Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cvdw
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-04 18:05
Ik heb de mogelijkheid om een auto van mijn werkgever te "krijgen" maar omdat dit nieuw voor mij is vraag ik me af of zelf leasen een betere optie is ja of nee.

Zijn er valkuilen met een auto van de zaak?

Mijn huidige voertuig is aan vervanging toe en ik wil meer zekerheid qua maandlasten (dus geen plotselinge uitgaven zoals een reparatie), ik kan dus een auto van de zaak krijgen maar vraag me af of zelf leasen niet goedkoper is. Ik ga in ieder geval meer dan 500,00 rijden en denk aan een voertuig tussen de 30.000 en 40.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het hangt helemaal van je mobiliteitsregeling af en hoe royaal die is :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-05 21:27
simpel toch :? hoeveel krijg je aan mobiliteitsbudget uitgekeerd (mogelijk deel bruto netto aan de hand van gereden kilometers) en kijk of je voor dat bedrag zelf een auto kan leasen. Let vooral op je kilometers. Meeste private lease gaat uit van 10.000km per jaar. Daarboven vliegt de prijs omhoog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 08:07

Sebazzz

3dp

Ik moet vanuit mijn positie (850 euro mobiliteitsvergoeding per maand) wel zeggen dat de goedkope jaren van het leasen wel ten einde komen: Bij ons mag een ICE auto niet meer, en EV leaseauto’s die nog een fatsoenlijk gezin kwijtkunnen zijn groot qua prijs en dus wat je netto gaat betalen onder de streep.

Tenzij je alleen bent of EV’s goedkoper worden is leasen niet meer interessant de komende jaren als je het niet absoluut nodig hebt voor je werk.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:18
50.000 km per jaar rijden via private lease is bij sommige maatschappijen lastig. Kijk dus goed rond voordat je wat afsluit.

En vaak is het zo:
Rij je veel privé, dan is een auto van de zaak gunstig

Rij je relatief veel voor werk, dan is een privé-auto vaak weet gunstig. Uiteraard allemaal afhankelijk van je voorwaarden.

[ Voor 45% gewijzigd door Sovieto op 07-08-2023 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
Geen mobiliteitsregeling of voorwaarden, zakelijke kilometers zijn minimaal nog geen 3000km per jaar, er wordt dus hoofdzakelijk privé mee gereden. Kan echter nergens teruggevonden krijgen hoe het zit met eigen bijtelling vs zelf leasen qua netto maandkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef42
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-05 19:47
Je kunt op verschillende private lease-websites kijken in welke mate het maandbedrag omhoog gaat als je meer dan 10.000km op jaarbasis rijdt. Bedenk ook dat veel contracten met een gunstige (lees: lagere) prijs uitgaan van 5 jaar leasecontract. Kan niet inschatten of dat prima is voor je.

Ik rijd zelf zakelijk lease incl. privégebruik, in een benzineauto. De catalogwaarde is ~22K, wat met 22% bijtelling neerkomt op ongeveer 400 euro p/m. Ik betaal een eigen bijdrage, wat fiscaal weer een klein beetje scheelt. Zie hier weer de werkgever-specifieke eigenschappen zoals eigen bijdrage ja/nee, cataloguswaarde van de auto et cetera.

Je hoeft overigens maar te googlen op "bijtelling per maand berekenen" of "cataloguswaarde auto" om al een eindje te komen :)

De cataloguswaarde van de auto kan een flinke invloed hebben wat beter is voor jouw situatie, weet je deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:18
Let op als je excessief veel privé rijdt je mogelijk meer bijtelling moet betalen.

Oh, de 500,00 in de op slaat op 500km. Dacht even dat het ging over 50000km. Vergeet mijn posts

[ Voor 37% gewijzigd door Sovieto op 07-08-2023 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-05 16:19
Ok dus als je niet gaat leasen krijg je ook geen (lease/mobiliteits)budget uitgekeerd?

