Mr600 tp link

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Ik wil graag mijn 4G-router, TP-Link MR600, optimaliseren voor een betere ontvangst tijdens een reis (in een natuurgebied met slechtere dekking dan in Nederland). Ik heb vermoed dat een externe antenne de signaalsterkte kan verbeteren, maar ik ben niet zeker welke antenne het meest geschikt is voor mijn router.

Hier wordt eea beschreven op het forum van tp-link.
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/272342
Maar ik wordt daar niet echt wijzer van.

Nu zal de antenne van Kpn ( https://m.apparatuurvoort...n-ontvangst-icm-4g-modem/) vast beter werken maar ik ben op zoek naar iets compacters. Bijvoorbeeld een antenne die ik met een draad naar buiten op het dak van mijn auto kan plaatsen met een magneet of iets dergelijks wat makkelijker te plaatsen is zonder montage.

[ Voor 5% gewijzigd door freestyler2 op 07-08-2023 22:04 ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:52
Poynting Mimo-3-12 of de kleinere Puck2 (wel iets minder goed)
Dat zijn beide omni antenne's met een redelijke gain op de meeste banden.

Bedenk wel: Als er geen signaal is ga je met een externe antenne ook niet toveren.
Die KPN Yagi is een stevige antenne (hoge gain) maar zo'n richtantenne van 1m elke keer uitrichten nadat je uitgezocht hebt waar de mast staat... da's niet realisitisch ;)

Overigens is die MR600 slechts een LTE CAT6 router. In mijn ervaring is dat bij voldoende bereik prima, maar op plekken met matig signaal kan een modernere router een hoop winst opgeven.

Zelf heb ik m 2 jaar geleden vervangen door een Huawei B818 (100-150 euro 2e hands)

Ik heb meerdere plekken (vooral in DE) gehad waar ik amper verbinding had (5-6Mbit en instabiel) met de MR600 en met een nieuwere router stabiel 50-60Mbit trek, puur door het voordeel van betere carrier aggregation, zelfs zonder externe antenne's.

Onlangs nog in Duitsland (Eiffel) een plek gehad waar ik no-service had op mijn iphone maar met mn router gewoon 30Mbit haalde en kon netflixen... (Moest m wel op het dak zetten, binnen in mijn camper was het teveel gevraagd)

[ Voor 12% gewijzigd door DJSmiley op 08-08-2023 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

freestyler2 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 22:02:[...]

Hier wordt eea beschreven op het forum van tp-link.
https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/272342
Maar ik wordt daar niet echt wijzer van.
Wat is daar exact onduidelijk aan? Ik vind het een zeer uitgebreide en gedetailleerde guide.
Nu zal de antenne van Kpn ( https://m.apparatuurvoort...n-ontvangst-icm-4g-modem/) vast beter werken maar ik ben op zoek naar iets compacters. Bijvoorbeeld een antenne die ik met een draad naar buiten op het dak van mijn auto kan plaatsen met een magneet of iets dergelijks wat makkelijker te plaatsen is zonder montage.
Je vraagt naar een type antenne, maar voor een (zeer) afgelegen gebied is type antenne slechts een deel van de oplossing.

Het is begrijpelijk dat je iets makkelijks wilt dat je bovenop dak van je auto kunt plaatsen. Vraag is of dat hoog genoeg is. Zonder al te diep in theorie te duiken moet je niet alleen line-of-sight hebben naar een zendmast maar ook minstens 60% en liefst 80% van een sigaarvormige 'Fresnel zone' eromheen. Hoe groot die is hangt af van frequentie. Bij grotere afstanden moet je ook rekening houden met de kromming van de aarde.

Om te weten hoe hoog jouw antenne moet staan moet je dus weten waar de dichtstbijzijndste zendmast is (zowel afstand als hoogte) en op welke frequentie die uitzendt. Afhankelijk van het land is deze info vaak online te achterhalen. In geval van twijfel mbt frequentie is een gok op 800MHz (LTE band 20) veilig: dat is - binnen Europa - de band met grootste bereik, en laagste frequentie dus grootste Fresnel zone.

Als blijkt dat de antenne op dakhoogte kan staan heeft het zin te kijken naar iets wat op het dak kan. Moet het hoger staan, dan heeft dat geen zin.

Oslik blyat! Oslik!