 35W t/m 70W)
8. Modem / router (12W [Asus RT-AX53U - heb ik] t/m 35W [Zyxel T-Mobile - heb ik - verbruikt in standby 15W])
9. TV (43 inch | 35W t/m 120 [LCD/OLED] / 200W [plasma] | energiezuinige modus inschakelen, helderheid lager | mijn TV verbruikte eerst 75W, nu 35W & het beeld is niet zichtbaar anders, HDR is goed voor 33% van het verbruik)
10. Computerscherm (niet goed onderzocht, maar mijn monitor verbruikt per per 3% helderheid 1W elektriciteit | schatting: 40W t/m 150W)
11. Pomp vloerverwarming ((in de zomer 23 uur per dag uitschakelen = 10W t/m 30W
12. CV ketel (energiezuinige modes inschakelen | in de zomer uitschakelen wanneer er geen warm water nodig is of een boiler voor in de keuken aanschaffen, dan verspil je minder water | 15W [-15W boiler]

Snap je war ik bedoel? Zo zijn er nog meer apparaten waar je door vervanging of slim in te regelen minder energie verbruiken. Dan hebben we niet eens naar het sluimerverbruik gekeken. Sommige TV's wordt er gecommuniceerd met externe servers (dit betreft tracking data, geen updates) als die op standby zijn en staat er spanning op de USB poorten (zelf getest).

Opgeteld gaat het om een groot deel van het verbruik van een gemiddeld huishouden. :)

Betreffende het airco argument: bouw 2 ventilatoren in de muur in. Eén aan elke kant van het huis. Zodra de temperatuur buiten lager is dan een ingestelde waarde, dan gaan de ventilatoren de woning van buitenlucht voorzien (1 fan die laag wordt geplaatst) en warme lucht naar buiten blazen (1 fan die hoog geplaatst wordt).
Op die manier wordt de woning in no-time afgekoeld en je verbruikt +/- 100W met 2 ventilatoren t.o.v. 400W t/m 1500W.

De airco schakel je in als de zon schijnt en minimaal als het duister is. Dan koel je een woning met 50% energie. 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door wootje op 16-08-2023 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:25
wootje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 00:01:
[...]

Het betreft een indicatie. .Al zit ik er 25% naast, dan gaat heb nog steeds over veel geld voor een gemiddeld huishouden.

En vergeet niet dat minder energieverbruik oiok beter is voor het milieu.

Als men alle elektrische apparaten kritisch bekijkt, dan dan kun je mogelijk je energielasten met 50% verlagen.

Aandachtspunten:
1. Een oude en/of verkeerd geplaatste koelkast en/of diepvries (10W t/m 40W).
2. PC (zuinige componenten kiezen | 15W t/m 700W)
3. Radio (30W t/m 250W bij de aangeboden Hifi modellen op marktplaats)
4. Verlichting (smart home / automatisch aan & uit schakelen)
5. Wasmachine (leeftijd, energieverbruik, waterverbruik & wasprogramma)
6. Droger (de was ophangen kan ook)
7. TV kastje van je provider (de nieuwe modellen zijn zuinig (5W tm 15W | oude modellen 35W t/m 70W)
8. Modem / router (12W [Asus RT-AX53U - heb ik] t/m 35W [Zyxel T-Mobile - heb ik])
9. TV (43 inch | 35W t/m 120 [LCD/OLED] / 200W [plasma] | energiezuinige modus inschakelen, helderheid lager | mijn TV verbruikte eerst 75W, nu 35W)
10. Computerscherm (niet onderzocht | schatting: 40W t/m 150W)
11. Pomp vloerverwarming ((in de zomer 23 uur per dag uitschakelen = 10W t/m 30W
12. CV ketel (energiezuinige modes inschakelen | in de zomer uitschakelen wanneer er geen warm water nodig is of een boiler voor in de keuken aanschaffen, dan verspil je minder water | 15W [-15W boiler]

Snap je war ik bedoel? Zo zijn er nog meer apparaten waar je door vervanging of slim in te regelen minder energie verbruiken.

Opgeteld gaat het om een groot deel van het verbruik van een gemiddeld huishouden. :)

Betreffende het airco argument: bouw 2 ventilatoren in de muur in. Eén aan elke kant van het huis. Zodra de temperatuur buiten lager is dan een ingestelde waarde, dan gaan de ventilatoren de woning van buitenlucht voorzien (1 fan die laag wordt geplaatst) en warme lucht naar buiten blazen (1 fan die hoog geplaatst wordt).
Op die manier wordt de woning in no-time afgekoeld en je verbruikt +/- 100W met 2 ventilatoren t.o.v. 400W t/m 1500W.

De airco schakel je in als de zon schijnt en minimaal als het duister is. Dan koel je een woning met 50% energie. 8)7
Het verschil tussen 2x 4060 en een 4090 is veel en veel groter dan 25%. Verder weet ik niet precies wat ik aan moet met je gigantisch uitgebreide uitleg over zaken waar ik niks over zei. Gok dat je op anderen reageerde..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
[...]

