Netwerk setup wifi wel/geen mesh en guest lan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetvraag
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 03-05-2024
Mijn vraag is een advies voor netwerk setup: Is mesh juist wel of niet aan te bevelen, want er liggen utp kabels en is het dan beter om te kiezen voor access points met dezelfde SSID? Bij voorkeur zou er ook een guest lan zijn zodat IoT en eventuele verouderde dingen (zoals Hue) op gasten lan en wifi afgezonderd kunnen worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik: Experiabox v10 en een Sitecom AP WLX-7000.

Situatie nu:
Begane grond (niet veel internetgebruik, meterkast zit daar wel, wellicht meer internet in toekomst voor auto etc). Zit nu niets.
Eerste verdieping (wonen; internet voor surfen en iTV, dubbele UTP kabel naar meterkast), staat nu de Experiabox (mag van mij ook naar de meterkast).
Tweede verdieping (UtP vanaf meterkast aanwezig, daar staat Sitecom AP nu voor internet, surften, iTV en thuiswerk (soms twee tegelijk inclusief videobellen/teams via VPN, thuiswerk zou ik ook graag aan gast/gescheiden netwerk hangen omdat werkgever niet mee hoeft te kijken wat mij betreft).

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Heb gekeken naar Fritzbox en dan uitbreiding met extra AP's (via Fritzbox zou een guest lan kunnen), maar werkt dat ook als die achter de Experiabox hangt (ik kan zoiets niet zelf instellen zodat het als primaire router werkt)?
Of mesh RBK753 van Orbi. Of van TP Link (Amada). Maar die kunnen wel een guest network geven, maar geen guest LAN.
Alternatief mogelijk om op alle verdiepingen een AP op te hangen aan de kabel, zonder mesh. Weet niet of dat bezwaren oplevert.
Zou evt die Sitecom guest wifi kunnen ontvangen en dan daar via lan dingen op aansluiten (dat ie achteruit werkt)
Ook heb ik over VLAN, firewall etc gelezen, maar dan weet ik echt niet wat ik aan het doen ben.
Alvast bedankt voor je moeite.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
@internetvraag
Persoonlijk vind ik je beschrijving iets wat onduidelijk. Voor mijn beeld:

Situatie..
  • Begane grond meterkast
    Wat zit er: Niets
    Kabels: Twee kabels van de 1e verdieping, Een kabel van de 2e verdieping
  • Vraag: Zit hier iets van een switch?
  • 1e verdieping
    Wat zit er: Experiabox v10
    Kabels: Twee naar de meterkast
    Gebruik: Wifi, IPTV
    Vraag: Wat is er bekabeld aangesloten op de experiabox?
  • 2e verdieping
    Wat zit er: Sitecom AP WLX-7000
    Kabels: Een naar de meterkast
    Gebruik: Wifi, IPTV, Thuis werken
    Vraag: Wat is er bekabeld aangesloten op de sitecom? Hoe is de Sitecom verbonden met de Experiabox?
Wensen
  • Gastennetwerk wifi - Gasten en werklaptop?
  • Gastennetwerk bekabeld - Hue
Algemene vragenKort antwoord op je eerste vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gastennetwerk klinkt simpel maar is bij meerdere AP's een stuk ingewikkelder. Onder de motorkap komen daar namelijk VPN's bij kijken om het verkeer tussen de AP's en de router te scheiden. Dat is handmatig in te stellen, maar 1) het vereist apparatuur (router, AP en evt switches) die het ondersteunen en 2) je hebt ook de kennis nodig om het goed te configureren.

Jouw huidige apparatuur ondersteunt in ieder geval niet het instellen van VLANs en ik ga er gezien vraagstelling vanuit dat je ook zelf die kennis niet hebt. Dan is het handiger om alles daaromtrent stevig onder de motorkap te houden.

Wat je dan moet doen is gaan voor een beheerd WiFi-netwerk. Dat kan van KPN zijn, of van een 3rd party. De 'mesh' sets kunnen dit in de regel allemaal *maar* voorwaarde is dan wel dat je de mesh set als router gebruikt. Dat kan problemen geven met KPN ITV.

