Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd: keuze L/W warmtepomp voor nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Breezz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:16
Goedendag,

Wij zijn pas gestart aan de bouw van een nieuwbouw, en probeer nu alles op een rijtje te zetten betreffende keuze warmtepomp. Wil eerst weten wat ik (ongeveer) wil en dan pas naar installateurs stappen, in plaats van andersom.

Omschrijving van woning
  • 1000m³ volume en ongeveer 300m² vloerverwarming, geen ander afgitesysteem
  • Is een houtskeletbouw met 240mm houtwol isolatie & veel driedubbel glas.
  • Volgens berekening is warmtevraag zonder SWW 8 kW. SWW moet ook van L/W komen
  • Plaats voor installatie is geen issue. Komt in kelder met zat plaats
Wat vind ik belangrijk?
  • Kwaliteit boven kleine besparingen.
  • Optie tot uitlezen/sturen met Loxone domotica. Zeker geen cloud toepassingen en/of smartphone Apps die noodzakelijk zijn
  • Koelen is nice to have. Zie mezelf niet snel koelen met vloerverwarming. De Tweaker in mij wil de optie wel voor het geval dat maar...
Waar dat ik zelf aan?
Mijn oog valt momenteel op Mitsubishi. Lijkt goede kwaliteit, komt veel voor, is te koppelen met Loxone mits uitbreiding, ....
Dan leek een split unit met hydrobox ipv ingebouwde boiler me wel wat, leek me lekker flexibel (keuze en herstelbaarheid van het vat, zelf uitbreiden met elektrische weerstanden, ....).
Voor de unit zelf kwam ik op een Ecodan SHR-M60

Welke vragen heb ik nog
  • Volgens het algemeen topic zou ik geen buffervat nodig hebben omdat ik al vloerverwarming heb. Is er geen 'maar' betreffende deze stelling? Had altijd begrepen dat een buffervat altijd een goed idee is. Met Loxone zou ik ventielen van vvw kunnen dichtdraaien
  • Optie tot koelen lijkt bij de Ecodan een €300 extra te kosten. Of zie ik wat over het hoofd?
  • 8kW is een flink vermogen voor een goed geïsoleerde nieuwbouw . Maar dat is nu wat er nu berekend werd voor het EPB (België). Zou ook kunnen opteren voor de 6 kW?
  • Ik had gevonden dat ik een mini A1M nodig heb voor communicatie met Loxone? Wel jammer dat ik aan de kant van Loxone dan ook nog een modbus uitbreiding moet nemen aangezien het geen Modbus UTP is.
  • Is mijn redenering/keuze voor Hydrobox legit?
  • Misschien ergens een goede reden om voor een ander model/merk te gaan?

Alle reacties

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:39
Wij hadden in de nieuwbouw bewust geen vloerverwarming in de slaapkamers geplaatst, want dan wordt koel slapen en warm overdag mogelijk. wij hebben vloerverwarming in woonkamer/badkamer/keuken/werkkamer, en in de slaapkamers fancoils, zodat we goed kunnen koelen (en ook extra fancoils in keuken en woonkamer).
En koeling met alleen vloerverwarming is beperk vanwege condensvorming (fancoils hebben condensafvoer).

Let op 8kW is thermisch, elektrisch is dat <3kW.

In een goed geïsoleerd huis is actief kunnen koelen vaak wenselijk.

loxone ken ik niet, wij zijn blij met onze Nibe,

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-11 19:06
Nee, keuze van merk wp komt op tweede plaats, zorg éérst voor een wp installateur die tijd heeft om op zeer korte termijn bij jou woning de wp installatie wil plaatsen; de bouw was toch al begonnen?

Het installatie bedrijf waar ik werk zitten we al volgeboekt tot ver in het volgend jaar (regio noord Nederland), en dan willen wij bij een nieuwbouw woning gelijk alle overige installaties (E, W, WP en zonnepanelen) ook aanleggen.
Dan mag je hopen dat die installateur het merk Mitsubishi voert.

8 kw thermisch vermogen voor 300m² vv is ok; ten opzichte van mijn woning (2021) prima.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/