Dat is normaal wel gangbaar. Bij de vorige 2 bedrijven waar ik heb gewerkt en mijn huidige mag ik kiezen tussen leasen of een eigen auto. En meestal krijg je dan nog 19ct per kilometer (of nu 21ct) die dan netto uitgekeerd word en van het bruto leasevergoeding word afgehaald.

Of als je echt geluk hebt (heb ik 1x gehad bij een werkgever waar ik 10jr gewerkt heb) word het leasebudget uitgekeerd + 19ct per kilometer :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:38
Wat heb je nodig om uit te rekenen wat goedkoper is:
  • Laatste loonstrook
  • Mobiliteitsbudget
  • Prive kilometers
  • Zakelijke kilometers
  • Fiscale waarde van gewenste auto
  • Kosten private lease
  • Kosten zakelijke lease
  • geschat brandstof verbruik
  • geschatte brandstof prijs
En tot slot kan een website voor een bruto netto berekening handig zijn https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html

Maak een bruto netto berekening wat je netto ontvang als je zakelijk leased. Mochten de kosten van zakelijk leasen groter zijn dan je budget dan zal dit

Dan een bruto netto berekening wat je netto ontvang als je het mobiliteitsbudget laat uitbetalen (zakelijk km * 0,21 kan netto, restant bruto, kan anders zijn check je regeling). Haal hier leasetermijn en geschatte brandstofkosten vanaf.

Nadeel van een zakelijke auto kan zijn dat je die mee moet nemen als je van baan wisselt.

Voordeel van een zakelijke auto dag vervangend vervoer voor je geregeld wordt.

[ Voor 5% gewijzigd door DVX73 op 07-08-2023 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Sovieto schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:49:
Let op als je excessief veel privé rijdt je mogelijk meer bijtelling moet betalen.
Nee, dat is onzin. Je hebt de drempel waartot je niets hoeft te betalen én een sluitende kilometerregistratie moet hebben en daarboven betaal je bijtelling. Een eventuele boete is beleid van je werkgever, maar de mijne weet bijvoorbeeld niet eens hoeveel ik privé en zakelijk rijdt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Sebazzz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 07:03:
[...]

Nee, dat is onzin. Je hebt de drempel waartot je niets hoeft te betalen én een sluitende kilometerregistratie moet hebben en daarboven betaal je bijtelling. Een eventuele boete is beleid van je werkgever, maar de mijne weet bijvoorbeeld niet eens hoeveel ik privé en zakelijk rijdt.
Niet helemaal, zie ook het onderstaande.
"Als de werkelijke waarde van het privégebruik duidelijk meer is dan de waarde op basis van het algemene bijtellingspercentage, is er sprake van excessief privégebruik van de auto. U moet dan uitgaan van de hogere waarde van het privégebruik."
Dat het geen storm loopt is overigens ook correct;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

cvdw schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:37:
Geen mobiliteitsregeling of voorwaarden, zakelijke kilometers zijn minimaal nog geen 3000km per jaar, er wordt dus hoofdzakelijk privé mee gereden. Kan echter nergens teruggevonden krijgen hoe het zit met eigen bijtelling vs zelf leasen qua netto maandkosten.
Je krijgt dus 0 euro van je baas voor privé rijkosten?

Je hebt dan dus ook 0 euro budget om een private lease uit te zoeken?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 01:16
Ik heb een private leasewagen, ik vind het op zich niet verkeerd, maar als ik de mogelijkheid had een auto van de zaak te nemen zou ik altijd daarvoor kiezen.

-Ik betaal nu 375 euro per maand voor een Kia Picanto, met name omdat ik 22.000km per jaar mag rijden. Als je meer dan 10.000km rijdt gaat de prijs fors omhoog, ook met dit soort kleine gebakjes. Heb overigens wel een erg luxe uitvoering, dat dan weer wel.

