Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexlinde
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2023
Mijn vraag

Ik ben momenteel een PC aan het samenstellen waarin in huidige setup de Intel Core i9-13900K, 3,0 GHz (5,8 GHz Turbo Boost) socket 1700 processor moet worden gekoeld door een Noctua NH-D15 chromax.black cpu-koeler. Nu wordt mij verteld dat de koelprestaties van deze koeler niet toereikend genoeg zijn om de maximale TDP van de 13900K af te dekken en wordt geadviseerd daarvoor in plaats een 360mm AIO waterkoeler of variant te nemen.Hoewel ik het netjes vind dat ik hierop wordt gewezen, hoor ik ook veelal dat de koelprestaties van de Noctua NH-D15 chromax koeler overeen komen met die van waterkoeling systemen.

Nu is mijn vraag, is het echt nodig om te gaan voor een waterkoeling systeem en wat zijn de gevaren als ik alsnog besluit te gaan voor de Noctua NH-D15?

Beste antwoord (via Alexlinde op 08-08-2023 19:05)

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:44
Aan een all-in-one koeler zit geen onderhoud, mijn vorige is na 9jaar met pensioen gegaan. Een all-in-one wil je boven in je behuizing monteren zodat warme lucht direct de behuizing uit gaat. Je moet dus wel een behuizing kiezen, waar een grote AIO-koeler bovenin past. Het voordeel is dat je geen problemen hebt met de Ram clearance, zoals je bij grote koelers met dubbele fans regelmatig hebt. Ook RGB op je Ram modules blijft goed zichtbaar als je dat zou willen.

Ik zou voor gaming en photoshop geen 13900K kiezen. Als de nadruk op gaming ligt een 7800X3D en als de nadruk op photoshop ligt een 13700K. De 7800X3D is relatief zuinig en kan uitstekend met een luchtkoeler. De 13700(K) kan nog net met een high-end luchtkoeler.
https://www.pugetsystems....e-vs-amd-ryzen-7000-2370/
Het verschil tussen een 13700K en 13900K is relatief klein, omdat de extra efficiency cores van de 13900K weinig doen, omdat zowel gaming als Photoshop niet zo goed schaalt dat alle cores goed worden benut.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
De cpu zal gaan throttlen als het je lukt om alle cores vol te belasten, waardoor je niet de maximale prestaties benut. Het lijkt mij voor de levensduur ook beter als dat niet wekelijks gebeurd.
Zie: https://tweakers.net/revi...test-temperatuurtest.html
Ik zou voor een 420 AIO-radiator gaan of een dikke 360 (Arctic is 38mmm).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:06

Thomg

Aww yiss

Als je het al hebt gebouwd zou ik even benchen en kijken hoeveel perf je misloopt om dan te bepalen of je het OK vind of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Die noctua is goed genoeg voor normaal werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 18:05
Met enkel gamen is luchtkoeling voldoende. Voor renderen en benchmarks wil je een aio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alexlinde
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 31-08-2023
Dank voor de reacties! Het zal voornamelijk worden gebruikt voor gaming en Photoshop. Een AIO aanschaffen is op zich niet zozeer het probleem, echter ben ik geen voorstander van het onderhoud daarvan.

Zijn er AIO systemen op de markt waarvan geen onderhoud nodig is? Zo ja, leveren deze gelijkmatige prestaties en zitten daar andere nadelen aan vast?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Aan een all-in-one koeler zit geen onderhoud, mijn vorige is na 9jaar met pensioen gegaan. Een all-in-one wil je boven in je behuizing monteren zodat warme lucht direct de behuizing uit gaat. Je moet dus wel een behuizing kiezen, waar een grote AIO-koeler bovenin past. Het voordeel is dat je geen problemen hebt met de Ram clearance, zoals je bij grote koelers met dubbele fans regelmatig hebt. Ook RGB op je Ram modules blijft goed zichtbaar als je dat zou willen.

Ik zou voor gaming en photoshop geen 13900K kiezen. Als de nadruk op gaming ligt een 7800X3D en als de nadruk op photoshop ligt een 13700K. De 7800X3D is relatief zuinig en kan uitstekend met een luchtkoeler. De 13700(K) kan nog net met een high-end luchtkoeler.
https://www.pugetsystems....e-vs-amd-ryzen-7000-2370/
Het verschil tussen een 13700K en 13900K is relatief klein, omdat de extra efficiency cores van de 13900K weinig doen, omdat zowel gaming als Photoshop niet zo goed schaalt dat alle cores goed worden benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tgif
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-11-2024
Een test met veel luchtkoelers:
- i9-13900K getest: YouTube: We Tested 14 AIR-Coolers on 24-Core 13900k - The Results Will Shock ...

Resultaten met een 13700K zullen zeker niet slechter zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door tgif op 08-08-2023 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik sluit mij aan bij de anderen : een i9 13900K heeft alleen zin als je in multi-core load die laatste paar procent uit je CPU wil persen ten koste van alles (energieverbruik en warmteproductie). En dan heb je ook waterkoeling nodig.

Is dat overdreven (en dat is het m.i. zeker, met gamen en photoshop gebeurt dat gewoon niet), neem dan een i7. Met luchtkoeling of AIO. Eerlijk gezegd vind ik een i7 al weinig toevoegen boven een i5 13600K bij huis-tuin-en-keukengebruik, daar vallen gaming en photoshop ook onder.

[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 09-08-2023 09:18 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Pagina: 1