Haha idd, geen idee hoe ik bij die 160 uitkwam, dat klopt idd niet helemaal, kan me zo snel ook even niet indenken waar die 160 vandaan komt (na nader nadenken, waarschijnlijk 800/5 ipv 500/8 8)7)

[ Voor 5% gewijzigd door Snowdog op 16-08-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:21
(...)

Maar, 2 vrouwen kunnen toch ook in 4,5 maand 1 kind maken?

😇

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Oh het is nu het energiebesparingstopic geworden. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
wootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 23:48:

AMD Ryzen 9 7950X = 170W | €700,- | 12% sneller
AMD Ryzen 7 7700 = 65W | €350,-

Bron: https://cpu.userbenchmark.com/Compare

8 uur & 50W = €59,- per jaar minder elektriciteit.

Overduidelijk dat de Ryzen 7 7700 de beste keuze is.

Besparing per jaar: 120 + 7 + 59 = €186,- per jaar gebaseerd op een pc waar veel games op gespeeld worden.
Die vergelijkingen van je zijn veel te simplistisch. En zitten er veel meer dan 25% naast.

Die CPU’s gebruiken nagenoeg evenveel energie. In IDLE mode is verschil volgens deze bron 3W.

https://www.guru3d.com/ar...zen-9-7950x-review,7.html

Alleen in ‘performance’ mode gaat verbruik verder omhoog. Maar dan wordt de vergelijking anders omdat de langzamere CPU er langer over doet.

En luitjes die performance hardware kopen zijn sowieso al bereid meer te betalen. Die zijn niet bezig met op iedere euro te letten.

[ Voor 8% gewijzigd door Sethro op 16-08-2023 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootje
Sethro schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 07:30:
[...]

Die vergelijkingen van je zijn veel te simplistisch. En zitten er veel meer dan 25% naast.

Die CPU’s gebruiken nagenoeg evenveel energie. In IDLE mode is verschil volgens deze bron 3W.

https://www.guru3d.com/ar...zen-9-7950x-review,7.html

Alleen in ‘performance’ mode gaat verbruik verder omhoog. Maar dan wordt de vergelijking anders omdat de langzamere CPU er langer over doet.

En luitjes die performance hardware kopen zijn sowieso al bereid meer te betalen. Die zijn niet bezig met op iedere euro te letten.
Bij office gebruik zal het verbruik niet enorm verschillen per pc. Bij zware taken zoals videobewerking, fotobewerking en gamen is er wel duidelijk een verschil.

Als we iedereen erop attent maken dat het energieverbruik van je pc eenvoudig met 10-25% lager kan zijn door een nieuw onderdeel (CPIU, videokaart ,voeding) of mogelijk een nieuw systeem. Op jaarbasis kan het al snel om €200,- gaan. Door je oude systeem te verkopen ga je na 1-1,5 jaar geld verdienen in de meeste gevallen. Daarbij heb je minder energie verbruikt en dat is goed voor et milieu.

Mijn doel is iedereen hierop attenderen. Heel veel kleine beetjes is namelijk een groot verschil op het totaal.

Kijk ook maar eens naar het idle verbruik van een CPU.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMzIxQ_kGId0SIDqhwsvlRx-Maw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PxsjiB4ZMkq2eo1lq0mg9oia.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pbqDfcv8P4qRfNL8WquzLlb3Bbc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cfaYBWlxiCEfcic7ndff4O81.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door wootje op 18-08-2023 03:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:12
wootje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:45:

Als we iedereen erop attent maken dat het energieverbruik van je pc eenvoudig met 10-25% lager kan zijn door een nieuw onderdeel (CPIU, videokaart ,voeding) of mogelijk een nieuw systeem. Op jaarbasis kan het al snel om €200,- gaan. Door je oude systeem te verkopen ga je na 1-1,5 jaar geld verdienen in de meeste gevallen. Daarbij heb je minder energie verbruikt en dat is goed voor et milieu.
Maar een nieuw systeem of onderdeel kost ook energie om te maken dus wanneer is het echt duurzamer om nieuwe onderdelen te kopen? Ik denk dat als je iedere 2 jaar de nieuwste zuinige CPU zou kopen je uiteindelijk minder duurzaam bezig bent, ook al is je energierekening misschien een paar tientjes lager.

70% van het energieverbruik van een laptop komt van de productie.

En iets wat je nog vergeet; als je bijv. je cpu gebruikt om een video te renderen dan kost dat evenveel energie of je nou een langzame amd ryzen hebt of een snelle amd ryzen. De snelle ryzen zal alleen sneller klaar zijn en sneller terug naar idle gaan. In die zin is het dus belangrijk om te kijken naar performance per watt, en niet zozeer naar tdp.
Mijn doel is iedereen hierop attenderen. Heel veel kleine beetjes is namelijk een groot verschil op het totaal.
Bekijk eens wat cpu of gpu reviews van tweakers of andere sites. Al decennia lang wordt daar getest wat het energieverbruik is, als je kijkt naar de reacties onder de reviews zie je ook dat veel tweakers daar erg goed op letten. Ik weet dus niet of jouw "bewustwordingscampagne" echt iets gaat toevoegen hieraan.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed, de originele vraag is inmiddels wel beantwoord, dus ik doe hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.