-Ik heb tussendoor voor een aantal andere dingen bij moeten betalen. Moest een keer een nieuwe band vanwege een spijker, daarvoor moest ik 75 euro eigen risico betalen. Een keer waren m'n kentekenplaten gejat, toen moest ik de nieuwe platen zelf aanschaffen. Keertje schade opgelopen op een parkeerterrein waarna de dader gevlogen was, 300 euro eigen risico betaald.. Dat soort dingen worden bij zakelijke lease meestal wel door de werkgever betaald is mijn ervaring (niet dat ik ooit een auto van de zaak heb gehad, maar als Finance teamlead zie ik wel alle facturen van de leasemaatschappij en weet ik hoe die verwerkt worden :P ).

-De belangrijkste, je moet zelf tanken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:30
Vld1989 schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:03:
-De belangrijkste, je moet zelf tanken :P
Dit is een belangrijke

Bij zakelijke lease wordt (in zo'n beetje alle gevallen) ook de brandstof meegenomen binnen het maandelijkse leasebedrag. Je betaald dus niks extra voor (hoger) verbruik van brandstof.

Bij private lease betaal je maandelijks alleen voor het gebruik van de auto. De brandstof betaal je zelf.

Leeg - Sinds 20180907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:53
cvdw schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:06:
...
Zijn er valkuilen met een auto van de zaak?
....
Valkuil #1, leaseovereenkomst waarbij je zelf voor extra kosten staat als je tussentijds de auto wil inleveren (bijvoorbeeld bijandere baan). Ook wel de gouden ketting genoemd.
Valkuil #2, er wordt leasebudget gecreeerd uit je eigen salaris. Je betaald de lease feitelijk zelf en je houdt minder over. De werkgever beschikt nu over een werknemer met vervoer die hij overal heen kan sturen. Dit gebeurd ook vaak met een overdreven hoge eigen bijdrage, die niet in verhouding staat tot het privé gebruik.
Valkuil #3, Beperking op 't aantal privé KM's. Om de kosten in de hand te houden mag je bijvoorbeeld max 10k km per jaar rijden.
3.000km is dan incl. woon-werk of is dat puur zakelijke KM's? Bij auto van de zaak wordt woon-werk ook tot de zakelijke KM's gerekend. Is 3.000km echt het totaal, zie dan de waarschuwing van Sovieto in "Zelf leasen of auto van de zaak"
Ik kan me geen werkgever voorstellen die jouw een auto wil geven voor 3000km per jaar, maar als jij 20.000km/j privé erbij rijdt, en de belastingdienst krijgt er lucht van, dan krijg je een maatwerk regeling/berekening aan je broek i.p.v. de normale bijtellingsregeling, want dit is een te groot kadootje van de werkgever die niet onbelast kan blijven.

Totale kosten private lease is leaseprijs plus brandstof minus circa 19ct/km of welke km vergoeding je nukrijgt.
Zakelijke lease, ligt aan de auto die je kan lease, dat is eventuele eigen bijdrage plus bijtelling plus verlies van reiskostenvergoeding. Grote plus is tankpas (maar ook daar kan de werkgever dus een beperking voor opleggen).
denk aan een voertuig tussen de 30.000 en 40.000.
denkt je werkgever daar ook zo over? Misschien daarmee beginnen.
Zet vervolgens de bijtelling (let op bruto/netto berekening), eigen bijdrage etc. in de ene kolom in Excel. En plaats het alternatief, in dit geval private lease, in de tweede kolom. Voor de private lease heb je andere kosten zoals brandstof, en leasetarief. (alles netto).
Post deze info hier in 't topic en wij kunnen we wat bijschaven als er iets niet klopt.

[ Voor 19% gewijzigd door PROnline op 08-08-2023 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 01:27
Sebazzz schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:12:
Ik moet vanuit mijn positie (850 euro mobiliteitsvergoeding per maand) wel zeggen dat de goedkope jaren van het leasen wel ten einde komen: Bij ons mag een ICE auto niet meer, en EV leaseauto’s die nog een fatsoenlijk gezin kwijtkunnen zijn groot qua prijs en dus wat je netto gaat betalen onder de streep.

