Goedendag,
Wij zijn pas gestart aan de bouw van een nieuwbouw, en probeer nu alles op een rijtje te zetten betreffende keuze warmtepomp. Wil eerst weten wat ik (ongeveer) wil en dan pas naar installateurs stappen, in plaats van andersom.
Omschrijving van woning
Mijn oog valt momenteel op Mitsubishi. Lijkt goede kwaliteit, komt veel voor, is te koppelen met Loxone mits uitbreiding, ....
Dan leek een split unit met hydrobox ipv ingebouwde boiler me wel wat, leek me lekker flexibel (keuze en herstelbaarheid van het vat, zelf uitbreiden met elektrische weerstanden, ....).
Voor de unit zelf kwam ik op een Ecodan SHR-M60
Welke vragen heb ik nog
Wij zijn pas gestart aan de bouw van een nieuwbouw, en probeer nu alles op een rijtje te zetten betreffende keuze warmtepomp. Wil eerst weten wat ik (ongeveer) wil en dan pas naar installateurs stappen, in plaats van andersom.
Omschrijving van woning
- 1000m³ volume en ongeveer 300m² vloerverwarming, geen ander afgitesysteem
- Is een houtskeletbouw met 240mm houtwol isolatie & veel driedubbel glas.
- Volgens berekening is warmtevraag zonder SWW 8 kW. SWW moet ook van L/W komen
- Plaats voor installatie is geen issue. Komt in kelder met zat plaats
- Kwaliteit boven kleine besparingen.
- Optie tot uitlezen/sturen met Loxone domotica. Zeker geen cloud toepassingen en/of smartphone Apps die noodzakelijk zijn
- Koelen is nice to have. Zie mezelf niet snel koelen met vloerverwarming. De Tweaker in mij wil de optie wel voor het geval dat maar...
Mijn oog valt momenteel op Mitsubishi. Lijkt goede kwaliteit, komt veel voor, is te koppelen met Loxone mits uitbreiding, ....
Dan leek een split unit met hydrobox ipv ingebouwde boiler me wel wat, leek me lekker flexibel (keuze en herstelbaarheid van het vat, zelf uitbreiden met elektrische weerstanden, ....).
Voor de unit zelf kwam ik op een Ecodan SHR-M60
Welke vragen heb ik nog
- Volgens het algemeen topic zou ik geen buffervat nodig hebben omdat ik al vloerverwarming heb. Is er geen 'maar' betreffende deze stelling? Had altijd begrepen dat een buffervat altijd een goed idee is. Met Loxone zou ik ventielen van vvw kunnen dichtdraaien
- Optie tot koelen lijkt bij de Ecodan een €300 extra te kosten. Of zie ik wat over het hoofd?
- 8kW is een flink vermogen voor een goed geïsoleerde nieuwbouw . Maar dat is nu wat er nu berekend werd voor het EPB (België). Zou ook kunnen opteren voor de 6 kW?
- Ik had gevonden dat ik een mini A1M nodig heb voor communicatie met Loxone? Wel jammer dat ik aan de kant van Loxone dan ook nog een modbus uitbreiding moet nemen aangezien het geen Modbus UTP is.
- Is mijn redenering/keuze voor Hydrobox legit?
- Misschien ergens een goede reden om voor een ander model/merk te gaan?