Daarom is de handigste optie om het KPN-ecosysteem te gebruiken (dat uiteraard wel goed werkt met hun eigen ITV). Concreet betekent dat dat je je hoogbejaarde Sitecom WLX-7000 met een KPN SuperWiFi AP moet vervangen. Als je een Experiabox 10A hebt, is dat genoeg. Heb je een oude Experiabox 10, dan moet de WiFi op de Experiabox 10 uit en heb je een tweede SuperWiFi AP nodig in plaats van de Experiabox.

Dit staat helemaal los van discussie bedraad of draadloze backhaul (verbinding AP met router). Daar is het simpel: als je kabels hebt liggen is bedraad altijd beter dan draadloos, en alles wat een draadloze backhaul ondersteunt, doet dat ook bedraad. Dus: gebruik de draden die je hebt om je AP's aan te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op KPN netwerk worden de Fritzboxen gewoon ondersteunt dus kan je je KPN Experiabox vervangen voor een Fritzbox en verder repeaters plaatsen. Gastennetwerk aan en klaar.
Echter je IoT in een gastennetwerk is niet handig want dan zie je ze niet in je normale netwerk. Je werkgever zal nooit op jouw netwerk gaan rondkijken (illegaal, crimineel en gewoon strafbaar).
Als je je Hue in een gastennetwerk zet kan je ze niet meer bedienen.
Verdiep je eerst iets verder in de hele materie en maak een checklist van je risico's (waar ben je bang voor en hoe realistisch is dat). Bedenk dat inbrekers door ramen en deuren kunnen komen en toch heeft ieder huis ze nog steeds.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetvraag
Bedankt voor je reactie! Sorry voor de onduidelijkheid en hoeveelheid vragen door elkaar heen.

Situatie..
  • Begane grond meterkast
    Wat zit er: Niets
    Kabels: Twee kabels van de 1e verdieping, Een kabel van de 2e verdieping Drie kabels van 2e verdieping
  • Vraag: Zit hier iets van een switch? Ja
  • 1e verdieping
    Wat zit er: Experiabox v10
    Kabels: Twee naar de meterkast
    Gebruik: Wifi, IPTV
    Vraag: Wat is er bekabeld aangesloten op de experiabox? ITV (diw7022), Apple TV, smart TV zelf),
  • 2e verdieping
    Wat zit er: Sitecom AP WLX-7000
    Kabels: Een naar de meterkast, Drie naar meterkast, 2 vanuit CV ruimte (daar zit omvormer op en op de andere de Sitecom), derde kabel gaat naar slaapkamer staat iTV op en smart TV (dmv switch)
    Gebruik: Wifi, IPTV, Thuis werken
    Vraag: Wat is er bekabeld aangesloten op de sitecom? Hoe is de Sitecom verbonden met de Experiabox? Sitecom zit met kabel aan experiabox via switch op begane grond, op de Sitecom zit niets bekabeld aangesloten.
Wensen
  • Gastennetwerk wifi - Gasten en werklaptop?
  • Gastennetwerk bekabeld - Hue
  • Uiteindelijk is de wens om een goede wifi qua bereik en snelheid te hebben met voldoende beveiliging (vandaar dat ik aan gastennetwerk en IOT apparatuur via dat gastennetwerk dacht).
Algemene vragen
  • Wat is je budget?
  • Paar honderd euro.
  • Heb je bij KPN zelf de mogelijkheden al onderzocht? Gastennetwerk doet het nu. Superwifi zou kunnen, maar dan is er geen gastenlam.
    Zo heeft de Experiabox mogelijkheden tot het aanmaken van een gastennetwerk voor wifi: https://forum.kpn.com/thu...-de-experiabox-v10-438359
    Ook heeft KPN "super wifi". https://www.kpn.com/service/internet/wifi/superwifi.htm#/ (Zelf geen ervaring mee)
  • Waar zit de internetaansluiting? Is het koper of glasvezel?
  • Glasvezel
  • Je geeft aan dat je net zaken als VLAN in wil duiken. In hoeverre is het "gastennetwerk bekabeld" een must?
  • Leek mij handig voor bijvoorbeeld hue, maar kan ook vervallen als het teveel gedoe oplevert.
Kort antwoord op je eerste vraag[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetvraag
@dion_b Dank je. Een oplossing die hufterproof is, past het beste bij mij denk ik... :)
De iTV's kunnen beide bedraad aangesloten worden met eigen kabel als dat nodig is.
Experia is V10 zonder a.

