Auto verkopen - scam?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
mede-tweakers,

voor het eerst in mijn leven verkoop ik een auto. Het is de auto die ik als student reed en hoewel technisch in orde is het gewoon een kleine 24 jaar oude wagen met als enige bijzonderheid dat er een trekhaak op zit.

Ik heb een bericht van een geïnteresseerde koper gekregen en mijn scam alarmbellen gaan mild af.

Koper mailt in het Engels (verdacht maar hoeft geen issue te zijn). Stelt een paar globale vragen over de auto en vraagprijs (karig, maar goed). Wil geen afspraak maken om te komen kijken maar wil wel mijn adres om "shipping cost" te berekenen. Mijn vragen worden simpel beantwoordt: over de RDW transfer (regelen we bij pickup) en betaling (bank transfer via IBAN).

Mijn argwaan komt eigenlijk vooral door de volgende twee dingen:
- Wie stuurt er nu een shipping pick-up voor een auto van <1000,-? Dat kan toch nooit lonen.
- Wie is schijnbaar helemaal niet geïnteresseerd in de staat van de wagen zonder daar een goede reden voor te hebben (garage die gewoon opkoopt etc.)

Wat is de scam waarvoor ik hier moet oppassen? Welk risico loop ik door mijn gegevens af te geven?

Als iemand gewoon zou sturen dat die langs wil komen om te kijken zou ik het adres gewoon geven, maar nu ben ik argwanend. Op zich zegt de koper niets vreemds behalve dus die shipping voor een kleine oude auto.

(uiteraard doe ik dit volgens de volgorde: geld -> overschrijven + vrijwaringsbewijs -> auto meegeven)

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:24
De scam is een ongedekte cheque waardoor er eerst geld wordt bijgeschreven op je rekening en de bank dat later terugdraait. Dus helaas, op naar de volgende koper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
ongedekte cheque

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:14
@SirLenncelot
Gewoon lekker verkopen aan iemand die langskomt. En anders gewoon verkopen aan en opkoper als je helemaal geen gezeur wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
andere mogelijkheid: 3-hoekscam.
'Koper' laat een derde partij geld naar jou overmaken voor iets wat hij nooit aan die derde partij gaat leveren. 3e partij komt geld bij jou terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Thnx voor de snelle reacties. Voelde al niet goed.

Uit nieuwsgierigheid, hoe zou ongedekte cheque werken bij een bank transfer via IBAN?

3-hoeks scam klinkt ook wel aannemelijk.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 21:22
Als men het geld naar je overmaakt, dan kan na ontvangst die betaling niet ongedaan gemaakt worden. Dan heeft een bank jouw toestemming nodig om het geld weer terug te storten naar degene die jou betaald heeft.

Maar geen risico nemen, en gewoon wachten op een 'normale" koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Normaal gaat het voorstel naar dat het geld naar een ‘tussenpartij’ die het geld ‘bewaakt’ die het pas vrij geeft zodra de zending ontvangen is.

Hij stuurt 400 extra mee voor het versturen, of je dan die 400 dan zelf aan de transporteur kan voorschieten.
Want die krijg je toch al uiteindelijk als de ‘bewaker’ het geld vrij geeft, wat dus nooit gaat gebeuren.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:11

LankHoar

Langharig tuig

Qoine schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:17:
De scam is een ongedekte cheque waardoor er eerst geld wordt bijgeschreven op je rekening en de bank dat later terugdraait. Dus helaas, op naar de volgende koper. :)
Dat bestaat niet. Geld op je rekening is definitief. Kan de bank niet zomaar terugdraaien. Zou een mooie janboel zijn 8)7

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

SirLenncelot schreef op maandag 7 augustus 2023 @ 18:09:
mede-tweakers,

voor het eerst in mijn leven verkoop ik een auto. Het is de auto die ik als student reed en hoewel technisch in orde is het gewoon een kleine 24 jaar oude wagen met als enige bijzonderheid dat er een trekhaak op zit.

Ik heb een bericht van een geïnteresseerde koper gekregen en mijn scam alarmbellen gaan mild af.

Koper mailt in het Engels (verdacht maar hoeft geen issue te zijn). Stelt een paar globale vragen over de auto en vraagprijs (karig, maar goed). Wil geen afspraak maken om te komen kijken maar wil wel mijn adres om "shipping cost" te berekenen. Mijn vragen worden simpel beantwoordt: over de RDW transfer (regelen we bij pickup) en betaling (bank transfer via IBAN).

Mijn argwaan komt eigenlijk vooral door de volgende twee dingen:
- Wie stuurt er nu een shipping pick-up voor een auto van <1000,-? Dat kan toch nooit lonen.
- Wie is schijnbaar helemaal niet geïnteresseerd in de staat van de wagen zonder daar een goede reden voor te hebben (garage die gewoon opkoopt etc.)

Wat is de scam waarvoor ik hier moet oppassen? Welk risico loop ik door mijn gegevens af te geven?

Als iemand gewoon zou sturen dat die langs wil komen om te kijken zou ik het adres gewoon geven, maar nu ben ik argwanend. Op zich zegt de koper niets vreemds behalve dus die shipping voor een kleine oude auto.

(uiteraard doe ik dit volgens de volgorde: geld -> overschrijven + vrijwaringsbewijs -> auto meegeven)
toon volledige bericht
Het hoeft geen scam te zijn. als er een transporteur komt uit Oostblok kost hen dat geen E1000,-, die werkt gewoon voor hen.

Maar zoals elke keer: Voelt het niet goed doe het niet. je kunt ook je auto verkopen aan wijkopenautoś of dergelijke partij

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
LankHoar schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Dat bestaat niet. Geld op je rekening is definitief. Kan de bank niet zomaar terugdraaien. Zou een mooie janboel zijn 8)7
Wel als je een cheque incasseert. Dan wordt het geld op je rekening gezet en kan het daarna weer teruggevorderd worden. De bank schiet als het ware het geld eerst voor, maar als de cheque ongedekt is vorderen ze het weer terug.

Overigens lijkt daar in dit geval niet direct sprake van als het via een IBAN overschrijving gaat (maar nog steeds een scam hoor).

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-06 21:22
P_de_B schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:36:
[...]

Wel als je een cheque incasseert. Dan wordt het geld op je rekening gezet en kan het daarna weer teruggevorderd worden. De bank schiet als het ware het geld eerst voor, maar als de cheque ongedekt is vorderen ze het weer terug.

Overigens lijkt daar in dit geval niet direct sprake van als het via een IBAN overschrijving gaat (maar nog steeds een scam hoor).
Cheques kan je in Nederland sowieso niet meer incasseren, daar zijn de banken een paar jaar geleden mee gestopt. Als het geld naar je rekening wordt overgemaakt, dan is het definitief. Dan kan het alleen met je eigen toestemming terug gestort worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoine
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:24
Twardt schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Cheques kan je in Nederland sowieso niet meer incasseren, daar zijn de banken een paar jaar geleden mee gestopt. Als het geld naar je rekening wordt overgemaakt, dan is het definitief. Dan kan het alleen met je eigen toestemming terug gestort worden.
Dat ze helemaal gestopt zijn met cheques was me even ontschoten inderdaad, verder wat @P_de_B zegt. Bij overschrijving is de 3-hoeksscam die hierboven al werd genoemd logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Ik heb in het verleden ook vaak dit soort aanbiedingen gehad op de auto van mijn vriendin. Kan me niet voorstellen dat dit allemaal 3-hoekssams zijn, want ze komen ook allemaal met precies het zelfde verhaal.

Ben ook wel benieuwd naar wat er achter zit eigenlijk..
Pagina: 1