Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Allround PC +/- €1000

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jojoe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-08-2023
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een PC waarmee ik vele jaren vooruit kan. Een PC waarmee ik probleemloos en snel dagelijkse taken kan uitvoeren en die goed kan multitasken. Games als League of Legends en Rocket League kunnen spelen en de mogelijk hebben dit te kunnen recorden/streamen. Mogelijk worden dit nog andere/zwaardere games in de toekomst maar ik hecht niet zo veel belang aan het spelen van games op de allerhoogste kwaliteit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua onderdelen hoop ik niet ver boven €1000 uit te komen. Extra kosten voor assemblage en Windows-licentie niet inbegrepen. Ik wil het laten assembleren want ik heb hier zelf totaal geen verstand van en bij Azerty kan ik onderstaande onderdelen vinden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een Samsung F24T450FQR beeldscherm die ik meer als toekomstig 2e scherm zie. Later zal ik nog een nieuw beeldscherm kopen waarbij 1440p een optie is.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Met de lange termijn in gedachte heb ik op basis van aanbevelingen in andere topics gekozen voor onderstaande processor (AM5) en geheugen (DDR5). Daarnaast is een zeer goed werkende wifi op het moederbord gewenst.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een (redelijk) stille PC zonder RGB.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten of de verschillende componenten goed op elkaar aansluiten en of er verbeteringen mogelijk zijn voor een vergelijkbare prijs.

Verder heb ik nog wat meer specifieke vragen:
- De keuze voor processorkoeler, behuizing en voeding is grotendeels gemaakt op basis van de Desktop BBG van maart 2023. Zijn dit nog steeds goede opties?
- Volstaat de processorkoeler ook bij de door mij gekozen processor? (In de BBG is de processor de Ryzen 5 5600).
- Heeft een keuze voor een goedkopere behuizing veel invloed op de performance?
Daarnaast heb ik enkele vragen op basis van eerder genoemde punten:
- Is het systeem inderdaad voor de lange termijn, heeft het moederbord een goed werkende wifi en is dit systeem relatief stil?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 235,05€ 235,05
1MoederbordenASRock B650M PRO RS WIFI€ 156,97€ 156,97
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 6650 XT Challenger D 8GB OC€ 252,01€ 252,01
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 74,90€ 74,90
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,85€ 31,85
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 93,90€ 93,90
1Voedingenbe quiet! System Power 10 650W€ 64,90€ 64,90
1Solid state drivesLexar NM790 2TB€ 93,90€ 93,90
Totaal€ 1.003,48

Alle reacties

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
Volgens mij rekent Azerty 89€ assemblage kosten. Windows kun je voor een euro of 5 zelf, dat zou ik niet uitbesteden. Wellicht heb je dan genoeg ruimte in budget om zoiets te doen (allemaal verkrijgbaar bij Azerty)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 235,05€ 235,05
1MoederbordenASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI€ 144,-€ 144,-
1VideokaartenASRock Radeon RX 6700XT Challenger D 12G OC€ 364,95€ 364,95
1BehuizingenKolink Inspire K1€ 49,42€ 49,42
1ProcessorkoelingDeepCool AG400€ 25,99€ 25,99
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 102,90€ 102,90
1VoedingenNZXT C750 Gold v2€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesLexar NM710 2TB€ 85,79€ 85,79
Totaal€ 1.112,99

Ps: de door jou geselecteerde koeler volstaat.

• Jojoe
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-08-2023
Bedankt voor de reactie en het meedenken. Ik heb even gekeken op YouTube hoe het installeren van Windows gaat en dat zou in principe geen probleem moeten zijn. Dat bespaard weer wat dus, dank voor de tip.

Verder zie ik een aantal aanpassingen in de lijst staan.
Een andere chipset in het moederbord. Verlies ik hiermee iets aan performance of is dit vergelijkbaar? Daarnaast heb ik even verder gezocht naar wat informatie over moederborden en kwam ik deze review tegen: https://tweakers.net/revi...ryzen-7000-conclusie.html. De ASUS TUF B650 staat daarin goed aangeschreven. Betekent dit indien ik kies voor een B650 moederbord ik beter voor een beter aangeschreven moederbord kan kiezen? En dat bijvoorbeeld de door jou genoemde A620 erg dicht bij komt bij een iets minder aangeschreven moederbord als de ASRock B650 die ik eerder noemde?

Wat betreft de videokaart neig ik toch meer naar de 6650 XT ondanks de besparing op de Windows-licentie. De stap is mij iets te groot en ik denk hiermee te kunnen voldoen dus houd ik die centen liever nog op zak.

Voor behuizing gaat mijn voorkeur uit naar een gesloten kast en eigenlijk zie ik bij Azerty zo snel niet een mooiere kast voor een lagere prijs dan de eerder genoemde be quiet dus indien die volstaat blijf ik daarbij.

Verder wat kleine aanpassingen bij het interne geheugen en ssd. Voor zover ik kan zien een kleine upgrade voor het intern geheugen. Het door jou genoemde intern geheugen is in mijn ogen bij Azerty wat aan de dure of in ieder geval duurder dan zoals het in jouw lijstje staat. Is deze upgrade het alsnog waard? Ik zie bijvoorbeeld 6000 MHz vs 5600 MHz en CL32 vs CL36 maar weet niet hoeveel dit uitmaakt. Mochten deze verschillen merkbaar zijn zal ik voor de betere variant kiezen.

De ssd is dan weer iets gedowngrade. Voor die paar euro leek het mij waard maar is het dan zo dat de NM710 al ruim voldoet en ik van een upgrade naar de NM790 niets zal merken?

Een voeding met meer vermogen. Is dit sowieso aan te raden of is is dit niet meer nodig wanneer ik voor de 6650 XT in plaats van de 6700 XT? Gold lijkt mij inderdaad een upgrade ten opzichte van Bronze met het oog op efficiëntie. Kijkend naar de kenmerken van de NZXT C750 zie ik dat de geluidssterke hoger ligt dan enkele die voor 5 euro meer te koop zijn bij Azerty. Of moet ik me niet blindstaren hierop en ligt het misschien in de praktijk anders?

Excuses voor de vele vragen, het is voor mij grotendeels onbekend terrein.