LED strips in de kelder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-02 09:22
Hallo,

Ik zou graag mijn kelder voorzien van LED strips tegen het plafond.
Het lijkt me aangeraden dat ik de strips in een aluminium profiel steek met een diffuser op.
Echter heb ik niet veel verstand van het aansluiten van die LED strips.
Kan iemand mij hierbij helpen?

Het betreft een kelder van acht meter diep die in drie stukken verdeeld is met telkens een deuropening tussen. In elke deel zou ik in het midden van de plafond, in de lengte van muur tot muur een LED strip hangen zodat er in elk hoekje van de kelder voldoende licht is.
Hoeveel strips kan ik achter elkaar hangen? Moet er tussen elke strip een transformator?
Veel vragen dus :)

EDIT:
Een schets van de kelder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esZhzdlQZJZcoKMlMx2ckPFGARw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RpQO7JXMO1oTU51XqPWOrHfL.png?f=fotoalbum_large

De kelder zal vooral voor opslag gebruikt worden, enkel het eerste deel zal een werkbank hebben. Het is dus de bedoeling dat het vooral voldoende licht geeft om te zien waar alles staat en dat je makkelijk kan klussen. Ik heb al een home assistant thuis met zigbee, dus het feit dat ik ze kan besturen is een plus maar geen must.

Alvast bedankt
Groeten

[ Voor 34% gewijzigd door Homewrecker op 07-08-2023 21:13 ]

Beste antwoord (via Homewrecker op 10-08-2023 09:59)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat een paar van deze tegels nog beter werne: https://www.lightexpert.n...0UIg5cEAQYASABEgLn8vD_BwE

(ook in andere maten te vinden)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:32
Ligt eraan wat voor strip en transformator je van plan bent te kopen.
Als dit een transformator + strip combinatie is van 5 meter moet je er meerdere kopen. Er bestaan er ook van 20 meter, maar die zijn wel stukje duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
99ruud99 schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:49:
Ligt eraan wat voor strip en transformator je van plan bent te kopen.
Als dit een transformator + strip combinatie is van 5 meter moet je er meerdere kopen. Er bestaan er ook van 20 meter, maar die zijn wel stukje duurder.
Ik ben op zoek naar advies dus ik heb momenteel geen flauw idee welke strips en transformator ik best koop. Alle tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Da's wel heel gemakkelijk wat je nu doet.

Op vrijwel alle grote webshops van ledstrips staat best wel wat uitleg en aan de hand van de keuzemenu's krijg je ook al antwoord op je vragen.

Had je zelf al iets gevonden (of überhaupt een poging gewaagd voor wat dat betreft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
BFmango schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 20:55:
Da's wel heel gemakkelijk wat je nu doet.

Op vrijwel alle grote webshops van ledstrips staat best wel wat uitleg en aan de hand van de keuzemenu's krijg je ook al antwoord op je vragen.

Had je zelf al iets gevonden (of überhaupt een poging gewaagd voor wat dat betreft)?
Ik had al bij gigatek en dm lights gekeken. Daar vind ik wel alle aparte onderdelen maar zoals reeds gezegd weet ik niet welke transformator, LED strip etc ik best koop.
Links naar artikels met nuttige info zijn ook altijd welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
Wij weten ook niet wat het beste is, want wij kunnen niet ruiken wat jij wilt. Wil je sfeerverlichting, wil je gewoon een beetje licht zodat je de kelder als opslag kunt gebruiken, wil je er gaan klussen of werken? Er zitten deuren tussen, maar kun je wel 1 lange strip plaatsen, of moet je die ook in 3 stukken hebben? Om maar eens wat vragen terug te stellen. Als jij niet vertelt wat je wilt, kunnen wij ook geen advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewrecker
Full_hyperion schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 21:02:
Wij weten ook niet wat het beste is, want wij kunnen niet ruiken wat jij wilt. Wil je sfeerverlichting, wil je gewoon een beetje licht zodat je de kelder als opslag kunt gebruiken, wil je er gaan klussen of werken? Er zitten deuren tussen, maar kun je wel 1 lange strip plaatsen, of moet je die ook in 3 stukken hebben? Om maar eens wat vragen terug te stellen. Als jij niet vertelt wat je wilt, kunnen wij ook geen advies geven.
Ik heb extra info toegevoegd aan de originele post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Full_hyperion
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-05 22:19
Je zou in plaats van led-strips ook eens kunnen kijken naar Led Batten. Dit zijn eigenlijk hele platte LED-TL balken, en die geven een enorme bak licht, perfect als werk-verlichting. Deze sluit je gewoon direct met 230V op je (al dan niet slimme) schakelaar aan.
Als ik jou schets zie zou ik dan 6 van die lampen overwegen, en eventueel nog 1 extra boven de werkbank.

[ Voor 12% gewijzigd door Full_hyperion op 07-08-2023 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:10

rdejongjr

Gnome

https://www.action.com/nl...e-led-lichtbalk-8b37d6d2/

Flinke bak licht, makkelijk op te hangen en kan wat muffige ruimte hebben.

Aantal bakken, ymvk kabel, buis, 4 doosjes en klemmen

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik denk dat een paar van deze tegels nog beter werne: https://www.lightexpert.n...0UIg5cEAQYASABEgLn8vD_BwE

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:18
Als je ledstrips wilt doen, dan zou ik zelf gaan knutselen van de rol en solderen.

24v ivm de lengte
Kleur helder wit

Even deze als voorbeeld:
https://www.ledstripkonin...strip-helder-wit-600-leds

8.7w/meter, dus met jouw 3x8=24 meter kom je op 210 watt.
Kan je dus af met deze voeding: https://www.ledstripkonin...e-voeding-voor-led-strips

Je hoeft niet per strip een eigen voeding te doen. Ze zijn te koppelen met gewoon draad.
Naarmate strips langer worden, gaan ze zwakker branden. Dat kan je voorkomen door vanaf de voeding je 3 strips paralel te zetten. Dus vanaf elke strip direct naar de voeding.
Je kan ze gewoon in t midden van de strip aansluiten (dan zijn ze vanaf de voeding per stuk maar 4 meter lang)
En danbkan je je voeding slim aansturen.
Dit is meest simpele setup. Dan kan je niet dimmen, maar 1 kleur licht en gaan alle strips tegelijk aan. Prima voor een kelder lijkt mij.

Diffuser kan. Maar je kan ook alu strip tegen plafond doen en daar gewoon een strip tegenaan plakken. Werkt ook. Minder mooi, maar stuk goedkoper

Alleen... Geeft t genoeg licht? Dat moet je nog even uitzoeken. En t lichtbeeld van 1 ledstrip in t midden is niet fijn, ook niet met diffuser (misschien wel prima voor jouw doel).

Met zo'n profiel kan je dubbel gaan werken en heb je de ruimte veel beter uitgelicht ivm dat t minder direct verblind en je hebt meer indirect licht wat veel prettiger is: https://www.led-gigant.nl...rofiel-voor-2-led-strips/
Maar je kosten nemen fors toe.

[ Voor 21% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 08-08-2023 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-06 12:04
Je kan ook 3 led lichtslangen ophangen. Daar zit gewoon een stekker aan en zijn stevig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amauer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:12
memphis schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 00:12:

Kies voor gemak en neem deze ledpanelen. Ben je goedkoper uit en je bent sneller klaar dan een zelfknutseloplossing met ledsstrips. Met kabel of buis naar een opbouwdoosje met 3 wagoklemmen en dan door naar het volgende paneel.
Pagina: 1