Tenzij je alleen bent of EV’s goedkoper worden is leasen niet meer interessant de komende jaren als je het niet absoluut nodig hebt voor je werk.
Maar ga hem dan maar eens zelf huren die Hyundai of tesla 3, of wat zijn tegenwoordig de opties... IDBuzz zag ik gisteren staan = megabucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

donaldk schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Maar ga hem dan maar eens zelf huren die Hyundai of tesla 3, of wat zijn tegenwoordig de opties... IDBuzz zag ik gisteren staan = megabucks.
Als je zelf een auto zou leasen (privé) ga je natuurlijk (helaas) voor een goedkope ICE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05 11:43
Geen mobiliteitsregeling of voorwaarden
Je gaat hier helaas niet op in maar dit is nogal raar. Het is heel normaal dat werkgevers je een mobiliteitsbudget geven, dus (bijvoorbeeld) of een leasebudget van 900 per maand, of 900 per maand bruto bij je loon uitgekeerd.

Daar is de keuze dus meestal of je voor de centen gaat (en een goedkopere auto koopt) of graag 'ontzorgd' wil worden met een nieuwe auto waar je niks aan betaalt.

Het is extreem raar als je werkgever niet die optie geeft om het geld gewoon uitgekeeerd te krijgen. Dan is het eigenlijk een no-brainer.
, zakelijke kilometers zijn minimaal nog geen 3000km per jaar, er wordt dus hoofdzakelijk privé mee gereden. Kan echter nergens teruggevonden krijgen hoe het zit met eigen bijtelling vs zelf leasen qua netto maandkosten.
Dat zul je toch echt zelf uit moeten rekenen. Niemand hier heeft een kristallen bol. En nee, voor private lease betaal je geen bijtelling.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14-05 15:25
Ik weet niet of het op de planning staat. Maar private lease heeft veel invloed op het bedrag wat je mag lenen bij een hypotheek.

Dus als je van plan bent om op korte termijn een huis te kopen. Dan zou ik proberen om gewoon via je werk te leasen. Er wel van uitgaande dat je momenteel wel de ambitie hebt om er voorlopig te blijven. Anders is het in die constructie weer een financieel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
NACrat schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:42:
Ik weet niet of het op de planning staat. Maar private lease heeft veel invloed op het bedrag wat je mag lenen bij een hypotheek.
Om deze reden heb ik zelf voor flexlease gekozen. In het kort komt het er op neer dat ik een contract heb voor 5 jaar, maar na het eerste jaar per maand kosteloos kan opzeggen. De reden maakt hierbij niet uit.

Kosteloos als in: geen boete. Ik betaal 30 euro per maand extra om dit te kunnen doen.

Overigens heb ik een fijn koophuis, maar tussen nu en 5 jaar kan er een hoop veranderen. Biedt toch wat extra mogelijkheden, mocht dat nodig zijn. Ik vind het die 30 euro per maand iig waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
PROnline schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 11:51:
[...]
Ik kan me geen werkgever voorstellen die jouw een auto wil geven voor 3000km per jaar, maar als jij 20.000km/j privé erbij rijdt, en de belastingdienst krijgt er lucht van, dan krijg je een maatwerk regeling/berekening aan je broek i.p.v. de normale bijtellingsregeling, want dit is een te groot kadootje van de werkgever die niet onbelast kan blijven.
Kun je dat onderbouwen? Ik ken namelijk geen regeling van de belastingdienst waarin staat dat de privé kms naar ratio moeten worden gemaakt.
Sterker nog, de belastingdienst weet alleen dat ik bijtelling betaal en daardoor waarschijnlijk >500km privé rijdt en daardoor geen registratie hoef bij te houden. Die weet echt niet hoeveel er zakelijk en hoeveel er privé wordt gereden. Sterker nog, dat weet ik zelf ook niet en ik maak die kms...

(Ik ken die werkgever trouwens wel, ik maak doordat ik op de fiets naar mijn opdracht kan enorm weinig zakelijke kms en is bijna alles nu privé. Mijn auto is gewoon een arbeidsvoorwaarde, net als een laptop en internet/telefoon vergoeding).