@Frogmen Dus mijn idee om juist wat veiliger te zijn door iOT etc via gastennetwerk te zetten, zal überhaupt niet werken? Dan is bedrade guest lan niet nodig en guest wifi is dan alleen op eerste verdieping nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@internetvraag Een vlan is technisch gezien hard gescheiden van een ander vlan, communicatie kan alleen via de router waar dit geregeld wordt. Een gastennetwerk optie is een vlan welke specifiek alleen toegang geeft tot internet. Dit zijn simpele routers waar dus verder niets anders mogelijk is.
Bij de pro routers kan dat wel, maar als je alle apparaten ook met het gastennetwerk laat praten is het nut ervan weg.
Kortom het is best complex, het is ook zo dat als je de grote gerenommeerde merken gebruikt het risico heel erg laag is. Heb je heel veel Ali spul dan licht dat anders. Het is ook een risico afweging.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
@internetvraag Ik lees dat het gastennetwerk ook op de SuperWifi kan: https://forum.kpn.com/int...ten-op-gastnetwerk-498254

Naar mijn idee krijg je dan zo'n netwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWKFA0a3W_S-v-j0dfABvjDh_BU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0OehCLXQ4ubH0uvQDz8ipnJf.png?f=fotoalbum_large
Volgens mij heeft de Experiabox V10 maar 4 RJ45 aansluitingen, dus mogelijk moet je de TV/Apple TV op wifi zetten ipv kabel.

Verder is mijn advies om KPN te bellen voor een goede deal en informatie.

De vragen die ik zou stellen minimaal:
  • Kunnen de superwifipunten bekabeld aangesloten worden?
    (Dit voorkomt snelheidsverlies, zeker als de TV/AppleTV op de wifi gaat)
  • Werkt het gastennetwerk op alle Superwifipunten?
    (Puur ter verificatie. Immers blijft het internet het internet)
En uiteraard krijgen we terugkoppeling of alles gelukt is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetvraag
@Frogmen Ik denk dat ik het beste af ben met de Super wifi 2 van kpn. Die kan bedraad, krijgt updates en een gastennetwerk is ook mogelijk. Verder heb ik inderdaad gerenommeerde merken en is daarmee het risico beperkt. Het is ook niet zo dat ik para ben of alle risico's uit wil sluiten, maar wil ook niet ieder raam en deur open hebben staan. Dat lijkt zo wel in orde te zijn. Normaals dank voor de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetvraag
@PeeCee De berichten kruisten elkaar net. Dat is een mooie tekening. Ik ga met kpn bellen en laat weten hoe eea aangesloten is straks.

• internetvraag
KPN gebeld:
Antwoord op je vragen @PeeCee
- Switch kan bedraad
- Gastennetwerk werkt op alle super wifi punten.

Een nieuwe experiabox sturen die onderdeel van mesh kan zijn, doen ze niet alleen om die reden.
Heb nu twee super wifi punten besteld, zijn onderweg.

Nieuwe opzet komt er zo uit te zien. Als er dan (ooit) wel een nieuwe experiabox komt, dan is er op de 1e ook mesh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3pq-pO6KzUmXVnlLfKD_3PBx3EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQ0A5otQhB2yclDviCC8cQYz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door internetvraag op 10-08-2023 10:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• internetvraag
Super wifi punten zijn binnen. Werkt prima, mooie oplossing. De app van kpn thuis is wel handig bij het installeren en ook daarna kan je wat dingen inzien over het netwerk, gastennetwerk aanzetten, etc. Is dus goed opgelost voor mij zo. Dank voor de hulp. Nog vragen vanuit 1 van jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
internetvraag schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:44:
Super wifi punten zijn binnen. Werkt prima, mooie oplossing. De app van kpn thuis is wel handig bij het installeren en ook daarna kan je wat dingen inzien over het netwerk, gastennetwerk aanzetten, etc. Is dus goed opgelost voor mij zo. Dank voor de hulp. Nog vragen vanuit 1 van jullie?
Dat is fijn om te lezen! Veel plezier er mee 8)
Pagina: 1