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 09-08-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-05 12:55
Hydra schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Je gaat hier helaas niet op in maar dit is nogal raar. Het is heel normaal dat werkgevers je een mobiliteitsbudget geven, dus (bijvoorbeeld) of een leasebudget van 900 per maand, of 900 per maand bruto bij je loon uitgekeerd.

Daar is de keuze dus meestal of je voor de centen gaat (en een goedkopere auto koopt) of graag 'ontzorgd' wil worden met een nieuwe auto waar je niks aan betaalt.

Het is extreem raar als je werkgever niet die optie geeft om het geld gewoon uitgekeeerd te krijgen. Dan is het eigenlijk een no-brainer.

[...]

Dat zul je toch echt zelf uit moeten rekenen. Niemand hier heeft een kristallen bol. En nee, voor private lease betaal je geen bijtelling.
Dat is niet heel raar. Bij mijn vorige wg was er onderscheid in arbeidsvoorwaardelijke lease(of mobiliteitsbudget) en functionele lease(zonder optie tot mobiliteitsbudget). Bij functionele lease is het dus inderdaad een no-brainer als je een relatief jonge auto wil rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:17

FreakNL

Well do ya punk?

Sovieto schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:13:
50.000 km per jaar rijden via private lease is bij sommige maatschappijen lastig. Kijk dus goed rond voordat je wat afsluit.

En vaak is het zo:
Rij je veel privé, dan is een auto van de zaak gunstig

Rij je relatief veel voor werk, dan is een privé-auto vaak weet gunstig. Uiteraard allemaal afhankelijk van je voorwaarden.
Ik zou zeggen dat relatief veel voor werk rijden ook niet zaligmakend is bij een privé auto. Ja, je krijgt meer KM-vergoeding maar die gaat grotendeels op aan benzine en je auto slijt daarbovenop ook nog eens veel meer.

Ik denk sowieso dat zakelijk leasen altijd goedkoper is dan private lease.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hydra schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

..
Dat hoeft helemaal niet.

Als mijn WG morgen besluit dat ik recht heb op een leaseauto (en ik maak daar gebruik van) verandert er verder niks behalve dat ik geen reiskostenvergoeding meer krijg.

Ik heb ook een directe collega (exact dezelfde functie en schaal) die vanwege oud recht een leaseauto heeft. Die “verdient” dus gewoon meer dan ik.

Is ook wel een onderhandelpunt, elk jaar weer. Maar de eenvoudigste weg voor mij is 2 schalen stijgen, dan krijg ik hem automatisch :+

[ Voor 21% gewijzigd door FreakNL op 09-08-2023 19:46 ]

• Hydra
Ik zeg niet dat werkgevers dit niet doen, het punt is dat het eigenlijk gewoon niet eerlijk is als je die optie niet hebt.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:54
Hydra schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:04:
[...]

Ik zeg niet dat werkgevers dit niet doen, het punt is dat het eigenlijk gewoon niet eerlijk is als je die optie niet hebt.
Waarom niet? Je krijgt dan toch een km vergoeding als je (veel) met je eigen vervoer reist?

Daarbij kun je altijd kiezen op niet privé te rijden en daardoor ook geen bijtelling te hoeven betalen.

Maar we gaan nu wel offtopic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Sovieto schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:13:

Juist niet. Zelfs bedrijven met een gunsitge kilometervergoeding betalen nog steeds ver onder de werkelijke kosten. Als je weinig zakelijk rijdt is de vergoeding een leuk extraatje, je vaste kosten heb je immers toch al ingecalculeerd. Maar als je veel voor je werk rijdt moet je eerljik rekenen en de extra afschrijving en onderhoud meenemen in de kilometerprijs. En dan is de vergoeding vrijwel altijd te weinig.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Ik heb een auto van de zaak als secundaire arbeidsvoorwaarde (benefit car). Ik hoef daar geen zakelijke kilometer voor te rijden. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk wel, maar veel minder dan in de tijd dat ik nog een functionele auto kreeg. Als mijn klanten zouden besluiten alleen nog maar via Teams af te spreken hoef ik geen zakelijke kilometer meer te rijden (ik kan met de fiets naar kantoor) en mag ik de auto gewoon houden. En krijg ik ook gewoon weer een nieuwe na afloop van het leasecontract.

• Hydra
jongetje schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 08:14:
Waarom niet? Je krijgt dan toch een km vergoeding als je (veel) met je eigen vervoer reist?
Leasecontracten zijn over het algemeen inclusief brandstof. 21 cent per kilometer dekt uberhaupt je kosten niet.

Je moet het verder zelf weten maar ik raad je aan het gewoon eens uit te rekenen wat het verschil is. Als jij dat 'eerlijk' vind, prima.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Leasecontracten zijn altijd exclusief brandstof, hooguit zit er een stuk voorschot in maar de uiteindelijke kosten is altijd op nacalculatie. Werkgever gebruiken vaak lease budget inclusief dit voorschot voor een juiste balans tussen elektrisch, benzine of diesel.

Als je trouwens enkel 21ct/km vergoeding krijgt voor zakelijke kilometers dan is een zakelijke lease auto eigenlijk een no-brainer. Enige vraag is of je er privé mee wilt gaan rijden door de netto bijtelling te vergelijken met de kosten (en wens) voor een tweede auto erbij. Als je die privé auto voordeliger uitkomt kan je vervolgens je werkgever even polsen of die in plaats van die lease auto niet gewoon jou het leasebedrag incl brandstof wilt uitkeren (mobiliteitvergoeding), waarvan 21ct/km belastingvrij en dan zit je werkgever niet aan een contract en beheer van je leaseauto vast voor een paar jaar.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]
In theorie is dat zo. In de praktijk komt het echt nooit voor. Zoek maar eens jurisprudentie.

De CEO bij mijn afdeling woont op 5km van HQ. Uiteraard heeft de beste man een auto van de zaak. Op andere vestigingen komt hij niet. Wel in het verre buitenland maar dat gaat niet met de auto.

Laten we een grote mond opendoen en dat hij 52 weken 5 dagen 10km naar HQ rijdt per jaar. Dat is nog maar 2600km… Ik weet dat hij ook af en toe naar zijn buitenhuis in Noord-Spanje gaat. En die auto wordt voor allerlei privé dingen natuurlijk ook gebruikt, zoals iedereen dat zou doen. Ik denk dat hij 20/25k per jaar rijdt. Waarvan dus maar 10% zakelijk. Kraait geen haan naar want er wordt niks geregistreerd.

Bovenstaand voorbeeld geldt voor heel veel mensen die een auto van de zaak hebben als secundaire arbeidsvoorwaarde…
Sovieto schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:49:

In theorie dus wel. In de praktijk is diegene gewoon 5 keer naar het kantoor in Hamburg geweest (ofzo).

Ik heb trouwens zelfs ook weleens een jaar lang op 10km van de zaak gezeten. Toen waren mijn privé-KMs ook totaal niet in verhouding. En ik heb 3 jaar in Utrecht gewerkt waar ik 90% vd tijd met de trein heenging. Maar ik had ook een leaseauto. Toen was het helemaal bijna alleen maar privé….

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 10-08-2023 20:01 ]

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat heb je zelf al uitgezocht? Aan beide concepten kleven voor en nadelen. Wat bijvoorbeeld kan is dat als je zakelijk gaat leasen, dit vaak voor 4 jaar gedaan wordt. Als je dan na 2 jaar weg wilt bij het bedrijf moet je dan je auto meenemen, boete betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvdw
Bedankt voor alle reactie, veel informatie om nog eens alles op een rijtje te zetten. Mijn werkgever wil nu een EV auto aanschaffen (niet leasen) die ik dan privé kan gebruiken (eigen bijtelling dus), privé zal ik ongeveer 4x zoveel rijden als zakelijk maar ik begrijp uit sommige reacties dat dit het probleem niet mag zijn omdat het >500km is voor de eigen bijtelling en er geen max. aan verbonden is.
Pagina: 1